Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Commerce and Social Media Use Review with the Covid-19 Pandemic

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 9, 380 - 399, 30.12.2021

Öz

The effects of the Coronavirus (Covid-19), which is said to have emerged in the city of Wuhan, China in December 2019, started as a local pandemic and turned into a global epidemic in a short time, were felt intensely in the social, political and economic fields. The social effects of epidemics of this magnitude, which are rare in the history of the world, are felt for a long time. Due to the decisions taken within the scope of combating the epidemic, it is thought to have an impact on the purchasing behavior of consumers. During the epidemic, especially the closed shopping places, curfews and restrictions applied in different areas have affected the shopping patterns of consumers. Therefore, online shopping has become an important commercial alternative to meet the demands and needs of consumers. Thanks to e-commerce during the epidemic process, consumers were able to do their shopping easily over the internet. Therefore, in a short time, interest in e-commerce has increased rapidly by both businesses and consumers. The aim of this study is to examine the online shopping situation of consumers before, during and after the epidemic. The questionnaire prepared for this purpose was applied online and the collected data were subjected to statistical analysis. As a result, it was seen that e-commerce increased during the epidemic period, and the time spent on the internet and the time spent on social media increased.

Kaynakça

  • Altın, G. (2020). Covid-19 Pandemi̇si̇ Bağlamında Kadına Karşı Şiddete İli̇şki̇n Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 32, 211–225.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi ve Kültür Dergisi, 8(85), 36–41.
  • Bidgoli, H. (2002). Elektronic Commerce Principles and Practice. San Francisco: Academic Press.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 Pandemi̇ Süreci̇ne Yöneli̇k Genel Bi̇r Değerlendi̇rme : Türki̇ye Örneği̇. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62–79.
  • Çam, E. (2014). Dünü, Bugünü ve Yarını ile E-Ticaret: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. Craven, M., Liu, L., Mysore, M. ve Wilson, M. (2020). COVID-19 : Implications for Business. McKinsey and Company Executive Briefing. [Çevrim-içi: . https://www.mckinsey.com/business-functions/risk/our-insights/covid-19-implications-for-business ], Erişim tarihi: 21.03.2021.
  • Dong, E., Du, H. ve Gardner, L. (2020). An İnteractive Web-Based Dashboard To Track COVID-19 İn Real Time. The Lancet Infectious Diseases, 20(5), 533–534.
  • DSÖ. (2020). Coronavirus Disease - 2019 (COVID-19) Situation Report - 51. [Çevrim-içi: https://www.who.int/publications/m/item/situation-report---51], Erişim tarihi: 22.03.2021.
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303–329.
  • Erbaşlar, G. ve Dokur, Ş. (2012). Elektronik Ticaret (2. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • ETKK. (1998). Elektronik Ticaret Hukuk Çalışma Grubu Raporu. [Çevrim-içi: http://www.e-ticaret.gov.tr/raporlar/hukuk.html ], Erişim tarihi: 22.03.2021.
  • Fauci, A. S., Lane, H. C. ve Redfield, R. R. (2020). Covid-19 — Navigating the Uncharted. New England Journal of Medicine, 382(13), 1268–1269.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021). Genel Koronavirüs Tablosu. [Çevrim-içi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html ], Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • History of Ecommerce. (2001) [Çevrim-içi: https://www.ecommerce-land.com/history_ecommerce.html# ], Erişim tarihi: 14.03.2021.
  • Honigsbaum, M. (2009). Pandemic. The Lancet, 373(9679), 1939.
  • İbiş, S. (2020). Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85–98.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). İlk Koronavirüs Aşısı Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya Yapıldı. (2021). [Çevrim-içi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78148/ilk-koronavirus-asisi-saglik-bakani-fahrettin-kocaya-yapildi.html ] Erişim tarihi: 21.03.2021.
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkânlar ve Politikalar. Ankara: DPT Yayınları
  • Kamps, B. S. ve Hoffmann, C. (2020). Covid Reference. Hamburg: Steinhäuser Verlag.
  • Karaca, D. (2006). Avrupa Birliği’nde E-ticaret Kavramı, AB’de ve Türkiye’de Bu Konuda Yapılan Hazırlıklar Çalışmalar ve E-ticaretin Vergilendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversite, İstanbul.
  • Mcnabb, D. E. (2016). A Comparative History of Commerce and Industry, Volume II: Converging Trends and the Future of the Global Market (C. II). London: Palgrave Macmillan.
  • Mehta, S., Saxena, T. ve Purohit, N. (2020). The New Consumer Behaviour Paradigm amid COVID-19: Permanent or Transient?, Journal of Health Management, 22(2), 291–301.
  • Mwencha, P. M. (2019). Taxation Of Electronic Commerce–A Commentary. Kenya E-Commerce Industry Research, Financing for Development, 1(1), 70–79.
  • Özdemir, F. B., Törenli, N. ve Kıyan, Z. (2010). Türkiye-Avrupa Birliği Dış Ticaret İlişkileri Açısından E-Ticaret Modeli ve Düzenleyici Rejim-Yapı. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 117–143.
  • Özdemir, H., Atak, O. ve Hatıper, Z. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Küresel Salgını Dolayısıyla Türkiye ve Bazı Gelişmiş Ülkelerde Alınan Ekonomik ve Mali Tedbirler, Vergi Raporu, 186–200.
  • Özel, H. A. (2013). E-Ticaret ve Türkiye’nin Bilgi Toplumundaki Yeri. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1–17.
  • Plunkett, J. W. (2010). Plunkett’s E-Commerce & İnternet Business Almanac. Analysis. Texas: Plunkett Research.
  • Puttaiah, M. H. (2020). All Change: How COVID-19 İs Transforming Consumer Behaviour. Swiss Re Institute. [Çevrim-içi:https://www.swissre.com/institute/research/topics-and-risk-dialogues/health-and-longevity/covid-19-and-consumer-behaviour.html ] Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • Remuzzi, A. ve Remuzzi, G. (2020). COVID-19 And Italy: What Next? The Lancet, 395(10231), 1225–1228.
  • Statistics Canada. (2016) Retail E-commerce in Canada. [Çevrim-içi: https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/11-621-m/11-621-m2016101-eng.htm] Erişim tarihi: 23.02.2021.
  • Rothan, H. A. ve Byrareddy, S. N. (2020). The Epidemiology And Pathogenesis Of Coronavirus Disease (COVID-19) Outbreak. Journal of Autoimmunity.
  • Schneider, G. P. (2015). Electronic Commerce, (11th Ed.). Boston: Cengage Learning.
  • Sertdemir, A. (2020). Türkiye’nin Koronavirüsle Mücadele Performansı Üzerine Bir Değerlendirme. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 15–26.
  • Sheth, J. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior : Will the old habits return or die ? Journal of Business Research, 280–283.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 Genel Bilgiler, Epidemoloji ve Tanı. [Çevrim-içi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66337/genel-bilgiler-epidemiyoloji-ve-tani.html] Erişim tarihi: 24.02.2021.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Bakanlığı. (2021). Asrın Küresel Salgını-Türkiye’nin Koronavirüsle Başarılı Mücadelesi. Ankara: İletişim Bakanlığı
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı. (2020). Biz Bize Yeteriz Türkiyem. [Çevrim-içi: https://bizbizeyeteriz.gov.tr/], Erişim tarihi: 21.02.2021.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Gültekin, N. (2018). Türkiye’de E-Ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 2216–2236.
  • Topçu, İ. ve Nasuhbeyoğlu, N. (2020). Gen Düzenleme Teknolojileri Bağlamında COVID-19 Aşı Çalışmaları ve Etik Sorunlar. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(3), 274–284.
  • Türkiye Bilimler Akademisi. (2020). Covid-19 Küresel Salgın Değerlendirme Raporu. Ankara.
  • Velavan, T. P. ve Meyer, C. G. (2020). The COVID‐19 Epidemic. Tropical Medicine & International Health, 25(3), 278–280.
  • WHO. (2021). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. [Çevrim-içi: https://covid19.who.int/] Erişim tarihi: 20.02.2021.
  • World Trade Organization. Electronic Commerce. [Çevrim-içi: https://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/bey4_e.htm ] Erişim tarihi: 14.03.2021.
  • Yuki, K., Fujiogi, M. ve Koutsogiannaki, S. (2020). COVID-19 pathophysiology: A review. Clinical immunology (Orlando, Fla.) 215: 108427.
  • Zheng, M., Gao, Y., Wang, G., Song, G., Liu, S., Sun, D., Tian, Z. (2020). Functional exhaustion of antiviral lymphocytes in COVID-19 patients. Cellular and Molecular Immunology, 17(5), 533–535.

Covid-19 Salgını ile E-Ticaret ve Sosyal Medya Kullanımının İncelemesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 9, 380 - 399, 30.12.2021

Öz

2019 yılı aralık ayında Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıktığı söylenen, lokal bir pandemi olarak başlayan ve kısa bir süre içerisinde küresel bir salgın haline dönüşen Koronavirüs’ün (Covid-19) etkileri sosyal, politik ve ekonomik alanlarda yoğunlukla hissedilmiştir. Dünya tarihinde nadir görülen bu büyüklükteki salgınların toplumsal etkileri uzun süre hissedilmektedir. Salgınla mücadele kapsamında alınan kararlardan dolayı tüketicilerin satın alma davranışları üzerinde etkisi olduğu düşünülmektedir. Salgın sürecinde özellikle alışveriş mekânlarının kapalı olması, sokağa çıkma yasakları ve farklı alanlarda uygulanan kısıtlamalar tüketicilerin alış veriş şekillerini etkilemiştir. Dolayısıyla internet üzerinden alışveriş tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılayacakları önemli bir ticari alternatif olmuştur. Salgın sürecinde E-ticaret sayesinde, tüketiciler internet üzerinden alışverişlerini rahatlıkla yapabilmişlerdir. Bu yüzden kısa süre içerisinde, E-ticarete olan ilgi hem işletmeler hem tüketiciler tarafından hızla artmıştır. Bu çalışmanın amacı salgın öncesi, sırası ve sonrasında tüketicilerin internet üzerinden alışveriş yapma durumlarını incelemektir. Bunun için hazırlanan anket çevrimiçi (online) olarak uygulanmış ve toplanan veriler istatistiki analizlere tabi tutulmuştur. Sonuçta salgın döneminde e-ticaretin arttığı, internette geçirilen süreler ile sosyal medyada kullanım sürelerin arttığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Altın, G. (2020). Covid-19 Pandemi̇si̇ Bağlamında Kadına Karşı Şiddete İli̇şki̇n Bir Değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 32, 211–225.
  • Aslan, R. (2020). Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Göller Bölgesi Aylık Ekonomi ve Kültür Dergisi, 8(85), 36–41.
  • Bidgoli, H. (2002). Elektronic Commerce Principles and Practice. San Francisco: Academic Press.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 Pandemi̇ Süreci̇ne Yöneli̇k Genel Bi̇r Değerlendi̇rme : Türki̇ye Örneği̇. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62–79.
  • Çam, E. (2014). Dünü, Bugünü ve Yarını ile E-Ticaret: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. Craven, M., Liu, L., Mysore, M. ve Wilson, M. (2020). COVID-19 : Implications for Business. McKinsey and Company Executive Briefing. [Çevrim-içi: . https://www.mckinsey.com/business-functions/risk/our-insights/covid-19-implications-for-business ], Erişim tarihi: 21.03.2021.
  • Dong, E., Du, H. ve Gardner, L. (2020). An İnteractive Web-Based Dashboard To Track COVID-19 İn Real Time. The Lancet Infectious Diseases, 20(5), 533–534.
  • DSÖ. (2020). Coronavirus Disease - 2019 (COVID-19) Situation Report - 51. [Çevrim-içi: https://www.who.int/publications/m/item/situation-report---51], Erişim tarihi: 22.03.2021.
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303–329.
  • Erbaşlar, G. ve Dokur, Ş. (2012). Elektronik Ticaret (2. bs.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • ETKK. (1998). Elektronik Ticaret Hukuk Çalışma Grubu Raporu. [Çevrim-içi: http://www.e-ticaret.gov.tr/raporlar/hukuk.html ], Erişim tarihi: 22.03.2021.
  • Fauci, A. S., Lane, H. C. ve Redfield, R. R. (2020). Covid-19 — Navigating the Uncharted. New England Journal of Medicine, 382(13), 1268–1269.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021). Genel Koronavirüs Tablosu. [Çevrim-içi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html ], Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • History of Ecommerce. (2001) [Çevrim-içi: https://www.ecommerce-land.com/history_ecommerce.html# ], Erişim tarihi: 14.03.2021.
  • Honigsbaum, M. (2009). Pandemic. The Lancet, 373(9679), 1939.
  • İbiş, S. (2020). Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85–98.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). İlk Koronavirüs Aşısı Sağlık Bakanı Fahrettin Koca’ya Yapıldı. (2021). [Çevrim-içi: https://www.saglik.gov.tr/TR,78148/ilk-koronavirus-asisi-saglik-bakani-fahrettin-kocaya-yapildi.html ] Erişim tarihi: 21.03.2021.
  • İnce, M. (1999). Elektronik Ticaret: Gelişme Yolundaki Ülkeler İçin İmkânlar ve Politikalar. Ankara: DPT Yayınları
  • Kamps, B. S. ve Hoffmann, C. (2020). Covid Reference. Hamburg: Steinhäuser Verlag.
  • Karaca, D. (2006). Avrupa Birliği’nde E-ticaret Kavramı, AB’de ve Türkiye’de Bu Konuda Yapılan Hazırlıklar Çalışmalar ve E-ticaretin Vergilendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversite, İstanbul.
  • Mcnabb, D. E. (2016). A Comparative History of Commerce and Industry, Volume II: Converging Trends and the Future of the Global Market (C. II). London: Palgrave Macmillan.
  • Mehta, S., Saxena, T. ve Purohit, N. (2020). The New Consumer Behaviour Paradigm amid COVID-19: Permanent or Transient?, Journal of Health Management, 22(2), 291–301.
  • Mwencha, P. M. (2019). Taxation Of Electronic Commerce–A Commentary. Kenya E-Commerce Industry Research, Financing for Development, 1(1), 70–79.
  • Özdemir, F. B., Törenli, N. ve Kıyan, Z. (2010). Türkiye-Avrupa Birliği Dış Ticaret İlişkileri Açısından E-Ticaret Modeli ve Düzenleyici Rejim-Yapı. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 117–143.
  • Özdemir, H., Atak, O. ve Hatıper, Z. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Küresel Salgını Dolayısıyla Türkiye ve Bazı Gelişmiş Ülkelerde Alınan Ekonomik ve Mali Tedbirler, Vergi Raporu, 186–200.
  • Özel, H. A. (2013). E-Ticaret ve Türkiye’nin Bilgi Toplumundaki Yeri. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1–17.
  • Plunkett, J. W. (2010). Plunkett’s E-Commerce & İnternet Business Almanac. Analysis. Texas: Plunkett Research.
  • Puttaiah, M. H. (2020). All Change: How COVID-19 İs Transforming Consumer Behaviour. Swiss Re Institute. [Çevrim-içi:https://www.swissre.com/institute/research/topics-and-risk-dialogues/health-and-longevity/covid-19-and-consumer-behaviour.html ] Erişim tarihi: 22.02.2021.
  • Remuzzi, A. ve Remuzzi, G. (2020). COVID-19 And Italy: What Next? The Lancet, 395(10231), 1225–1228.
  • Statistics Canada. (2016) Retail E-commerce in Canada. [Çevrim-içi: https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/11-621-m/11-621-m2016101-eng.htm] Erişim tarihi: 23.02.2021.
  • Rothan, H. A. ve Byrareddy, S. N. (2020). The Epidemiology And Pathogenesis Of Coronavirus Disease (COVID-19) Outbreak. Journal of Autoimmunity.
  • Schneider, G. P. (2015). Electronic Commerce, (11th Ed.). Boston: Cengage Learning.
  • Sertdemir, A. (2020). Türkiye’nin Koronavirüsle Mücadele Performansı Üzerine Bir Değerlendirme. Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 15–26.
  • Sheth, J. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior : Will the old habits return or die ? Journal of Business Research, 280–283.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). Covid-19 Genel Bilgiler, Epidemoloji ve Tanı. [Çevrim-içi: https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66337/genel-bilgiler-epidemiyoloji-ve-tani.html] Erişim tarihi: 24.02.2021.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Bakanlığı. (2021). Asrın Küresel Salgını-Türkiye’nin Koronavirüsle Başarılı Mücadelesi. Ankara: İletişim Bakanlığı
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı. (2020). Biz Bize Yeteriz Türkiyem. [Çevrim-içi: https://bizbizeyeteriz.gov.tr/], Erişim tarihi: 21.02.2021.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M. ve Gültekin, N. (2018). Türkiye’de E-Ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 2216–2236.
  • Topçu, İ. ve Nasuhbeyoğlu, N. (2020). Gen Düzenleme Teknolojileri Bağlamında COVID-19 Aşı Çalışmaları ve Etik Sorunlar. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(3), 274–284.
  • Türkiye Bilimler Akademisi. (2020). Covid-19 Küresel Salgın Değerlendirme Raporu. Ankara.
  • Velavan, T. P. ve Meyer, C. G. (2020). The COVID‐19 Epidemic. Tropical Medicine & International Health, 25(3), 278–280.
  • WHO. (2021). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. [Çevrim-içi: https://covid19.who.int/] Erişim tarihi: 20.02.2021.
  • World Trade Organization. Electronic Commerce. [Çevrim-içi: https://www.wto.org/english/thewto_e/whatis_e/tif_e/bey4_e.htm ] Erişim tarihi: 14.03.2021.
  • Yuki, K., Fujiogi, M. ve Koutsogiannaki, S. (2020). COVID-19 pathophysiology: A review. Clinical immunology (Orlando, Fla.) 215: 108427.
  • Zheng, M., Gao, Y., Wang, G., Song, G., Liu, S., Sun, D., Tian, Z. (2020). Functional exhaustion of antiviral lymphocytes in COVID-19 patients. Cellular and Molecular Immunology, 17(5), 533–535.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Articles
Yazarlar

Ramazan Aslan 0000-0002-1427-8543

Yavuz Akçi 0000-0001-6755-6650

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2021
Kabul Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Aslan, R., & Akçi, Y. (2021). Covid-19 Salgını ile E-Ticaret ve Sosyal Medya Kullanımının İncelemesi. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 5(9), 380-399.

images?q=tbn:ANd9GcRoj2RSgFvw8N5CG9ZqLQN5NolsDY6Sm-MbIA&usqp=CAU     road-issn.png   download  logo.png 18351   18352       18353    18354  18355     18356    18357     18358


email_ss_1920.png

Journal EMI e-mail Adresi: internationaljournalemi@gmail.com

JOURNAL EMI Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.