ABSTRACT: Over the last few decades, rapidly growing cities in terms of population and land use have led to many transportation-based problems such as longer travel times, traffic congestion, traffic crashes, and air and noise pollution. Increasing the modal share of transit systems appears to be one of the most effective methods to solve transportation-based problems. However, transit systems, particularly in countries having limited resources, should be used efficiently to achieve sustainable urban mobility. Even only adjusting frequencies of transit lines, with no infrastructure investment cost requirements, can provide a more efficient transit system. In this paper, a transit frequency setting model based on the Firefly Algorithm (FA), which is a relatively new metaheuristic, for the transportation network design problems is presented to minimize total user cost under a fleet size constraint. The proposed model is performed on a 10-route Mandl’s Test Network using different combinations of parameters to demonstrate the effect of parameter values on the solution quality. After that, the best solution of 30 solutions obtained by the calibrated parameter values is compared to the existing frequency set of the 10-route transit network. The results show that the FA can obtain better frequency sets by selecting the proper values for the parameters.
transit network frequency setting problem firefly algorithm bi-level optimization
Son yıllarda şehirlerin nüfus ve arazi kullanımı açısından hızla büyümeleri, trafik sıkışıklıkları, artan seyahat süreleri, trafik kazaları, hava ve gürültü kirliliği gibi ulaşım tabanlı problemlerin artmasına yol açmıştır. Toplu taşıma sistemlerinin türel payını artırmak, ortaya çıkan problemleri yatıştırmak için en etkili yöntemlerden biri olarak kabul edilmektedir. Bununla birlikte, özellikle kısıtlı kaynaklara sahip ülkelerde toplu taşıma sistemleri sürdürülebilir kentsel hareketliliği sağlayabilmek için verimli bir şekilde kullanılmalıdır. Yatırım maliyetine ihtiyaç duymadan, sadece toplu taşıma hatlarının frekanslarını ayarlayarak, daha verimli bir toplu taşıma sistemi sağlanabilir. Bu çalışmada, belirli bir filo kısıtı altında toplam kullanıcı maliyetini en küçüklemek için, ulaşım ağ tasarım problemlerinde nispeten yeni bir metasezgisel olan Ateşböceği Algoritması (AB) tabanlı bir toplu taşıma frekans ayarlama modeli sunulmaktadır. Önerilen model, seçilen parametre değerlerinin sonuçlar üzerindeki etkisini göstermek için farklı parametre kombinasyonları kullanılarak 10 rotalı Mandl Test Ağı üzerinde test edilmiştir. Ardından, kalibre edilmiş parametre değerleri ile elde edilen 30 çözüm arasından en iyi çözüm 10 rotalı toplu taşıma ağının mevcut frekans değerleri ile karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, AB algoritmasının parametreleri için doğru değerler seçilerek daha iyi çözümler elde edebilebileceğini göstermektedir.
toplu taşıma frekans ayarlama problemi ateş böceği algoritması çift-seviyeli optimizasyon
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Open Journal Systems (BOAI)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License