Indonesia has many traditional games that can be used as a starting
point in learning mathematics, i.e., social arithmetic. However, the teacher
always used a conventional method such as direct teaching in teaching
mathematics. Several researchers said that this method made mathematics
learning boring. Therefore, this study aims to design a mathematics learning
trajectory in social arithmetic using a traditional Indonesian game called the Kubuk Manuk. This game was used as the
starting point in the learning process by applying the Indonesian Realistic
Mathematics Education approach. The research method used is design research
consisted of three stages, namely preliminary design, teaching experiment, and
retrospective analysis. The results of this study indicate that the learning trajectory
can be practiced using local contexts such as culture or other things easily
found in the daily activities of the students. With the use of the Kubuk Manuk Indonesian traditional game,
the students are stimulated to understand their knowledge of the social
arithmetic concept. Additionally, the stages in the learning trajectory have
essential roles in understanding the mathematics concepts of expenditure,
income, profits, and loss within the trading activities.
Design research learning trajectory Indonesian traditional games social arithmetic learning mathematics concepts
Endonezya'da matematik öğrenmede, yani
sosyal aritmetikte bir başlangıç noktası olarak kullanılabilecek birçok
geleneksel oyun vardır. Ancak, öğretmen her zaman matematik öğretiminde
doğrudan öğretim gibi geleneksel bir yöntem kullanmıştır. Birkaç araştırmacı,
bu yöntemin matematik öğrenmeyi sıkıcı hale getirdiğini söyledi. Bu nedenle bu
çalışma, Kubuk Manuk adlı geleneksel
bir Endonezya oyununu kullanarak sosyal aritmetikte matematik öğrenme
yörüngesini tasarlamayı amaçlamaktadır. Bu oyun Endonezya Gerçekçi Matematik
Eğitimi yaklaşımı uygulanarak öğrenme sürecinde başlangıç noktası olarak
kullanılmıştır. Kullanılan araştırma yöntemi, tasarım araştırması, ön tasarım,
öğretim deneyi ve geriye dönük analiz olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır. Bu
çalışmanın sonuçları, öğrenme yörüngesinin, kültür veya öğrencilerin günlük
aktivitelerinde kolayca bulunan diğer şeyler gibi yerel bağlamlar kullanılarak
uygulanabileceğini göstermektedir. Kubuk
Manuk Endonezya geleneksel oyununun kullanılmasıyla, öğrenciler sosyal
aritmetik kavramı hakkındaki bilgilerini anlamaları için teşvik edilir. Ek
olarak, öğrenme yörüngesindeki aşamalar, işlemlerin matematiksel harcama,
gelir, kar ve zarar kavramlarını anlamada önemli rollere sahiptir.
Tasarım araştırması yörüngeyi öğrenme Endonezya geleneksel oyunları sosyal aritmetik öğrenme matematik kavramları