The
cultural factors of a society affect a corporation that stems and develops in
that society. The culture of the corporation is a sub-culture of the society in
which it develops. Thus, the origins of corporations are effective in the
cultures of their own corporate cultures. Corporate culture is a system shared
by staff, that defines the mission, believes and corporate’s priorities in its
surroundings. The adaptation of staff to the corporate culture is vital to
obtain good business results. This is achieved by in-house corporate communication
and human resources methods. Defining “origin of the corporation” that effects
corporate culture, has become harder because of globalization. Actors in the
global market are generally multinational and the world has become a workplace
for people. When the subject of “origin of the corporation” is examined, a
concept called “New Swedishness” comes up. What is “Swedishness”? Sweden is
geography that we are not really familiar with. It is an old industry. Lately,
it has turned all such kinds of disadvantages into advantages making good use
of modern communication technologies. Many brands are Swedish; Scania, Volvo,
Erickson, Oriflame, Ikea are some of them. Ikea takes place in the retail
sector with its Swedish brand identity and corporate culture. Ikea concept and
criteria of success are based on Swedish national culture. Ikea differentiates
due to its criteria of success that has remained unchanged since the beginning
and its uniqueness in different markets. In this paper, the reflections of Swedish
national culture upon the corporate culture and human resources practices of
Ikea will be examined with qualitative and quantitative methods experimented in
Istanbul Ümraniye Ikea organization.
Bir toplum içinde doğup gelişen kurumlara o toplumun
kültürel öğeleri etki eder, kurumun kültürü içinde oluştuğu toplumun bir alt
kültürüdür. Bu nedenle kurumların ülke orijinleri, kurum kültürleri üzerinde
etkilidir. Kurum kültürü, çalışanlar tarafından paylaşılan; kurumun var oluş
nedenini, iş yapma biçimlerini, hakim değerlerini, inançlarını içeren, çevresi
ile iletişiminde kurumun rotasını çizen bir sistemdir. Kurum kültürüne
çalışanların uyumunun sağlanması iyi iş sonuçlarının elde edilmesi açısından önemlidir.
Kurum kültürünü etkileyen ülke orijini kavramının tarifi küreselleşme nedeniyle
oldukça zorlaşmıştır. Küresel pazardaki aktörlerin çokluğu nedeniyle,
çalışanlar için bütün dünya bir iş
yerine dönüşmüştür. Ülke orijini konusuna yakından bakıldığında, “yeni İsveçlilik” denilebilecek bir kavramla
karşılaşılır. İsveçlilik nedir? İsveç
coğrafi olarak bildiğimiz dünyanın biraz dışındadır, eski bir sanayidir ve uzaklığı
dezavantajıdır. Ancak çağın yeni iletişim teknolojileri ile bunları avantaja
dönüştürmektedir, değişik sektörlerde bir çok markanın “İsveçli” olduğu fark
edilmektedir. Scania, Volvo, Ericcson, Oriflame, IKEA bunlardan birkaçıdır. IKEA
markası, perakende sektöründe “İsveçli” marka kimliği ve kurum kültürü ile yer
almaktadır. IKEA iş fikri ve başarı kriterleri İsveç ulusal kültürüne
dayandırılmıştır. IKEA başlangıçtan beri aynı kalan başarı kriterleri ve farklı
pazarlarda tekrarladığı “tek, biricik “tarzı ile farklılaşmaktadır. Makalede,
IKEA iş fikrinin dayandırıldığı İsveç ulusal kültürünün özelliklerinin kurum
kültürüne ve insan kaynakları yönetimi uygulamalarına yansımaları IKEA İstanbul
Ümraniye mağazasında yapılan bir dizi
niteliksel ve niceliksel araştırma sonuçları irdelenerek gösterilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |