The purpose of this
study is to investigate whether school attachment levels of secondary school
students change according to school burnout, sex, class level, family income
level, academic achievement, physical condition of school, teacher
satisfaction and number of schoolfriend variables or not. The sample of the
research is composed of 562 (274
girls,288 boys) 6th, 7th and 8th grade students who are being educated in four
different secondary school in Malatya in 2015-2016 academic year. t-Test for
dual variables and ANOVA statistics technique for multiple variables were
used. According to the result of the research; it was found that there is no
significant difference between school attachment and sex and family income
level variables but there is a significant difference between school
attachment and class level,academic achievement, physical condition of
school,teacher satisfaction and number of schoolfriend variables. Stepwise
Regression Analysis was used to determine how school burnout predict school
attachment. It was concluded that burnout which is arisen from losting
interest to school and school activities predict school attachment
significantly.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin okula
bağlanma düzeylerinin, okul tükenmişliği, cinsiyet, sınıf düzeyi, aile gelir
düzeyi, akademik başarı, okul fiziki durumu, öğretmen memnuniyeti ve okul
arkadaş sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.
Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Malatya ilinde dört
farklı ortaokulda 6. 7. ve 8. sınıfta öğrenim görmekte olan 562 (274’sı kız,
288’si erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada, veri toplama araçları
olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” “Çocuk ve Ergenlerde Okula Bağlanma Ölçeği”
ve “İlköğretim Okul Tükenmişliği Ölçeği” kullanılmıştır. İkili değişkenler
için t-Testi ve çoklu değişkenler için ANOVA istatistik tekniği kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre; okula bağlanma ile cinsiyet ve aile gelir düzeyi
değişkenleri arasında anlamlı bir fark olmadığı, sınıf düzeyi, akademik başarı, okulun fiziki
durumu, öğretmen memnuniyeti ve arkadaş sayısı değişkenleri ile arasında anlamlı
bir fark olduğu bulunmuştur. Ayrıca okula ilgi kaybı ve okul etkinlikleri
kaynaklı tükenmişliğin okula bağlanmayı anlamlı düzeyde yordadığı bulgusuna
ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları ilgili literatür doğrultusunda
tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.