Amaç: Sanal gerçeklik (SG) uygulamasının hemiparetik serebral palsili (HSP) çocukların kaba motor beceri düzeyi üzerine etkisini incelemek amacıyla planlandı.
Gereç ve yöntem: Yaş ortalaması 10,4 ± 2,92 yıl olan HSP’li çocuk (12 erkek-8 kız) çalışmaya dâhil edildi. Bilgisayar yazılımı için özel olarak programlanmış SG oyunları, haftada bir kez 30 dakika süreyle 8 hafta boyunca çocuklara uygulandı. Kaba motor beceri düzeyleri Bruininks - Oseretsky Motor Yeterlilik Testi Kısa Formu'nun (BOMYT-KF) 1-4 alt testleri ile müdahale öncesi, 4. ve 8. Haftalarda olmak üzere 3 kez tekrarlandı. Müdahalenin etkileri tekrarlanan ölçümler ANOVA yöntemi ile analiz edildi.
Bulgular: Çocukların 11'inin sağ ve 9’ununda sol HSP olduğu bulundu. Kaba motor beceri düzeyleri müdahale öncesi 7,60 ± 3,16, müdahalenin 4. Haftasında 10,75 ± 2,61, müdahale sonrası (8. haftada) 12,65 ± 2,47 olarak bulundu. BOMYT-KF’nun tüm alt testlerindeki artış, istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p<0.05). 4. ve 8. Hafta ölçümleri arası ölçümlerde denge ve kuvvet alt bölümlerinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0.05).
Sonuç: HSP’li çocuklarda en az dört haftalık SG müdahalesi ile tedavi programlarının geliştirilmesinin, koşma, denge, bilateral koordinasyon ve kuvvet gibi kaba motor beceri düzeylerini artırabilir. HSP çocuklara yapılan rehabilitasyon uygulamalarında SG uygulamalarının daha yaygın olarak kullanılması ile çocukların motor becerilerinde daha fazla kazanım sağlayacağını düşünmekteyiz.
Serebral Palsi İş Uğraşı Terapisi Sanal Gerçeklik Motor Beceri
Objectives: It was aimed to analyze effect of virtual reality (VR) games on gross
motor function of children with hemi-paretic Cerebral Palsy (HCP).
Material and Methods: 20 children with HCP with mean age 10,4 ± 2,92 (12
boys, 8 girls) years were included. Specially programmed virtual reality games
for PC SDK software were applied to the children twice a week for 30 minutes
for 8 weeks. Gross motor function was evaluated with 1-4 subtests of the
Bruininks - Oseretsky Motor Proficiency Test Short Form (BOMPT-SF).
Intervention effects were analyzed with Repeated Measures ANOVA.
Results: 11 of the
children were right whereas 9 were left HCP. BOMPT-SF scores were 7,60 ± 3,16
at pre-intervention, 10,75 ± 2,61 at 4th week, 12,65 ± 2,47 at 8th week. Significant increases were found for all
subtests of BOMPT-SF(p<0.05).
Significant statistical difference were found between strenght and
balance subtests (p<0.05).
Conclusion: The development of treatment programs with at least four weeks SG
intervention in children with HSP may increase the level of gross motor skills
like running, balance, bilateral coordination and strength. We think that the
more common use of SG applications in rehabilitation practices for HSP will
provide more gain in motor skills.
Cerebral Palsy Occupational Therapy Virtual Reality Motor Skill
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |