In trademark law, the “average consumer” is a benchmark that represents the target audience of a product or service and is considered in cases of trademark registration or infringement. This criterion plays a decisive role in assessing consumer behaviour and perceptions and deciding on the registrability or infringement of a particular trademark. Although the average consumer has been formulated as “a person who is reasonably well-informed and reasonably observant and circumspect” by the doctrine and judicial decisions, it is an undeniable fact that the formulation of the average consumer is far from providing the necessary flexibility to the judiciary in the evaluation of the concrete case, especially today, when electronic commerce is gaining importance, market conditions are changing day by day, and the perception of the consumer has taken a different shape from the traditional understanding. An interdisciplinary approach to the average consumer criterion and the inclusion of survey evidence and public opinion survey evidence regarding actual use and likelihood of confusion within the scope of the global assessment of likelihood of confusion would be beneficial in terms of resolving concrete disputes on a more objective basis.
Average Consumer Relevant Public Representative Consumer Targeted Consumer Reasonably Well-informed Consumer Well-informed Consumer Specialised Consumer And Consumer Perception
Marka hukukunda “ortalama tüketici”, bir ürünün veya hizmetin hedef kitlesini temsil eden ve marka tescili veya ihlali durumlarında dikkate alınan bir ölçüttür. Bu ölçüt, tüketici davranışlarını ve algılarını değerlendirme ve belirli bir markanın tescil edilebilirliği veya ihlali konusunda karar vermede belirleyici bir role sahiptir. AB ve Türk marka mevzuatında tanımı yapılmamış olan ortalama tüketici, doktrin ve yargı kararlarında “makul seviyede bilgilendirilmiş ve makul seviyede dikkatli ve tedbirli kimse” şeklinde formüle edilmiş olmakla beraber, özellikle elektronik ticaretin gittikçe önem kazandığı, pazar şartlarının her geçen gün değiştiği ve bu çerçevede tüketicinin algısının da geleneksel anlayıştan farklı bir şekle büründüğü günümüzde ortalama tüketicinin formüle edilmesinin somut olay değerlendirmesinde yargıya gereken esnekliği sağlamaktan uzak olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Ortalama tüketici ölçütünün disiplinler arası bir yaklaşımla ele alınmasının ve karıştırılma ihtimalinin global değerlendirmesi kapsamında fiili kullanım ve karıştırılma ihtimaline ilişkin anket delili ve kamuoyu araştırması delillerinin de dahil edilmesinin somut uyuşmazlıkların daha objektif bir zeminde çözümlenmesi bakımından faydalı olacağı düşünülmektedir.
Ortalama Tüketici İlgili Halk Temsili Tüketici Hedef Kitle Makul Ölçüde Bilgilenmiş Tüketici Bilgilenmiş Tüketici Uzman Tüketici Tüketici Algısı
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Private Law and Civil Obligations (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 30, 2024 |
| Submission Date | April 15, 2024 |
| Acceptance Date | October 8, 2024 |
| Published in Issue | Year 2024 Volume: 82 Issue: 4 |