Günümüzde yüksek dayanım, hızlı imalat ve süneklik gibi özelliklerinden dolayı çelik taşıyıcı sistemlerinin kullanımı hızla artmaktadır. Çelik malzemenin üstün özelliklerinin yanında korozyon oluşumu gibi bazı dezavantajları da bulunmaktadır. Çelik taşıyıcı sistemlerde özellikle birleşim bölgelerinde meydana gelen korozyon hasarı büyük öneme sahiptir. Birleşim bölgelerindeki yapısal elemanlarda veya birleşim araçlarında oluşacak büyük bir hasar yapının büyük ölçüde zarar görmesine sebep olabilmektedir. Bu çalışmada, S235 kalitesinde çelikten imal edilmiş 6 mm kalınlığındaki bulonlu birleşimli levhalarda farklı korozyon hasarları oluşması durumunda eksenel çekme kuvveti etkisi altındaki yapısal davranış deneysel olarak incelenmiştir. Bulonlu birleşimli deney numuneleri için sadece bulonda hızlandırılmış korozyon, hem levhada hem bulonda hızlandırılmış korozyon ve sadece bulonda yapay korozyon hasarı olmak üzere 3 farklı tipte korozyon oluşturulmuştur. Korozyon miktarı kütlece %10 malzeme kaybı olacak şekilde üniform veya yapay korozyon olarak oluşturulmuştur. Bulonlu birleşimli levha deney numunelerinde farklı tipte korozyon hasarları için gözlenen yapısal davranış farklılıkları, taşıma kapasitesindeki ve süneklikteki değişimler incelenmiş ve en sünek davranış hem levhada hem bulonda korozyon olan deney numunelerinde elde edilmiştir.
Today, the use of steel structural systems is increasing rapidly due to its features such as high strength, fast manufacturing and ductility. Despite to the superlative properties of steel material, there are also some disadvantages like the formation of corrosion. Corrosion damage in steel structural systems, especially in the connection regions, is of great importance. A major damage to the structural members or fasteners in the connection regions can cause serious harms to the structure. In this study, the structural behavior of 6 mm thick bolted joint plates having different corrosion damages which were made of S235 grade steel was investigated experimentally under the effect of axial tensile force. For the bolted connection test specimens three types of corrosion formation methods including accelerated corrosion only on the bolt, accelerated corrosion on both the plate and the bolt, and artificial corrosion damage only on the bolt were applied. The amount of corrosion was formed as uniform or artificial corrosion with a loss of material of 10% by mass. Structural behavior differences, changes in bearing capacity and ductility of bolted connected test specimens were investigated and the most ductile behavior were obtained in test specimens with corrosion on both plate and bolt.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Conference Paper |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | December 20, 2022 |
Acceptance Date | March 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |