Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi Öğretmeni Algısına Yönelik Öğrenci Çizimlerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 1 - 15, 01.01.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; ortaokul düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin beden eğitimi öğretmeni algılarının incelenmesidir. Öğrencilerin beden eğitimi öğretmeni algıları, yaptıkları çizimler (resim) kullanılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel olarak desenlenen bu araştırmada olgubilim modeli ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitleme örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara il merkezindeki ortaokullarda 2014-2015 eğitim ve öğretim yılında öğrenim görmekte olan 547 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri toplanırken öğrencilere kişisel bilgi formu uygulanmış ve öğrencilerden beden eğitimi öğretmenini yansıtan bir resim çizmeleri istenmiştir. Veri toplama aracı bizzat araştırmacılar tarafından uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Veriler, belirtilme sıklığı (f) ve yüzde (%) hesapları yapılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin en çok “sinirli bir insan olarak beden eğitimi öğretmeni” (f=54, %10,87), “öğretici olarak beden eğitimi öğretmeni” (f=51, %10,26), “sevgi unsuru olarak beden eğitimi öğretmeni” (f=44, %8,85) ve “olumsuzluk unsuru olarak beden eğitimi öğretmeni” (f=37, %7,44) temalarına ait çizimler yaptıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anderson, E. H. ve Spencer, M. H. (2002). Cognitive representations of aids: a phenomenological study. Qualitative Health Research, 12(10), 1338-1352.
  • Aracı, H. (2001). Öğretmenler ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315.
  • Bang, E., Wong, S. S., ve Jeffery, T. D. (2014). High school students’ stereotypic ımages of scientists in South Korea. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 4(1), 96-112.
  • Barman, C. (1997). Students’ views of scientist and science: results from a national study. Science and Children, 35, 18-23.
  • Berry, B. (2004). Recruiting and retaining ‘highly qualified teachers’ for hard-to-staff schools. NASSP Bulletin, 88(618), 5-27.
  • Bessette, H. J. (2007). Using students’ drawings to elicit general and special educators’ perceptions of co-teaching. Teaching and Teacher Education, 24, 1376-1396.
  • Brichenoa, P. ve Thornton, M. (2007). Role model, hero or champion? children’s views concerning role models. Educational Research, 49(4), 383-396.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilim insanlarına yönelik algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 3(1), 13-37.
  • Carell Md, A. L., Logue, J., Deininger, H., Clark Ms, R. R., Curtis Md, V. ve Montague, P. (2011). An after school exercise program improves fitness, and body composition in elementary school children. Journal of Physical Education and Sports Management, 2(3), 3 36.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M Bütün, SB Demir Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çulha-Özbaş, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of Theory and Practice in Education/ Eğitimde Kuram ve Uygulama, Articles /Makaleler, 9(3), 211 228.
  • Dickson, J. M., Saylor, F ve Finch, A. J. (1990). Personality factors, family structure and sex of drawn figure on the draw-a person test. Journal of Personality Assessment 55 (1&2), 362-366.
  • Farrel, T. S. C. (2006). ‘The teacher is an octopus’: Uncovering preservice English language teachers’ prior beliefs through metaphor analysis. RELC Journal: A Journal of Language Teaching and Research, 37(2), 236-24.
  • Gaudreault, K. L. ve Woods, A. M. (2013). Factors leading to career frustration and exit: A case of a veteran physical educator. Journal of Physical Education and Sports Management, 4(4), 51-61.
  • Gedikli, Ö. (2014). Ortaokul 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretmenini algılayışının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Graham, G., Holt/Hale, S. A ve Parker, M. (1993). Children moving: A reflective approach to teaching physical education. California: Mayfield.
  • Kalyoncu, K. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin beden eğitimi ve spor dersinden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaur, B., Lee, K.P., Yusof, J. B. H. M., Taha, Z. B. H. M. ve Yoong, W. K. (1999, December). My best mathematics teacher: perceptions of Singapore and Brunei pupils. MERA ERA Joint Conference, Malacca, Malaysia.
  • Klepsch, M. (1982). Children draw and tell. New York: Brunner/Mazel.
  • Kodan-Çetinkaya, S. (2014). Öğrencilerin kendi mesleklerine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 137-150.
  • Kurnaz, M.A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1): 251-264.
  • Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. (Çev. T. Yurtbay). İstanbul: Nobel Tıp.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like…”: examining malaysian students’ perceptions of language teachers through metaphor analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192–205.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim Fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2),293-311.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim Dergisi, 38(182), 36-56.
  • Picker, S. H. ve Berry, J. S. (2000). Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43, 65-94.
  • Sayar, E. (2014). Investigating efl teachers’ and their students’ conceptions of Professional teacher identity through metaphor analysis. (Unpublished MA thesis) Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences, Bolu.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Şengül, S., Katrancı, Y. ve Gerez Cantimer, G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin matematik öğretmeni kavramına ilişkin metafor algıları. The Journal of Academic Social Science Studies,25(I), 89-111. 35. Temel, C. ve Güllü, M. (2016). Bir beden eğitimi dersi çiz. Eğitim ve Bilim, 41(183), 351-361.
  • Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4):762 769.
  • Weber, S. ve Mitchell, C. (1996). Drawing ourselves into teaching: studying the images that shape and distort teacher education. Teaching and Teacher Education, 12(3), 303 313.
  • Yalçın, M. ve Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285.
  • Yavuzer, H. (1998). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. ve Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 3(3), 55-77.

