Research Article
BibTex RIS Cite

Astronomi ile İlgili Yapılan Çalışmalara Yönelik Betimsel İçerik

Year 2019, , 47 - 57, 01.01.2019
https://doi.org/10.31458/iejes.480799

Abstract

Astronomi,
kişiye kazandırdığı doğru düşünmeyle birlikte kavram düzeyinde bilginin
algılanması ve öğrencilerin uzay-zaman ilişkisi kurabilme becerilerinin
geliştirilmesi açısından önemi gittikçe artan bir bilim dalıdır. Gelişmiş
ülkelere bakıldığında astronominin, öğrencileri fen bilimlerine yönlendirmek ve
fen bilimleri derslerini sevdirmek amacıyla etkin bir şekilde kullanıldığı
görülmektedir. Astronomi ile ilgili yapılan çalışmaların artırılmasıyla
ülkemizde eğitim ve öğretim düzeyinin gelişmesi yönünde olumlu sonuçlar elde
edileceği öngörülmektedir. Bu çalışmada da, betimsel içerik analizi ile
astronomi konusunda yapılan çalışmaların belli temalar altında toplanarak
bütünsel bir bakış açısıyla analiz edilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, ULAKBİM
Ulusal Veri Tabanı ve YÖK Ulusal Tez Merkezi eğitim alanında yer alan
dergilerde yayımlanmış makaleler taranmış ve astronomi temel alanı içinde yer
alabilecek makaleler incelenmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda çalışmaların
analizi için bazı temalar belirlenmiştir. Bu temalar, amaç, yöntem, örneklem
düzeyi, veri toplama araçları, veri analiz yöntemi, sonuç ve önerilerdir.
Çalışmanın sonuçlarına göre astronomi ile ilgili yapılan çalışmaların yeterli
olmadığı belirlenmiştir. Bununla ilgili olarak araştırmanın sonuçları
doğrultusunda astronomi ile ilgili çalışmaların çeşitli örneklemler üzerinde
yapılması aynı zamanda çeşitli yöntem ve tekniklerin kullanılarak kavram
yanılgılarının giderileceği öğrenme ortamlarının oluşturulması konusunda
önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aktamış, H. & Arıcı, V.A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70.
  • Arıkurt, E., Durukan G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Aslan, Z. (2006, Mart). Astronomi neden okutulmalı? Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis. Educational Researcher, 36(5), 258-267.
  • Bektaşlı, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining pre-service science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38 (168).
  • Bektaşlı, B. (2014). In-service science teachers’ astronomy misconceptions. Mediterranean Journal of Educational Research, 15, 1-10.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çeliker, H. & Balım, G., A. (2012). Effects of project based learning of the “solar system and beyond: space puzzle” unit on student achievement, Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254-277.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 165–180.
  • Ekiz, D. & Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78.
  • Günay, R. & Aydın, H. (2015). Inclinations in studies in to multicultural education in Turkey: A content analysis study. Eğitim ve Bilim, 40(178), 1-22.
  • Hacısalihoğlu, H. (2006, Mart). Matematik öğretimi ve astronomi. Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • İyibil, Ü., Kurnaz, M. A. & Sağlam-Arslan, A. (2010, Eylül). Öğretmen adaylarının yıldız kavramına ilişkin algıları ve kavramın öğretimi hakkındaki görüşleri. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir.
  • İyibil, Ü. & Sağlam-Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri, NEF-EFMED, 4(2), 25-46.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in pre-service training for elementary school teachers, Astronomy Education Review, 6(1), 15-24.
  • Kikas, E. (1998). The impact of teaching on students’definations and explanations of astronomical phenomena. Learning and Instruction, 8(5), 439- 454.
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-112.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal University Education Faculty Journal, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M.A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. Elementary Education Online, 11(1), 137-150.
  • Limboz, F. (2002, Eylül). Tarihsel süreç içerisinde astronomiye genel bir bakış. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Ankara.
  • Özdemir, G. & Clark, B.C. (2007). An overview of conceptual change theories. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(4), 351-361.
  • Öztürk, A. & Doğanay A. (2013). İlköğretim beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin dünyanın şekli ve yerçekimi kavramlarına ilişkin anlamaları ve zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2455-2476.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. L. Gouguenheim, D. McNally ve J. R. Percy (Ed.), New trends in astronomy teaching (s. 2-6). Cambridge, US: Cambridge University Press.
  • Sewell, A. (2002). Constructivism and students’ misconceptions. Australian Science Teachers’Journal, 48(4), 24-28.
  • Strike, K.A. & Posner, G.J. (1982). Conceptual change and science teaching. European Journal of Science Education, 4, 231-240.
  • Taşcan M. & Ünal İ., (2015). Importance of astronomy education and evaluation in terms of training programmes in Turkey. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts- sun-earth-moon relative movements- at a time of reform in science education. Research in Science & Technological Education, 24(1), 85–109.
  • Tunca, Z. (2000, Ekim). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitimi öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Ankara.
  • Tunç, T., Bağcı, N., Yörük, N., Köroğlu, N. G., Altunoğlu, Ü. Ç., Başdağ, G., & Bakar, E. (2008). Fen ve teknoloji ders kitabı (2. Baskı). Ankara: Devlet Kitapları.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. & Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21( 3), 47-60.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Descriptive Content Analysis for Studies Related to Astronomy

Year 2019, , 47 - 57, 01.01.2019
https://doi.org/10.31458/iejes.480799

Abstract

Astronomy is a science of increasing importance in terms of
perceiving knowledge at the concept level and developing students' ability to
establish space-time relation as well as gaining right thinking.With the
increase in the studies on astronomy,it is predicted that positive results will
be obtained for the development of education and training level in our
country.In this study, descriptive content analysis and astronomy studies are
aimed to be gathered under certain themes and analyzed with a holistic
perspective.In this study,articles published in the journals of ULAKBİM
National Database and YÖK National Thesis Center were scanned and articles that
could be included in astronomy are examined. As a result of the studies,some
themes were determined for the analysis of the studies.These themes are
purpose, method,sample level,data collection tools,data analysis method,results
and suggestions. According to the results of the study,it was determined that
the studies on astronomy were not sufficient.In line with the results of the study,it
was suggested that studies on astronomy were carried out on various samples and
at the same time suggestions were made to create learning environments in which
misconceptions would be solved by using various methods and techniques.

References

  • Aktamış, H. & Arıcı, V.A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70.
  • Arıkurt, E., Durukan G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Aslan, Z. (2006, Mart). Astronomi neden okutulmalı? Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • Au, W. (2007). High-stakes testing and curricular control: A qualitative metasynthesis. Educational Researcher, 36(5), 258-267.
  • Bektaşlı, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining pre-service science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38 (168).
  • Bektaşlı, B. (2014). In-service science teachers’ astronomy misconceptions. Mediterranean Journal of Educational Research, 15, 1-10.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • Çeliker, H. & Balım, G., A. (2012). Effects of project based learning of the “solar system and beyond: space puzzle” unit on student achievement, Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254-277.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-dünya-ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (1), 165–180.
  • Ekiz, D. & Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78.
  • Günay, R. & Aydın, H. (2015). Inclinations in studies in to multicultural education in Turkey: A content analysis study. Eğitim ve Bilim, 40(178), 1-22.
  • Hacısalihoğlu, H. (2006, Mart). Matematik öğretimi ve astronomi. Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumunda sunuldu, Antalya.
  • İyibil, Ü., Kurnaz, M. A. & Sağlam-Arslan, A. (2010, Eylül). Öğretmen adaylarının yıldız kavramına ilişkin algıları ve kavramın öğretimi hakkındaki görüşleri. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İzmir.
  • İyibil, Ü. & Sağlam-Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri, NEF-EFMED, 4(2), 25-46.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in pre-service training for elementary school teachers, Astronomy Education Review, 6(1), 15-24.
  • Kikas, E. (1998). The impact of teaching on students’definations and explanations of astronomical phenomena. Learning and Instruction, 8(5), 439- 454.
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-112.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal University Education Faculty Journal, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M.A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. Elementary Education Online, 11(1), 137-150.
  • Limboz, F. (2002, Eylül). Tarihsel süreç içerisinde astronomiye genel bir bakış. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Ankara.
  • Özdemir, G. & Clark, B.C. (2007). An overview of conceptual change theories. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(4), 351-361.
  • Öztürk, A. & Doğanay A. (2013). İlköğretim beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin dünyanın şekli ve yerçekimi kavramlarına ilişkin anlamaları ve zihinsel modelleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2455-2476.
  • Percy, J. R. (1998). Astronomy education: An international perspective. L. Gouguenheim, D. McNally ve J. R. Percy (Ed.), New trends in astronomy teaching (s. 2-6). Cambridge, US: Cambridge University Press.
  • Sewell, A. (2002). Constructivism and students’ misconceptions. Australian Science Teachers’Journal, 48(4), 24-28.
  • Strike, K.A. & Posner, G.J. (1982). Conceptual change and science teaching. European Journal of Science Education, 4, 231-240.
  • Taşcan M. & Ünal İ., (2015). Importance of astronomy education and evaluation in terms of training programmes in Turkey. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40.
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts- sun-earth-moon relative movements- at a time of reform in science education. Research in Science & Technological Education, 24(1), 85–109.
  • Tunca, Z. (2000, Ekim). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitimi öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Ankara.
  • Tunç, T., Bağcı, N., Yörük, N., Köroğlu, N. G., Altunoğlu, Ü. Ç., Başdağ, G., & Bakar, E. (2008). Fen ve teknoloji ders kitabı (2. Baskı). Ankara: Devlet Kitapları.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. & Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21( 3), 47-60.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Şevki Ayvacı 0000-0002-3181-3923

Kübra Sezer This is me 0000-0001-5441-6093

Publication Date January 1, 2019
Submission Date November 9, 2018
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Ayvacı, H. Ş., & Sezer, K. (2019). Astronomi ile İlgili Yapılan Çalışmalara Yönelik Betimsel İçerik. International E-Journal of Educational Studies, 3(5), 47-57. https://doi.org/10.31458/iejes.480799

21067   13894              13896           14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.

https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.