Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Ahmad, N., & Oranye, N. O. (2010). Empowerment, job satisfaction and organizational commitment: a comparative analysis of nurses working in Malaysia and England. Journal of Nursing Management, 18(5), 582-591.
  • Allen N. J. and Meyer J.P. (1990). “Organizational Socialization Tactics: A Longitudinal Analysis of Links to Newcomers Commitment and Role Orientation”, Academy of Management Journal, C. 33, S. 4, s.847-858.
  • Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1996). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252-276.
  • Altun G. (2010). Özel Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Güven Düzeyleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Armstrong, m. (2009). Armstrong’s handbook of human resource management practice (11 ed.). London and philadelphia.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Şengül, U. (2011). The effect of gender on organizational commitment of teachers: A meta-analytic analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2), 628-632.
  • Aydogdu, S., & Asikgil, B. (2011). An empirical study of the relationship among job satisfaction, organizational commitment and turnover intention. International Review of Management and Marketing, 1(3), 43.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık, (2.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Beck, K. & Wilson, C. (2000). Development of affective organizational commitment. A cross-sequential examination of change with tenure. Journal of Vocational Behaviour, 56, 114 – 136.
  • Beycioğlu, K., ve Uslu, B. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıkları ile Müdürlerin Paylaşılan Liderlik Rolleri Arasındaki İlişki Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 323-345.
  • Boehman, J. (2006). Affective, continuance, and normative commitment among student affairs professionals, North Carolina State University (unpublished doctoral dissertation), Raleigh, NC (ProQuest Digital Dissertations).
  • Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizen- ship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277-289.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(57), 5-34
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Chow, I. H. S. (1994).Organizational commitment and career development of chinese managers in Hong Kong and Taiwan. The International Journal of Career Management, 6(4), 3-9.
  • Covey S. R. (1989). The seven habits of highly effective people. New York: Simon & Schuster.
  • Çetin, M.Ö. (2006). The relationship between job satisfaction, occupational and organizational commitment of academics. The Journal of American Academy of Business, Cambridge, 8 (1), 78-88.
  • Çolakoglu, U., Culha, O., & Atay, H. (2010). The effects of perceived organizational support on employees’ affective outcomes: Evidence from the hotel industry. Tourism and Hospitality Management, 16 (2), 125150.
  • Çorbacı S. (2010). İlköğretim Okullarındaki Performans Yönetimi Uygulamaları ile Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya.
  • Davis, K. & Newstrom J. W.; (1989), Human Behavior at Work: Organizational Behavior (8th ed.), New York: McGraw Hill.
  • Demirtaş, Z. (2010). Teachers’ job satisfaction levels. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1069–1073.
  • Demirtaş, Z.(2015).The Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Commitment: A Study on Elementary Schools. Cilt:23 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 253-268
  • Demirtaş, Z., ve Kılıç, Y. (2016). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Algıları Arasındaki İlişki Düzeyleri. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:28, 259-267.
  • Dick, G. & Metcalfe, B. (2001). Managerial factors and organizationalcommitment: a comparative study of police officers and civilianstaff. The International Journal of Public Sector Management, 14(2), 111-128.
  • Donald, M. F, Lucia, M. E, & Victor, N. M. (2016). The Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Commitment Among Academic Staff Members In A Selected Higher Education Institution. WEI International Academic Conference Proceedings Vienna, Austria
  • Dunham, R. B., Grube J. A. ve Castaneda M. B. (1994). Organizational commitment: the utility of an integrative definition. Journal of Applied Psychology, 79 (3), 370-380.
  • Ellickson, M. (2002). Determinants of Job Satisfaction of Municipal Employees. Public Personnel Management, 31 (3), pp. 343-358.
  • E. Luthans, E. (1998). Organizational Behavior, Irwin/McGraw-299Hill, New York.
  • Erdem, R. (2007), “Örgüt Kültürü Tipleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma”, Osmangazi Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt 2, No 2, Eskişehir.
  • Ersözlü, A. (2012). Okul Yöneticilerinin Yönetsel Güçlülük Düzeylerinin Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Vatandaşlık Davranışları ve İş Doyumuna Etkisi. Fırat Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlamamış Doktora Tezi), Elazığ.
  • Evans, L, (1998): Teachers Morale, Job Satisfaction and Motivation. Paul Chapman Publishing Ltd A SAGE Publication Company 6 Bonhill Street London EC2A PU.
  • Evans, L.(2001). Delving Deeper into Morale, Job Satisfaction and Motivation among Education Professionals: Re- Examining the Leadership Dimension, Educational Ma- nagement and Administration, Vol. 29, No. 3, pp. 291-306.
  • George, J. and Jones, G. (2008). Understanding and Managing Organizational Behavior, 5th ed. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall
  • Greenberg, J. (2005). Managing Behavior in Organizations, 4th ed., Prentice-Hall, Englewood.
  • Griswold, W. 1983. “The Devil’s Techniques: Cultural Legitimation and Social Change.” American Sociological Review 48: 668–80.
  • Gupta, M.& Gehlawat, M. (2013). A Study of the Correlates of Organizational Commitment Among Secondary School Teachers. Issues and Ideas in Education Vol. 1 pp. 59–71
  • Güçlü, N. ve Zaman, O. (2011). Alan dışından atanmış rehber öğretmenlerin iş doyumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 541–576.
  • Gül, H., & İnce, M. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: örgütsel bağlılık. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Güven M. (2006). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • İbicioğlu, H. (2000). Örgütsel bağlılıkta paradigmatik uyumun yeri, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 158(1), 13-22.
  • Karahan A. (2008). “Hastanelerde Liderlik ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Sosyal Bilimler Dergisi, C. 10, S. 1, s.147-162.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş, M., & Aslan, B. (2009). Teachers’ commitment focuses: A three-dimensioned view. Journal of Management Development, 28(5), 425-438.
  • Karataş, S. ve Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-89.Kılıç, Y. (2013). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Arasındaki İlişki. Fırat Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.
  • Koç H. (2009). “Örgütsel Bağlılık ve Sadakat İlişkisi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C. 8, S. 28, s.200-211, (Baş Ed: Behçet Oral), http://www.e-sosder.com, ET:09.01.2012.
  • Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 101-115.
  • Leong, C. S., Fumham, A., & Cooper, C. L. (1996). The moderating effect of organizational commitment on the occupational stress outcome relationship. Human Relations, 49, 1345-1363.
  • Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M.D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297 – 1349). Chicago: Rand McNally.
  • Mahmutoğlu, A. (2007). Job satisfaction and organizational commitment level at the central organization of the Ministry of National Education. İzzet Baysal University (Unpublished PhD Thesis), Bolu.
  • Meyer, J.P. & N.J. Allen, 1984. Testing the "Side-Bet Theory" of Organizational Commitment: Some Methodological Considerations. Journal of Applied Psychology, 69: 372-378.
  • Meyer, J.P. & Allen, N. J., (1991), A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, C.1, S.1, ss.61-89.
  • Meyer, J. & Allen, N. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Meyer, J. P. & Allen, N. J. (2004). TCM employee commitment survey. Academic Users Guide.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224–247
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., & Porter, L.W. (1982). Employee-Organizational Linkages: The Psychology of Commitment, Turnover, and Absenteeism. New York: Academic Press.
  • Porter, L., Steers, R., Mowday, R., & Boulian, P. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve özel liselerde çalışan öğretmenlerin iş tatmini ve iş streslerinin karşılaştınlmalı analizi. İstanbul Üniversitesi (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul.
  • Raza, M.A. and Nawaz, M.M. (2011). Impact of job enrichment on employees’ job satisfaction, motivation and organizational commitment: evidence from public sector of Pakistan. European Journal of Social Sciences, 23(2), 220-226.
  • Robbins, S. (1998). Organizational Behavior: Contexts, Controversies, Applications; Prentice - Hall, USA.
  • Robbins, S.P. and Coulter, M. (2003). Management, 7th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Sari, R. F., Siburian, T. A, & Wau, Y. (2017). The Effect Of Work Discipline, Job Satisfaction And Work Motivation Towards Teacher Organizational Commitment In Smp Negeri Of Medan Kota District, IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) e-ISSN: 2320–7388,p-ISSN: 2320–737X Volume 7, Issue 5 Ver. I – PP 45-54
  • Seyhan, H. G. (2015). Kimya öğretmenlerinin iş doyumları, öz-yeterlik algıları, örgütsel bağlılıkları ve iş streslerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi Turkish Journal of Education Volume 4 Issue 2, 41-60
  • Shibeika, A. M. (2016). The Impact of Job Satisfaction on Facet of Organizational Commitment (Affective, Continuance and Normative Commitment): A Study of Banking Sector Employees of Sudan. Vol-2 Issue-5 IJARIIE-ISSN(O)-2395-4396
  • Solmuş,T.(2004), İşYaşamında Duygular ve Kişiler arası İlişkiler, İstanbul: Beta Basım.
  • Steers, R. (1977), "Antecedents and Outcomes of Organizational commitment", Administrative Science Quarterly, 22, pp.46-56.
  • Tolentino, R.C. (2013). Organizational Commitment and Job Performance of the Academic and Administrative Personnel, International Journal of Information Technology and Business Managemen Vol.15 No.1ISSN 2304-0777 Turner, B.A., & Chelladurai, P. (2005). Organizational and occupational commitment, intention to leave, and perceived performance of intercollegiate coaches. Journal of Sport Management, 19, 193-211.
  • Ulrich, D. (1998). Intellectual Capital= Competence X Commitment. Sloan Management Review, 39(2), 15.
  • Varoğlu, D. (1993). Kamu sektörü çalışanlarının işlerine ve kuruluşlarına karşı tutumları, bağlılıkları ve değerleri. Ankara Üniversitesi / Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) , Ankara.
  • Wasti, A. (2000). Meyer ve Allen üç boyutlu örgütsel baglılık ölçeginin geçerlilik ve güvenirlilik analizi. 8.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Kongre Kitabı (ss. 401-410). Erciyes Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi, Kayseri.
  • Weiss, D.J., Davis, R.V., England, G.U. ve Loftguist, L.H. (1967). Manuel for the minnesota satisfaction questionnaire Minnesota studies in locational rehabilitation. XXII, Minnepolis University of Minnesota, Industrial Relations Center, Word Addestment Project.
  • Wıener Y. (1982). “Commitment in Organizations: A Normative View”, Academy of Management Review, C. 7, S. 3, s.418-428.
  • Yalçın, A. ve İplik, F. N. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri İle Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi S:1, ss.395–412

The Impact of Organizational Commitment on Trainee Teachers’ Job Satisfaction

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 30.06.2017

Öz

This study aims to explore the relationship between
job satisfaction and organizational commitment of the trainee teachers. Teacher
job satisfaction and organizational commitment play a significant role in the
furtherance of teaching and learning perfectly. Generally, satisfied and
committed teachers are more likely to motivate students to learn in the
classroom settings. The participants of the research consist of 170 trainee
teachers in the province of Bitlis, and its districts (Adilcevaz, Ahlat and
Tatvan) in the 2015-2016 academic year. In this study, Minnesota Job
Satisfaction Scale and Organizational Commitment Scales were used as data
collection tools. The analyses of the data revealed that there was a negative
relationship between job satisfaction of the teachers and continuance
commitment. The analysis also showed a significant and positive relationship
between job satisfaction and normative commitment. However, there was no
significant relationship between job satisfaction of teachers and affective
commitment sub-dimension of organizational commitment. While the levels of the
sub-dimensions of organizational commitment are analyzed, it can be seen that
normative and continuance commitment sub-dimensions of organizational
commitment affect job satisfaction significantly, but affective commitment
sub-dimension has no significant impact on job satisfaction.


Kaynakça

  • Ahmad, N., & Oranye, N. O. (2010). Empowerment, job satisfaction and organizational commitment: a comparative analysis of nurses working in Malaysia and England. Journal of Nursing Management, 18(5), 582-591.
  • Allen N. J. and Meyer J.P. (1990). “Organizational Socialization Tactics: A Longitudinal Analysis of Links to Newcomers Commitment and Role Orientation”, Academy of Management Journal, C. 33, S. 4, s.847-858.
  • Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1996). Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252-276.
  • Altun G. (2010). Özel Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Güven Düzeyleri ile Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • Armstrong, m. (2009). Armstrong’s handbook of human resource management practice (11 ed.). London and philadelphia.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., & Şengül, U. (2011). The effect of gender on organizational commitment of teachers: A meta-analytic analysis. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(2), 628-632.
  • Aydogdu, S., & Asikgil, B. (2011). An empirical study of the relationship among job satisfaction, organizational commitment and turnover intention. International Review of Management and Marketing, 1(3), 43.
  • Balay, R. (2014). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık, (2.Baskı), Ankara: Pegem Akademi.
  • Beck, K. & Wilson, C. (2000). Development of affective organizational commitment. A cross-sequential examination of change with tenure. Journal of Vocational Behaviour, 56, 114 – 136.
  • Beycioğlu, K., ve Uslu, B. (2013). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Bağlılıkları ile Müdürlerin Paylaşılan Liderlik Rolleri Arasındaki İlişki Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (2), 323-345.
  • Boehman, J. (2006). Affective, continuance, and normative commitment among student affairs professionals, North Carolina State University (unpublished doctoral dissertation), Raleigh, NC (ProQuest Digital Dissertations).
  • Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizen- ship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20, 277-289.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(57), 5-34
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Chow, I. H. S. (1994).Organizational commitment and career development of chinese managers in Hong Kong and Taiwan. The International Journal of Career Management, 6(4), 3-9.
  • Covey S. R. (1989). The seven habits of highly effective people. New York: Simon & Schuster.
  • Çetin, M.Ö. (2006). The relationship between job satisfaction, occupational and organizational commitment of academics. The Journal of American Academy of Business, Cambridge, 8 (1), 78-88.
  • Çolakoglu, U., Culha, O., & Atay, H. (2010). The effects of perceived organizational support on employees’ affective outcomes: Evidence from the hotel industry. Tourism and Hospitality Management, 16 (2), 125150.
  • Çorbacı S. (2010). İlköğretim Okullarındaki Performans Yönetimi Uygulamaları ile Yönetici ve Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya.
  • Davis, K. & Newstrom J. W.; (1989), Human Behavior at Work: Organizational Behavior (8th ed.), New York: McGraw Hill.
  • Demirtaş, Z. (2010). Teachers’ job satisfaction levels. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1069–1073.
  • Demirtaş, Z.(2015).The Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Commitment: A Study on Elementary Schools. Cilt:23 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 253-268
  • Demirtaş, Z., ve Kılıç, Y. (2016). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Algıları Arasındaki İlişki Düzeyleri. Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:28, 259-267.
  • Dick, G. & Metcalfe, B. (2001). Managerial factors and organizationalcommitment: a comparative study of police officers and civilianstaff. The International Journal of Public Sector Management, 14(2), 111-128.
  • Donald, M. F, Lucia, M. E, & Victor, N. M. (2016). The Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Commitment Among Academic Staff Members In A Selected Higher Education Institution. WEI International Academic Conference Proceedings Vienna, Austria
  • Dunham, R. B., Grube J. A. ve Castaneda M. B. (1994). Organizational commitment: the utility of an integrative definition. Journal of Applied Psychology, 79 (3), 370-380.
  • Ellickson, M. (2002). Determinants of Job Satisfaction of Municipal Employees. Public Personnel Management, 31 (3), pp. 343-358.
  • E. Luthans, E. (1998). Organizational Behavior, Irwin/McGraw-299Hill, New York.
  • Erdem, R. (2007), “Örgüt Kültürü Tipleri İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Elazığ İl Merkezindeki Hastaneler Üzerinde Bir Çalışma”, Osmangazi Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, Cilt 2, No 2, Eskişehir.
  • Ersözlü, A. (2012). Okul Yöneticilerinin Yönetsel Güçlülük Düzeylerinin Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Vatandaşlık Davranışları ve İş Doyumuna Etkisi. Fırat Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlamamış Doktora Tezi), Elazığ.
  • Evans, L, (1998): Teachers Morale, Job Satisfaction and Motivation. Paul Chapman Publishing Ltd A SAGE Publication Company 6 Bonhill Street London EC2A PU.
  • Evans, L.(2001). Delving Deeper into Morale, Job Satisfaction and Motivation among Education Professionals: Re- Examining the Leadership Dimension, Educational Ma- nagement and Administration, Vol. 29, No. 3, pp. 291-306.
  • George, J. and Jones, G. (2008). Understanding and Managing Organizational Behavior, 5th ed. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall
  • Greenberg, J. (2005). Managing Behavior in Organizations, 4th ed., Prentice-Hall, Englewood.
  • Griswold, W. 1983. “The Devil’s Techniques: Cultural Legitimation and Social Change.” American Sociological Review 48: 668–80.
  • Gupta, M.& Gehlawat, M. (2013). A Study of the Correlates of Organizational Commitment Among Secondary School Teachers. Issues and Ideas in Education Vol. 1 pp. 59–71
  • Güçlü, N. ve Zaman, O. (2011). Alan dışından atanmış rehber öğretmenlerin iş doyumları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 541–576.
  • Gül, H., & İnce, M. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: örgütsel bağlılık. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Güven M. (2006). Örgütsel Bağlılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki. Marmara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
  • İbicioğlu, H. (2000). Örgütsel bağlılıkta paradigmatik uyumun yeri, Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 158(1), 13-22.
  • Karahan A. (2008). “Hastanelerde Liderlik ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Sosyal Bilimler Dergisi, C. 10, S. 1, s.147-162.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karakuş, M., & Aslan, B. (2009). Teachers’ commitment focuses: A three-dimensioned view. Journal of Management Development, 28(5), 425-438.
  • Karataş, S. ve Güleş, H. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş tatmini ile örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 74-89.Kılıç, Y. (2013). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet ve İş Doyumu Arasındaki İlişki. Fırat Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü ( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Elazığ.
  • Koç H. (2009). “Örgütsel Bağlılık ve Sadakat İlişkisi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C. 8, S. 28, s.200-211, (Baş Ed: Behçet Oral), http://www.e-sosder.com, ET:09.01.2012.
  • Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 101-115.
  • Leong, C. S., Fumham, A., & Cooper, C. L. (1996). The moderating effect of organizational commitment on the occupational stress outcome relationship. Human Relations, 49, 1345-1363.
  • Locke, E. A. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M.D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1297 – 1349). Chicago: Rand McNally.
  • Mahmutoğlu, A. (2007). Job satisfaction and organizational commitment level at the central organization of the Ministry of National Education. İzzet Baysal University (Unpublished PhD Thesis), Bolu.
  • Meyer, J.P. & N.J. Allen, 1984. Testing the "Side-Bet Theory" of Organizational Commitment: Some Methodological Considerations. Journal of Applied Psychology, 69: 372-378.
  • Meyer, J.P. & Allen, N. J., (1991), A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, C.1, S.1, ss.61-89.
  • Meyer, J. & Allen, N. (1997). Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Meyer, J. P. & Allen, N. J. (2004). TCM employee commitment survey. Academic Users Guide.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224–247
  • Mowday, R.T., Steers, R.M., & Porter, L.W. (1982). Employee-Organizational Linkages: The Psychology of Commitment, Turnover, and Absenteeism. New York: Academic Press.
  • Porter, L., Steers, R., Mowday, R., & Boulian, P. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve özel liselerde çalışan öğretmenlerin iş tatmini ve iş streslerinin karşılaştınlmalı analizi. İstanbul Üniversitesi (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul.
  • Raza, M.A. and Nawaz, M.M. (2011). Impact of job enrichment on employees’ job satisfaction, motivation and organizational commitment: evidence from public sector of Pakistan. European Journal of Social Sciences, 23(2), 220-226.
  • Robbins, S. (1998). Organizational Behavior: Contexts, Controversies, Applications; Prentice - Hall, USA.
  • Robbins, S.P. and Coulter, M. (2003). Management, 7th ed., Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Sari, R. F., Siburian, T. A, & Wau, Y. (2017). The Effect Of Work Discipline, Job Satisfaction And Work Motivation Towards Teacher Organizational Commitment In Smp Negeri Of Medan Kota District, IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) e-ISSN: 2320–7388,p-ISSN: 2320–737X Volume 7, Issue 5 Ver. I – PP 45-54
  • Seyhan, H. G. (2015). Kimya öğretmenlerinin iş doyumları, öz-yeterlik algıları, örgütsel bağlılıkları ve iş streslerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi Turkish Journal of Education Volume 4 Issue 2, 41-60
  • Shibeika, A. M. (2016). The Impact of Job Satisfaction on Facet of Organizational Commitment (Affective, Continuance and Normative Commitment): A Study of Banking Sector Employees of Sudan. Vol-2 Issue-5 IJARIIE-ISSN(O)-2395-4396
  • Solmuş,T.(2004), İşYaşamında Duygular ve Kişiler arası İlişkiler, İstanbul: Beta Basım.
  • Steers, R. (1977), "Antecedents and Outcomes of Organizational commitment", Administrative Science Quarterly, 22, pp.46-56.
  • Tolentino, R.C. (2013). Organizational Commitment and Job Performance of the Academic and Administrative Personnel, International Journal of Information Technology and Business Managemen Vol.15 No.1ISSN 2304-0777 Turner, B.A., & Chelladurai, P. (2005). Organizational and occupational commitment, intention to leave, and perceived performance of intercollegiate coaches. Journal of Sport Management, 19, 193-211.
  • Ulrich, D. (1998). Intellectual Capital= Competence X Commitment. Sloan Management Review, 39(2), 15.
  • Varoğlu, D. (1993). Kamu sektörü çalışanlarının işlerine ve kuruluşlarına karşı tutumları, bağlılıkları ve değerleri. Ankara Üniversitesi / Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) , Ankara.
  • Wasti, A. (2000). Meyer ve Allen üç boyutlu örgütsel baglılık ölçeginin geçerlilik ve güvenirlilik analizi. 8.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Kongre Kitabı (ss. 401-410). Erciyes Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi, Kayseri.
  • Weiss, D.J., Davis, R.V., England, G.U. ve Loftguist, L.H. (1967). Manuel for the minnesota satisfaction questionnaire Minnesota studies in locational rehabilitation. XXII, Minnepolis University of Minnesota, Industrial Relations Center, Word Addestment Project.
  • Wıener Y. (1982). “Commitment in Organizations: A Normative View”, Academy of Management Review, C. 7, S. 3, s.418-428.
  • Yalçın, A. ve İplik, F. N. (2005). Beş Yıldızlı Otellerde Çalışanların Demografik Özellikleri İle Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Adana İli Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi S:1, ss.395–412
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Articles
Yazarlar

Ercan Yılmaz

Yılmaz Kılıç 0000-0001-6040-7441

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Kılıç, Y. (2017). The Impact of Organizational Commitment on Trainee Teachers’ Job Satisfaction. International Journal of Contemporary Educational Research, 4(1), 1-11.

133171332113318  2351823524 13319 13327 13323  13322


13325

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

IJCER (International Journal of Contemporary Educational Research) ISSN: 2148-3868