BibTex RIS Kaynak Göster

Sexual Education Given to the Families of Three – Five Year Old Children Attending to a Preschool Education Institution and Its Analysis

Yıl 2015, , 41 - 59, 20.03.2016
https://doi.org/10.21020/husbfd.288504

Öz

In the current study, it was aimed to determine the information of the parents of with regard to the sexual
development and education of their children. The working group of the study comprised of parents having a
child of three – five year old attending to a preschool education institution acting under the Ministry of
Education in the city of Karabük in the educational year of 2014-2015. The data of the study were collected
through “„Sexual Development and Education Parents Query Form” developed by the researchers. Experimental
methods were used in the research. Some of the results obtained in the study are as follows: all of the parents
included in the study defined sexual education from a one-way perspective, but stated that sexual education is
necessary. Most of the parents thought that it is necessary to start sexual education at the age of 3-6 and that this
education should be given to girls by their mothers and to boys by their fathers. While 65.6% parents expressed
that they did not have any education with regard to the child‟s sexual education, 75% of them pointed out that
they were able to talk to their child over sexual education very easily and they talked about the difference
between genital organs of girls and boys and the hygiene and cleaning rules of special places. They concluded
that they used such methods of recommendation as keeping the child under control, keeping them away from
insecure people and surroundings, not to allow anybody to touch to their sexual organs except for their parents
and shouting in such cases. 

Kaynakça

  • Aral, N. , Akyol, K. ve Işık, N. (2002). Anne Babaların Cinsel Eğitim Konusundaki Düşüncelerinin İncelenmesi. Mesleki Eğitim Dergisi, Ankara, 1 –14.
  • Artan, İ. ve Bayhan San, P. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Bahar, G., Savaş, H., ve Bahar, A. (2009). Çocuk istismarı ve ihmali: bir gözden geçirme. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 51-65.
  • Balkan, i. K. (2011). Mücella Ormanlıoğlu Uluğ, Gülçin Karadeniz (Ed.), Okulöncesi Çocuk ve...,. Nobel Kitap, Ankara.
  • Bulut,A. (1998). Çocuklukta Cinsel Eğitim. Türk Aile Hek. Dergisi, 2(2): 53-57
  • Deniz, E. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Ankara: Ertem Basım
  • Dilorio, C.,Kelley, M., & Hockenberry-Eaton, M. (1999). Communication about sexual issues: Mothers, fathers, and friends. Journal of adolescent health, 24(3), 181-189.
  • Eliküçük, A. ve Sibel S. (2011).6 Yaş Çocuklarının Cinsel Gelişim ve Eğitimiyle İlgili Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi, Aile ve Toplum Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi
  • Göçgeldi , E., Tüzün, H. , Türker, T. ve Şimşek, I. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Anne ve Babaların Çocuklara Cinsel Eğitim Konusundaki Yaklaşımlarının İncelenmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi (STED), 16 (9), 134-142.
  • Hawton K (1985). SexTherapy: A Practical Guide, Oxford University Press (pp.273)
  • Koblinsky, S., & Atkinson, J. (1982). Parental Plans for Children's Sex Education. Family Relations, 31 (1), 29-35.
  • Konur, H. (2006). Dört-Altı Yaşları Arasında Çocuğu Olan Anne-Babalara Verilen “Cinsel Eğitim Programı”nın Cinsel Gelişim ve Cinsel Eğitim Konusundaki Bilgilerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • İldeş, N. (1990). Okul Öncesi Dönemdeki (3-6) Çocukların Anne-Babalarının Cinsellik ve Cinsel Eğitim Konusundaki İnanış ve Uygulamaları ile Çocukların Cinselliğe İlişkin Merakına Karşı Genel Tutum ve Davranış Tepkilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Pernoud, L. (1982). Çocuğun Cinsel Eğitimi. Ankara: E yayınları
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Journal Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Tuğrul, B., ve Artan, İ. (2001). Çocukların Cinsel Eğitimleri İle İlgili Anne Görüşlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 141-149.
  • Turnbull,T.,Wersch, A., & Schaik, P. (2008). A review of parental involvement in sex education: The role for effective communication in British families. Health Education Journal, 67(3)
  • Tuzcuoğlu, N. ve Tuzcuoğlu, S. (1996). Çocuğun Cinsel Eğitiminde Ailelerin Karşılaştıkları Güçlükler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 251 – 262
  • Özkızıklı, S. ve Okutan, N. Ş. (2014). Bebeklik ve Okul öncesi Dönemde Cinsel Gelişim ve Eğitim. İsmihan Artan (Ed.) Cinsel Gelişim ve Eğitim (ss: 319-332)Ankara: Hedef Yayıncılık
  • Yeşilay, T. ve Sadegül, A. A. (2009),Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıftaki Öğrencilerinin Mastürbasyon Davranışıyla Baş Etme Stratejileri, İlköğretim Online, 8 (2), 593-604

Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Cinsel Eğitimine İlişkin Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2015, , 41 - 59, 20.03.2016
https://doi.org/10.21020/husbfd.288504

Öz

Bu çalışmada, anne ve babaların çocuklarının cinsel gelişimi ve eğitimi ile bilgili bilgilerini tespit etmek
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Karabük ili merkezinde Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden, üç-altı yaş çocukları olan anne – babalar
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Cinsel Gelişim ve Eğitim Ebeveyn
soru formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen
sonuçların bazıları şunlardır: Çalışmaya katılan ebeveynlerin tümü cinsel eğitimin tanımını tek yönlü bir bakış
açısıyla vermişler ancak cinsel eğitimin gerekli olduğunu bildirmişlerdir. Ebeveynlerin çoğunluğu cinsel
eğitimine 3-6 yaşında başlamak gerektiğini ve bu eğitimin kız çocuğa annesi, erkek çocuğa babası tarafından
verilmesi gerektiğini düşünmektedir. Ebeveynlerin % 65,6‟sı çocuğun cinsel eğitimi ile ilgili eğitim
almadıklarını ifade ederken, % 75‟i bu konuda çocuklarıyla rahatlıkla konuşabildiklerini ve çoğunlukla kız-erkek
genital organları arasındaki farklılıkları ve özel bölgelerin hijyen ve temizlik kurallarını konuştuklarını
belirtmiştir. Çocuklarını cinsel istismardan korumak için çocuğu gözetim altında tutma, güvensiz kişi ve
ortamlardan uzak tutma, cinsel organlarına ebeveynleri dışında kimsenin dokunmaması ve böyle durumlarda
bağırması gerektiğini öğütleme yöntemlerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Aral, N. , Akyol, K. ve Işık, N. (2002). Anne Babaların Cinsel Eğitim Konusundaki Düşüncelerinin İncelenmesi. Mesleki Eğitim Dergisi, Ankara, 1 –14.
  • Artan, İ. ve Bayhan San, P. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Bahar, G., Savaş, H., ve Bahar, A. (2009). Çocuk istismarı ve ihmali: bir gözden geçirme. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(12), 51-65.
  • Balkan, i. K. (2011). Mücella Ormanlıoğlu Uluğ, Gülçin Karadeniz (Ed.), Okulöncesi Çocuk ve...,. Nobel Kitap, Ankara.
  • Bulut,A. (1998). Çocuklukta Cinsel Eğitim. Türk Aile Hek. Dergisi, 2(2): 53-57
  • Deniz, E. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim, Ankara: Ertem Basım
  • Dilorio, C.,Kelley, M., & Hockenberry-Eaton, M. (1999). Communication about sexual issues: Mothers, fathers, and friends. Journal of adolescent health, 24(3), 181-189.
  • Eliküçük, A. ve Sibel S. (2011).6 Yaş Çocuklarının Cinsel Gelişim ve Eğitimiyle İlgili Ebeveyn Görüşlerinin İncelenmesi, Aile ve Toplum Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi
  • Göçgeldi , E., Tüzün, H. , Türker, T. ve Şimşek, I. (2007). Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Anne ve Babaların Çocuklara Cinsel Eğitim Konusundaki Yaklaşımlarının İncelenmesi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi (STED), 16 (9), 134-142.
  • Hawton K (1985). SexTherapy: A Practical Guide, Oxford University Press (pp.273)
  • Koblinsky, S., & Atkinson, J. (1982). Parental Plans for Children's Sex Education. Family Relations, 31 (1), 29-35.
  • Konur, H. (2006). Dört-Altı Yaşları Arasında Çocuğu Olan Anne-Babalara Verilen “Cinsel Eğitim Programı”nın Cinsel Gelişim ve Cinsel Eğitim Konusundaki Bilgilerine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • İldeş, N. (1990). Okul Öncesi Dönemdeki (3-6) Çocukların Anne-Babalarının Cinsellik ve Cinsel Eğitim Konusundaki İnanış ve Uygulamaları ile Çocukların Cinselliğe İlişkin Merakına Karşı Genel Tutum ve Davranış Tepkilerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Pernoud, L. (1982). Çocuğun Cinsel Eğitimi. Ankara: E yayınları
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Journal Klinik Psikiyatri, 2, 103-108.
  • Tuğrul, B., ve Artan, İ. (2001). Çocukların Cinsel Eğitimleri İle İlgili Anne Görüşlerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 141-149.
  • Turnbull,T.,Wersch, A., & Schaik, P. (2008). A review of parental involvement in sex education: The role for effective communication in British families. Health Education Journal, 67(3)
  • Tuzcuoğlu, N. ve Tuzcuoğlu, S. (1996). Çocuğun Cinsel Eğitiminde Ailelerin Karşılaştıkları Güçlükler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 251 – 262
  • Özkızıklı, S. ve Okutan, N. Ş. (2014). Bebeklik ve Okul öncesi Dönemde Cinsel Gelişim ve Eğitim. İsmihan Artan (Ed.) Cinsel Gelişim ve Eğitim (ss: 319-332)Ankara: Hedef Yayıncılık
  • Yeşilay, T. ve Sadegül, A. A. (2009),Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıftaki Öğrencilerinin Mastürbasyon Davranışıyla Baş Etme Stratejileri, İlköğretim Online, 8 (2), 593-604
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şehnaz Ceylan

ASYA Çetin

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2016
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Ceylan, Ş., & Çetin, A. (2016). Sexual Education Given to the Families of Three – Five Year Old Children Attending to a Preschool Education Institution and Its Analysis. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2(3), 41-59. https://doi.org/10.21020/husbfd.288504

Cited By