Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 13, 211 - 221, 11.05.2018

Öz

Çağımız çocuk edebiyatı yazarlarının amacı
çocuğun dil becerilerini, milli ve evrensel değerlerini, kitaba olan sevgisini
geliştirmektir.
Bu çalışmada, günümüz çocuk
edebiyatı yazarlarından biri olan Hamdullah Köseoğlu’nun örneklem olarak ele
alınan “Küçük Balık” adlı eseri değerler eğitimi ve dil zenginliği açısından
incelenmiştir. Çalışma, betimsel nitelikte bir araştırma olup, tarama
modellerinden doküman incelemesi yöntemi esas alınarak yapılmıştır. Eserde, arkadaşlık (3), yardımlaşma (6), paylaşma (3), özgüven (3),
ailenin önemi (2), çalışma (4), yaşama sevinci (1), sevgi (3) ve hoşgörü (2)
değerleri yer almıştır. Eser, içerisinde bulundurduğu değerler bakımından
zengin seviyededir. Eserde 3 adet atasözü, birbirinden farklı 50 olmak üzere
toplam 63 adet deyim, birbirinden farklı 25 olmak üzere toplam 33 adet ikileme
grubu yer almıştır. Eser, içerisinde bulundurduğu atasözleri açısından yetersiz
olup, deyimler ve ikileme grupları bakımından zengin seviyededir. 

Kaynakça

  • Alagöz, F. C. (2012). Cahit Uçuk'un masal kitaplarında temel değerlerin Türkçe eğitimine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversi-tesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Alperen, N. (2001). Türkçe okuma ve yazma eğitim rehberi. Ankara: Alperen Yayınları.
  • Altun S. (2003). “Eğitim Yönetimi ve Değerler”. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 7-18.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği, Değerler Dergisi, 1(3), 121-144.
  • Batur, Z. ve Yücel, Z. (2012). Ahmet Efe'nin çocuk hikâyelerinde değer eğitimi ve hikâyelerin Türkçe eğitimine katkısı. Turkish Studies, 7(4), 1031‐1049.
  • Belet, D. ve Deveci, H. (2008). VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu 2, 3, 4 Mayıs 2008 Bildiriler. Türkçe ders kitaplarının değerler bakımından incelenmesi (s. 140-170). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi (3. baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Clausan J.A. (1968). “Historical and Comporative View of Socialization Theory and Research”, Socialization and Society, Ed.: J.A. Clausen, Boston: Little Brown, 12-24.
  • Coşkun Y. ve Yıldırım, A. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Değer Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C.VI(I), 311-328.
  • Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değer eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi, Ankara: Ötüken Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2011). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, M. (2012). Emine Işınsu'nun romanlarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Köseoğlu, H. (2015). Küçük Ressam (12. Baskı). Ankara: Tudem Yayınevi.
  • Köseoğlu, H. (2016). Küçük Balık (3. Baskı). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Kuru, H. (2016). Ayşe Yamaç’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi ve dil zenginliği açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı, Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2008). Yeni öğretim programlarına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 13, 211 - 221, 11.05.2018

Öz

Kaynakça

  • Alagöz, F. C. (2012). Cahit Uçuk'un masal kitaplarında temel değerlerin Türkçe eğitimine katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversi-tesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Alperen, N. (2001). Türkçe okuma ve yazma eğitim rehberi. Ankara: Alperen Yayınları.
  • Altun S. (2003). “Eğitim Yönetimi ve Değerler”. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 7-18.
  • Aydın, M. (2003). Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği, Değerler Dergisi, 1(3), 121-144.
  • Batur, Z. ve Yücel, Z. (2012). Ahmet Efe'nin çocuk hikâyelerinde değer eğitimi ve hikâyelerin Türkçe eğitimine katkısı. Turkish Studies, 7(4), 1031‐1049.
  • Belet, D. ve Deveci, H. (2008). VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu 2, 3, 4 Mayıs 2008 Bildiriler. Türkçe ders kitaplarının değerler bakımından incelenmesi (s. 140-170). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi (3. baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Clausan J.A. (1968). “Historical and Comporative View of Socialization Theory and Research”, Socialization and Society, Ed.: J.A. Clausen, Boston: Little Brown, 12-24.
  • Coşkun Y. ve Yıldırım, A. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Değer Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C.VI(I), 311-328.
  • Gökçe, B. (2008). Gülten Dayıoğlu’nun çocuk öykülerinde değer eğitimi ve öykülerin Türkçeye katkısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Güngör, E. (1993). Değerler Psikolojisi, Ankara: Ötüken Yayınları.
  • Hökelekli, H. (2011). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, M. (2012). Emine Işınsu'nun romanlarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Köseoğlu, H. (2015). Küçük Ressam (12. Baskı). Ankara: Tudem Yayınevi.
  • Köseoğlu, H. (2016). Küçük Balık (3. Baskı). İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Kuru, H. (2016). Ayşe Yamaç’ın çocuk romanlarının değerler eğitimi ve dil zenginliği açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oran, G. (2015). Yalvaç Ural’ın çocuk kitaplarında değer eğitimi ve bu eserlerin Türkçe öğretimine katkısı, Yüksek Lisans Tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2003). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2008). Yeni öğretim programlarına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Kuru

Yayımlanma Tarihi 11 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Kuru, H. (2018). HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(13), 211-221.
AMA Kuru H. HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ. ASBİDER. Mayıs 2018;5(13):211-221.
Chicago Kuru, Halil. “HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN ‘KÜÇÜK BALIK’ ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5, sy. 13 (Mayıs 2018): 211-21.
EndNote Kuru H (01 Mayıs 2018) HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5 13 211–221.
IEEE H. Kuru, “HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN ‘KÜÇÜK BALIK’ ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ”, ASBİDER, c. 5, sy. 13, ss. 211–221, 2018.
ISNAD Kuru, Halil. “HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN ‘KÜÇÜK BALIK’ ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/13 (Mayıs 2018), 211-221.
JAMA Kuru H. HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ. ASBİDER. 2018;5:211–221.
MLA Kuru, Halil. “HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN ‘KÜÇÜK BALIK’ ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 13, 2018, ss. 211-2.
Vancouver Kuru H. HAMDULLAH KÖSEOĞLU’NUN “KÜÇÜK BALIK” ADLI ÇOCUK KİTABINDA DEĞERLER VE DİL ZENGİNLİĞİ. ASBİDER. 2018;5(13):211-2.