Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Bakış Açısıyla İlköğretimle Başlayan Matematik Korkusu Nedenlerinin ve Çözüm Önerilerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 12 - 25, 19.05.2018
https://doi.org/10.31458/iejes.405144

Öz

Bu çalışmada sınıf ve matematik öğretmenleri açısından
öğrencilerin ilköğretimle başlayan matematik korkularının nedenlerinin ve çözüm
önerilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada nitel
yaklaşıma dayanan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcıları 2017-2018 eğitim öğretim yılında Van ilinde bir ilköğretim
okulunda görev yapan 4 sınıf öğretmeni ve bir lisede görev yapan 7 matematik
öğretmeninden oluşmuş olup, bu öğretmenleri belirleme aşamasında amaçlı
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış mülakat soruları uygulanmış ve veri kaybı olmaması için mülakatlar
ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir. Mülakatlar öncelikle transkript haline
getirilmiş ve içerik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler
sonucunda sınıf öğretmenleri ve matematik öğretmenlerinden matematik korkusunun
temel nedenleri arasında çevresel faktörler, ders içeriği, öğrenci ve öğretmen
tutumu olduğu görülmüştür. Ayrıca sınıf öğretmenlerinden bu korkunun ilköğretim
kademesinde olmadığı, sınıf düzeyi arttıça oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır.
Matematik öğretmenlerinden ilköğretimde okuma-yazma odaklı verilen eğitimin
öğrencilerde eksik temel matematik bilgisine ve matematik korkusuna neden
olacağına ulaşılmıştır. Bu korkuyu aşmak için öğretmen-öğrenci-veli
işbirliğine, tutumuna ve sistemde yer alan müfredatın düzeltilmesine ilişkin çözüm
önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, S., & Çelik, D. (2018). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretmen eğitimi programının etkinliği hakkında inanışları: Ölçek geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 99 (99), 1-18.
  • Başar, M., Ünal, M. & Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18. Alınan yer http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/Matematik/Bildiri/t212d
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştirma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrd, P. (1982). A descriptive study of mathematics anxiety: Its nature and antecedents. (Yayınlanmamış doktora tezi). Indiana University.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. (Fifth Edition). New York: Routledge.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon.
  • Dede, Y., & Dursun, S. (2008). İlkögretim II. kademe ögrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 295-312.
  • Dossel, S. (1993). Maths anxiety. The Australian Mathematics Teacher, 49 (1), 4-8.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. nitel, nicel ve eleştirel kuram ve metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, E. (2016). Matematiksel muhakeme ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki: 8. sınıf örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10 (1).
  • Fraser, H., & Honeyford, G. (2000). Children, parents and teachers enjoying numeracy: Numeracy hour success through collaboration. London: David Fulton.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. (Yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Green, G.W. (1999). Çocuğuma matematiği nasıl anlatırım. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Hadfield, O.D., & McNeil, K. (1994). The relationship between myers-briggs personality type and mathematics anxiety among preservice elemantary teachers. Journal of Instructional Psychology, 21 (4), 375-385.
  • Keçeci, T. (2011). Matematik kaygısı ve korkusu ile mücadele yolları. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamaları Konferansı, Antalya.
  • Keklikçi, H., & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 198-204.
  • Ma, X., & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: A longitudinal panel analysis. Journal of Adolescence, 27 (2), 165-179.
  • Miles, M.B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analiysis. (Second Edition). London New Delhi: Sage Publication.
  • Özçakır-Sümen, Ö., Çağlayan, K. T., & Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HU Journal of Education), 30 (2), 69-80.
  • Peker, M., & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (14), 157-166.
  • Peker, M., & Şentürk, B. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 21-32.
  • Şahin, F. Y. (2008). Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3 (3), 179-192.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N., & Temel, H. (2015). Investigation of secondary school mathematics teachers' opinions on mathematics fear. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 11 (2), 653-672.
  • Skiba, A. E. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher, 83 (3), 188-189.
  • Tanyolaç, G. (1996). 11-12 Yaş düzeyindeki öğrencilerin korku yaygınlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Thomas, H., & Furner, J.M. (1997). Helping high ability students overcome math anxiety through bibliotherapy. Journal of Secondary Gifted Education, 8 (4), 164-179.
  • Tobias, S., & Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50 (1), 63-70.
  • Ufuktepe, U. (2009). Matematik ve korku. Matematik, Mantık ve Felsefe 7. Ulusal Sempozyumu, Foça- İzmir.
  • Umay, A. (1996). Matematik eğitimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 145-149.
  • Whyte, J., & Anthony, G. (2012). Maths anxiety: The fear factor in the mathematics classroom. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 9 (1), 6-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ., & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 437-442.
  • Yin, R.K. (1984). Case study research: Design and methods. Beverly Hills. CA: Sage.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), 57-74.

Investigation of Causes of Mathematics Fear and Suggestions for Solution Starting with Primary Education in Terms of Teachers' Opinions

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 3, 12 - 25, 19.05.2018
https://doi.org/10.31458/iejes.405144

Öz

The aim of this study is to reveal the
reasons and solution proposals for students’ fears towards mathematics by primary
school and mathematics teachers’ points of view. Within this purpose, case
study that is among qualitative research methods was used in the study. The
participants of the study consisted of 4 primary school teachers working at a
primary school and 7 mathematics teachers working at a high school in Van
province in 2017-2018 academic year and while determining the participants
purposive sampling was used. As data collection tool semi-structured interview
questions were applied. The interviews were recorded with audio recording
devices to avoid loss of data.
Firstly the interviews were converted
transcript and the datas were analyzed a content analysis method. As a result
of the analyzes it was seen that among primary school teachers and mathematics
teachers, the main causes of fear of mathematics are environmental factors,
course content, student and teacher attitudes. It was also the result of primary
teachers that this fear is not at the level of primary education and that the
class level
has
increased. Also had been found that reading-writing-based education in primary
education to cause lack of basic mathematics and to fear of mathematics in
students by mathematics teachers' opinion.
In order to overcome this
fear suggested that teacher-student-parent cooperation, attitudes and solutions
for the improvement of the curriculum in the system is presented.

Kaynakça

  • Aydın, S., & Çelik, D. (2018). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretmen eğitimi programının etkinliği hakkında inanışları: Ölçek geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 99 (99), 1-18.
  • Başar, M., Ünal, M. & Yalçın, M. (2002). İlköğretim kademesiyle başlayan matematik korkusunun nedenleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18. Alınan yer http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek5/b_kitabi/PDF/Matematik/Bildiri/t212d
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştirma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrd, P. (1982). A descriptive study of mathematics anxiety: Its nature and antecedents. (Yayınlanmamış doktora tezi). Indiana University.
  • Cohen, L. & Manion, L. (1998). Research methods in education. (Fifth Edition). New York: Routledge.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon.
  • Dede, Y., & Dursun, S. (2008). İlkögretim II. kademe ögrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 295-312.
  • Dossel, S. (1993). Maths anxiety. The Australian Mathematics Teacher, 49 (1), 4-8.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. nitel, nicel ve eleştirel kuram ve metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdem, E. (2016). Matematiksel muhakeme ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki: 8. sınıf örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10 (1).
  • Fraser, H., & Honeyford, G. (2000). Children, parents and teachers enjoying numeracy: Numeracy hour success through collaboration. London: David Fulton.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. (Yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Green, G.W. (1999). Çocuğuma matematiği nasıl anlatırım. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Hadfield, O.D., & McNeil, K. (1994). The relationship between myers-briggs personality type and mathematics anxiety among preservice elemantary teachers. Journal of Instructional Psychology, 21 (4), 375-385.
  • Keçeci, T. (2011). Matematik kaygısı ve korkusu ile mücadele yolları. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamaları Konferansı, Antalya.
  • Keklikçi, H., & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 198-204.
  • Ma, X., & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: A longitudinal panel analysis. Journal of Adolescence, 27 (2), 165-179.
  • Miles, M.B. & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analiysis. (Second Edition). London New Delhi: Sage Publication.
  • Özçakır-Sümen, Ö., Çağlayan, K. T., & Kartal, A. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (HU Journal of Education), 30 (2), 69-80.
  • Peker, M., & Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ve başarıları arasındaki ilişki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (14), 157-166.
  • Peker, M., & Şentürk, B. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 21-32.
  • Şahin, F. Y. (2008). Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3 (3), 179-192.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N., & Temel, H. (2015). Investigation of secondary school mathematics teachers' opinions on mathematics fear. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 11 (2), 653-672.
  • Skiba, A. E. (1990). Reviewing an old subject: Math anxiety. Mathematics Teacher, 83 (3), 188-189.
  • Tanyolaç, G. (1996). 11-12 Yaş düzeyindeki öğrencilerin korku yaygınlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Thomas, H., & Furner, J.M. (1997). Helping high ability students overcome math anxiety through bibliotherapy. Journal of Secondary Gifted Education, 8 (4), 164-179.
  • Tobias, S., & Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50 (1), 63-70.
  • Ufuktepe, U. (2009). Matematik ve korku. Matematik, Mantık ve Felsefe 7. Ulusal Sempozyumu, Foça- İzmir.
  • Umay, A. (1996). Matematik eğitimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 145-149.
  • Whyte, J., & Anthony, G. (2012). Maths anxiety: The fear factor in the mathematics classroom. New Zealand Journal of Teachers’ Work, 9 (1), 6-15.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, İ., & Uyanık, N. (2004). Günümüz matematik öğretimi ve yakın çevre etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2), 437-442.
  • Yin, R.K. (1984). Case study research: Design and methods. Beverly Hills. CA: Sage.
  • Yüksel-Şahin, F. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), 57-74.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Ertem Akbaş 0000-0002-4004-1697

Yayımlanma Tarihi 19 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ertem Akbaş, E. (2018). Öğretmenlerin Bakış Açısıyla İlköğretimle Başlayan Matematik Korkusu Nedenlerinin ve Çözüm Önerilerinin İncelenmesi. International E-Journal of Educational Studies, 2(3), 12-25. https://doi.org/10.31458/iejes.405144

2106713894             13896   14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.