Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğretim Teknolojileri Dersine Yönelik Görüşleri

Yıl 2023, , 642 - 669, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1299546

Öz

Eğitim öğretim ortamlarında öğretmeni destekleyen araçların başında öğretim teknolojileri ve materyalleri gelmektedir. Öğretmenler ve öğretmen adayları öğretim teknolojilerini bilmelerinin yanında bu teknolojiyi kullanabilmeli, yeni materyaller geliştirebilmeli ve değerlendirmesini yapabilmelidir. Bu nedenle eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme lisans programlarında öğretim teknolojilerini öğrenebilecekleri ve uygulayabilecekleri bir dersin olması gerekmektedir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) bu çerçevede çalışmalar yapmıştır. Hazırladığı eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programlarında öğretim teknolojileri ile ilgili derslere yer vermiştir. İlk defa 1998 tarihli eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programında yer verilen “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme” dersi, 2007 yılında hazırlanan yeni öğretmen yetiştirme programlarında “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı” adını almıştır. 2018 tarihli güncellenmiş öğretmen yetiştirme programlarında ise “Öğretim Teknolojileri” adını almıştır. Günümüzde de (2023) öğretmen yetiştirme lisans programlarında “Öğretim Teknolojileri” adı ile devam etmektedir. Bu araştırmada Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde 2021-2022 öğretim yılında sosyal bilgiler eğitimi lisans programında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının “öğretim teknolojileri” dersine yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Kolayda örneklem yöntemiyle seçilen sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerini tespit etmek için veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve alanın uzmanlarından görüş alınarak hazırlanan 7 soruluk açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler tablolar haline dönüştürülerek ve doğrudan alıntılar yapılarak yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi [A study on the viewpoints of preschool teacher candidates on design of instructional materials course]. İlköğretim Online, 10(2), 421-429. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8592/106811
  • Avcı, U. (2013). Öğretim ortamları ve materyal tasarımı[Instructional environments and material design]. M. Sarıtaş (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Instructional technologies and material design](pp.37-53). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Akademi.
  • Council of Higher Education [CoHE]. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları[Education faculty teacher training undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari-mart-1998.pdf
  • Council of Higher Education[CoHE]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları [Education faculty teacher training undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Council of Higher Education [CoHE]. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programları [Social studies teaching undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • Creswell, J.W. (2013). Five qualitative approaches to inquiry. Creswell, J.W. (Ed.), Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches(pp.69-110). Sage Publications, Inc.
  • Çalışkan, N., & Karadağ, E. (2013). Temel kavramlar[Basic concepts]. M. Sarıtaş (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı[Instructional technologies and material design],(pp.1-13). Pegem Akademi.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersi hakkındaki görüşleri [Music prospective teachers’ opinions about instructional technologies and material design course]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-8. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/01a.deniz_beste_cevik_kilic.pdf
  • Gündüz, S., & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi [The importance of instructional technologies and material development course at pre-service teacher education in information age]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48. http://www.tojet.net/articles/v3i1/317.pdf
  • Güneş, G., & Aydoğdu-İskenderoğlu, T. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine yönelik yaklaşımları [Attitudes of pre-service primary school mathematics teachers towards instructional technologies and material design lesson]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 469-488. https://doi.org/10.17152/gefad.06600
  • Haseski, H. İ. (2019). Bilişim teknolojileri dersi: Öğretmen adaylarının bakış açısından bir değerlendirme [Information Technologies Course: An Evaluation from the Perspective of Pre-Service Teachers]. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 666-679. https://doi.org/10.24315/tred.494705
  • İlic, U. (2021). Öğretmen adayları için yeni bir ders: Öğretim teknolojileri [A new course for preservice teachers: instructional technologies]. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 689-704. https://doi.org/10.37669/milliegitim.679147
  • Kolburan Geçer, A. (2010). Teknik öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme dersine yönelik deneyimleri [Experience of technical teacher candidates towards teaching tecnologies and material development course]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13710/165987
  • Korkmaz, E. (2020). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim teknolojilerine bakış açısı [Elementary mathematics teachers' perspectives on instructional technologies]. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi- International Journal of Society Researches, 15(26), 4019 – 4045. https://doi.org/10.26466/opus.620980
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Sage Publications, Inc.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2017a). Sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course draft curriculum (Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)].
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2017b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar) [Social studies course curriculum (Primary and secondary school (4th, 5th, 6th and 7th grades)].
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course curriculum(Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2023). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course curriculum(Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1264
  • Tutkun, Ö. F. (2021). İletişim süreçleri ve öğretim teknolojileri[Communication processes and instructional technologies]. A. Sezer (Ed.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Geography teaching technologies and material design],(pp.17-29). Pegem Akademi.
  • Uzungöz, A., Aktepe, V., & Gündüz, M. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersinin, mesleki açıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma [Candidate teachers' views on professional achievements in instructional technologies and material design a qualitative study]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.5c3s14m
  • Vocational Qualifications Authority [VQA]. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. [Turkish qualifications framework] https://www.myk.gov.tr/images/articles/TYC/Tyc_bilgi_merkezi/mevzuat_duzenlemeleri/TYC_Belgesi.pdf
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., & Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri [The attitudes and thoughts of the students attending physical education teaching program about using technology in education]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59507/855656
  • Yin, R. K. (2017). Case study research: Design and methods. Sage Publications, Inc.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri[Qualitative research methods in the social sciences]. Seçkin Yayıncılık.

