Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Being a Principal in a Village School: Problems, Practices and Solutions

Yıl 2022, , 168 - 207, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1069878

Öz

In this research, it is aimed to evaluate the opinions of village school principals about being a principal in a village school. 29 village school principals participated in the research, which was carried out with a phenomenological approach based on the experiences of school principals in village schools. Interviews with school principals were analyzed in depth with content analysis and descriptive analysis techniques. According to the results, being a principal in a village school is a difficult task that requires struggling with impossibilities. In addition, it is like a family environment with warm and sincere relations and offers many learning opportunities. In village schools, there are many problems related to bureaucratic work, infrastructure and resource supply, education and training processes, bussed education process, students, teachers and parents, and school principals produce different solutions to overcome these problems. The results reveal that village schools have problems that go beyond village school principals and need to be resolved at the Ministry level. Based on these results; suggestions were made for village schools such as positive discrimination in all processes, granting a budget, improving the personal rights of village teachers, and carrying out comprehensive awareness-raising activities for parents.

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Okulda eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi. U. Akın (Editör). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 289-336). Ankara: Pegem.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, beklentiler, çözüm önerileri ve yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Akın, U. (2021). Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri. U. Akın (Editör). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 1-26). Ankara: Pegem.
  • Ashton, B. ve Duncan, H.E. (2013). A beginning rural principal’s toolkit: A guide for success. The Rural Educator, 34(1), https://doi.org/10.35608/ruraled.v34i1.405
  • Balkar, B., Öztuzcu Küçükbere, R. ve Akşab, Ş. (2019). Okul bazlı bütçeleme (OBB) uygulamasının okul geliştirme işlevi açısından değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 727-756.
  • Barley, Z.A. ve Beesley, A.D. (2007). Rural school success: What can we learn? Journal of Research in Rural Education, 22(1), 1-16.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Börü, N. (2019). Mesleğe yeni başlayan öğretmenler için mentörlük ve mesleğe giriş eğitimi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 68-87.
  • Chapman, S. (2020). The significance of context: Autonomy and curriculum reform in rural schools. The Curriculum Journal, 31(2), 231-243.
  • Çam Tosun, F. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Erol, F. (1995). Okul müdürlerinin görevlerini başarmada karşılaştıkları engeller (Burdur ili örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 63-71.
  • Frahm, M.T. (2020). The impact of leadership behaviors on teacher retention in rural schools in New York State. Yayımlanmamış doktora tezi. St. John Fisher College, Ralph C. Wilson, Jr. School of Education, USA.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü., Biçer, S. ve Yetkiner, A. (2010). Mesleğe yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları zorluklarla öğretmen adaylarının yaşayabilecekleri zorluklara ilişkin algılarının karşılaştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 12-23.
  • Gülder, Ş. (2007). Köy ilköğretim okullarında yönetim ve sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, G.A. (2009). Merkezi ve kırsal bölgelerde yaşayan ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinin çalışma alışkanlıkları, akademik başarıları, okul türleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güngör, İ. (2019). Köy ilkokullarında öğrenci olmak: Etnografik bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karakütük, K., Özdoğan Özbal, E. ve Ulutaş, P. (2019). Okul temelli (bazlı) bütçenin hazırlanmasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 48(1), 455-481.
  • Karataş, A. ve Kınalıoğlu, İ.H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 207-220.
  • Keser Özmantar, Z. ve Civelek, Ş. (2017). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının bakış açısıyla müdür yetkili öğretmenlik uygulaması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 323-347.
  • Keskin, A. ve Kazak, E. (2021). Destekleme ve yetiştirme kurslarının hafta içi ve hafta sonu uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 98-121.
  • Kılıç, Ö.S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin iş doyumu (Tokat ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • KODA (2019). KODA 2018-2019 faaliyet raporu. https://www.kodegisim.org/static/2018_2019_faaliyet_raporu.pdf adresinden alınmıştır.
  • KODA (2020). KODA 2018-2019 faaliyet raporu. https://www.kodegisim.org/static/KODA%202019-2020%20Faaliyet%20Raporu%20.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kubanç, Y. ve Şama, E. (2017). Müdür yetkili öğretmenlerin yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri: Van ili örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 268-285.
  • Lee, K.C. (2020). Enhancing community-school-university partnership for rural landscape conservation: A case study in Taiwan. Geoheritage, 12(9), https://doi.org/10.1007/s12371-020-00443-w
  • Li, J., Shi, Z. ve Xue, E. (2020). The problems, needs and strategies of rural teacher development at deep poverty areas in China: Rural schooling stakeholder perspectives. International Journal of Educational Research, 99, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101496
  • Mafora, P. (2013). Managing teacher retention in a rural school district in South Africa. Australian Educational Researcher, 40, 227-240.
  • Mansor, A.N., A Hamid, A.H., Medina, N.I., Vikaraman, S.S., Abdul Vahab, J.L., Nor, M.Y.M. ve Alias, B.S. (2020). Challenges and strategies in managing small schools: A case study in Perak, Malaysia. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/1741143220942517
  • MEB (2021). Milli eğitim istatistikleri 2019-2020. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf adresinden alınmıştır.
  • Myende, P.E. ve Nhlumayo, B.S. (2020): Enhancing parent–teacher collaboration in rural schools: Parents’ voices and implications for schools. International Journal of Leadership in Education, https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1731764
  • Opoku, M.P., Asare-Nuamah, P., Nketsia, W, Asibey, B.O. ve Arinaitwe, G. (2020). Exploring the factors that enhance teacher retention in rural schools in Ghana. Cambridge Journal of Education, 50(2), 201-217.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özdemir, M., Özdemir, O. ve Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 87-101.
  • Moletsane, R., Juan, A., Prinsloo, C. ve Reddy, V. (2015). Managing teacher leave and absence in South African rural schools: Implications for supporting schools in contexts of multiple-deprivation. Educational Management Administration & Leadership, 43(3), 386–399.
  • Palavan, Ö. ve Göçer, V. (2017). Sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıflarda karşılaştıkları problemler (Malatya il örneği). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 69-96.
  • Parson, L., Hunter, C.A. ve Kallio, B. (2016). Exploring educational leadership in rural schools. Planning and Changing, 47(1-2), 63-81.
  • Preston, J.P. ve Barnes, K.E.R. (2017). Successful leadership in rural schools: Cultivating collaboration. Rural Educator, 38(1), 6-15.
  • Ribchester, C. ve Edwards, W.J. (1998). Co‐operation in the countryside: Small primary school clusters. Educational Studies, 24(3), 281-293.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri: Gerçek dünya araştırmaları (çev. Ed. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. ve Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Şahin, M. (2021). Professional identity development of EFL teachers working at rural schools in Turkey. Yayımlanmamış doktora tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Köy Okulunda Müdür Olmak: Sorunlar, Uygulamalar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2022, , 168 - 207, 30.04.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1069878

Öz

Bu araştırmada, köy okulunda müdür olmaya ilişkin olarak köy okulu müdürlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Okul müdürlerinin köy okullarındaki deneyimleri üzerinden fenomenolojik bir yaklaşımla gerçekleştirilen araştırmaya 29 köy okulu müdürü katılmıştır. Okul müdürleriyle yapılan görüşmeler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleriyle derinlemesine incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, köy okulunda müdür olmak imkânsızlıklarla mücadele etmeyi gerektiren zor bir görevdir. Bunun yanında sıcak ve samimi ilişkilerin olduğu bir aile ortamı gibidir ve birçok öğrenme fırsatı da sunmaktadır. Köy okullarında bürokratik işler, altyapı ve kaynak temini, eğitim-öğretim süreçleri, taşımalı eğitim süreci, öğrenci, öğretmen ve velilerle ilgili birçok sorun yaşanmakta ve okul müdürleri bu sorunların üstesinden gelmek için farklı çözüm yolları üretmektedir. Araştırma sonuçları, köy okullarının köy okulu müdürlerini aşan, Bakanlık düzeyinde çözülmesi gereken sorunları olduğunu ortaya koymaktadır. Bu sonuçlara dayalı olarak; köy okullarına tüm süreçlerde pozitif ayrımcılık yapılması, bütçe verilmesi, köy öğretmenlerinin özlük haklarının iyileştirilmesi ve velilere yönelik kapsamlı bilinçlendirme çalışmaları yapılması gibi öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Okulda eğitim-öğretim hizmetlerinin yönetimi. U. Akın (Editör). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 289-336). Ankara: Pegem.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, beklentiler, çözüm önerileri ve yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Akın, U. (2021). Türk eğitim sisteminin amaçları ve temel ilkeleri. U. Akın (Editör). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 1-26). Ankara: Pegem.
  • Ashton, B. ve Duncan, H.E. (2013). A beginning rural principal’s toolkit: A guide for success. The Rural Educator, 34(1), https://doi.org/10.35608/ruraled.v34i1.405
  • Balkar, B., Öztuzcu Küçükbere, R. ve Akşab, Ş. (2019). Okul bazlı bütçeleme (OBB) uygulamasının okul geliştirme işlevi açısından değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 727-756.
  • Barley, Z.A. ve Beesley, A.D. (2007). Rural school success: What can we learn? Journal of Research in Rural Education, 22(1), 1-16.
  • Bilir, A. (2008). Birleştirilmiş sınıflı köy ilköğretim okullarında öğretmen ve öğretim gerçeği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 1-22.
  • Börü, N. (2019). Mesleğe yeni başlayan öğretmenler için mentörlük ve mesleğe giriş eğitimi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 68-87.
  • Chapman, S. (2020). The significance of context: Autonomy and curriculum reform in rural schools. The Curriculum Journal, 31(2), 231-243.
  • Çam Tosun, F. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
  • Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Erol, F. (1995). Okul müdürlerinin görevlerini başarmada karşılaştıkları engeller (Burdur ili örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 63-71.
  • Frahm, M.T. (2020). The impact of leadership behaviors on teacher retention in rural schools in New York State. Yayımlanmamış doktora tezi. St. John Fisher College, Ralph C. Wilson, Jr. School of Education, USA.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü., Biçer, S. ve Yetkiner, A. (2010). Mesleğe yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları zorluklarla öğretmen adaylarının yaşayabilecekleri zorluklara ilişkin algılarının karşılaştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 12-23.
  • Gülder, Ş. (2007). Köy ilköğretim okullarında yönetim ve sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gündüz, G.A. (2009). Merkezi ve kırsal bölgelerde yaşayan ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinin çalışma alışkanlıkları, akademik başarıları, okul türleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güngör, İ. (2019). Köy ilkokullarında öğrenci olmak: Etnografik bir çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karakütük, K., Özdoğan Özbal, E. ve Ulutaş, P. (2019). Okul temelli (bazlı) bütçenin hazırlanmasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 48(1), 455-481.
  • Karataş, A. ve Kınalıoğlu, İ.H. (2018). Köy okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinin sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 207-220.
  • Keser Özmantar, Z. ve Civelek, Ş. (2017). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının bakış açısıyla müdür yetkili öğretmenlik uygulaması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 323-347.
  • Keskin, A. ve Kazak, E. (2021). Destekleme ve yetiştirme kurslarının hafta içi ve hafta sonu uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 98-121.
  • Kılıç, Ö.S. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin iş doyumu (Tokat ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • KODA (2019). KODA 2018-2019 faaliyet raporu. https://www.kodegisim.org/static/2018_2019_faaliyet_raporu.pdf adresinden alınmıştır.
  • KODA (2020). KODA 2018-2019 faaliyet raporu. https://www.kodegisim.org/static/KODA%202019-2020%20Faaliyet%20Raporu%20.pdf adresinden alınmıştır.
  • Kubanç, Y. ve Şama, E. (2017). Müdür yetkili öğretmenlerin yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri: Van ili örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 268-285.
  • Lee, K.C. (2020). Enhancing community-school-university partnership for rural landscape conservation: A case study in Taiwan. Geoheritage, 12(9), https://doi.org/10.1007/s12371-020-00443-w
  • Li, J., Shi, Z. ve Xue, E. (2020). The problems, needs and strategies of rural teacher development at deep poverty areas in China: Rural schooling stakeholder perspectives. International Journal of Educational Research, 99, https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101496
  • Mafora, P. (2013). Managing teacher retention in a rural school district in South Africa. Australian Educational Researcher, 40, 227-240.
  • Mansor, A.N., A Hamid, A.H., Medina, N.I., Vikaraman, S.S., Abdul Vahab, J.L., Nor, M.Y.M. ve Alias, B.S. (2020). Challenges and strategies in managing small schools: A case study in Perak, Malaysia. Educational Management Administration & Leadership. https://doi.org/10.1177/1741143220942517
  • MEB (2021). Milli eğitim istatistikleri 2019-2020. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf adresinden alınmıştır.
  • Myende, P.E. ve Nhlumayo, B.S. (2020): Enhancing parent–teacher collaboration in rural schools: Parents’ voices and implications for schools. International Journal of Leadership in Education, https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1731764
  • Opoku, M.P., Asare-Nuamah, P., Nketsia, W, Asibey, B.O. ve Arinaitwe, G. (2020). Exploring the factors that enhance teacher retention in rural schools in Ghana. Cambridge Journal of Education, 50(2), 201-217.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları (Aydın ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Özdemir, M., Özdemir, O. ve Gül, M. (2020). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin görüşleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 87-101.
  • Moletsane, R., Juan, A., Prinsloo, C. ve Reddy, V. (2015). Managing teacher leave and absence in South African rural schools: Implications for supporting schools in contexts of multiple-deprivation. Educational Management Administration & Leadership, 43(3), 386–399.
  • Palavan, Ö. ve Göçer, V. (2017). Sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıflarda karşılaştıkları problemler (Malatya il örneği). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 69-96.
  • Parson, L., Hunter, C.A. ve Kallio, B. (2016). Exploring educational leadership in rural schools. Planning and Changing, 47(1-2), 63-81.
  • Preston, J.P. ve Barnes, K.E.R. (2017). Successful leadership in rural schools: Cultivating collaboration. Rural Educator, 38(1), 6-15.
  • Ribchester, C. ve Edwards, W.J. (1998). Co‐operation in the countryside: Small primary school clusters. Educational Studies, 24(3), 281-293.
  • Robson, C. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri: Gerçek dünya araştırmaları (çev. Ed. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sidekli, S., Coşkun, İ. ve Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
  • Şahin, M. (2021). Professional identity development of EFL teachers working at rural schools in Turkey. Yayımlanmamış doktora tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeren, M. (2008). Köye öğretmen yetiştirme yönüyle köy enstitüleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 203-226.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uğur Akın 0000-0002-4911-3781

Özcan Adıgüzel Bu kişi benim 0000-0002-1254-9223

Erhan Aytaş Bu kişi benim 0000-0003-3837-7316

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2022
Kabul Tarihi 10 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Akın, U., Adıgüzel, Ö., & Aytaş, E. (2022). Köy Okulunda Müdür Olmak: Sorunlar, Uygulamalar ve Çözüm Önerileri. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(18), 168-207. https://doi.org/10.46778/goputeb.1069878