Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Sürdürülebilir Yükseköğretim Yapılarının Etkin Kaynak Yönetimi Kapsamında Değerlendirilmesi

Yıl 2020, , 109 - 137, 31.03.2020
https://doi.org/10.46373/hafebid.679409

Öz

19.yüzyılın sonlarında sanayi devriminin etkisi ve 2000’li yıllarda küreselleşmenin hız kazanmasıyla birlikte doğal kaynakların kontrolsüzce kullanımı çevresel felaketlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu durum ile mücadele etmek için yapı endüstrisi sürdürülebilir yapım teknolojilerini benimsemeye başlamıştır. Çalışma kapsamında Türkiye’deki yükseköğretim yapılarının etkin kaynak kullanımı ile kalkınma adına ciddi faydalar sağlayabileceğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Kaynaklarını etkin kullanabilen eğitim yapılarında öğrenim gören öğrencilerde sürdürülebilirlik bilincinin oluşturulabileceği öngörülmektedir. Çalışma kapsamında Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan dokuz adet yükseköğretim yapısı ele alınmıştır. Bu yapılar; Yeditepe Üniversitesi, Uşak Üniversitesi 1 Eylül Kampüsü Merkezi Derslik Bloğu, Piri Reis Üniversitesi, Namık Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi Morfoloji Binası, Özyeğin Üniversitesi Mühendislik Fakültesi ve Öğrenci Merkezi, Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Öğrenci Konukevi Yapıları, Sabancı Üniversitesi Nanoteknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi, ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesidir. Çalışmada yöntem olarak alanyazın taraması yapılmış, çalışmadaki birçok üniversiteye gidilip yerinde tetkikler gerçekleştirilmiş, konu ile ilgili uzman kişilerle görüşülmüştür. Suyun, malzemenin ve enerjinin hangi yöntem ve uygulamalarla binalarda etkin olarak kullanılabileceği ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Kaynaklar [1] Çakır Kıasıf, G., Enerji Etkin Çift Kabuk Cephe Sistemlerinde Yangın Performansını İyileştirecek Yöntemler, 8. Ulusal Çatı & Cephe Sempozyumu (s.293-299), 2– 3 Haziran 2016 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fındıklı- İstanbul. [2] Müller, D. G., Sustainable Architecture and Urbanism: Concepts, Technologies, Examples, Birkhauser, Basel·Berlin·Boston, 2002. [3] Çakır Kıasıf, G., Sürdürülebilir Yükseköğretim Yapıları: İstanbul’daki sürdürülebilir yükseköğretim yapılarının LEED kriterleri kapsamında karşılaştırmalı analizi, Yapı Dergisi, Sayı:448, Haziran 2019,ss.30-39. [4] Martin, M., Chestnut Hill -A Sustainable Community Profile [Roots], Places, 9(3), p.30-37, 1995. [5] Gilman, R., Sustainability By Robert Gilman from the 1992 UIA/AIA Call for sustainable community solutions, 1992. (http://www.context.org) [6] Yılmaz, M., Mimarlık ve Çevre, Çevre ve Politika, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, 2007. [7] Sev, A., Sürdürülebilir Mimarlık, 1. Baskı. İstanbul, Türkiye: YEM Yayın, 2009. [8] Baysan, O., Sürdürülebilirlik Kavramı ve Mimarlıkta Tasarıma Yansıması, Yüksek Lisans Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, 2003. [9] Derman, U., Akademik Standartlara Saygılı Bir Üniversite Yaratmanın Koşulları, Yüksek Öğretimdeki Sorunlar ve Çözümler, Cem Yayınları, İstanbul, 1990. [10] Ak, S., Üniversite kampüslerinde tasarım kriterlerinin ve yerleşim sistemlerinin büyüme ve gelişme olanakları bağlamında değerlendirilmesi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007. [11] Aydemir, I.,Üniversite Planlaması ve Mimarisi, Yeterlilik Çalısması, Y.T.Ü İstanbul, 1975. [12] Turner, P. V., Campus An American Planning Tradition, The MIT Pres Cambridge, Massachusets and London, 1995. [13] Anonim, Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2016/17. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı. Ankara, Türkiye: Resmi İstatiktik Programı Yayını, ss.16-26, 2017. [14] https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 14.12.2019) [15] Kuyrukçu, Z. ve Uysal, M., Üniversite Kampüslerinde Fiziksel Değişimin İncelenmesi: Selçuk Üniversitesi Alaeddin Keykubat Kampüsü Örneği. Uluslararası Hakemli Tasarım ve Mimarlık Dergisi,2015, 06: 67-99. Doi: 10.17365/TMD.2015614141 [16] https://www.yeditepe.edu.tr/tr/universitemiz-genel/yeditepe-universitesi (Erişim Tarihi: 11.11.2019) [17]https://www.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/images/yeditepe_university_sustainability_report.pdf (Erişim Tarihi: 1.11.2019) [18] Vitra Çağdaş Mimarlık Dizisi 3, Eğitim Yapıları, (Ed. İnat, B. ve Işık, N.), A4 Ofset Matbaacılık, İstanbul, 2014. [19] https://www.ekoyapidergisi.org/1748-piri-reis-universitesi-kampusu-olmasi-gerektigi-gibi-bir-kampus-binasi.html (Erişim Tarihi: 19.11.2019) [20] https://www.arkiv.com.tr/proje/piri-reis-universitesi/2167)( https://www.pirireis.edu.tr/yesil-kampus (Erişim Tarihi: 19.11.2019) [21] https://www.ozyegin.edu.tr/tr/hakkimizda/kurulus-oykusu (Erişim Tarihi: 23.11.2019) [22] http://www.altensis.com/proje/ozyegin-universitesi-kampusu/ (Erişim Tarihi: 23.11.2019) [23]http://www.mimarizm.com/mimari-projeler/egitim/uludag-universitesi-devlet-konservatuvari_113028 (Erişim Tarihi: 02.12.2019) [24] http://www.arkiv.com.tr/proje/tobb-etu-ogrenci-konukevi/8777 (Erişim Tarihi: 05.12.2019) [25] http://www.cleanroomnews.org/sabanci-universitesi-nanoteknoloji-arastirma-ve-uygulama-merkezi-sunum (Erişim Tarihi: 09.12.2019) [26] http://www.altensis.com/proje/sabanci-universitesi-nanoteknoloji-binasi/ (Erişim Tarihi: 09.12.2019) [27] Kim, J.J. and Rigdon, B., Introduction to Sustainable Design, National Pollution Prevention Center for Higher Education, The University of Michigan, Ann Arbor, MI., 1998
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Çakır Kıasıf

Melisa Uygun Ugutmen

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Çakır Kıasıf, G., & Uygun Ugutmen, M. (2020). Türkiye’deki Sürdürülebilir Yükseköğretim Yapılarının Etkin Kaynak Yönetimi Kapsamında Değerlendirilmesi. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 3(1), 109-137. https://doi.org/10.46373/hafebid.679409

T. C. Haliç Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi