Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital İnsan Modelleri Kullanarak Otomobil Sürücüsü Duruş Pozisyonlarının Ergonomik Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 22 - 31, 23.04.2019

Öz

Ergonomik analiz yöntemleri,
ürün tasarım sürecini kısaltarak üretim sonrası beklenmeyen durumlarla
karşılaşmayı engellemektedir. Üretim sonrasında fark edilen hatalar, maddi
kayıplara ve kullanıcılar üzerinde ciddi sağlık problemlerine sebep olabilmektedir.
Üretimde verimliliği arttırması sebebiyle ergonomi bilimi, başta mühendislik olmak üzere mimarlık, anatomi, tıp,
psikoloji ve fizyoloji gibi birçok disiplinin ortak çalışma alanı haline
gelmiştir. Mühendislik bilimlerinde,
her türlü araç ve gerecin tasarımında
ergonomi biliminden yararlanılmaktadır. Otomotiv sektörü, ergonomik
tasarımların en çok ihtiyaç duyulduğu alanlardan biridir. Ergonomik olmayan
otomobil tasarımları, güvenli sürüşü etkilemesinin yanı sıra sürücü kas ve
iskelet sistemi üzerinde rahatsızlıklara sebep olabilmektedir. Tasarlanan
otomobillerin beklenen performansı gösterebilmesi adına, bilgisayar destekli
programlar yardımı ile sürücü ve yolcuların duruş pozisyonlarının analiz
edilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma kapsamında, CATIA V5 programının Rapid Entire Body Assessment (REBA) ve Rapid Upper
Limp Assessment (RULA)
analiz yöntemleri ile dijital insan modelleri
kullanılarak farklı duruş pozisyonlarındaki otomobil sürücüsünün ergonomik
değerlendirmesi yapılmıştır. Analiz sonucunda, sürücü koltuğunun gaz-pedal
bölümü ve tavan ile mesafesinde değişiklik yapılması gerektiği, sürücü
koltuğunun eğim açısının değiştirilebileceği ve daha az kullanılan sol ayakta
oluşabilecek kasılmaları engellemek adına önlemler alınması gerektiği tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Bridger R., "Introduction to Ergonomics", Second Edition, NewYork, s.2, 2003.
  • 2. M. Ünügür, "Gelişmekte Olan Ülkelerdeki Önemi Açısından Ergonomi-Mimarlık İlişkileri", 1. Ergonomi Kongresi, Ankara, 1988.
  • 3. M. Çalışkan, F. Fındık, "Malzeme, Ergonomi Ve Biyomekanik İlişkisi", Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Sakarya & Saraybosna, 2012. 4. ISO/TS 16949:2002. Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi - Standart Kalite
  • 5. Z. Mohamed Z., R. M. Yusuff, "Automotive Ergonomics: Passenger Cars Interior Dimension Parameters and Comfort", International Conference On Ergonomics, Kuala Lumpur, Malaysia, 2007.
  • 6. C. Eldem, İ. Şahin, M. T. Demir, N. Top, T. Şahin, "Araç Bakım Kanallarının Dijital İnsan Modelleri ile Ergonomik Analiz Simülasyonu ve Yeniden Tasarımı", 3rd International Congress on 3D Printing Technologies and Digital Industry, Antalya, Turkey, 267-268, 2018.
  • 7. İ. Şahin İ., C. Eldem, İ. Karakaş, C. Kiraz, T. Şahin, C. Şanlıer, "Engelli ve Yaşlı Bireyler için Araç Biniş Aparatı Tasarımı ve Dijital İnsan Modelleme ile Ergonomik Analizi", 3rd International Congress on 3D Printing Technologies and Digital Industry, Antalya, Turkey, 71-72, 2018.
  • 8. E. Helvacılar, C. Eldem, "İnsan Faktörleri Mühendisliği Bakış Açısı İle Askeri Mesaj İşletim Sistemleri", Gazi Journal of Engineering Sciences, 3 (3), 41 – 46, 2017.
  • 9. İ. Şahin, C. Eldem, S. A. Kalyon, H. Gökçe, "Digital Human Modelling and Ergonomic Analysis: Automatic Arm Barrier as an Example", International Congrees on New Trends in Science, Engineering and Technology, Barcelona, Spain, 176-187, 2017.
  • 10. A. Sundin, R. Ortengren, "Digital human modeling for CAE applications", Handbook of human factors and ergonomics, In:G.Salvendy(Ed.), Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, pp. 1053– 1078. 2006.
  • 11. D. B. Chaffin, "On simulating human reach motions for ergonomics analyses", Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 12(3), 235–247, 2002.
  • 12. D. B. Chaffin, "Improving digital human modelling for proactive ergonomics in design", Ergonomics, 48(5), 478–491, 2005.
  • 13. D. B. Chaffin, "Human motion simulation for vehicle and workplace design", Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 17(5), 475–484, 2007.
  • 14. F. A. Ildarovna, I. E. Sergeevna, S. L. Aleksandrovna, "Workflow Module Using Catia Human Builder Program", Electronic scientific and practical journal "Modern scientific research and innovations", 2015.
  • 15. Göknur Karakurt, "Türkiye Otomotiv Sanayiinde Antropometrik Ölçülere Uygun Ergonomik Sürücü Koltuğu", Yüksek lisans tezi, Ankara Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji (Fizik Antropoloji) Anabilim Dalı, Ankara, 2011.
  • 16. Y. Kara, Y. Atasagun, A. Peker, "Montaj hatlarında çalışma duruşlarının REBA yöntemi ile analizi ve ergonomik risk değerlendirmesi", Selçuk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü Sunumu.
  • 17. H. Sağıroğlu, M. B. Coşkun, N. Erginel, "REBA İle Bir Üretim Hattındaki İş İstanyonlarının Ergonomik Risk Analizi", Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 339-345, 2015.
  • 18. Lynn McAtamney, E. Nigel Corlett, "RULA: a survey method for the investigation of work-related upper limb disorders", Applied Ergonomics, 24(2), 91-99, 1993.
  • 19. S. Dockrell, E. O’Grady, K. Bennett, C. Mullarkey, R. Mc Connell, R. Ruddy, S. Twomey, C. Flannery, "An Investigation of the Reliability of Rapid Upper Limb Assessment (RULA) as a Method of Assessment of Children’s Computing Posture", Applied Ergonomics, 43, 632-636, 2012.
  • 20. J. Hoy, N. Mubarak, S. Nelson, M. Sweerts de Landas, M. Magnusson, O. Okunribido, M. Pope, "Whole Body Vibration and Posture as Risk Factors for Low Back Pain Among Forklift Truck Drivers", Journal of Sound and Vibration, 284, 933-946, 2005.
  • 21. Http://Www.Catiadesign.Org/_Doc/V5r14/Catpdfhaaug_C2/Haaug.Pdf, Human Activity Analysis Book

