Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF HEALTH WORKERS ABOUT WORK PLACE: AN EXAMPLE OF BISMIL PUBLIC HOSPITAL

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 36 - 45, 29.06.2016
https://doi.org/10.23884/ijhsrp.2016.1.2.02

Öz

This study aimed to investigate opinions of health workers about work

place on behalf of workers’ rights, occupational safety and relations with

administration in a public hospital. Data were gained from 93 health

workers working in a district of Diyarbakır , Bismil Public Hospital. A

survey was conducted among health staff face to face and obtained data

were analyzed by SPSS 15.0 package program. Findings showed that 34,4%

of participants were between age of 26-30, 49,5% were female and 83,9%

were married. While 53,8% of health staff expressed that they were able to

report their problems to hospital management, 6,5% of them stated that

directory of hospital didn’t mind problems of workers. 44,1% of health staff

stated that hospital management didn’t take enough measures in order to

provide safety at work. It was also found that 78,5% of participants were

satisfied with trainings for vision and quality of hospital but 33,6% were

unsatisfied with trainings for reporting workplace violence in the hospital.

74,2% expressed that employees were not awarded frequently in the

hospital. It was found that there was a negative relationship between age

and satisfaction about management relations in the hospital (-,245,

p<0,05). This may result from higher expectations of older workers. Also

health workers having more work experience were not satisfied with

management relations (,269, p<0,01).

Health workers who thought they were working in a safe workplace were

more satisfied with management relations (,342, p<0,01). When relationship

between work experience and satisfaction with definition of task was

analyzed, a negative correlation was found (-,229, p<0,01). A positive

correlation was found between effective use of human resources and precise

task definition ( ,288, p<0,01). As a result it can be said that priority should

be given to improve relationships between management and staffs.

Employees should feel themselves as a part of the organization.

Kaynakça

  • [1] Gözüm S. Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerde iş doyumunu etkileyen örgütsel faktörlerin ve iş doyumu, tükenmişlik ve işe devamsızlık arasındaki ilişkinin araştırılması. Hemşire, 47 (1997). pp:37-45
  • [2] Görgülü S. Hemşirelik ve Anksiyete. Türk Hemşireleri Dergisi, 38 (1998), pp:23-28
  • [3] Werner A. Motivation in human resources management, Oxford University Press, Cape Town: South Africa, 2001, p. 587.
  • [4] Aslan, Ş., Özata, M. & Atayeter C. Sağlık İşletmelerinde Ekip Yönetimi: Fırsatlar ve Sınırlılıklar. Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 43 (2004), pp 17-23.
  • [5] Özer A. & Çakıl E. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörler. Tıp Araştırmaları Dergisi, 5 (2007), pp.140-143.
  • [6] Aydın R. & Kutlu Y. Hemşirelerde İş Doyumu ve Kişilerarası Çatışma Eğilimi İle Olan İlişkisini Belirleme, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5 (2001), 37-45.
  • [7] Ünalan D., Çetinkaya F., Özyurt Ö. & Kayabaşı A. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Sekreterlerde İş Memnuniyeti, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 9 (2006), pp. 1-18.
  • [8] Kanber N.A., Gürlek Ö., Çiçek H., Gözlükaya A., Bir Sağlık Kurumunda Sağlık Çalışanlarının Memnuniyeti, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 2, (2010), pp. 114-126.
  • [9] Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara, Turkey, 2000.
  • [10] Alcan Z. Bayındır Tıp Merkezi Hemşirelik Hizmetleri Müdürlüğü Hasta Memnuniyet Anket Sonuçları, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Performans Ölçümü, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara, Turkey, 1997.
  • [11] Devebakan N. & Yağcı K., Sağlık İşletmelerinin Algılanan Hizmet Kalitesi Düzeylerinin Karşılaştırılmasında SERVQUAL Yönetimi, Sağlık ve Hastane Yönetimi 2. Ulusal Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara, Turkey, 2005.
  • [12] Sevimli F. & İşcan Ö. F., Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Akademik Bakış, 5 (2005), pp. 55-64.
  • [13] Arcak R. & Kasımoğlu E., Diyarbakır Merkezdeki Hastane ve Sağlık Ocaklarında Çalışan Hemşirelerin Sağlık Hizmetlerindeki Rolü ve İş Memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi, 33 (2006), pp. 23-30
  • [14] Doğan S., Güler H., Koçak E., Hemşirelerin Hastaların Öfke Davranışlarına Tepkileri ve Kendi Öfke Düzeylerinin Belirlenmesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3 (1999), pp.20-25.
  • [15] Erdem R., Rahman S., Avcı L., Göktaş B., Şenoğlu B. & Fırat G., Investigating Job Satisfaction and Burnout Levels of the Persons Working for the Hospitals at City Center of Elaziğ, Turkey, Journal of Applied Science Research, 4 (2008), pp. 188-201.
  • [16] Gyekye S.A., Workers’ Perception Of Workplace Safety And Job Statisfaction, Int J Occup Saf Ergon 11 (2005), pp.291-302.
  • [17] Kıdak L. & Aksaraylı M., Sağlık Hizmetlerinde Motivasyon Faktörleri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi Dergisi, 7 (2009), pp. 75-94.
Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 2, 36 - 45, 29.06.2016
https://doi.org/10.23884/ijhsrp.2016.1.2.02

Öz

Kaynakça

  • [1] Gözüm S. Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerde iş doyumunu etkileyen örgütsel faktörlerin ve iş doyumu, tükenmişlik ve işe devamsızlık arasındaki ilişkinin araştırılması. Hemşire, 47 (1997). pp:37-45
  • [2] Görgülü S. Hemşirelik ve Anksiyete. Türk Hemşireleri Dergisi, 38 (1998), pp:23-28
  • [3] Werner A. Motivation in human resources management, Oxford University Press, Cape Town: South Africa, 2001, p. 587.
  • [4] Aslan, Ş., Özata, M. & Atayeter C. Sağlık İşletmelerinde Ekip Yönetimi: Fırsatlar ve Sınırlılıklar. Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 43 (2004), pp 17-23.
  • [5] Özer A. & Çakıl E. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörler. Tıp Araştırmaları Dergisi, 5 (2007), pp.140-143.
  • [6] Aydın R. & Kutlu Y. Hemşirelerde İş Doyumu ve Kişilerarası Çatışma Eğilimi İle Olan İlişkisini Belirleme, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5 (2001), 37-45.
  • [7] Ünalan D., Çetinkaya F., Özyurt Ö. & Kayabaşı A. Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Sekreterlerde İş Memnuniyeti, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 9 (2006), pp. 1-18.
  • [8] Kanber N.A., Gürlek Ö., Çiçek H., Gözlükaya A., Bir Sağlık Kurumunda Sağlık Çalışanlarının Memnuniyeti, Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 2, (2010), pp. 114-126.
  • [9] Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitapevi, Ankara, Turkey, 2000.
  • [10] Alcan Z. Bayındır Tıp Merkezi Hemşirelik Hizmetleri Müdürlüğü Hasta Memnuniyet Anket Sonuçları, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Performans Ölçümü, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara, Turkey, 1997.
  • [11] Devebakan N. & Yağcı K., Sağlık İşletmelerinin Algılanan Hizmet Kalitesi Düzeylerinin Karşılaştırılmasında SERVQUAL Yönetimi, Sağlık ve Hastane Yönetimi 2. Ulusal Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara, Turkey, 2005.
  • [12] Sevimli F. & İşcan Ö. F., Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu. Ege Akademik Bakış, 5 (2005), pp. 55-64.
  • [13] Arcak R. & Kasımoğlu E., Diyarbakır Merkezdeki Hastane ve Sağlık Ocaklarında Çalışan Hemşirelerin Sağlık Hizmetlerindeki Rolü ve İş Memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi, 33 (2006), pp. 23-30
  • [14] Doğan S., Güler H., Koçak E., Hemşirelerin Hastaların Öfke Davranışlarına Tepkileri ve Kendi Öfke Düzeylerinin Belirlenmesi, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3 (1999), pp.20-25.
  • [15] Erdem R., Rahman S., Avcı L., Göktaş B., Şenoğlu B. & Fırat G., Investigating Job Satisfaction and Burnout Levels of the Persons Working for the Hospitals at City Center of Elaziğ, Turkey, Journal of Applied Science Research, 4 (2008), pp. 188-201.
  • [16] Gyekye S.A., Workers’ Perception Of Workplace Safety And Job Statisfaction, Int J Occup Saf Ergon 11 (2005), pp.291-302.
  • [17] Kıdak L. & Aksaraylı M., Sağlık Hizmetlerinde Motivasyon Faktörleri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi Dergisi, 7 (2009), pp. 75-94.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Article
Yazarlar

Mehmet Emin Kurt

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

IEEE M. E. Kurt, “OPINIONS OF HEALTH WORKERS ABOUT WORK PLACE: AN EXAMPLE OF BISMIL PUBLIC HOSPITAL”, IJHSRP, c. 1, sy. 2, ss. 36–45, 2016, doi: 10.23884/ijhsrp.2016.1.2.02.

DOAJ_logo.png   scholar_logo_64dp.pngcrossref-logo-landscape-200.pnglogo.pnglogo-minik.png  CenterLogo.png researchgate-vector-logo.png SciLit logo ile ilgili görsel sonucuicon.png?w=170&fakeurl=1Medical Reads

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.pnghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/DOAJ_logo.png    Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial -NoDerivatives 4.0 International License.