Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Kulüplerinin İletişim ve Pazarlama Faaliyetlerinde Sosyal Medyanın Rolü: İstanbul Başakşehir FK Örneği

Yıl 2021, Cilt: 26 Sayı: 1, 59 - 69, 02.01.2021

Öz

Hızla ilerleyen teknoloji her geçen gün farklı alanlarda etkisini göstermektedir. Sosyal medya ise iletişim alanında yaşanan gelişmelerin başında yer almaktadır. Günümüzde sosyal medya araçları artık geleneksel medyayı geride bırakmaktadır. Hemen hemen her alandaki yenilikleri takip eden ve ayak uydurmayı hedefleyen spor kulüpleri, sosyal medya alanında aktif bir şekilde faaliyet göstermektedir. Spor kulüplerinin iletişim faaliyetlerinde sosyal medya çalışmaları ilk sırada yer almaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın temel amacı profesyonel spor kulüplerinde iletişim ve pazarlama faaliyetlerinin bir parçası olarak sosyal medya kullanımının rolünü, neden ve nasıl kullanıldığını incelemektir. Çalışmanın bir diğer amacı ise elde edilecek veriler doğrultusunda spor organizasyonlarına iletişim ve pazarlama faaliyetleri açısından yeni öneriler getirebilmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay deseniyle gerçekleştirilmiş, veri toplama tekniği olarak ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş ve dört farklı tema (kurum kültürünü yansıtma, influencer pazarlama, sponsorluk katkısı, gündemi yakala fark yarat) ortaya çıkmıştır. Kulübün sosyal medyayı en önemli iletişim aracı olarak gördüğü, kamuoyunu etkilemenin yanı sıra pazarlama faaliyetlerinde de sosyal medyanın önemli bir yer tuttuğu belirlenmiştir. Kulübün taraftar kitlesinin rakiplerine oranla az olması ve idari yapısının tam anlamıyla oturmuş olması nedeniyle sosyal medyanın etkileşimli ve eğlenceli yapısını iyi kullanabildiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • 1. 17. Spor Ödülleri’ne Başakşehir Damgası. (2019, 19 Ağustos). Erişim Adresi: http://www.sporodulleri.com/index.php/headers/haberler/70-17-turkiye-spor-odulleri-ne-basaksehir-damgasi
  • 2. Akar, R. V. ve Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126-139.
  • 3. Akkaya, Ö. (2016). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma Beşiktaş spor kulübü örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • 4. Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for Education (5.baskı). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • 5. Cambridge Sözlüğü (2020). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/influencer
  • 6. Çelik, F. (2019). Dijital alanda kurumsal spor iletişimi: Spor kulüpleri ve taraftarların sosyal medya kullanımları üzerine araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • 7. Eagleman, A. N. ve Krohn, B. D. (2012). Sponsorship awareness, attitudes, and purchase intentions of road race series participants. Sport Marketing Quarterly, 21(4), 210.
  • 8. Edwards, A. ve Skinner, J. (2009). Qualitative research in sport management. Oxford: Routledge.
  • 9. Filo, K., Lock, D. ve Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review, 18(2), 166-181.
  • 10. Gümüş, S. (2019). Futbol kulüplerinin kurumsal iletişim açısından sosyal medya kullanımı: Türkiye'deki dört büyük spor kulübünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 11. Hambrick, M. E., Simmons, J. M., Greenhalgh, P. G. ve Greenwell, T. C. (2010). “Understanding professional athletes’ use of twitter: a content analysis of athlete tweets.” International Journal of Sport Communication, 3(4), 454–71.
  • 12. Jahnke, M. (2018). Influencer marketing. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  • 13. Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • 14. Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • 15. Mert, Y. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • 16. Parganas, P. ve Anagnostopoulos, C. ve Chadwick, S. (2015). “You’ll never tweet alone”: Managing sports brands through social media. Journal of Brand Management, 22(7), 551-568.
  • 17. Parganas, P. ve Anagnostopoulos, C. (2015). Social media strategy in professional football: The case of Liverpool FC. Choregia, 11(2), 61-75.
  • 18. Posetti, J. ve Lo, P. (2012). The Twitterisation of ABC's emergency and disaster communication. Australian Journal of Emergency Management, 27(1), 34-39.
  • 19. Sammis, K., Lincoln, C. ve Pomponi, S. (2015). Influencer marketing for dummies. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • 20. Social Media, Sports Clubs & Fan Engagement (Part 1 of 5). (2020, 8 Ağustos). Erişim adresi: http://alexfenton.co.uk/sports-clubs-and-social-media/#:~:text=Social%20media%20benefits%20clubs%2C%20fans,could%20be%20national%20or%20international.
  • 21. Sosyal Medyayı En İyi Kullanan Kulüp Başakşehir. (2020, 17 Şubat). Erişim Adresi: https://www.ibfk.com.tr/sosyal-medyayi-en-iyi-kullanan-kulup-basaksehir/
  • 22. Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • 23. Watkins, B. (2018). Sport teams, fans, and twitter: The Influence of social media on relationships and branding. London: Rowman & Littlefield.
  • 24. Williams, J. ve Chinn, S. J. (2010) Meeting relationship-marketing goals through social media: A conceptual model for sport marketers. International Journal of Sport Communication, 3(4), 422–437.
  • 25. We Are Social Digital. (2020). Erişim adresi: https://wearesocial.com/digital-2020
  • 26. Vural, Z. B. A. (2018). Kurum kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.

The Role of Social Media in Communication and Marketing Activities of Sports Clubs: The Case of Istanbul Basaksehir FC

Yıl 2021, Cilt: 26 Sayı: 1, 59 - 69, 02.01.2021

Öz

Rapidly advancing technology shows its effect in different areas day by day. Social media is one of the developments in the field of communication. Sports clubs, which follow innovations in almost every field and aim to keep pace with its, are actively operating in the field of social media. Social media activities take the first place in the communication activities of sports clubs. The main purpose of this study is to examine the role of social media use as a part of communication and marketing activities in professional sports clubs, why and how it is used. Another aim of the study is to bring new suggestions to sports organizations in terms of communication and marketing activities in line with the data to be obtained. The study was carried out with case study design, one of the qualitative research methods, and semi-structured interview technique was used as the data collection technique. The data obtained were analyzed by content analysis method and four different themes (reflect the corporate culture, sponsorship contribution, influencer marketing, catch the agenda make a difference) emerged. It has been determined that the club sees social media as the most important communication tool, and that social media has an important place in marketing activities as well as influencing the public. It has been concluded that the club's fan base is less than its competitors and its administrative structure is well-established, so social media can use its interactive and entertaining structure well.

Kaynakça

  • 1. 17. Spor Ödülleri’ne Başakşehir Damgası. (2019, 19 Ağustos). Erişim Adresi: http://www.sporodulleri.com/index.php/headers/haberler/70-17-turkiye-spor-odulleri-ne-basaksehir-damgasi
  • 2. Akar, R. V. ve Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka) çalışmaları tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 126-139.
  • 3. Akkaya, Ö. (2016). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma Beşiktaş spor kulübü örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • 4. Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for Education (5.baskı). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • 5. Cambridge Sözlüğü (2020). Erişim adresi: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/influencer
  • 6. Çelik, F. (2019). Dijital alanda kurumsal spor iletişimi: Spor kulüpleri ve taraftarların sosyal medya kullanımları üzerine araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • 7. Eagleman, A. N. ve Krohn, B. D. (2012). Sponsorship awareness, attitudes, and purchase intentions of road race series participants. Sport Marketing Quarterly, 21(4), 210.
  • 8. Edwards, A. ve Skinner, J. (2009). Qualitative research in sport management. Oxford: Routledge.
  • 9. Filo, K., Lock, D. ve Karg, A. (2015). Sport and social media research: A review. Sport Management Review, 18(2), 166-181.
  • 10. Gümüş, S. (2019). Futbol kulüplerinin kurumsal iletişim açısından sosyal medya kullanımı: Türkiye'deki dört büyük spor kulübünün incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 11. Hambrick, M. E., Simmons, J. M., Greenhalgh, P. G. ve Greenwell, T. C. (2010). “Understanding professional athletes’ use of twitter: a content analysis of athlete tweets.” International Journal of Sport Communication, 3(4), 454–71.
  • 12. Jahnke, M. (2018). Influencer marketing. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  • 13. Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68.
  • 14. Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • 15. Mert, Y. L. (2018). Dijital pazarlama ekseninde influencer marketing uygulamaları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1299-1328.
  • 16. Parganas, P. ve Anagnostopoulos, C. ve Chadwick, S. (2015). “You’ll never tweet alone”: Managing sports brands through social media. Journal of Brand Management, 22(7), 551-568.
  • 17. Parganas, P. ve Anagnostopoulos, C. (2015). Social media strategy in professional football: The case of Liverpool FC. Choregia, 11(2), 61-75.
  • 18. Posetti, J. ve Lo, P. (2012). The Twitterisation of ABC's emergency and disaster communication. Australian Journal of Emergency Management, 27(1), 34-39.
  • 19. Sammis, K., Lincoln, C. ve Pomponi, S. (2015). Influencer marketing for dummies. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • 20. Social Media, Sports Clubs & Fan Engagement (Part 1 of 5). (2020, 8 Ağustos). Erişim adresi: http://alexfenton.co.uk/sports-clubs-and-social-media/#:~:text=Social%20media%20benefits%20clubs%2C%20fans,could%20be%20national%20or%20international.
  • 21. Sosyal Medyayı En İyi Kullanan Kulüp Başakşehir. (2020, 17 Şubat). Erişim Adresi: https://www.ibfk.com.tr/sosyal-medyayi-en-iyi-kullanan-kulup-basaksehir/
  • 22. Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • 23. Watkins, B. (2018). Sport teams, fans, and twitter: The Influence of social media on relationships and branding. London: Rowman & Littlefield.
  • 24. Williams, J. ve Chinn, S. J. (2010) Meeting relationship-marketing goals through social media: A conceptual model for sport marketers. International Journal of Sport Communication, 3(4), 422–437.
  • 25. We Are Social Digital. (2020). Erişim adresi: https://wearesocial.com/digital-2020
  • 26. Vural, Z. B. A. (2018). Kurum kültürü. İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mertkan Üçüncüoğlu 0000-0002-5589-2857

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2020
Kabul Tarihi 13 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Üçüncüoğlu, M. (2021). Spor Kulüplerinin İletişim ve Pazarlama Faaliyetlerinde Sosyal Medyanın Rolü: İstanbul Başakşehir FK Örneği. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 59-69.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.