Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“ÖĞRETMENLER ÇOCUKLAR İÇİN SÖYLÜYOR” PROJESİ ÜZERİNE BİR ANALİZ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 117 - 130, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.999478

Öz

2000’li yılların başlarında “Playing for Change” ismi ile hayata geçirilen proje zaman içerisinde yaygınlaşarak farklı ülkelerde de görülmeye başlamıştır. Bu proje Türkiye’ye de yapımcı ve yönetmen Fırat Çavaş tarafından “Doğa İçin Çal” başlığıyla toplumsal farkındalık oluşturmak amacıyla yapılmıştır. Proje zaman içerisinde meslek grupları, kurumlar, dernekler vb. yapıların etkinlikleriyle de çeşitlenmiş ve son olarak Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından “Öğretmenler Türkiye İçin Söylüyor” ismi ile başlatılmıştır. Daha sonra proje “Öğretmenler Çocuklar İçin Söylüyor” adıyla güncellenmiştir. “Öğretmenler Çocuklar İçin Söylüyor” adlı projenin görünürlüğünü sağlamak, projede kullanılan işitsel ve görsel ögelerin kültürel bağlamlarla ilişkisini tespit amacıyla etnomüzikoloji disiplini içerisinde gerçekleştirilen bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden oluşan karma desen kullanılmıştır. Elde edilen veriler tablo ve grafikler şeklinde görselleştirilerek yorumlanmıştır. Ülkemizde kimlik temsil etme düşüncesiyle yapılan bu projelerde seçilen eserlerin yörenin dokusunu, kokusunu, yörede müzik kimliğini oluşturan ve yörenin müzik kodlarında bulunan makamsal yapıyı, ritmik yapıyı, sözel yapıyı yansıtacak şekilde belirlendiği ve bu doğrultuda aranjesinin yapıldığı, projenin yapıldığı ilin kültürel ve coğrafi yapısına dikkat edilerek videolarının çekildiği projelerde ortaya çıkan sonuçlar analiz edilmiştir. Ayrıca çalışma sonuçlarında, öğretmenlerin projelere müzikal katkılarının yanında birçok öğretmenin alanı olmasa bile müzik teknolojileri bağlamında katkılarının olduğu ve birçok ilimizde Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı okullarda ses kayıt stüdyolarının olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Auerbach, K., (2018), Playing for Change Playing for Change, Global Street Performance, Kosmos Journal,
  • Winter. (https://www.kosmosjournal.org/kj_article/playing-for-change/ Erişim Tarihi: 22.08.2021).
  • Blacking, J., (1992), Folklore, Cultural Performances, and Popular Entertainments: A Communications centered Handbook Illustrated Edition, Oxford Universty Press 86-91, New York.
  • Büyüköztürk, Ş. Vd. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Dağdeviren, M. (2021). İnanç Müziği Etnolojisi Perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” Üzerine Yapısal Ve Kültürel Analiz, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Malatya.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to Design and evaulate research in education. (6th ed.). New York: McGraw-Hill Intenational edition.
  • Kaplan, A., (2013), Kültürel Müzikoloji, Müzik Bilimleri Dizisi 6, Bağlam Yayıncılık, (3. Baskı), İstanbul.
  • Merriam, A. P. (1964), The Anthropology Of Musıc, Northwestern University Press.
  • Mustan Dönmez, B., (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Kavramlar Terimler İsimler, Müzik Bilimleri Dizisi 18, Bağlam Yayınları (1. Baskı), İstanbul.
  • Yıldırım V. ve Koç, T. (2006). Müzik Felsefesine Giriş, (Üçüncü Baskı). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Özgün Tanır, E. Ş. (2013). Etnomüzikolojinin Dönüşümü: Kuramlar ve Konular. Müzik, Dans, Gösterim (pp.33-60), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Youtube kanalı. Erişim Tarihi (20.09.2021)
  • https://www.youtube.com/c/oygmmeb/videos (Erişim Tarihi 25.08.2021)
  • Kavga, Esin Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü adına Proje Koordinatörü Kişisel Görüşme Mayıs 2021. Ankara.

AN ANALYSIS ON THE “ÖGRETMENLER ÇOCUKLAR İÇİN SÖYLÜYOR” PROJECT

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 117 - 130, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.999478

Öz

The project, which was brought to life with the name "Playing for Change" in the early 2000s, became widespread over time and started to be seen in different countries. This project was made in Turkey by producer and director Fırat Çavaş with the title of "Doğa İçin Çal" to create social awareness. The project has diversified over time with the activities of professional groups, institutions, associations, and finally, it was started by the Ministry of National Education General Directorate of Teacher Training and Development under the name "Öğretmenler Türkiye İçin Söylüyor". Later, the project was updated with the name “Öğretmenler Çocuklar İçin Söylüyor.” In this study, which was carried out within the discipline of ethnomusicology, in order to ensure the visibility of the project called “Öğretmenler Çocuklar İçin Söylüyor” and to determine the relationship between the audio and visual elements used in the project and the cultural contexts, a mixed design consisting of qualitative and quantitative research methods was used. The data obtained were visualized and interpreted in the form of tables and graphs. In these projects, which were made with the idea of representing the identity in our country, the selected works were determined to reflect the texture, smell, the musical identity of the region and the makam structure in the music codes of the region, the rhythmic structure, the verbal structure, and the projects produced with the videos reflecting the cultural and geographical structure of the province where the project was made were analyzed. In addition, in the results of the study, it has been determined that besides the musical contributions of the teachers to the projects, many teachers have contributions in the context of music technologies even if they are not in their field, and that there are sound recording studios in schools affiliated to the National Education Directorates in many provinces.

Kaynakça

  • Auerbach, K., (2018), Playing for Change Playing for Change, Global Street Performance, Kosmos Journal,
  • Winter. (https://www.kosmosjournal.org/kj_article/playing-for-change/ Erişim Tarihi: 22.08.2021).
  • Blacking, J., (1992), Folklore, Cultural Performances, and Popular Entertainments: A Communications centered Handbook Illustrated Edition, Oxford Universty Press 86-91, New York.
  • Büyüköztürk, Ş. Vd. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Dağdeviren, M. (2021). İnanç Müziği Etnolojisi Perspektifinde Arguvan Yöresi “İçeri Makamı” Üzerine Yapısal Ve Kültürel Analiz, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Malatya.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to Design and evaulate research in education. (6th ed.). New York: McGraw-Hill Intenational edition.
  • Kaplan, A., (2013), Kültürel Müzikoloji, Müzik Bilimleri Dizisi 6, Bağlam Yayıncılık, (3. Baskı), İstanbul.
  • Merriam, A. P. (1964), The Anthropology Of Musıc, Northwestern University Press.
  • Mustan Dönmez, B., (2019), Etnomüzikolojinin Temel Kavramları, Kavramlar Terimler İsimler, Müzik Bilimleri Dizisi 18, Bağlam Yayınları (1. Baskı), İstanbul.
  • Yıldırım V. ve Koç, T. (2006). Müzik Felsefesine Giriş, (Üçüncü Baskı). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Özgün Tanır, E. Ş. (2013). Etnomüzikolojinin Dönüşümü: Kuramlar ve Konular. Müzik, Dans, Gösterim (pp.33-60), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Youtube kanalı. Erişim Tarihi (20.09.2021)
  • https://www.youtube.com/c/oygmmeb/videos (Erişim Tarihi 25.08.2021)
  • Kavga, Esin Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü adına Proje Koordinatörü Kişisel Görüşme Mayıs 2021. Ankara.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Dağdeviren 0000-0002-8855-5240

Ferdi Karaönçel 0000-0001-9519-1003

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağdeviren, M., & Karaönçel, F. (2021). “ÖĞRETMENLER ÇOCUKLAR İÇİN SÖYLÜYOR” PROJESİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 117-130. https://doi.org/10.22252/ijca.999478