In this study, the stages of development of the measurement tool that can
be used for measuring the attitudes of 4 and 5
th
grades of primary school students towards
music lesson, are explained. In the circumstances of Turkiye, the validity and reliability
studies of the tool have been done on 245 students of 4 and 5
th
grades of primary school
level. Statistical package program (SPSS) has been used for the analyses. Its validity has
been counted by component analysis and its reliability has been counted by Cranbach
Alpha Technique. At the end, the coefficient of reliability according to Cronbach Alpha is
found .86 for a one factor consisting of 20 items. All these have showed that it is a valid
and reliable tool in measuring the approaches of the 4 and 5th grade of primary school
students attitudes towards music lesson.
Bu çalışmada ilkğöretim 4. ve 5. sınıf düzeyindeki örencilerin müzik dersine yönelik
tutumlarını ölçmekte kullanılabilecek bir ölçme aracının (M.D.Y.T.Ö.) geliştirilme
aşamaları açıklanmıştır. Türkiye koşullarında geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları ilköğretim 4. ve 5. sınıf düzeyindeki 247 öğrenci üzerinde yapılmıştır.
Analizler için SPSS istatistik paket programı kullanılmıştır. MDYTÖ’nin yapı geçerliği
temel bileşenler analizi ile güvenirliği ise Cronbach Alpha tekniği ile hesaplanmıştır.
Bunun sonucunda tek faktörlü olduğu görülen 20 maddelik ölçeğin Cronbach Alpha
güvenirlik katsayısı .86 olarak bulunmuştur. Tüm bulgular MDYTÖ’nin ilköğretim 4. ve 5.
sınıf düzeyindeki öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarını ölçmekte kullanılabilir
geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 5 Sayı: 1 |