A Study on Ergonomic Assessment of Automobile Driver Posture Positions Using Digital Human Models

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 22 - 31, 23.04.2019

Öz

Ergonomic analysis options shorten product design and
prevent unexpected situations after production. Errors in production errors can
cause material losses and serious health problems. The home page has become a
common field of study in disciplines such as medicine, psychology and
physiology. In engineering sciences, it can benefit from the science of
ergonomics in the design of all kinds of vehicles and devices. We wanted the
automotive industry from the areas where ergonomic designs are most needed.
Non-ergonomic car designs can affect safe driving, as well as disruptions to
the driver's seat and skeletal system. We aim to have designed cars, use
computer aided programs and wait for the analysis of the positions of the
drivers waiting for their passengers. These areas of work, the Quick Whole Body
Evaluation (REBA) and the Fast Upper Extremity Assessment (RULA) analysis
methods in CATIA V5, and the digital human models are located in different
places. The analysand, in the system, which is open in the system related to
the gas-pedal section and the roof of the driver's seat, requests that the
angle of inclination of the driver's seat be altered and that it is used to prevent
contractions on the left-hand side where less is used.

Kaynakça

  • 1. Bridger R., "Introduction to Ergonomics", Second Edition, NewYork, s.2, 2003.
  • 2. M. Ünügür, "Gelişmekte Olan Ülkelerdeki Önemi Açısından Ergonomi-Mimarlık İlişkileri", 1. Ergonomi Kongresi, Ankara, 1988.
  • 3. M. Çalışkan, F. Fındık, "Malzeme, Ergonomi Ve Biyomekanik İlişkisi", Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Sakarya & Saraybosna, 2012. 4. ISO/TS 16949:2002. Otomotiv Kalite Yönetim Sistemi - Standart Kalite
  • 5. Z. Mohamed Z., R. M. Yusuff, "Automotive Ergonomics: Passenger Cars Interior Dimension Parameters and Comfort", International Conference On Ergonomics, Kuala Lumpur, Malaysia, 2007.
  • 6. C. Eldem, İ. Şahin, M. T. Demir, N. Top, T. Şahin, "Araç Bakım Kanallarının Dijital İnsan Modelleri ile Ergonomik Analiz Simülasyonu ve Yeniden Tasarımı", 3rd International Congress on 3D Printing Technologies and Digital Industry, Antalya, Turkey, 267-268, 2018.
  • 7. İ. Şahin İ., C. Eldem, İ. Karakaş, C. Kiraz, T. Şahin, C. Şanlıer, "Engelli ve Yaşlı Bireyler için Araç Biniş Aparatı Tasarımı ve Dijital İnsan Modelleme ile Ergonomik Analizi", 3rd International Congress on 3D Printing Technologies and Digital Industry, Antalya, Turkey, 71-72, 2018.
  • 8. E. Helvacılar, C. Eldem, "İnsan Faktörleri Mühendisliği Bakış Açısı İle Askeri Mesaj İşletim Sistemleri", Gazi Journal of Engineering Sciences, 3 (3), 41 – 46, 2017.
  • 9. İ. Şahin, C. Eldem, S. A. Kalyon, H. Gökçe, "Digital Human Modelling and Ergonomic Analysis: Automatic Arm Barrier as an Example", International Congrees on New Trends in Science, Engineering and Technology, Barcelona, Spain, 176-187, 2017.
  • 10. A. Sundin, R. Ortengren, "Digital human modeling for CAE applications", Handbook of human factors and ergonomics, In:G.Salvendy(Ed.), Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, pp. 1053– 1078. 2006.
  • 11. D. B. Chaffin, "On simulating human reach motions for ergonomics analyses", Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 12(3), 235–247, 2002.
  • 12. D. B. Chaffin, "Improving digital human modelling for proactive ergonomics in design", Ergonomics, 48(5), 478–491, 2005.
  • 13. D. B. Chaffin, "Human motion simulation for vehicle and workplace design", Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 17(5), 475–484, 2007.
  • 14. F. A. Ildarovna, I. E. Sergeevna, S. L. Aleksandrovna, "Workflow Module Using Catia Human Builder Program", Electronic scientific and practical journal "Modern scientific research and innovations", 2015.
  • 15. Göknur Karakurt, "Türkiye Otomotiv Sanayiinde Antropometrik Ölçülere Uygun Ergonomik Sürücü Koltuğu", Yüksek lisans tezi, Ankara Üniveristesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Antropoloji (Fizik Antropoloji) Anabilim Dalı, Ankara, 2011.
  • 16. Y. Kara, Y. Atasagun, A. Peker, "Montaj hatlarında çalışma duruşlarının REBA yöntemi ile analizi ve ergonomik risk değerlendirmesi", Selçuk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü Sunumu.
  • 17. H. Sağıroğlu, M. B. Coşkun, N. Erginel, "REBA İle Bir Üretim Hattındaki İş İstanyonlarının Ergonomik Risk Analizi", Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 339-345, 2015.
  • 18. Lynn McAtamney, E. Nigel Corlett, "RULA: a survey method for the investigation of work-related upper limb disorders", Applied Ergonomics, 24(2), 91-99, 1993.
  • 19. S. Dockrell, E. O’Grady, K. Bennett, C. Mullarkey, R. Mc Connell, R. Ruddy, S. Twomey, C. Flannery, "An Investigation of the Reliability of Rapid Upper Limb Assessment (RULA) as a Method of Assessment of Children’s Computing Posture", Applied Ergonomics, 43, 632-636, 2012.
  • 20. J. Hoy, N. Mubarak, S. Nelson, M. Sweerts de Landas, M. Magnusson, O. Okunribido, M. Pope, "Whole Body Vibration and Posture as Risk Factors for Low Back Pain Among Forklift Truck Drivers", Journal of Sound and Vibration, 284, 933-946, 2005.
  • 21. Http://Www.Catiadesign.Org/_Doc/V5r14/Catpdfhaaug_C2/Haaug.Pdf, Human Activity Analysis Book
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cengiz Eldem Bu kişi benim

Neslihan Top Bu kişi benim

Hamza Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 15 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

IEEE C. Eldem, N. Top, ve H. Şahin, “Dijital İnsan Modelleri Kullanarak Otomobil Sürücüsü Duruş Pozisyonlarının Ergonomik Değerlendirilmesi Üzerine Bir Çalışma”, GMBD, c. 5, sy. 1, ss. 22–31, 2019.

Gazi Journal of Engineering Sciences (GJES) publishes open access articles under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY) 1366_2000-copia-2.jpg