Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perspectives of the Teachers Working at the School, All of which are Foreign Students, on the Profession

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 71 - 85, 31.12.2022

Öz

This study was conducted to examine the perspectives of the teachers working in the school, which consists of all foreign students, on the profession. Research; It was held in the fall semester of the 2021-2022 academic year, with five primary school teachers working in the official primary school, which was opened to the camp where the citizens from Syria settled in the Sarıçam district of Adana province.
The research model was planned as a qualitative research method. A fully structured interview form was used as the research data collection tool. There are four questions in the interview form. Five primary school teachers who volunteered to participate in the study from official school teachers signed a volunteer form and a suitable time was determined for the interview. Individual interviews were conducted. The pre-prepared interview questions were asked to the teachers without changing their order and were recorded in writing. Each interview lasted an average of 20 minutes.
At the end of the study, it was seen that all of the teachers had a different experience. They stated that they lowered their success goals and were happy with even the slightest improvement. They stated that they had problems with language the most. They stated that teachers who work with foreign students should be people who have high empathy skills, patience and can use body language correctly

Kaynakça

  • Akdemir A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları, TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Alhussein R. (2020). İlkokul dördüncü sınıftaki Suriyeli öğrencilerin Türkçe dersinde karşılaştıkları sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkalay, G., Kıral, B. & Erdem, A.R. (2021). İlkokul yönetici ve sınıf öğretmenlerine göre Suriyeli sığınmacı öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 231-249. DOI:10.21666/muefd.809182
  • Anis, R. (2019). Devlet ilkokullarında eğitim gören Suriyeli öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi. Gaziantep.
  • Atalay, N., Kılıç, Z., Anılan, B., Anılan, H. & Anagün, S. Ş. (2022). Suriyeli mülteci çocukların Türk okullarındaki eğitimleri: ilkokul öğretmenlerinin deneyimleri. Journal of Qualitative Research in Education, 29, 264-282. doi: 10.14689/enad.29.10
  • Ayık, S. (2019). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Oyunların yazma becerisine etkisi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Başaran S.D. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin öğretmeni olmak: öğretmenlerin okul deneyimleri, Eğitim ve Bilim, 46(206), 331-354.
  • Bozan, M.A, Akçay, A.O. & Karahan, E. (2021). İlkokullarda eğitim gören Suriyeli öğrencilerin uyum sürecinin incelenmesi Milli Eğitim, 50(1), 309-335.
  • Danişment R. (2012). Türk milli eğitim sistemi ve öğretmen yetiştirme, TavsiyeEdiyorum.comKütüphanesi. (https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_9093.htm).
  • Demir M. (2020). Milli eğitime bağlı devlet okullarında yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • http://oygm.meb.gov.tr/www/bakanligimizca-sinifinda-yabanci-uyruklu-ogrenci-bulunan-ogretmenler-icin-el-kitabi-yayinlandi/icerik/511 (Yayımlanma Tarihi: 18 Aralık 2017).
  • http://www.meb.gov.tr/sinifinda-yabanci-ogrenci-bulunan-ogretmenlere-egitim/haber/12341/tr
  • https://piktes.gov.tr/Home/DersKitaplari
  • Dönmez, M. İ. & Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği, International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015, 1907 – 1919.
  • Güzel, S. (2019). Türkiye’de öğrenim gören geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin uyum problemlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Ankara.
  • İmamoğlu V.H. & Çalışkan E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüşleri: Sinop ili örneği, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • Kardeş, S. & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. & Şentürk Tüysüzler, B. (2017). Sığınmacı öğrencilerin eğitimi sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. Akamedik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(44), 236-250.
  • Kuzu Jafari, K. Tonga, N. & Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academiy Journal of Educational Sciences, 2(2), 134-146.
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A. & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Sarıtaş E., Şahin Ü., Çatalbaş G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Şimşir Z. & Dilmaç B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri, İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • Turan, M. & Polat, F. (2017). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Qualitative Studies, 12(4), 31-60.
  • Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Geçici Barınma Merkezlerinde Yaşayan Suriyeli Öğrencilerle Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Deneyimleri

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 71 - 85, 31.12.2022

Öz

Bu çalışma, tamamı yabancı uyruklu öğrencilerden oluşan okullarda çalışan öğretmenlerin mesleğe bakış açılarını incelemek için yapılmıştır. Araştırma; 2021-2022 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılda, Adana ili Sarıçam ilçesindeki Suriye’den gelen vatandaşların yerleştiği kampa açılan resmi ilkokulda çalışan ve birinci sınıf okutan beş sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma veri toplama aracı olarak tam yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda dört soru bulunmaktadır. Resmi okul öğretmenlerinden çalışmaya katılmaya gönüllü olan beş sınıf öğretmenine gönüllülük formu imzalatılmış, görüşme için uygun zaman belirlenmiştir. Bireysel görüşme yapılmıştır. Önceden hazırlanan görüşme soruları sıraları değiştirilmeden öğretmenlere sorulmuş ve yazılı olarak kaydedilmiştir. Her görüşme ortalama 20 dakika sürmüştür. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin hepsinin farklı bir deneyim yaşadıkları görülmüştür. Öğretmenler, başarı hedeflerini düşürdüklerini, en ufak gelişmeye bile mutlu olduklarını, en fazla dil konusunda problem yaşadıklarını, tamamı yabancı uyruklu öğrencilerle çalışan öğretmenlerin empati becerisi yüksek, sabırlı ve beden dilini doğru kullanabilen kişiler olması gerektiğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Akdemir A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları, TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Alhussein R. (2020). İlkokul dördüncü sınıftaki Suriyeli öğrencilerin Türkçe dersinde karşılaştıkları sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alkalay, G., Kıral, B. & Erdem, A.R. (2021). İlkokul yönetici ve sınıf öğretmenlerine göre Suriyeli sığınmacı öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 231-249. DOI:10.21666/muefd.809182
  • Anis, R. (2019). Devlet ilkokullarında eğitim gören Suriyeli öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi. Gaziantep.
  • Atalay, N., Kılıç, Z., Anılan, B., Anılan, H. & Anagün, S. Ş. (2022). Suriyeli mülteci çocukların Türk okullarındaki eğitimleri: ilkokul öğretmenlerinin deneyimleri. Journal of Qualitative Research in Education, 29, 264-282. doi: 10.14689/enad.29.10
  • Ayık, S. (2019). Erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretimi: Oyunların yazma becerisine etkisi. Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Başaran S.D. (2021). Suriyeli mülteci öğrencilerin öğretmeni olmak: öğretmenlerin okul deneyimleri, Eğitim ve Bilim, 46(206), 331-354.
  • Bozan, M.A, Akçay, A.O. & Karahan, E. (2021). İlkokullarda eğitim gören Suriyeli öğrencilerin uyum sürecinin incelenmesi Milli Eğitim, 50(1), 309-335.
  • Danişment R. (2012). Türk milli eğitim sistemi ve öğretmen yetiştirme, TavsiyeEdiyorum.comKütüphanesi. (https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_9093.htm).
  • Demir M. (2020). Milli eğitime bağlı devlet okullarında yabancı uyruklu öğrencilerin sorunlarına ilişkin öğretmen görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • http://oygm.meb.gov.tr/www/bakanligimizca-sinifinda-yabanci-uyruklu-ogrenci-bulunan-ogretmenler-icin-el-kitabi-yayinlandi/icerik/511 (Yayımlanma Tarihi: 18 Aralık 2017).
  • http://www.meb.gov.tr/sinifinda-yabanci-ogrenci-bulunan-ogretmenlere-egitim/haber/12341/tr
  • https://piktes.gov.tr/Home/DersKitaplari
  • Dönmez, M. İ. & Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği, International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015, 1907 – 1919.
  • Güzel, S. (2019). Türkiye’de öğrenim gören geçici koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin uyum problemlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Ankara.
  • İmamoğlu V.H. & Çalışkan E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin devlet okullarında ilkokul eğitimine dair öğretmen görüşleri: Sinop ili örneği, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • Kardeş, S. & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
  • Keskinkılıç Kara, S. B. & Şentürk Tüysüzler, B. (2017). Sığınmacı öğrencilerin eğitimi sürecinde yaşanan sorunlara ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. Akamedik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(44), 236-250.
  • Kuzu Jafari, K. Tonga, N. & Kışla, H. (2018). Suriyeli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve uygulamaları. Academiy Journal of Educational Sciences, 2(2), 134-146.
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449.
  • Özer, Y. Y., Komşuoğlu, A. & Ateşok, Z. Ö. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(37), 34-42.
  • Sarıtaş E., Şahin Ü., Çatalbaş G. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Şimşir Z. & Dilmaç B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri, İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • Turan, M. & Polat, F. (2017). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Qualitative Studies, 12(4), 31-60.
  • Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Selin Nigiz 0000-0003-0071-3986

Ayşegül Karabay 0000-0003-4778-1679

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Nigiz, S., & Karabay, A. (2022). Geçici Barınma Merkezlerinde Yaşayan Suriyeli Öğrencilerle Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Deneyimleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 71-85.