Preservice Social Studies Teachers’ Views About Instructional Technologies Course

Yıl 2023, , 642 - 669, 31.10.2023
https://doi.org/10.46778/goputeb.1299546

Öz

Instructional technologies and materials are the primary tools that support teachers in educational environments. In-service and preservice teachers must be able to use instructional technologies, develop and evaluate new materials, and have information about them. Therefore, there should be a course in which preservice teachers studying at the faculty of education can learn and apply instructional technologies in teacher training undergraduate programs. The Council of Higher Education (CoHE) has carried out studies within this framework. The council has included courses related to instructional technologies in the education faculty teacher training undergraduate programs that were developed. The "Instructional Technologies and Material Development" course, which was included in the teacher training undergraduate program of the faculty of education in 1998 for the first time, was named "Instructional Technologies and Material Design" in the new teacher training programs developed in 2007. In the revised teacher training programs dated 2018, it was named "Instructional Technologies". Today (2023), it continues under the name of "Instructional Technologies" in teacher training undergraduate programs. This study aims to examine the opinions of preservice teachers who are studying in the social studies education undergraduate program at a state university in Turkey in the 2021-2022 academic year about the "instructional technologies" course. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the research. To determine the opinions of the preservice social studies teachers selected by the convenience sampling method, a 7-question open-ended questionnaire developed by the researchers and prepared by taking the opinions of the experts in the field was used as a data collection tool. The data obtained in the research were interpreted using tables and direct quotations.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi [A study on the viewpoints of preschool teacher candidates on design of instructional materials course]. İlköğretim Online, 10(2), 421-429. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8592/106811
  • Avcı, U. (2013). Öğretim ortamları ve materyal tasarımı[Instructional environments and material design]. M. Sarıtaş (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Instructional technologies and material design](pp.37-53). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods]. Pegem Akademi.
  • Council of Higher Education [CoHE]. (1998). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları[Education faculty teacher training undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari-mart-1998.pdf
  • Council of Higher Education[CoHE]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları [Education faculty teacher training undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Council of Higher Education [CoHE]. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programları [Social studies teaching undergraduate programs]. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sosyal_Bilgileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf
  • Creswell, J.W. (2013). Five qualitative approaches to inquiry. Creswell, J.W. (Ed.), Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches(pp.69-110). Sage Publications, Inc.
  • Çalışkan, N., & Karadağ, E. (2013). Temel kavramlar[Basic concepts]. M. Sarıtaş (Ed.), Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı[Instructional technologies and material design],(pp.1-13). Pegem Akademi.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersi hakkındaki görüşleri [Music prospective teachers’ opinions about instructional technologies and material design course]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-8. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/01a.deniz_beste_cevik_kilic.pdf
  • Gündüz, S., & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi [The importance of instructional technologies and material development course at pre-service teacher education in information age]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 43-48. http://www.tojet.net/articles/v3i1/317.pdf
  • Güneş, G., & Aydoğdu-İskenderoğlu, T. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine yönelik yaklaşımları [Attitudes of pre-service primary school mathematics teachers towards instructional technologies and material design lesson]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 469-488. https://doi.org/10.17152/gefad.06600
  • Haseski, H. İ. (2019). Bilişim teknolojileri dersi: Öğretmen adaylarının bakış açısından bir değerlendirme [Information Technologies Course: An Evaluation from the Perspective of Pre-Service Teachers]. Trakya Eğitim Dergisi, 9(4), 666-679. https://doi.org/10.24315/tred.494705
  • İlic, U. (2021). Öğretmen adayları için yeni bir ders: Öğretim teknolojileri [A new course for preservice teachers: instructional technologies]. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 689-704. https://doi.org/10.37669/milliegitim.679147
  • Kolburan Geçer, A. (2010). Teknik öğretmen adaylarının öğretim teknolojisi ve materyal geliştirme dersine yönelik deneyimleri [Experience of technical teacher candidates towards teaching tecnologies and material development course]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13710/165987
  • Korkmaz, E. (2020). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim teknolojilerine bakış açısı [Elementary mathematics teachers' perspectives on instructional technologies]. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi- International Journal of Society Researches, 15(26), 4019 – 4045. https://doi.org/10.26466/opus.620980
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Sage Publications, Inc.
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2017a). Sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course draft curriculum (Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)].
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2017b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar) [Social studies course curriculum (Primary and secondary school (4th, 5th, 6th and 7th grades)].
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course curriculum(Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-SOSYAL%20%C4%B0LG%C4%B0LER%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%20.pdf
  • Ministry of National Education [MoNE]. (2023). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7. Sınıflar [Social studies course curriculum(Primary and secondary school 4th, 5th, 6th and 7th grades)]. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1264
  • Tutkun, Ö. F. (2021). İletişim süreçleri ve öğretim teknolojileri[Communication processes and instructional technologies]. A. Sezer (Ed.), Coğrafya öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı [Geography teaching technologies and material design],(pp.17-29). Pegem Akademi.
  • Uzungöz, A., Aktepe, V., & Gündüz, M. (2017). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersinin, mesleki açıdan kazandırdıklarına ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Nitel bir çalışma [Candidate teachers' views on professional achievements in instructional technologies and material design a qualitative study]. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 317-339. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.5c3s14m
  • Vocational Qualifications Authority [VQA]. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. [Turkish qualifications framework] https://www.myk.gov.tr/images/articles/TYC/Tyc_bilgi_merkezi/mevzuat_duzenlemeleri/TYC_Belgesi.pdf
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H., & Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri [The attitudes and thoughts of the students attending physical education teaching program about using technology in education]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59507/855656
  • Yin, R. K. (2017). Case study research: Design and methods. Sage Publications, Inc.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri[Qualitative research methods in the social sciences]. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eray Alaca 0000-0002-4886-4700

Tercan Yıldırım 0000-0002-9895-7307

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Alaca, E., & Yıldırım, T. (2023). Preservice Social Studies Teachers’ Views About Instructional Technologies Course. International Journal of Turkish Education Sciences, 2023(21), 642-669. https://doi.org/10.46778/goputeb.1299546