Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 191 - 214, 30.06.2020

Öz

Sosyal medya mecralarında kullanılan tüm adları, sosyal medya adları olarak ifade etmek gerekir. Bu adların içerisine, “web 2.0” teknolojisi içinde yer alan ve kişileri tanımlayan tüm işaretler girer. Bu kapsamda domain adları, internet alan adları veya herhangi bir sosyal medya uygulamasındaki kullanıcı adı örnek olarak gösterilebilir. Kişiler tarafından sosyal medyada kullanılan adlar, bireyin sahip olduğu ad gibi, onu diğer sosyal medya kullanıcılarından ayırabilir, diğer kullanıcılarla etkileşime geçmesini sağlayabilir. Bu özelliği ile sosyal medya adlarının da Türk Medeni Kanunu (TMK) madde (m.) 26 kapsamındaki korumadan yararlanabilmesi gerekir. Fakat sosyal medya adları her zaman, kişiyi bireyselleştirme ve tanıtma fonksiyonunu ihtiva etmez. Bu farklılığa sebep olan durum, sosyal medya uygulamalarındaki farklılıktan veya kişinin adını belirlemesindeki farklılıktan meydana gelebilir. Sonuçta sosyal medya adlarının bireyi tanıtma ve diğer bireylerden ayırma işlevi sağlanmadıkça TMK m. 26 ve kişiliği koruyan diğer hükümlerden yararlanmak mümkün olmayacaktır.

Kaynakça

  • Aka, Beyza, “Sosyal Medyada Kişilik İhlalleri ve Hukuki Korunma Yolları”, İzmir Barosu Dergisi, Sayı: 2, Mayıs 2017, s. 231- 287.
  • Akipek, Jale; Akıntürk, Turgut; Ateş, Derya, Türk Medeni Hukuku Başlangıç Hükümleri Kişiler Hukuku, Cilt 1, 14. Bası, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2018.
  • Akkurt, Sinan Sami, Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlaller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • Andreas M. Kaplan; Michael Haenlein, “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, Sayı 53, 2010, s. 59-68.
  • Ataay, Aytekin, Şahıslar Hukuku: Giriş, Hakikî Şahıslar, Cilt 1, 2. Bası, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1969.
  • Ayan, Mehmet; Ayan, Nurşen, Kişiler Hukuku, 8. Bası, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016.
  • Brunty, Joshua; Helenek, Katherine, Social Media Investigations for Law Enforcement, Anderson Publishing, Massachusetts, 2013.
  • Boyd, Danah M.; Ellison, Nicole B., “Social Network Sites: Definition, History and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, Sayı 13, 2008, s. 210-230.
  • Dural, Mustafa, Türk Medeni Hukukunda Gerçek Kişiler, Filiz Kitabevi, İstanbul,1995.
  • Dural, Mustafa; Öğüz, Tufan, Türk Özel Hukuku Kişiler Hukuku, Cilt 2, 14. Bası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2014.
  • Eda, Sarp, “İsim Hakkı ve İsmin Korunması”, Bursa Barosu Dergisi, Cilt: 37, Sayı: 93, 2013, s. 59-75.
  • Gönen, Doruk, Tüzel Kişilerde Kişilik Hakkı ve Korunması, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2011.
  • Hatemi, Hüseyin, Kişiler Hukuku, 7. Bası, On İki Levha, İstanbul, 2018.
  • Hayrunnisa Özdemir, “Türk ve İsviçre Medenî Hukukunda Ad Üzerindeki Hak ve Korunması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 57, Sayı: 3, 2008, s. 561-598.
  • Helvacı, Serap, Gerçek Kişiler, Legal Yayıncılık, İstanbul, 2017.
  • Helvacı, Serap, Türk ve İsviçre Hukuklarında Kişilik Hakkını Koruyucu Davalar, Beta Basım Yayın, İstanbul, 2001.
  • Kaya, Mine, “Sosyal Medya ve Sosyal Medyada Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İhlali”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı 119, 2015, s. 277- 306.
  • Kaya, Mine, “Telekomünikasyon Alanında Kişilik Haklarının Korunması”, Ankara Barosu Dergisi, Cilt 68, Sayı 4, 2010, s. 279- 339.
  • Oğuzman, Kemal; Seliçi, Özer; Oktay-Özdemir, Saibe, Kişiler Hukuku, 17. Bası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2018.
  • Özsunay, Ergun, Gerçek Kişilerin Hukuki Durumu, 4. Bası, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1979.
  • Öztan, Bilge, Medeni Hukukun Temel Kavramları, 36. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 2012.
  • www.checkusernames.com / www.kazanci.com / www.namecheckr.com.
  • www.namechk.com / www.jurix.com.tr / www.spinxo.com/username-check.

Social Media Names and Protection of Social Media Names under Turkish Civil Code Art. 26

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 191 - 214, 30.06.2020

Öz

All names used in social media applications should be expressed as social media names. All signs in “web 2.0” technology and identifying people are included in these names. In this context, domain names, internet domain names, or user name in any social media application can be shown as examples. The names used by people
on social media, like the name that the individual has, can separate it from other social media users and enable it to interact with other users. With this feature, social
media names can also be able to benefit from the protection within the scope of Article (Art.) 26 of the Turkish Civil Code (TCC). But social media names do not
always include individualization and identification of the person. The situation that causes this difference may be due to the difference in social media applications or
the difference in determining the person’s name. As a result, unless the function of identifying the individual and distinguishing other individuals, TCC Art. 26 and
other provisions protecting the personality will not apply for social media names.

Kaynakça

  • Aka, Beyza, “Sosyal Medyada Kişilik İhlalleri ve Hukuki Korunma Yolları”, İzmir Barosu Dergisi, Sayı: 2, Mayıs 2017, s. 231- 287.
  • Akipek, Jale; Akıntürk, Turgut; Ateş, Derya, Türk Medeni Hukuku Başlangıç Hükümleri Kişiler Hukuku, Cilt 1, 14. Bası, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2018.
  • Akkurt, Sinan Sami, Sosyal Medyada Gerçekleşen İhlaller Karşısında Kişilik Hakkının Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • Andreas M. Kaplan; Michael Haenlein, “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, Sayı 53, 2010, s. 59-68.
  • Ataay, Aytekin, Şahıslar Hukuku: Giriş, Hakikî Şahıslar, Cilt 1, 2. Bası, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1969.
  • Ayan, Mehmet; Ayan, Nurşen, Kişiler Hukuku, 8. Bası, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2016.
  • Brunty, Joshua; Helenek, Katherine, Social Media Investigations for Law Enforcement, Anderson Publishing, Massachusetts, 2013.
  • Boyd, Danah M.; Ellison, Nicole B., “Social Network Sites: Definition, History and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, Sayı 13, 2008, s. 210-230.
  • Dural, Mustafa, Türk Medeni Hukukunda Gerçek Kişiler, Filiz Kitabevi, İstanbul,1995.
  • Dural, Mustafa; Öğüz, Tufan, Türk Özel Hukuku Kişiler Hukuku, Cilt 2, 14. Bası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2014.
  • Eda, Sarp, “İsim Hakkı ve İsmin Korunması”, Bursa Barosu Dergisi, Cilt: 37, Sayı: 93, 2013, s. 59-75.
  • Gönen, Doruk, Tüzel Kişilerde Kişilik Hakkı ve Korunması, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2011.
  • Hatemi, Hüseyin, Kişiler Hukuku, 7. Bası, On İki Levha, İstanbul, 2018.
  • Hayrunnisa Özdemir, “Türk ve İsviçre Medenî Hukukunda Ad Üzerindeki Hak ve Korunması”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 57, Sayı: 3, 2008, s. 561-598.
  • Helvacı, Serap, Gerçek Kişiler, Legal Yayıncılık, İstanbul, 2017.
  • Helvacı, Serap, Türk ve İsviçre Hukuklarında Kişilik Hakkını Koruyucu Davalar, Beta Basım Yayın, İstanbul, 2001.
  • Kaya, Mine, “Sosyal Medya ve Sosyal Medyada Üçüncü Kişilerin Kişilik Haklarının İhlali”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı 119, 2015, s. 277- 306.
  • Kaya, Mine, “Telekomünikasyon Alanında Kişilik Haklarının Korunması”, Ankara Barosu Dergisi, Cilt 68, Sayı 4, 2010, s. 279- 339.
  • Oğuzman, Kemal; Seliçi, Özer; Oktay-Özdemir, Saibe, Kişiler Hukuku, 17. Bası, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2018.
  • Özsunay, Ergun, Gerçek Kişilerin Hukuki Durumu, 4. Bası, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1979.
  • Öztan, Bilge, Medeni Hukukun Temel Kavramları, 36. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara, 2012.
  • www.checkusernames.com / www.kazanci.com / www.namecheckr.com.
  • www.namechk.com / www.jurix.com.tr / www.spinxo.com/username-check.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Özel Hukuk
Yazarlar

Buğra Çakıroğlu 0000-0003-3323-3233

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakıroğlu, B. (2020). Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(1), 191-214.
AMA Çakıroğlu B. Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması. IMUHFD. Haziran 2020;7(1):191-214.
Chicago Çakıroğlu, Buğra. “Sosyal Medya Adları Ve Türk Medeni Kanunu M. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması”. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2020): 191-214.
EndNote Çakıroğlu B (01 Haziran 2020) Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 7 1 191–214.
IEEE B. Çakıroğlu, “Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması”, IMUHFD, c. 7, sy. 1, ss. 191–214, 2020.
ISNAD Çakıroğlu, Buğra. “Sosyal Medya Adları Ve Türk Medeni Kanunu M. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması”. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 7/1 (Haziran 2020), 191-214.
JAMA Çakıroğlu B. Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması. IMUHFD. 2020;7:191–214.
MLA Çakıroğlu, Buğra. “Sosyal Medya Adları Ve Türk Medeni Kanunu M. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması”. İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2020, ss. 191-14.
Vancouver Çakıroğlu B. Sosyal Medya Adları ve Türk Medeni Kanunu m. 26 Kapsamında Sosyal Medya Adlarının Korunması. IMUHFD. 2020;7(1):191-214.