Akhan, N. E. (2013). Adım adım ekonomi okuryazarlığı: Sosyal bilgiler dersleri için alternatif yollar [Economy
literacy step by step: the alternative ways for the social studies lessons]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 1-36.
Akhan, N. E., & Kilicoglu, G. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler programında yer alan
ekonomi kavramlarını anlama düzeyleri [The levels of the eight grade students in the secondary school
to understand the economy concepts in the social studies program]. Erzincan Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 16(2), 24-47.
Akyuz, Z. (2009). İlköğretim çağındaki öğrencilerin tüketim davranışı ve tüketicilik bilinç düzeyi [Consumer
behavior and consumer consciousness level of primary school students] (Unpublished
master dissertation), Gazi University, Turkey.
Altiok, N. (2010). İlköğretim programlarının bilinçli tüketici davranışlarını kazandırma düzeyine ilişkin bir
araştırma [A study on the provision of conscious consumer behaviours by the primary curriculum]
(Unpublished doctoral dissertation), Hacettepe University, Turkey.
Alimcan, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi (Amasya ili örneği) [Investigation of conscious consumerism levels of middle school
students in terms of various variables (Amasya city sample)] (Unpublished master dissertation),
Amasya University, Turkey.
Araboga, E. (2018). Çizgi filmlerde tüketim davranışlarının ve tüketim nesnelerinin ilkokul ve ortaokul
çağındaki çocuklara etkisi [Cartoons and consumption culture: The effects of consumption behaviors
and consumption objects in cartoons on primary and secondary school children] (Unpublished master
dissertation). Istanbul Arel University, Turkey.
Atesoglu, I., & Turkkahraman, M. (2009). Çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi [Socialization process of
children as consumers]. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
14(3), 215-228.
Baskale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi
[Determination of validity, reliability and sample size in qualitative studies]. Dokuz Eylül Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
Berg, B. L., & Lune H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods for
the social sciences] (Trans: H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
Bugday, E. B. (2015). Bilinçli tüketici ölçeği geliştirme çalışması [A study on development of conscious
consumer scale] (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Turkey.
Bugday, E. B., & Babaogul, M. (2016). Bilinçli tüketim kavramının boyutları: Bilinçli tüketim davranışının
yeniden tanımlanması [Dimensions of conscious consumption concept: Redefinition of conscious
consumption behaviour]. Sosyoekonomi, 24(30), 187-206.
Cavalcante, A. F. B. A., Silva, E., & Tavares, R. V. (2017). Analysis of social and environmental practices
related to conscious consumption of students from public education of Sertão Pernambucano,
Brazil. Acta Scientiarum. Biological Sciences, 39(4), 455-461.
Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni
[Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches] (Trans. Eds: M. Butun, &
S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Consumer Affairs Victoria, (2003). Consumer Education in Schools: Background Report. Consumer Affairs
Victoria. (2019, 20 December). Retrieved from
Danilane, L., & Marzano, G. (2014). Consumer education in primary school in the context of sustainable
development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1068-1072.
Dere, I., & Aktasli, I. (2019). 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında bilinçli tüketicilik [The conscious
consumerism in fourth and fifth grades social studies textbooks]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, 42, 283-302.
Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri
[Introduction to research methods and methodologies in education: Qualitative, quantitative and
critical theory methodologies]. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ekström, M. K. (2007). Parental consumer learning or ‘keeping up with children’. Journal of Consumer
Behaviour, 6, 203-217.
Ersoy A. F., & Sarıabdullahoglu A. (2010). Erken dönemde tüketici bilincinin geliştirilmesi [Improving the
awareness of consumers in early period]. Üçüncü Sektör Kooperatifçilik, 45(1), 65-76.
Ersoy, A., & Papatga E. (2015). İlkokul öğrencilerinin hikâyeler aracılığıyla bilinçli tüketici farkındalığının
geliştirilmesi [The improvement of the conscious consumerism awareness of elementary students via
stories]. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 4(1), 61-78.
Ersoy, S., & Nazik, H. M. (2006). Ergenlerde tüketicilik bilinç düzeyi üzerine bir inceleme [A study on the level
of consumer awareness in adolescents]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 313-
328.
Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş [Becoming qualitative researchers: An introduction] (Trans: A.
Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
Gulmez, M. (2006). Pazarlama yönü itibariyle bilinçli tüketim ve bilinçli tüketiciye ilişkin bir saha
araştırması [A field study regarding conscious consumption and conscious consumer in terms of
marketing]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1-2), 153-178.
Gurgur, H. (2019). Eylem araştırması [Action research]. In A. Saban, & A. Ersoy (Eds.), Eğitimde nitel
araştırma desenleri [Qualitative research designs in education] (pp. 31-80). Ankara: Anı Yayıncılık.
Kayali, F. (2008). Tüketicinin korunması ve tüketici hakları konusundaki bilgi düzeyinin tüketicinin
korunmasındaki rolü [Consumer protection and the role of consumer awareness on consumer
protection] (Unpublished master dissertation). Balıkesir University, Turkey.
Kaynak, S., & Akan, Y. (2011). Tüketicinin korunmasında tüketici bilinç düzeyinin önemi: Hane halkları
üzerine bir uygulama [The importance of the consumer awareness level in consumer protection: An
application on households]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 41-61.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based
participatory research approaches. New York: Guilford.
Makela, C. J., & Peters, S. (2004). Consumer education: Creating consumer awareness among adolescents in
Botswana. International Journal of Consumer Studies, 28(4), 379-387.
Malbelegi, F. (2011). Drama yönteminin sosyal bilgiler dersi başarısına ve bilinçli tüketicilik düzeyine etkisi
[The effect of drama method on students achievement and conscious consumerism in social studies]
(Unpublished master dissertation). Sakarya University, Turkey.
Malbelegi, F., & Saglam, H. I. (2013). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilinçli tüketiciliğe ilişkin
görüşleri [Primary school 4th grade students’ opinions of conscious consumerism]. Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 251-268.
Mazlan, D, Redzuan, M. A., & Bakar, A. D. (2014). Consumer education in creating a consumer conscious
nation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 448-453.
McGregor, S. (2005). Sustainable consumer empowerment through critical consumer education: a typology of
consumer education approaches. International Journal of Consumer Studies, 29(5), 437-447.
McGregor, S. (2010). Consumer education as a site of political resistance: 50 years of conceptual evolutions
[McGregor Monograph Series]. Seabright, NS.
McGregor, S. L. (2011). Consumer education philosophies. The relationship between education and
consumption. ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und
Entwicklungspädagogik, 34(4), 4-8.
Merriam, B. S. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research: A guide to
design and ımplementation] (Trans. Ed: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
Ministry of National Education [MONE], (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4-7. sınıflar) [Social
studies teaching program: 4-7th grades]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
OECD, (2009). Consumer Education - Policy Recommendations of the OECD’S Committee on Consumer
Policy. (2019, 20 December). Retrieved from https://www.oecd.org/sti/consumer/44110333.pdf
Ozkaya, O. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tüketici eğitimi konusundaki bilgi ve tutumlarının
incelenmesi [The study of the knowledge and attitudes of the students who are in second grade
elementary school to consumer education] (Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Ozturk, C. (2015). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış [Social studies: An
interdisciplinary view of social life]. In C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies
teaching] (pp. 1-31). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research & evaluation
methods] (Trans. Eds: M. Butun, & S. B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Pinarci, G. G. (2007). İlköğretim öğrencilerine farklı yöntemlerle verilen tüketici eğitiminin etkisinin
belirlenmesi [Determination of efficiency of consumer education with different methods for elementary
students] (Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Purutcuoglu, E. (2003). Lise öğrencilerinin tüketici eğitimi ihtiyacının belirlenmesi [The Determination of
consumer education need of secondary school students] (Unpublished master dissertation), Ankara
University, Turkey.
Roller, M. R., & Lavrakas, P. J. (2015). Applied qualitative research design: A total quality framework
approach. New York: Guilford Press.
Saglam, I. H. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi [An investigation on the level of conscious consumerism of primary school students in
terms of various variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2531-2568.
Sánchez, V., Campa, F., & Hernández, A. (2008). Teaching Consumer Education: An introduction to
DOLCETA-Module 4. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities,
Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 1-34.
Sert, P. (2002). İlköğretim öğrencilerinin tüketici davranışları [Primary school students consuming behavior]
(Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama [Interpreting qualitative data] (Trans. Ed: E. Dinç). Ankara:
Pegem A Yayıncılık.
Süle, M. (2012). Can conscious consumption be learned? The role of Hungarian consumer protection education
in becoming conscious consumers. International journal of consumer studies, 36(2), 211-220.
Sahin, E. (2018). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı [5th grade social studies textbook]. Ankara: Anadol
Yayıncılık.
Yildirim, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods
in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toy, H. (2019). İlköğretimde ekonomiyle ilgili eğitsel niteliklerin kazandırılmasına ilişkin öğrenci
görüşleri [Viewpoints of students on the acquisition of educational qualifications related to economy
discipline in primary education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(2), 375-
399.
Board of Education and Training [BET], (2018). Öğretim Programları [Teaching programs] (2019, 7
December). Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
Uyanik, C. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilinçli tüketicilik durumlarının incelenmesi [Examining 4th
grade primary school students' the status of conscious consumerism] (Unpublished
master dissertation), Anadolu University, Turkey.
Unay, H. (2012). İlköğretim öğrencilerine verilen tüketici eğitiminin gösterişçi tüketimi önlemedeki etkisinin
incelenmesi [Investigation of the effect of consumer education on the elementary education students to
prevent showy consumption] (Unpublished master dissertation), Gazi University, Turkey.
Uysal, A. (2017). Ortaokul kademesindeki öğrencilerin tüketim davranışlarının çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi [An analysis of elementary school student' consumer behaviours in terms of various
variables] (Unpublished master dissertation), Ömer Halisdemir University, Turkey.
Conscious Consumerism Education in Social Studies Courses: Reflections of an Action Research
Year 2020,
Volume: 7 Issue: 1, 215 - 227, 15.06.2020
This paper aims to reveal the effectiveness of conscious consumerism education about increasing and changing students’ awareness and perceptions of conscious consumerism. In the study, the action research method, one of the qualitative research methods, was used. The study included 23 students studying in a public secondary school in Konya, Turkey. Data were collected by using structured interviews, teacher observations, teaching activities and video recordings. The data were evaluated by the content analysis method. Firstly, a "prior knowledge assessment form" was applied to the students to measure their knowledge about conscious consumerism. Then, considering the students' missing or incorrect knowledge, teaching activities about conscious consumerism were designed and implemented. The results obtained in the study have revealed that action research activities positively affect students' awareness and perception of conscious consumerism. In addition, these activities have enabled students to perceive "conscious consumption" as responsible, sustainable and thoughtful consumption.
Akhan, N. E. (2013). Adım adım ekonomi okuryazarlığı: Sosyal bilgiler dersleri için alternatif yollar [Economy
literacy step by step: the alternative ways for the social studies lessons]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 1-36.
Akhan, N. E., & Kilicoglu, G. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler programında yer alan
ekonomi kavramlarını anlama düzeyleri [The levels of the eight grade students in the secondary school
to understand the economy concepts in the social studies program]. Erzincan Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 16(2), 24-47.
Akyuz, Z. (2009). İlköğretim çağındaki öğrencilerin tüketim davranışı ve tüketicilik bilinç düzeyi [Consumer
behavior and consumer consciousness level of primary school students] (Unpublished
master dissertation), Gazi University, Turkey.
Altiok, N. (2010). İlköğretim programlarının bilinçli tüketici davranışlarını kazandırma düzeyine ilişkin bir
araştırma [A study on the provision of conscious consumer behaviours by the primary curriculum]
(Unpublished doctoral dissertation), Hacettepe University, Turkey.
Alimcan, D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi (Amasya ili örneği) [Investigation of conscious consumerism levels of middle school
students in terms of various variables (Amasya city sample)] (Unpublished master dissertation),
Amasya University, Turkey.
Araboga, E. (2018). Çizgi filmlerde tüketim davranışlarının ve tüketim nesnelerinin ilkokul ve ortaokul
çağındaki çocuklara etkisi [Cartoons and consumption culture: The effects of consumption behaviors
and consumption objects in cartoons on primary and secondary school children] (Unpublished master
dissertation). Istanbul Arel University, Turkey.
Atesoglu, I., & Turkkahraman, M. (2009). Çocukların tüketici olarak sosyalleşmesi [Socialization process of
children as consumers]. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
14(3), 215-228.
Baskale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi
[Determination of validity, reliability and sample size in qualitative studies]. Dokuz Eylül Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
Berg, B. L., & Lune H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods for
the social sciences] (Trans: H. Aydın). Konya: Eğitim Yayınevi.
Bugday, E. B. (2015). Bilinçli tüketici ölçeği geliştirme çalışması [A study on development of conscious
consumer scale] (Unpublished doctoral dissertation). Hacettepe University, Turkey.
Bugday, E. B., & Babaogul, M. (2016). Bilinçli tüketim kavramının boyutları: Bilinçli tüketim davranışının
yeniden tanımlanması [Dimensions of conscious consumption concept: Redefinition of conscious
consumption behaviour]. Sosyoekonomi, 24(30), 187-206.
Cavalcante, A. F. B. A., Silva, E., & Tavares, R. V. (2017). Analysis of social and environmental practices
related to conscious consumption of students from public education of Sertão Pernambucano,
Brazil. Acta Scientiarum. Biological Sciences, 39(4), 455-461.
Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni
[Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches] (Trans. Eds: M. Butun, &
S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Consumer Affairs Victoria, (2003). Consumer Education in Schools: Background Report. Consumer Affairs
Victoria. (2019, 20 December). Retrieved from
Danilane, L., & Marzano, G. (2014). Consumer education in primary school in the context of sustainable
development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1068-1072.
Dere, I., & Aktasli, I. (2019). 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında bilinçli tüketicilik [The conscious
consumerism in fourth and fifth grades social studies textbooks]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, 42, 283-302.
Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodolojileri
[Introduction to research methods and methodologies in education: Qualitative, quantitative and
critical theory methodologies]. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ekström, M. K. (2007). Parental consumer learning or ‘keeping up with children’. Journal of Consumer
Behaviour, 6, 203-217.
Ersoy A. F., & Sarıabdullahoglu A. (2010). Erken dönemde tüketici bilincinin geliştirilmesi [Improving the
awareness of consumers in early period]. Üçüncü Sektör Kooperatifçilik, 45(1), 65-76.
Ersoy, A., & Papatga E. (2015). İlkokul öğrencilerinin hikâyeler aracılığıyla bilinçli tüketici farkındalığının
geliştirilmesi [The improvement of the conscious consumerism awareness of elementary students via
stories]. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 4(1), 61-78.
Ersoy, S., & Nazik, H. M. (2006). Ergenlerde tüketicilik bilinç düzeyi üzerine bir inceleme [A study on the level
of consumer awareness in adolescents]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 313-
328.
Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş [Becoming qualitative researchers: An introduction] (Trans: A.
Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
Gulmez, M. (2006). Pazarlama yönü itibariyle bilinçli tüketim ve bilinçli tüketiciye ilişkin bir saha
araştırması [A field study regarding conscious consumption and conscious consumer in terms of
marketing]. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 9(1-2), 153-178.
Gurgur, H. (2019). Eylem araştırması [Action research]. In A. Saban, & A. Ersoy (Eds.), Eğitimde nitel
araştırma desenleri [Qualitative research designs in education] (pp. 31-80). Ankara: Anı Yayıncılık.
Kayali, F. (2008). Tüketicinin korunması ve tüketici hakları konusundaki bilgi düzeyinin tüketicinin
korunmasındaki rolü [Consumer protection and the role of consumer awareness on consumer
protection] (Unpublished master dissertation). Balıkesir University, Turkey.
Kaynak, S., & Akan, Y. (2011). Tüketicinin korunmasında tüketici bilinç düzeyinin önemi: Hane halkları
üzerine bir uygulama [The importance of the consumer awareness level in consumer protection: An
application on households]. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 41-61.
Leavy, P. (2017). Research design: Quantitative, qualitative, mixed methods, arts-based, and community-based
participatory research approaches. New York: Guilford.
Makela, C. J., & Peters, S. (2004). Consumer education: Creating consumer awareness among adolescents in
Botswana. International Journal of Consumer Studies, 28(4), 379-387.
Malbelegi, F. (2011). Drama yönteminin sosyal bilgiler dersi başarısına ve bilinçli tüketicilik düzeyine etkisi
[The effect of drama method on students achievement and conscious consumerism in social studies]
(Unpublished master dissertation). Sakarya University, Turkey.
Malbelegi, F., & Saglam, H. I. (2013). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilinçli tüketiciliğe ilişkin
görüşleri [Primary school 4th grade students’ opinions of conscious consumerism]. Ondokuz Mayıs
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 251-268.
Mazlan, D, Redzuan, M. A., & Bakar, A. D. (2014). Consumer education in creating a consumer conscious
nation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 155, 448-453.
