In the second half of the twentieth century, the movements of the globalism and the acceleration of technological developments in the world have brought about the change of ideological structures. One of the greatest factors of this change is the increase of liberal ideology effectiveness. Liberal ideology and thought have influenced social economic and political structures effectively and this influence has shown itself in the media sector. This situation caused the libertarian media to become effective. With the influence of liberal thought, the media has been shaped and corporatizations have started in the sector. With liberal thought, the media has gone out of the public monopoly and has become free and commercialized. The large extent of emancipation in the media sector has affected transparency by causing some complexities. Monopolization led to the emergence of large media factions. With the structuring of media agencies; In both written and visual media, falsified, self-interest and interest-based news have been published. The measures to be taken in order to prevent the loss of density, monopolization and transparency in the media emerged by this new structuring will be tried to be put forward.
Yirminci yüzyılın ikinci yarısında, küreselleşme hareketleri
ve dünyadaki teknolojik gelişmelerin hızlanması ideolojik yapıların değişimini
beraberinde getirmiştir. Bu değişimin en büyük faktörlerinden biri liberal
ideoloji etkinliğinin artmasıdır. Liberal ideoloji ve düşünce, sosyal ekonomik
ve politik yapıları etkin bir şekilde etkilemiş ve bu etki medya sektöründe
kendini göstermiştir. Bu durum özgürlükçü medyanın etkili olmasına neden
olmuştur. Liberal düşüncenin etkisiyle medya şekillenmiş ve medya sektörü de
kurumlaşmaya başlamıştır. Liberal düşünceyle, medya halk tekelinin dışına çıkmış ve özgürleşip, ticarileşmiştir. Medya sektöründe büyük ölçüde
özgürleşme, bazı karmaşıklıklara neden olarak şeffaflığı etkilemiştir.
Tekelleşme, büyük medya gruplarının ortaya çıkmasına neden oldmuştur. Medya
ajanslarının yapılanmasıyla; hem yazılı hem de görsel medyada, tahrif edilmiş,
kişisel çıkar ve ilgi alanına dayalı haberler yayınlanmıştır. Bu yeni yapılanma
ile ortaya çıkan medyada yoğunluk, tekelleşme ve şeffaflık kaybını önlemek için
alınacak önlemler bu makalede öne sürülmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |