Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Lisesi Öğrencilerinin Değişiklik Arayışları ve Rekreasyonel Egzersiz Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 28 Sayı: 4, 291 - 299, 30.10.2023
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1327605

Öz

Araştırmanın amacı, Spor Lisesi’nde öğrenim gören öğrencilerin değişiklik arayışları ve rekreasyonel egzersiz motivasyon düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma yöntemi olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Elazığ Spor Lisesi’nde eğitim görmekte olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 90 (%64,7)’ı erkek, 49 (%35,3)‘u kadın 139 spor lisesi öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Steenkamp ve Baumgartner (1995) tarafından geliştirilmiş, Yıldırım (2018) tarafından Türkçe’ ye uyarlanmış, Değişiklik Arayışı Ölçeği, Rogers ve Morris (2003) tarafından geliştirilmiş Gürbüz ve diğerleri (2006) tarafından Türkçe’ ye uyarlanmış REMM- Egzersiz Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 veri analiz programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmıştır. Veriler normal şekilde dağılıma sahip olduğu tespit edilmiş ve değişken grupları arasında farkın olup olmadığını tespit etmek için; ikili gruplar arasında bağımsız örneklemt testi, ikiden fazla gruplu değişkenlerde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Devamında bağımlı değişkenin bağımsız değişken üzerindeki etkisini ortaya koymak için, basit düzeyli doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, çalışmaya katılan öğrencilerinin Değişiklik Arayış düzeyleri arttıkça, rekreasyonel egzersiz motivasyon düzeylerin de olumlu etkilediği görülmüştür.

Destekleyen Kurum

TÜBITAK Bilim Insanı Destek Programları Baskanlıgı

Proje Numarası

1919B012214388 2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 2. dönem

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Arslan, M. (2014). Tüketici davranışları ders notları. Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Birecik Meslek Yüksekokulu.
  • 2. Ayar, H. (2017). Fitness ve crossfit merkezlerine rekreatif egzersiz amaçlı katılımda etkili olan motivasyon faktörlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı, Edirne.
  • 3. Baştuğ, G. (2002). Sporda psikolojik motivasyon faktörü olarak ödül ve cezanın cinsiyet ve spora başlama yaşı değişkenine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • 4. Biner, N. (2014). Tüketicilerin yeşil ürün satın alma davranışlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Edirne.
  • 5. Budisantoso, T. ve Mizerski, K. (2005). Shopping motivation, optimum stimulation level, the perception of store atmosphere and store patro-nage satisfaction, A case of Indonesia. ANZMAC 2005 Conference: Marketing Issues in Asia.
  • 6. Carrol, B. ve Alexandris, K. (1997). Perception of constraints and strenght of motivation: their relationship to recreational sport participa-tion. Journal of Leisure Research, 29(3), 279-299.
  • 7. Chang, J., Wall, G. ve Chu, S. T. (2006). Novelty seeking at aboriginal attractions. Annals of Tourism Research, 33(3), 729-747.
  • 8. Cordes, K. ve İbrahim, H. (1999). Applications in recreation and leisure, for today and future. Boston: Mcgraw-Hill.
  • 9. Çuhadar, A. (2020). Sosyal medya kullanımı ve boş zaman yönetiminin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Karaman.
  • 10. Demiray, U. (1987). Açıköğretim fakültesi öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme eğilimleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın.
  • 11. Demirel, M., Demirel, H.D. ve Serdar, E. (2017). Constraints and perceived freedom levels ın the leisure of university students. Journal of Human Sciences, 14(1), 789-795.
  • 12. Ersöz, G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı, İzmir.
  • 13. Fisher, J., Sales, A., Carlson, L. ve Steele, J. (2016). A Comparison of the motivational factors between crossfit participants and other resis-tance exercise modalities; a plot study. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 1-22.
  • 14. Frederick, C. M. ve Ryan, R. M. (1993). Differences in motivation for sport and exercise and their relations with participation and mental health. Journal of Sport Behaviour, 16.
  • 15. Frederick, C. M., Morrison, C. ve Manning, T. (1996). Motivation to participate exercise affect and outcome behaviors toward physical acti-vity. Perceptual and Motor Skills, 82.
  • 16. Gürbüz, B., Aşçı, F. H. ve Çelebi, M. (2006, November). The reliability and validity of the turkish version of the recreational exercise motiva-tion measure. In The 9th International Sports Sciences Congress sunulan bildiri (s.1044), Spor Bilimleri Derneği, Muğla.
  • 17. Güzel, P., Esentaş, M. ve Yavaş Tez, Ö. (2020). Rekreatif egzersiz ve motivasyon: fitness merkezleri üzerine amprik bir çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 206-218.
  • 18. Hacıoğlu, N. G. (2017). Boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • 19. Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 20. Kaynak, İ. (2022). Macera rekreasyonuna katılan bireylerin heyecan ve değişiklik arayışının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Gaziantep Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • 21. Kılbaş, S. (2005). Rekreasyon boş zamanları değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • 22. Kılıçarslan, F., Kurtipek, S., Ayyıldız Durhan, T. ve Güngör, N. (2023). Z kuşağı üniversite öğrencilerinin serbest zaman temel psikolojik ihtiyaç-ları ve genel özyeterlikleri üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(3), 174-181.
  • 23. Kraus, G. (1985). Recreation program planning today. Londra: Scott Foresman and Company.
  • 24. Mirzeoğlu, N. (2003). Spor bilimine giriş, meslek seçimi ve spor bilimlerinde meslek alanları. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • 25. Mohan, G., Sivakumaran, B. ve Sharma, P. (2012). Store environment’s impact on variety seeking behavior. Journal of Retailing and Consu-mer Services, 19, 419-428.
  • 26. Ozankaya, Ö. (1975). Toplum bilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • 27. Özer, Ö. (2017). Rekreasyonel amaçlı fitness yapan bireylerin egzersiz motivasyon, beslenme değişim ve fiziksel aktivite düzeylerinin araştırıl-ması (Doktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kütahya.
  • 28. Özuslu, Z. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde meslek gruplarının rekreasyonel egzersiz motivasyonunun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • 29. Rogers, H. ve Morris, T. (2003, July). An overview of the development and validation of the recreational exercise motivation measure (REMM). In XIth European Congress of Sport Psychology Proceedings Book, Copenhagen, Denmark.
  • 30. Sevil, T. (2012). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler, boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • 31. Stebbins, R. (2005). Choice and experiential definitions of Leisure. Leisure Sciences, 349-352.
  • 32. Steenkamp J. B. ve Baumgartner H. (1995). Development and cross-cultural validation of a short form of CSI as a measure of optimum stimu-lation level. International Journal of Research in Marketing, 12(2), 97-104.
  • 33. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • 34. Torkildsen, G. (2005). Leisure and recreation management (Fifth Edition). London: Routledge, Taylor and Francis Group.
  • 35. Tribe, J. (2020). The economics of recreation, leisure and tourism (6th ed.). London: Routledge.
  • 36. Yıldırım, O. (2018). Yeşil tüketici değerleri, değişiklik arayışı, heyecan arayışı ve tatil tercihi ilişkisi: Adana’da yapılan bir araştırma (Doktora tezi). Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.

Investigation of Change Seeking and Recreational Exercise Motivation Levels of Sports High School Students

Yıl 2023, Cilt: 28 Sayı: 4, 291 - 299, 30.10.2023
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1327605

Öz

The aim of the research is to examine the search for change and recreational exercise motivation levels of students studying at Sports High School. Relational screening model was used as the research method. The study group of the research consisted of 139 sports high school students, 90 (64.7%) of whom were male and 49 (35.3%) of whom were female, who were studying at Elazığ Sports High School and participated in the study voluntarily. The personal information form prepared by the researcher as a data collection tool in the study was developed by Steenkamp and Baumgartner (1995), adapted to Turkish by Yıldırım (2018), and the Change Seeking Scale was developed by Rogers and Morris (2003) and developed by Gürbüz et al. (2006). REMM-Exercise Motivation Scale adapted to Turkish was used. SPSS 24 data analysis program was used to analyse the data. In order to determine whether the data showed a normal distribution, skewness and kurtosis values were examined. The data were found to be normally distributed and to determine whether there was a difference between variable groups; Independent sample t test was used between paired groups, and one-way analysis of variance (ANOVA) was used for variables with more than two groups. Pearson correlation analysis was performed to reveal the relationship between the scales. Subsequently, simple linear regression analysis was performed to reveal the effect of the dependent variable on the independent variable. As a result, it was observed that as the Change Seeking levels of the students participating in the study increased, recreational exercise motivation levels also had a positive effect.