McGregor, S. (2005). Sustainable consumer empowerment through critical consumer education: a typology of
consumer education approaches. International Journal of Consumer Studies, 29(5), 437-447.
McGregor, S. (2010). Consumer education as a site of political resistance: 50 years of conceptual evolutions
[McGregor Monograph Series]. Seabright, NS.
McGregor, S. L. (2011). Consumer education philosophies. The relationship between education and
consumption. ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und
Entwicklungspädagogik, 34(4), 4-8.
Merriam, B. S. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research: A guide to
design and ımplementation] (Trans. Ed: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
Ministry of National Education [MONE], (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4-7. sınıflar) [Social
studies teaching program: 4-7th grades]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
OECD, (2009). Consumer Education - Policy Recommendations of the OECD’S Committee on Consumer
Policy. (2019, 20 December). Retrieved from https://www.oecd.org/sti/consumer/44110333.pdf
Ozkaya, O. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin tüketici eğitimi konusundaki bilgi ve tutumlarının
incelenmesi [The study of the knowledge and attitudes of the students who are in second grade
elementary school to consumer education] (Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Ozturk, C. (2015). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış [Social studies: An
interdisciplinary view of social life]. In C. Öztürk (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi [Social studies
teaching] (pp. 1-31). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research & evaluation
methods] (Trans. Eds: M. Butun, & S. B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Pinarci, G. G. (2007). İlköğretim öğrencilerine farklı yöntemlerle verilen tüketici eğitiminin etkisinin
belirlenmesi [Determination of efficiency of consumer education with different methods for elementary
students] (Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Purutcuoglu, E. (2003). Lise öğrencilerinin tüketici eğitimi ihtiyacının belirlenmesi [The Determination of
consumer education need of secondary school students] (Unpublished master dissertation), Ankara
University, Turkey.
Roller, M. R., & Lavrakas, P. J. (2015). Applied qualitative research design: A total quality framework
approach. New York: Guilford Press.
Saglam, I. H. (2010). İlköğretim öğrencilerinin bilinçli tüketicilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi [An investigation on the level of conscious consumerism of primary school students in
terms of various variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2531-2568.
Sánchez, V., Campa, F., & Hernández, A. (2008). Teaching Consumer Education: An introduction to
DOLCETA-Module 4. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities,
Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 1-34.
Sert, P. (2002). İlköğretim öğrencilerinin tüketici davranışları [Primary school students consuming behavior]
(Unpublished master dissertation). Gazi University, Turkey.
Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama [Interpreting qualitative data] (Trans. Ed: E. Dinç). Ankara:
Pegem A Yayıncılık.
Süle, M. (2012). Can conscious consumption be learned? The role of Hungarian consumer protection education
in becoming conscious consumers. International journal of consumer studies, 36(2), 211-220.
Sahin, E. (2018). 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı [5th grade social studies textbook]. Ankara: Anadol
Yayıncılık.
Yildirim, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods
in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toy, H. (2019). İlköğretimde ekonomiyle ilgili eğitsel niteliklerin kazandırılmasına ilişkin öğrenci
görüşleri [Viewpoints of students on the acquisition of educational qualifications related to economy
discipline in primary education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(2), 375-
399.
Board of Education and Training [BET], (2018). Öğretim Programları [Teaching programs] (2019, 7
December). Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
Uyanik, C. (2015). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin bilinçli tüketicilik durumlarının incelenmesi [Examining 4th
grade primary school students' the status of conscious consumerism] (Unpublished
master dissertation), Anadolu University, Turkey.
Unay, H. (2012). İlköğretim öğrencilerine verilen tüketici eğitiminin gösterişçi tüketimi önlemedeki etkisinin
incelenmesi [Investigation of the effect of consumer education on the elementary education students to
prevent showy consumption] (Unpublished master dissertation), Gazi University, Turkey.
Uysal, A. (2017). Ortaokul kademesindeki öğrencilerin tüketim davranışlarının çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi [An analysis of elementary school student' consumer behaviours in terms of various
variables] (Unpublished master dissertation), Ömer Halisdemir University, Turkey.
Dere, İ., & Aktaşlı, İ. (2020). Conscious Consumerism Education in Social Studies Courses: Reflections of an Action Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 215-227. https://doi.org/10.33200/ijcer.666525