Amaç
Bu araştırmada, 5-14 yaşları arası çocuklarda sayı, uzunluk, madde, miktar, alan, ağırlık ve hacim korunumu becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem
Tarama Modeli’nde tasarlanan araştırmada, genel tarama modellerinden kesit alma yoluyla farklı yaş gruplarından (5, 7, 9, 11, 14) tek seferde veri toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; İstanbul ili Kadıköy, Maltepe ve Ataşehir ilçelerindeki resmî ve özel anaokullarına, anasınıflarına, ilkokullara ve ortaokullara devam eden 294 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, Piaget’in korunum deneylerinde kullandığı materyallere benzer materyallerin kullanılması suretiyle yapılan deneyler sonucu elde edilmiştir. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından her yaş grubu (5, 7, 9, 11 ve 14) için hazırlanan çizelgelere kaydedilmiştir.
Bulgular ve Sonuç
Araştırmada çocukların korunum becerilerini kazanma yaşlarının ağırlıklı olarak Piaget’in belirttiği yaş aralıklarına yakın olduğu; ancak bu becerileri daha erken yaşlarda kazanan çocukların da var olduğu görülmüştür. Yapılan deneylerin sonucuna yönelik verilen yanıtlara bakıldığında; gösterilen varlıkların/ nesnelerin ilk ve sonraki hâllerinde bir değişimin olmadığını söyleyen çocuklar genellikle süreci izleyerek, sayarak, ekleme ve çıkarmaların olmadığını gözlemleyerek bu sonuca varmışlardır. Gösterilen varlıkların/ nesnelerin ilk ve sonraki hâllerinde değişimin olduğunu ifade eden çocuklar ise; ya nesnelerin değişim hâllerine ya da nesnelerin bulunduğu kabın özelliklerine göre yanıt vermişlerdir.
Bu yanıtların genellikle uzun-kısa, az-çok, büyük-küçük, düz-kıvrılmış, dolu-boş, alçak-yüksek, düz-yuvarlak, ince-kalın, parça-bütün, ağır-hafif, aşağıda-yukarıda ve geniş-dar gibi karşılaştırmalara dayalı olduğu görülmüştür. Sayı, miktar, ağırlık ve hacim korunumu problemlerine doğru yanıt verme gerekçelerinin ağırlıklı olarak özdeşlik, uzunluk ve alan korunumu problemlerine verilen doğru yanıtların gerekçelerinin ağırlıklı olarak geriye dönüşebilirlik ve madde korunumu problemine verilen doğru yanıtların ağırlıklı olarak telafi kuralı etrafında yoğunlaştığı görülmektedir.
Anahtar kelimeler: Korunum, korunum becerileri, korunum problemleri
Amaç Bu araştırmada, 5-14 yaşları arası çocuklarda sayı, uzunluk, madde, miktar, alan, ağırlık ve hacim korunumu becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç ve Yöntem Tarama Modeli’nde tasarlanan araştırmada, genel tarama modellerinden kesit alma yoluyla farklı yaş gruplarından (5, 7, 9, 11, 14) tek seferde veri toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; İstanbul ili Kadıköy, Maltepe ve Ataşehir ilçelerindeki resmî ve özel anaokullarına, anasınıflarına, ilkokullara ve ortaokullara devam eden 294 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, Piaget’in korunum deneylerinde kullandığı materyallere benzer materyallerin kullanılması suretiyle yapılan deneyler sonucu elde edilmiştir. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından her yaş grubu (5, 7, 9, 11 ve 14) için hazırlanan çizelgelere kaydedilmiştir. Bulgular ve Sonuç Araştırmada çocukların korunum becerilerini kazanma yaşlarının ağırlıklı olarak Piaget’in belirttiği yaş aralıklarına yakın olduğu; ancak bu becerileri daha erken yaşlarda kazanan çocukların da var olduğu görülmüştür. Yapılan deneylerin sonucuna yönelik verilen yanıtlara bakıldığında; gösterilen varlıkların/nesnelerin ilk ve sonraki hâllerinde bir değişimin olmadığını söyleyen çocuklar genellikle süreci izleyerek, sayarak, ekleme ve çıkarmaların olmadığını gözlemleyerek bu sonuca varmışlardır. Gösterilen varlıkların/nesnelerin ilk ve sonraki hâllerinde değişimin olduğunu ifade eden çocuklar ise; ya nesnelerin değişim hâllerine ya da nesnelerin bulunduğu kabın özelliklerine göre yanıt vermişlerdir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Sözel Bildiri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı |