Araştırma Makalesi

Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi

786 - 811, 27.04.2018
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419304

Öz

Araştırmanın
genel amacı, aynı sınıflarda eğitim ve öğretim gören Türk ve Suriyeli ilkokul
öğrencilerinin, birbirleri ile ne ölçüde empati kurabildiklerini, okul
psikolojik danışmanlarının penceresinden incelemektir. Araştırma nitel bir
çalışma olarak yapılandırılmıştır. Araştırmada nitel veri toplamak için
standartlaştırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma, 40 okul
psikolojik danışmanıyla (8 erkek, 32 kadın) yüz yüze derinlemesine görüşmeler
yapılarak gerçekleştirilmiştir.
Türk
ve Suriyeli ilkokul öğrencilerinin, diğer sosyal kimliğe sahip, sıkıntı çeken,
haksızlığa uğrayan ve üzgün olan bir arkadaşlarını gördüklerinde
hissettiklerinin ve gösterdikleri davranışların niteliğinin belirlenmesinde,
birbirleriyle yaşadıkları arkadaşlık ilişkilerinin etkili olduğu saptanmıştır.
Aynı zamanda, farklı sosyal kimliklere sahip kişiler arasında, ortak dil
yeterliğinin, iletişimin, gruplararası temasın ve arkadaşlığın empati açısından
belirleyici olduğu saptanmıştır. Üçüncü olarak en temel sonuç ise, Türk ve
Suriyeli öğrenciler arasında arkadaşlık, sevgi, iletişim ve birbirlerine
yönelik karşılıklı olumlu bir bakış açısı varsa, birbirlerinin yaşadıkları
sıkıntılara, haksızlıklara ve üzüntüye karşı, daha duyarlı oldukları ve daha
fazla yardım ve destek vermeye yöneldikleri saptanmıştır.   




Kaynakça

  • Aberson, C. L., & Haag, S. C. (2007). Contact, perspective taking, and anxiety as predictors of ste-reotype endorsement, explicit atitudes, and implicit attitudes. Group Processes and Intergroup Relations, 10, 179-201. Batson, C. D. & Moran, T. (1999). Empathy-induced altruism in a prisoner’s dilemma. European Journal of Social Psychology, 29, 909-924. Batson, C. D., Polycarpou, M. P., Harmon-Jones, E., Imhoff, H. J., Mitchener, E. C., Bednar, L. L., Klein, T. R. & Highberger, L. (1997). Empathy and attitudes: Can feeling for a member of a stigmatized group improve feeling toward the group? Journal of Personality and Social Psychology, 72 (1), 105-118. Castelli, L., De Dea, C., & Nesdale, D. (2008). Learning social attitudes: Children's sensitivity to the nonverbal behaviors of adult models during interracial interactions. Personality & Social Psychology Bulletin, 34(11), 1504-1513. Cialdini, R. B., Brown, S. L., Lewis, B. P., Luce, C., & Neuberg, S. L. (1997). Reinterpreting the empathy–altruism relationship: When one into one equals oneness. Journal of Personality and Social Psychology, 73 (3), 481-494. Dovidio, J. F., Gaertner, S. L., Validzic, A., Matoka, K., Johnson, B., & Frazier, S. (1997). Extending the benefits of recategorization: Evaluations, self-disclosure, and helping. Journal of Experimental So-cial Psychology, 33, 401-420. Gaertner, S. L. & Dovidio, J. F. (2005). Understanding and Addressing Contemporary Racism: From Aversive Racism to the Common Ingroup Identity Model. Journal of Social Issues, 61 (3), 615-639. Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2018). Yıllara göre koruma kapsamındaki Suriyeliler. http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik adresinden 20/02/2018 tarihinde indirilmiştir. Harwood, J. (2010). The contact space: A novel framework for intergroup contact research. Journal of Language and Social Psychology, 29, 147-177. http://dx.doi.org/10.1177/0261927X09359520 Hewstone, M. (2009). Living apart, living together? The role of intergroup contact in social integration. Proceedings of the British Academy, 162, 243-300. Jugert, P., Noack, P., Rutland, A. (2013). Children’s cross-ethnic friendships: Why are they less stable than same-ethnic friendships? European Journal Of Developmental Psychology, (10), 6, 649–662, http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2012.734136. Meeusen, C. (2014). The parent-child similarity in cross-group friendship and anti-immigrant prejudice: A study among 15-year old adolescents and both their parents in Belgium. Journal of Research in Personality 50 (2014) 46-55 Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage. Mülteciler Derneği. Türkiyedeki Suriyeli Sayısı Ocak 2018. http://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ Nier, J. A., Gaertner, S. L., Dovidio, J. F., Banker, B. S., & Ward, C. M. (2001). Changing interracial evaluations and behavior: The effects of a common group identity. Group Processes and Intergroup Relations, 4, 299-316. Pettigrew, T. F., Christ, O., Wagner, U., & Stellmacher, J. (2007). Direct and indirect intergroup contact effects on prejudice: A normative interpretation. International Journal of Intercultural Relations, 31, 411-425. Pettigrew, F. T., and Tropp, R. L. (2008). How does intergroup contact reduce prejudice? Meta-analytic tests of three mediators. European Journal of Social Psychology, 38, 922-934. DOI: 10.1002/ejsp.504. Pettigrew, F. T., Tropp, R. L., Wagner, U., Christ, O. (2011). Recent advances in intergroup contact theory. International journal of Intercultural Relations 35, 271-280 Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2011). When groups meet: The dynamics of intergroup contact. New York: Psychology Press. Sierksma, J., Thijs, J. & Verkuyten, M. (2014). Children’s intergroup helping: The role of empathy and peer group norms. Journal of Experimental Child Psychology, 126, 369-383. Stephan, W., G. & Finlay, K. (1999). The role of empathy in improving intergroup relations. Journal of Social Issues, 55 (4), 729-743. Swart, H., Hewstone, M., Christ, O., Voci, A. (2010). The Impact of Crossgroup Friendships in South Africa: Affective Mediators and Multigroup Comparisons. Journal of Sociallssues, 66 (2), 309-333. Turner, R. N. & Cameron, L. (2016). Confidence in Contact: A New Perspective on Promoting Cross-Group Friendship Among Children and Adolescents. Social Issues and Policy Review, 10 (1), 212-246. Vezzali, L. & Giovannini, D. (2012). Secondary Transfer Effect of Intergroup Contact: The Role of Intergroup Attitudes, Intergroup Anxiety and Perspective Taking. Journal of Community & Applied Social Psychology, 22: 125-144. DOI: 10.1002/casp.1103 Vezzali, L., Cadamuro, A., Versari, A., Giovannini, D., & Trifiletti, E. (2015). Feeling like a group after a natural diaster: Common ingroup identity and relations with outgroup victims among majority and minority young children. British Journal of Social Psychology, 54, 519-538. Doi: 10.1111/bjso.12091. Vezzali, L., Giovannini, D., & Capozza, D. (2012). Social antecedents of children’s implicit prejudice: Direct contact, extended contact, explicit and implicit teachers’ prejudice. European Journal of Developmental Psychology, 9, 569-581. doi:10.1080/17405629.2011. 631298 Vorauer, J. D., & Sakamoto, Y. (2006). I thought we could be friends, but . . Systematic miscommunication and defensive distancing as obstacles to cross-group friendship formation. Psychological Science, 17, 326-331.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Yazarlar

Fulya Türk

Tarkan Kaçmaz Bu kişi benim

Abbas Türnüklü

Mustafa Tercan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2018

Kaynak Göster

APA Türk, F., Kaçmaz, T., Türnüklü, A., Tercan, M. (t.y.). Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online786-811. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419304
AMA Türk F, Kaçmaz T, Türnüklü A, Tercan M. Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO.:786-811. doi:10.17051/ilkonline.2018.419304
Chicago Türk, Fulya, Tarkan Kaçmaz, Abbas Türnüklü, ve Mustafa Tercan. “Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk Ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Onlinet.y., 786-811. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419304.
EndNote Türk F, Kaçmaz T, Türnüklü A, Tercan M Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 786–811.
IEEE F. Türk, T. Kaçmaz, A. Türnüklü, ve M. Tercan, “Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi”, İOO, ss. 786–811, doi: 10.17051/ilkonline.2018.419304.
ISNAD Türk, Fulya vd. “Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk Ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online. t.y. 786-811. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419304.
JAMA Türk F, Kaçmaz T, Türnüklü A, Tercan M. Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO.;:786–811.
MLA Türk, Fulya vd. “Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk Ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, ss. 786-11, doi:10.17051/ilkonline.2018.419304.
Vancouver Türk F, Kaçmaz T, Türnüklü A, Tercan M. Okul Psikolojik Danışmanlarının Penceresinden Türk ve Suriyeli İlkokul Öğrencilerinin Gruplararası Empati Deneyimlerinin İncelenmesi. İOO. :786-811.