Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 4, 846 - 856, 20.12.2022
https://doi.org/10.33200/ijcer.1112594

Öz

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. (2010).The Views of elementary supervisors on teachers' competencies. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
  • Akbulut Altunova, H., & Gündüz, Y. (2021). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Faaliyetlerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Etkisi. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU). Ankara: Pegem Academy.
  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin teftişi. Hacettepe Üniversity Journal of Education, 8 (8), 403-422.
  • Altunay, E. (2020). Okul Müdürlerinin Ders Denetimlerine İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşleri [Principal and Teacher's Opinions of School Principals on Course Inspections]. MAKÜ Journal of Education, 55, 95-127.
  • Aslanargun, E., & Göksoy, S. (2013). Öğretmen Denetimini Kim Yapmalıdır? [Who Should Supervise Teachers?]. Uşak University Journal of Social Sciences, 6 (ÖYGE Number of Specials), 98-121.
  • Ateşoğlu, Y., & Akbaşlı, S. (2020). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Görevlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri [Teachers’ Views on The Course Supervision Duties of School Principals]. Usak University Journal of Educational Research, 6 (3), 1- 18.
  • Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi. (6.pressing). Ankara: Gazi Bookstore.
  • Balyer, A., & Özcan, K. (2020). School principals’ instructional feedback to teachers: teachers’ views. International Journal of Curriculum and Instruction, 12, 295-312.
  • Bayar, T. (2017). Maarif Müfettişlerinin Sınıflarda Uyguladığı Rehberlik ve Denetim Uygulamalarının Kaldırılmasına İlişkin Öğretmen Okul Müdürü ve Maarif Müfettişlerinin Görüşleri [Teachers, school principalsandeducationinspectors' opinions on annulment of guidanceand auditing applications byeducationinspectors in classrooms]. (Unpublished Master's Thesis). Mehmet Akif Ersoy University Institute of Educational Sciences, Burdur.
  • Beytekin, O. F., & Tas, S. (2017). Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetime İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi [A Research on the Views of Principals Related to Instructional Supervision]. Journal of Turkish Studies, 12 (33), 115-128.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışlar. Ankara: Pegem Academy.
  • Aydeniz Can, Ö., & Gündüz, Y. (2021). Ortaokul Müdürlerinin Ders Denetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU). Ankara: Pegem Academy.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Deniz, Ü., & Saylık, N. (2018). Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Perspektifinden Öğretimde Denetim Problemi [Supervision Problem in Teaching from the Perspective of Principals' and Teachers’]. International Journal of Leadership Studies: Theory and Practice, 1 (1), 67-80.
  • Dobbelaer, M. J., Prins, F. J., & Van Dongen, D. (2013). The impact of feedback training for inspectors. European Journal of Training and Development, 37 (1), 86-104.
  • Dönmez. B., & Demirtaş, Ç. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Görevlerine İlişkin Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Görüşleri (Adıyaman İli Örneği) [Opinions of School Principals and Teachers on the School Principals’ Duties of Lesson Supervision (An Example of Adiyaman Province) ]. Adıyaman University Journal of the Institute of Social Sciences, 29, 453-478.
  • Duykuluoğlu, A. (2018). Lise müdürlerinin ders denetim görevlerine ilişkin öğretmen görüşleri [The Opinions of High School Teachers About Classroom Observations Carried Out by Principals]. Kastamonu Education Journal, 26 (6), 2081-2090.
  • Ergen, H., & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher Opinions On School Principals’ Instructional Supervision Performances]. Journal of Contemporary Management Sciences, 4 (1), 2-19.
  • Hoy, W. K., & Forsyth, P. (2004). Effective supervision: Theory into practice. E-book. 18/14/2022 history http://www.waynekhoy.com/effective_supervision.html. it has been reached at the address.
  • Koç, Ö. (2018). Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi [Evaluation of school principal's supervision duties by teachers]. (Unpublished Master's Thesis). Gaziosmanpasa University Institute of Educational Sciences, Tokat.
  • Koçak, S., & Memişoğlu, S. P. (2020). Okul müdürlerinin denetiminin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi [The Effect Of School Principals' Supervision On Professional Development Of Teachers]. Kastamonu Education Journal, 28 (2), 806-819.
  • Koşar, S., & Buran, K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetim faaliyetlerinin öğretimsel liderlik bağlamında incelenmesi [An Analysis of School Principals’ Course Supervision Activities in Regard of Instructional Leadership]. Journal of Qualitative Research in Education, 7 (3), 1232-1265.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., Ağıroğlu Bakır, A. ve Karakuş, B. (2017). İlkokullarda Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri [Teacher Opinions Regarding Classroom Supervision in Primary Schools]. Turkish Studies, 14 (4), 327-344.
  • MEB. (2000). 2508 sayılı Tebliğler Dergisi: Okul müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu. MEB:Ankara. 19/04/2022 history http://tebligler.meb.gov.tr/ index.php/tuem-sayilar/finish/64-2000/1007-2508-ocak-2000 it has been reached at the address.
  • Memişoğlu, S. P. (2001). Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. [The Evaluation of teachers supervisory applications in primary education schools in relation to the principles of contemporary educational supervision]. (Unpublished Doctoral Thesis). Abant Izzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (2nd ed). Thousand Oaks,CA: Sage
  • Özmen, F., & Batmaz, C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin öğretmen denetimindeki etkililikleri–hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 102-120.
  • Öztürk, Ş., & Gök, T. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin kurum denetiminde karşılaştıkları sorunlar. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010. Antalya.
  • Taymaz, A. H. (2002). Eğitim sisteminde teftiş. (5.baskı). Ankara: Pegem Academy.
  • Taymaz, H. (2015). Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler ve Yöntemler (11. Pressing). Ankara: Pegem A Broadcasting.
  • Tonbul, Y., & Baysülen, E. (2017). Ders denetimi İle ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi [An Evaluation of the Course Inspection Regulation According to the Views of Supervisors, Teachers and Principals]. Elementary Education Online, 16 (1), 299-311.
  • Ural, A., & Aslim, S. T. (2013). Okul müdürlerinin öğretim programlarını bilme, denetleme ve destekleme düzeyleri: Öğretmen değerlendirmelerine ilişkin bir betimleme [School Directors’ Levels of Knowing, Controlling and Supporting Curricula: A Description Regarding Teacher Evaluations]. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 26-38.
  • Yeşil, D., & Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi [Examining The Views of Teachers on School Principals’Classroom Supervision]. İnönü University Journal of the Institute of Educational Sciences, 2 (3), 27-45.
  • Yeşil, D. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. [Teachers' views on principals' classroom supervision]. (Unpublished Master Thesis). İnonu University Institute of Educational Sciences, Malatya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8th ed). Ankara: Seçkin Broadcasting.

The Opinions of the Principals and Teachers on the Classroom Inspection Conducted by the School Principals

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 4, 846 - 856, 20.12.2022
https://doi.org/10.33200/ijcer.1112594

Öz

The purpose of this study is to determine the opinions of principals and teachers about the inspection of classrooms conducted by school principals. The phenomenological method, which belongs to the qualitative methods, was used for the research. The study group of the research consisted of 10 school principals working in independent secondary schools in the center of Bolu in the second school year 2021-2022 and 20 teachers working in these schools. The research data were collected using semi-structured interview forms developed by the researcher, and the data were analyzed using descriptive analysis and content analysis. The research found that both principals and teachers were positive and negative about principals' knowledge and skills in inspecting classrooms. Principals' problems in classroom observation, the appropriateness of principals' classroom observation, and the effects of principals' classroom observation on teachers' development were also revealed. In addition, it was found that both principals and teachers frequently mentioned the topic of in-service training for principals to make principal inspections more effective. It was also found that the influence and authority of principals should be strengthened, and teachers expressed strong opinions about increasing inspection time.

Kaynakça

  • Akbaşlı, S. (2010).The Views of elementary supervisors on teachers' competencies. Eurasian Journal of Educational Research, 39, 13-36.
  • Akbulut Altunova, H., & Gündüz, Y. (2021). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Faaliyetlerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimine Etkisi. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU). Ankara: Pegem Academy.
  • Altıntaş, R. (1992). İlköğretimin teftişi. Hacettepe Üniversity Journal of Education, 8 (8), 403-422.
  • Altunay, E. (2020). Okul Müdürlerinin Ders Denetimlerine İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşleri [Principal and Teacher's Opinions of School Principals on Course Inspections]. MAKÜ Journal of Education, 55, 95-127.
  • Aslanargun, E., & Göksoy, S. (2013). Öğretmen Denetimini Kim Yapmalıdır? [Who Should Supervise Teachers?]. Uşak University Journal of Social Sciences, 6 (ÖYGE Number of Specials), 98-121.
  • Ateşoğlu, Y., & Akbaşlı, S. (2020). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Görevlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri [Teachers’ Views on The Course Supervision Duties of School Principals]. Usak University Journal of Educational Research, 6 (3), 1- 18.
  • Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi. (6.pressing). Ankara: Gazi Bookstore.
  • Balyer, A., & Özcan, K. (2020). School principals’ instructional feedback to teachers: teachers’ views. International Journal of Curriculum and Instruction, 12, 295-312.
  • Bayar, T. (2017). Maarif Müfettişlerinin Sınıflarda Uyguladığı Rehberlik ve Denetim Uygulamalarının Kaldırılmasına İlişkin Öğretmen Okul Müdürü ve Maarif Müfettişlerinin Görüşleri [Teachers, school principalsandeducationinspectors' opinions on annulment of guidanceand auditing applications byeducationinspectors in classrooms]. (Unpublished Master's Thesis). Mehmet Akif Ersoy University Institute of Educational Sciences, Burdur.
  • Beytekin, O. F., & Tas, S. (2017). Okul Müdürlerinin Öğretimsel Denetime İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi [A Research on the Views of Principals Related to Instructional Supervision]. Journal of Turkish Studies, 12 (33), 115-128.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranışlar. Ankara: Pegem Academy.
  • Aydeniz Can, Ö., & Gündüz, Y. (2021). Ortaokul Müdürlerinin Ders Denetim Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi (IPCEDU). Ankara: Pegem Academy.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Deniz, Ü., & Saylık, N. (2018). Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Perspektifinden Öğretimde Denetim Problemi [Supervision Problem in Teaching from the Perspective of Principals' and Teachers’]. International Journal of Leadership Studies: Theory and Practice, 1 (1), 67-80.
  • Dobbelaer, M. J., Prins, F. J., & Van Dongen, D. (2013). The impact of feedback training for inspectors. European Journal of Training and Development, 37 (1), 86-104.
  • Dönmez. B., & Demirtaş, Ç. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimi Görevlerine İlişkin Okul Müdürleri ve Öğretmenlerin Görüşleri (Adıyaman İli Örneği) [Opinions of School Principals and Teachers on the School Principals’ Duties of Lesson Supervision (An Example of Adiyaman Province) ]. Adıyaman University Journal of the Institute of Social Sciences, 29, 453-478.
  • Duykuluoğlu, A. (2018). Lise müdürlerinin ders denetim görevlerine ilişkin öğretmen görüşleri [The Opinions of High School Teachers About Classroom Observations Carried Out by Principals]. Kastamonu Education Journal, 26 (6), 2081-2090.
  • Ergen, H., & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri [Teacher Opinions On School Principals’ Instructional Supervision Performances]. Journal of Contemporary Management Sciences, 4 (1), 2-19.
  • Hoy, W. K., & Forsyth, P. (2004). Effective supervision: Theory into practice. E-book. 18/14/2022 history http://www.waynekhoy.com/effective_supervision.html. it has been reached at the address.
  • Koç, Ö. (2018). Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi [Evaluation of school principal's supervision duties by teachers]. (Unpublished Master's Thesis). Gaziosmanpasa University Institute of Educational Sciences, Tokat.
  • Koçak, S., & Memişoğlu, S. P. (2020). Okul müdürlerinin denetiminin öğretmenlerin mesleki gelişimine etkisi [The Effect Of School Principals' Supervision On Professional Development Of Teachers]. Kastamonu Education Journal, 28 (2), 806-819.
  • Koşar, S., & Buran, K. (2019). Okul müdürlerinin ders denetim faaliyetlerinin öğretimsel liderlik bağlamında incelenmesi [An Analysis of School Principals’ Course Supervision Activities in Regard of Instructional Leadership]. Journal of Qualitative Research in Education, 7 (3), 1232-1265.
  • Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., Ağıroğlu Bakır, A. ve Karakuş, B. (2017). İlkokullarda Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri [Teacher Opinions Regarding Classroom Supervision in Primary Schools]. Turkish Studies, 14 (4), 327-344.
  • MEB. (2000). 2508 sayılı Tebliğler Dergisi: Okul müdürünün görev, yetki ve sorumluluğu. MEB:Ankara. 19/04/2022 history http://tebligler.meb.gov.tr/ index.php/tuem-sayilar/finish/64-2000/1007-2508-ocak-2000 it has been reached at the address.
  • Memişoğlu, S. P. (2001). Çağdaş eğitim denetimi ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilmesi. [The Evaluation of teachers supervisory applications in primary education schools in relation to the principles of contemporary educational supervision]. (Unpublished Doctoral Thesis). Abant Izzet Baysal University Institute of Social Sciences, Bolu.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. (2nd ed). Thousand Oaks,CA: Sage
  • Özmen, F., & Batmaz, C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin öğretmen denetimindeki etkililikleri–hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 102-120.
  • Öztürk, Ş., & Gök, T. (2010). İlköğretim okulu müdürlerinin kurum denetiminde karşılaştıkları sorunlar. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010. Antalya.
  • Taymaz, A. H. (2002). Eğitim sisteminde teftiş. (5.baskı). Ankara: Pegem Academy.
  • Taymaz, H. (2015). Eğitim Sisteminde Teftiş: Kavramlar, İlkeler ve Yöntemler (11. Pressing). Ankara: Pegem A Broadcasting.
  • Tonbul, Y., & Baysülen, E. (2017). Ders denetimi İle ilgili yönetmelik değişikliğin maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri açısından değerlendirilmesi [An Evaluation of the Course Inspection Regulation According to the Views of Supervisors, Teachers and Principals]. Elementary Education Online, 16 (1), 299-311.
  • Ural, A., & Aslim, S. T. (2013). Okul müdürlerinin öğretim programlarını bilme, denetleme ve destekleme düzeyleri: Öğretmen değerlendirmelerine ilişkin bir betimleme [School Directors’ Levels of Knowing, Controlling and Supporting Curricula: A Description Regarding Teacher Evaluations]. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 26-38.
  • Yeşil, D., & Kış, A. (2015). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi [Examining The Views of Teachers on School Principals’Classroom Supervision]. İnönü University Journal of the Institute of Educational Sciences, 2 (3), 27-45.
  • Yeşil, D. (2018). Okul Müdürlerinin Ders Denetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. [Teachers' views on principals' classroom supervision]. (Unpublished Master Thesis). İnonu University Institute of Educational Sciences, Malatya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8th ed). Ankara: Seçkin Broadcasting.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Articles
Yazarlar

Ayhan Kandemir 0000-0002-2565-4292

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kandemir, A. (2022). The Opinions of the Principals and Teachers on the Classroom Inspection Conducted by the School Principals. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 846-856. https://doi.org/10.33200/ijcer.1112594

133171332113318  2351823524 13319 13327 13323  13322


13325

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

IJCER (International Journal of Contemporary Educational Research) ISSN: 2148-3868