Proje Numarası

1919B012214388 2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 2. dönem

Kaynakça

  • Kaynaklar 1. Arslan, M. (2014). Tüketici davranışları ders notları. Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Birecik Meslek Yüksekokulu.
  • 2. Ayar, H. (2017). Fitness ve crossfit merkezlerine rekreatif egzersiz amaçlı katılımda etkili olan motivasyon faktörlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rekreasyon Yönetimi Anabilim Dalı, Edirne.
  • 3. Baştuğ, G. (2002). Sporda psikolojik motivasyon faktörü olarak ödül ve cezanın cinsiyet ve spora başlama yaşı değişkenine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Konya.
  • 4. Biner, N. (2014). Tüketicilerin yeşil ürün satın alma davranışlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü, Edirne.
  • 5. Budisantoso, T. ve Mizerski, K. (2005). Shopping motivation, optimum stimulation level, the perception of store atmosphere and store patro-nage satisfaction, A case of Indonesia. ANZMAC 2005 Conference: Marketing Issues in Asia.
  • 6. Carrol, B. ve Alexandris, K. (1997). Perception of constraints and strenght of motivation: their relationship to recreational sport participa-tion. Journal of Leisure Research, 29(3), 279-299.
  • 7. Chang, J., Wall, G. ve Chu, S. T. (2006). Novelty seeking at aboriginal attractions. Annals of Tourism Research, 33(3), 729-747.
  • 8. Cordes, K. ve İbrahim, H. (1999). Applications in recreation and leisure, for today and future. Boston: Mcgraw-Hill.
  • 9. Çuhadar, A. (2020). Sosyal medya kullanımı ve boş zaman yönetiminin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Rekreasyon Anabilim Dalı, Karaman.
  • 10. Demiray, U. (1987). Açıköğretim fakültesi öğrencilerinin boş zamanlarını değerlendirme eğilimleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın.
  • 11. Demirel, M., Demirel, H.D. ve Serdar, E. (2017). Constraints and perceived freedom levels ın the leisure of university students. Journal of Human Sciences, 14(1), 789-795.
  • 12. Ersöz, G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Anabilim Dalı, İzmir.
  • 13. Fisher, J., Sales, A., Carlson, L. ve Steele, J. (2016). A Comparison of the motivational factors between crossfit participants and other resis-tance exercise modalities; a plot study. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 1-22.
  • 14. Frederick, C. M. ve Ryan, R. M. (1993). Differences in motivation for sport and exercise and their relations with participation and mental health. Journal of Sport Behaviour, 16.
  • 15. Frederick, C. M., Morrison, C. ve Manning, T. (1996). Motivation to participate exercise affect and outcome behaviors toward physical acti-vity. Perceptual and Motor Skills, 82.
  • 16. Gürbüz, B., Aşçı, F. H. ve Çelebi, M. (2006, November). The reliability and validity of the turkish version of the recreational exercise motiva-tion measure. In The 9th International Sports Sciences Congress sunulan bildiri (s.1044), Spor Bilimleri Derneği, Muğla.
  • 17. Güzel, P., Esentaş, M. ve Yavaş Tez, Ö. (2020). Rekreatif egzersiz ve motivasyon: fitness merkezleri üzerine amprik bir çalışma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 206-218.
  • 18. Hacıoğlu, N. G. (2017). Boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • 19. Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • 20. Kaynak, İ. (2022). Macera rekreasyonuna katılan bireylerin heyecan ve değişiklik arayışının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). T.C. Gaziantep Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Gaziantep.
  • 21. Kılbaş, S. (2005). Rekreasyon boş zamanları değerlendirme. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • 22. Kılıçarslan, F., Kurtipek, S., Ayyıldız Durhan, T. ve Güngör, N. (2023). Z kuşağı üniversite öğrencilerinin serbest zaman temel psikolojik ihtiyaç-ları ve genel özyeterlikleri üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(3), 174-181.
  • 23. Kraus, G. (1985). Recreation program planning today. Londra: Scott Foresman and Company.
  • 24. Mirzeoğlu, N. (2003). Spor bilimine giriş, meslek seçimi ve spor bilimlerinde meslek alanları. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • 25. Mohan, G., Sivakumaran, B. ve Sharma, P. (2012). Store environment’s impact on variety seeking behavior. Journal of Retailing and Consu-mer Services, 19, 419-428.
  • 26. Ozankaya, Ö. (1975). Toplum bilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • 27. Özer, Ö. (2017). Rekreasyonel amaçlı fitness yapan bireylerin egzersiz motivasyon, beslenme değişim ve fiziksel aktivite düzeylerinin araştırıl-ması (Doktora Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kütahya.
  • 28. Özuslu, Z. H. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde meslek gruplarının rekreasyonel egzersiz motivasyonunun incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yönetimi Bilim Dalı, İstanbul.
  • 29. Rogers, H. ve Morris, T. (2003, July). An overview of the development and validation of the recreational exercise motivation measure (REMM). In XIth European Congress of Sport Psychology Proceedings Book, Copenhagen, Denmark.
  • 30. Sevil, T. (2012). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler, boş zaman ve rekreasyon yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • 31. Stebbins, R. (2005). Choice and experiential definitions of Leisure. Leisure Sciences, 349-352.
  • 32. Steenkamp J. B. ve Baumgartner H. (1995). Development and cross-cultural validation of a short form of CSI as a measure of optimum stimu-lation level. International Journal of Research in Marketing, 12(2), 97-104.
  • 33. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • 34. Torkildsen, G. (2005). Leisure and recreation management (Fifth Edition). London: Routledge, Taylor and Francis Group.
  • 35. Tribe, J. (2020). The economics of recreation, leisure and tourism (6th ed.). London: Routledge.
  • 36. Yıldırım, O. (2018). Yeşil tüketici değerleri, değişiklik arayışı, heyecan arayışı ve tatil tercihi ilişkisi: Adana’da yapılan bir araştırma (Doktora tezi). Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Rekreasyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinan Saraç 0009-0002-3568-9226

Abdurrahman Kırtepe 0000-0003-3268-2192

Proje Numarası 1919B012214388 2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı 2022 yılı 2. dönem
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 28 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Saraç, S., & Kırtepe, A. (2023). Spor Lisesi Öğrencilerinin Değişiklik Arayışları ve Rekreasyonel Egzersiz Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(4), 291-299. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1327605

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.