Hemen hemen her alanda
atılıma geçilen ülkemizde, raylı sistemler alanında da büyük gelişmeler
göstermektedir. Dünya çapında mega projelerinin yanında, şehirler arası
ulaşımda yüksek hızlı ve hızlı tren projeleri; kentsel ulaşımda, metro, hafif
raylı sistem, monoray ve tramvay projeleri hayata geçirilmektedir. Bu
gelişmeler yerli üretimi hareketlendirmekte ve verilen teşviklerle çeşitli
alanlarda yerli üretimler söz konusu olmaktadır. Birçok şehirde yeni tramvay
hatları yapılmakta ve projelendirme süreçleri devam etmektedir. Bu hatlarda
yerli üretim oranına dikkat edilmek üzere tramvay setleri alımı yapılmaktadır.
Bu çalışmada %100 yerli üretim olan tramvay da ele alınarak kentsel raylı
ulaşım için 4 farklı set arasından Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve bulanık
AHP yöntemleri kullanılarak seçim yapılmıştır. Yerli üretim tramvayın da
tanıtıldığı bu çalışmada, kullanan yöntemlerin sonuçları karşılaştırılmış ve
değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Nowadays, it has been realized many breakthroughs in many sectors, also, major developments are seen in the field of rail systems. The high-speed train projects in the intercity transport; metro, light rail system, monorail and tram projects in the urban transport, alongside the mega-projects in the worldwide, are put into practice. New tramway lines are being built in many cities and their projecting process are ongoing. In these lines, tramway sets are purchased to pay attention to the domestic production rate. In this study, a tramway which is domestic production was taken into consideration and it is made seleciton for urban transport among the 4 different sets by using AHP and fuzzy AHP methods. At last, it was introduced the domestic production tramway in this study, then the most appropriate system is selected, and the results of the used methods were compared and evaluated for analyze.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 16, 2018 |
Submission Date | May 29, 2018 |
Acceptance Date | July 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |