The use of virtual reality (VR) technology in higher education has been increasing day by day due to the benefits it provides. Various technological devices are used for VR, with mobile-based VR glasses and VR headsets being the most frequently used in educational environments. However, when the literature is examined, it is seen that there need to be more studies on the use of these devices in educational settings. In this context, this study aims to examine university students’ acceptance and attitudes toward the use of mobile-based VR glasses and VR headsets for educational purposes. The study was conducted with 56 university students studying in the Computer Technology and Information Systems department in the 2021-2022 academic year. Within the scope of the study, students experienced VR applications designed for astronomy using mobile-based VR glasses and VR headsets, and then data was collected by applying scales to determine students' acceptance and attitude towards these devices. As a result of the analyses, students' acceptance and attitude towards using mobile-based VR glasses and VR headsets were found to be high. Additionally, while there was no statistically significant difference between students' acceptance of mobile-based VR glasses and VR headsets, a statistically significant difference was found between their attitudes toward using devices.
Virtual reality virtual reality headset virtual reality glasses technology acceptance attitude
This study is the full text of the paper presented at the 15th International Computer and Instructional Technologies Symposium held in Çanakkale between September 7-9, 2022
Sanal gerçeklik (SG) teknolojisinin sağladığı faydalar sayesinde yüksek öğretimdeki kullanımı gün geçtikçe artmaktadır. SG kullanımına dair çeşitli teknolojik cihazların kullanıldığı görülmekte ve bu cihazların başında da öğretim ortamında sıklıkla kullanılan mobil tabanlı SG gözlüğü ve SG başlığı yer almaktadır. Fakat literatür incelendiğinde bu cihazların eğitim ortamında kullanıma yönelik çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı görülmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin eğitim amaçlı mobil tabanlı SG gözlüğü ve SG başlığı kullanım kabul düzeylerini ve bu cihazların kullanıma yönelik tutum düzeylerini incelemektir. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı Bilgisayar Teknolojisi ve Bilişim Sistemleri bölümünde okuyan 56 üniversite öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında öğrenciler mobil tabanlı SG gözlüğü ile SG başlığını kullanarak astronomi üzerine tasarlanmış SG uygulamaları deneyimlemişler ve akabinde öğrencilerin bu cihazlara yönelik kabul ve tutum düzeylerini belirlemeye yönelik ölçekler uygulanarak veriler toplanmıştır. Yapılan analizler neticesinde öğrencilerin mobil tabanlı SG gözlüğü ile SG başlığı kullanım kabulleri ve bu cihazları kullanımına yönelik tutum düzeyleri yüksek çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin mobil tabanlı SG gözlüğü ile SG başlığı kullanım kabulleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark ortaya çıkmamışken bu cihazların kullanımına yönelik tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |