Bu araştırmada ortaokul öğretmenlerinin
dijital vatandaşlık davranışlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek
amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma,
2017-2018 eğitim öğretim yılında Kütahya ili merkez ilçesinde ortaokul
düzeyinde öğretmenlik yapan 238 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğretmenlere
Yönelik Dijital Vatandaşlık Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizleri yapılan ölçek 20 madde ve “Eğitim ve İletişim”,
“Saygı” ve “Korumak” olmak üzere 3 boyuttan oluşmaktadır. Üç alt faktör tüm
varyansın %44.9’unu açıklamaktadır. Ölçeğin Kaiser- Meyer-Olkin (KMO) katsayısı
0.83, Barlett Testi anlamlılık değeri 0.00 bulunmuştur. Ölçeğin bütünü için
Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayısı .82'dir. Doğrulayıcı faktör
analizi kapsamında x2/df (ki kare/serbestlik derecesi) değeri 1.64 olarak
bulunmuştur. Bu modelin iyi uyuma sahip olduğunu göstermektedir. Modelin RMSEA
değeri 0.052; AGFI değeri 0.87; SRMR değeri 0.057; IFI değeri 0.91; NNFI değeri
0.90 ve CFI değeri 0.91’dir. Bu araştırmanın bulgularından yola çıkarak
“Öğretmenlere Yönelik Dijital Vatandaşlık Davranış Ölçeği” geçerlik ve
güvenirliği yüksek bir ölçme aracı olarak değerlendirilmiştir.
In this study it’s aimed to study the digital
citizenship behaviours of middle school teachers in terms of random variables.
The descriptive survey model, one of the quantitative research methods, was
used in the study. The study was carried out with 238 teachers who were
teaching in middle school level in the central district of Kütahya Province in
2017-2018 academic year. In this study,“Digital Citizenship Scale for
Teachers”- developed by the researcher-
was used as the data collection tool. The scale, exploratory and confirmatory
factor analysis’ were made, consists of 20 items and 3 dimensions: Education
and Communication “,“ Respect ”and“ Protecting” . Three sub-factors
explain 44.9% of all
variance.Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient of the scale is 0.83, Barlett
Test significance value of the scale was
found as 0.00. Cronbach alpha internal consistency coefficients and total item correlation techniques were used for the
reliability of the Digital Scale for Teachers. The Cronbach alpha internal
consistency reliability coefficient for the whole scale was .82. In the context
of confirmatory factor analysis, x2 / df (chi-square /degree of freedom) value
was found as 1.64. This shows that the model has a good fit. The model’s RMSEA
value is 0.052; AGFI value is 0.87; SRMR value is 0.057; IFI value is 0.91;
NNFI value is 0.90 and CFI value is 0.91 . Based on findings, it can be
concluded that the use of “Digital
Citizenship Scale for Teachers” is a valid and reliable instrument that can be
used in academic studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |