Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Programlama Konusu “Kazanımları” ile “Sınıf İçi Ölçme Süreçlerinin” Bilişsel Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 20, 07.01.2019

Öz










Öğretim programlarında üst düzey becerilere
yönelik kazanımlar yer alsa da, sınıf içi ölçmelerin söz konusu kazanımların
bilişsel düzeyine uygunluğu tartışma konusudur. Kazanımlar ile ölçme arasındaki
uyumsuzluk, ölçme sonuçlarının ve bu sonuçlardan yapılacak çıkarımların
anlamsız olmasına yol açmaktadır. Bu araştırmada, bilişim teknolojileri
öğretmenlerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersindeki ölçme yaklaşımların
ve programlama konusu kazanımlarına
yönelik geliştirdikleri maddelerin, ilgili kazanımın bilişsel düzeyine
uygunluğunun Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaçla, ulaşılabilen 63 öğretmene sınıf içi ölçme süreçlerine yönelik
sorulardan oluşan bir çevrimiçi anket uygulanmıştır. Bununla birlikte, çalışma
grubu içerisinden gönüllü olan 10 öğretmenin programlama kazanımlarına yönelik
hazırladıkları 263 madde incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin
ağırlıklı olarak kâğıt-kalem testi ve çoktan seçmeli maddeler kullandıkları gözlenmiştir.
Kazanımların daha çok değerlendirme
ve yaratma düzeyinde, geliştirilen
maddelerin ise uygulama düzeyinde olduğu gözlenmiştir. Bu bulgu, sınıf içi
ölçme sonuçlarının öğrencilerin “programlama” kazanımlarını elde edip etmediği
hakkında geçerli bilgi vermediğini ortaya koymaktadır. 

Kaynakça

  • Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. Durmuş Ali Özçelik (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baykal, A. (2018) Ölçmede ölçüyü kaçırmak. Türkiye’de ve dünya’da değerlendirme sistemlerinin eğitime etkisi. XVII. Geleneksel Eğitim Sempozyumu Kitabı. s.128-140. Antalya.
  • Büyükalan Filiz, S., & Delal Turan, S. (2018). 4. sınıf öğretmenlerinin temel derslerde sordukları yazılı sınav sorularının Bloom taksonomisi açısından incelenmesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(Autumn), 11-20.
  • Çalık, B., & Aksu, M. (2018). A systematic review of teachers’ questioning in Turkey between 2000-2018. İlköğretim Online, 17(3).
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160).120-132.
  • Delebe, E. (2018). 5. ve 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi kodlama kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Demirer, V., & Sak, N., (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey/Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Gülbahar Güven, Y. (Ed.) (2018a). 5. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Gülbahar Güven, Y. (Ed.) (2018b). 6. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A., & Yaman, S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 33-39.
  • Kutlu, Ö., Yalçın, S., & Pehlivan, E.B. (2010). İlköğretim programında yer alan kazanımlara dayalı soru yazma ve puanlama çalışması, İlköğretim Online, 9(3), 1201-1215.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı (ortaokul 5 ve 6. sınıflar). Ankara.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (Geliştirilmiş 17. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şanlı, C., & Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3).
  • Şenel, S., Pekdağ B., & Günaydın, S. (2018). Kimya öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sürecinde yaşadıkları problemler ve yetersizlikler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 12(1). 419-441. http://dx.doi.org/10.17522/balikesirnef.437824
  • Taş, U. E., Arıcı, Ö., Ozarkan, H. B., & Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 ulusal raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.

Comparison of Programming “Acquisitions” and “in-Class Measurement Activities” in Terms of Cognitive Level

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 20, 07.01.2019

Öz

Although the curriculum has
acquisitions for high-level skills, in-class measurements of the cognitive
level of these acquisitions are controversial. The discrepancy between the
acquisitions and measurement leads to inaccuracy of the measurement results and
the implications of these results. In this study, it was aimed to identify the
measurement activities of the information technologies teachers' in Information
Technology and Software course and to determine whether the items developed by
the teachers are able to evaluate the objectives of the lesson, in terms of
Revised Bloom's Taxonomy. For this purpose, attained 63 teachers filled the
questionnaire including questions related to in-class measurement activities. Additionally,
263 items were collected from 10 volunteered teachers and were examined.
According to the results, teachers mostly preferred paper-pencil tests and
multiple choice items for measurement. Although acquisitions were predominantly
in evaluation and synthesis levels, items developed by the teachers were found
in application level. This finding reveals that results of in-class measurement
did not provide valid information about whether students achieved objectives of
the lesson.

Kaynakça

  • Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. İlköğretim Online, 13(1), 1-4.
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Bloom’un eğitim hedefleri ile ilgili sınıflamasının güncelleştirilmiş biçimi. Durmuş Ali Özçelik (Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baykal, A. (2018) Ölçmede ölçüyü kaçırmak. Türkiye’de ve dünya’da değerlendirme sistemlerinin eğitime etkisi. XVII. Geleneksel Eğitim Sempozyumu Kitabı. s.128-140. Antalya.
  • Büyükalan Filiz, S., & Delal Turan, S. (2018). 4. sınıf öğretmenlerinin temel derslerde sordukları yazılı sınav sorularının Bloom taksonomisi açısından incelenmesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(Autumn), 11-20.
  • Çalık, B., & Aksu, M. (2018). A systematic review of teachers’ questioning in Turkey between 2000-2018. İlköğretim Online, 17(3).
  • Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin hazırladığı sosyal bilgiler dersi sınav sorularının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(160).120-132.
  • Delebe, E. (2018). 5. ve 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi kodlama kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Demirer, V., & Sak, N., (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey/Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Gülbahar Güven, Y. (Ed.) (2018a). 5. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Gülbahar Güven, Y. (Ed.) (2018b). 6. sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A., & Yaman, S. (2005). Fen bilgisi öğretmen adaylarının soru sorma becerilerinin Bloom taksonomisine göre değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17), 33-39.
  • Kutlu, Ö., Yalçın, S., & Pehlivan, E.B. (2010). İlköğretim programında yer alan kazanımlara dayalı soru yazma ve puanlama çalışması, İlköğretim Online, 9(3), 1201-1215.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı (ortaokul 5 ve 6. sınıflar). Ankara.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (Geliştirilmiş 17. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şanlı, C., & Pınar, A. (2017). Sosyal bilgiler dersi sınav sorularının yenilenen Bloom taksonomisine göre incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3).
  • Şenel, S., Pekdağ B., & Günaydın, S. (2018). Kimya öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme sürecinde yaşadıkları problemler ve yetersizlikler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED). 12(1). 419-441. http://dx.doi.org/10.17522/balikesirnef.437824
  • Taş, U. E., Arıcı, Ö., Ozarkan, H. B., & Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 ulusal raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Şenel 0000-0002-5803-0793

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şenel, S. (2019). Programlama Konusu “Kazanımları” ile “Sınıf İçi Ölçme Süreçlerinin” Bilişsel Düzeylerinin Karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 1(2), 1-20.