A Study on Students’ Drawings Towards The Perception of Physical Education Teacher

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 1 - 15, 01.01.2019

Öz

The purpose of this research is to study the students’ perception of physical education teacher of who study at secondary school. It was tried to determine the students’ perception of physical education teacher by using their drawings. In this qualitative designed research, out of phenomenology model and purposeful sampling methods, maximum variation sampling method was used. The sampling of the study consisted of 547 secondary school students who study at different secondary schools in the center of Ankara in 2014-2015 academic years. While collecting research data, students were asked to fill personal information forms and to draw their physical education teachers. Content analysis method was utilized for data analysis. The data was evaluated by frequency (f) and percentage (%). As a result, it was seen that students mostly made drawings belonging to categories of “teacher as an angry person” (f=54, 10.87%), “teacher as instructive” (f=51, 10.26%), “teacher as a love factor” (f=44, 8.85%) and “teacher as a negative figure” (f=37, 7.44%).

Kaynakça

  • Ada, S. (2013). Öğrencilerin matematik dersine ve matematik öğretmenine yönelik algılarının metaforlar yardımıyla belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anderson, E. H. ve Spencer, M. H. (2002). Cognitive representations of aids: a phenomenological study. Qualitative Health Research, 12(10), 1338-1352.
  • Aracı, H. (2001). Öğretmenler ve öğrenciler için okullarda beden eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164), 298-315.
  • Bang, E., Wong, S. S., ve Jeffery, T. D. (2014). High school students’ stereotypic ımages of scientists in South Korea. Mevlana International Journal of Education (MIJE), 4(1), 96-112.
  • Barman, C. (1997). Students’ views of scientist and science: results from a national study. Science and Children, 35, 18-23.
  • Berry, B. (2004). Recruiting and retaining ‘highly qualified teachers’ for hard-to-staff schools. NASSP Bulletin, 88(618), 5-27.
  • Bessette, H. J. (2007). Using students’ drawings to elicit general and special educators’ perceptions of co-teaching. Teaching and Teacher Education, 24, 1376-1396.
  • Brichenoa, P. ve Thornton, M. (2007). Role model, hero or champion? children’s views concerning role models. Educational Research, 49(4), 383-396.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Camcı-Erdoğan, S. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilim insanlarına yönelik algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 3(1), 13-37.
  • Carell Md, A. L., Logue, J., Deininger, H., Clark Ms, R. R., Curtis Md, V. ve Montague, P. (2011). An after school exercise program improves fitness, and body composition in elementary school children. Journal of Physical Education and Sports Management, 2(3), 3 36.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M Bütün, SB Demir Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çulha-Özbaş, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of Theory and Practice in Education/ Eğitimde Kuram ve Uygulama, Articles /Makaleler, 9(3), 211 228.
  • Dickson, J. M., Saylor, F ve Finch, A. J. (1990). Personality factors, family structure and sex of drawn figure on the draw-a person test. Journal of Personality Assessment 55 (1&2), 362-366.
  • Farrel, T. S. C. (2006). ‘The teacher is an octopus’: Uncovering preservice English language teachers’ prior beliefs through metaphor analysis. RELC Journal: A Journal of Language Teaching and Research, 37(2), 236-24.
  • Gaudreault, K. L. ve Woods, A. M. (2013). Factors leading to career frustration and exit: A case of a veteran physical educator. Journal of Physical Education and Sports Management, 4(4), 51-61.
  • Gedikli, Ö. (2014). Ortaokul 2, 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretmenini algılayışının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Graham, G., Holt/Hale, S. A ve Parker, M. (1993). Children moving: A reflective approach to teaching physical education. California: Mayfield.
  • Kalyoncu, K. (2008). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin beden eğitimi ve spor dersinden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaur, B., Lee, K.P., Yusof, J. B. H. M., Taha, Z. B. H. M. ve Yoong, W. K. (1999, December). My best mathematics teacher: perceptions of Singapore and Brunei pupils. MERA ERA Joint Conference, Malacca, Malaysia.
  • Klepsch, M. (1982). Children draw and tell. New York: Brunner/Mazel.
  • Kodan-Çetinkaya, S. (2014). Öğrencilerin kendi mesleklerine ilişkin algılarının metafor analizi ile incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 137-150.
  • Kurnaz, M.A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1): 251-264.
  • Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. (Çev. T. Yurtbay). İstanbul: Nobel Tıp.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. California: Sage.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like…”: examining malaysian students’ perceptions of language teachers through metaphor analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192–205.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim Fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2),293-311.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim Dergisi, 38(182), 36-56.
  • Picker, S. H. ve Berry, J. S. (2000). Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies in Mathematics, 43, 65-94.
  • Sayar, E. (2014). Investigating efl teachers’ and their students’ conceptions of Professional teacher identity through metaphor analysis. (Unpublished MA thesis) Abant Izzet Baysal University Institute of Educational Sciences, Bolu.
  • Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306.
  • Şengül, S., Katrancı, Y. ve Gerez Cantimer, G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin matematik öğretmeni kavramına ilişkin metafor algıları. The Journal of Academic Social Science Studies,25(I), 89-111. 35. Temel, C. ve Güllü, M. (2016). Bir beden eğitimi dersi çiz. Eğitim ve Bilim, 41(183), 351-361.
  • Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4):762 769.
  • Weber, S. ve Mitchell, C. (1996). Drawing ourselves into teaching: studying the images that shape and distort teacher education. Teaching and Teacher Education, 12(3), 303 313.
  • Yalçın, M. ve Erginer, A. (2014). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul müdürü algılarına ilişkin yaptıkları çizimler. Eğitim ve Bilim, 39(171), 270-285.
  • Yavuzer, H. (1998). Resimleriyle çocuk. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, A. ve Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 3(3), 55-77.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğçe Karaşahinoğlu 0000-0002-9895-0797

Ekrem Levent İlhan

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 24 Nisan 2018
Kabul Tarihi 24 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaşahinoğlu, T., & İlhan, E. L. (2019). Beden Eğitimi Öğretmeni Algısına Yönelik Öğrenci Çizimlerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 24(1), 1-15.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.