Günümüzün en önemli öğretmen yeterliklerinden biri
etkili sınıf yönetimi becerisine sahip olmaktır. Öğrenmenin en üst düzeyde
gerçekleştiği bir sınıf ortamının oluşturulmasında sınıf yönetimi becerileri,
öğretmenlerin en önemli araçlarındadır. Eğitim örgütlerinde liderlik, arz
ettiği önem doğrultusunda oldukça üzerinde durulan konulardan biridir. Bu
çalışmanın başlıca amacı özel öğretim kurumlarında çalışan ilk ve ortaokul
öğretmenlerinin öğretmen liderliği davranışları ve sınıf yönetimi eğilimleri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmada veriler 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Ankara ilindeki beş özel
öğretim kurumunda görev yapmakta olan öğretmenlerden elde edilmiştir. Araştırmada veriler Beycioğlu ve Aslan (2010)
tarafından geliştirilmiş üç boyut ve 25 maddeden oluşan Öğretmen Liderliği
Ölçeği ile Sivri’nin (2012) geliştirdiği beş boyut ve 47 maddeden oluşan Sınıf
Yönetimi Eğilimleri Ölçeği kullanılmaktadır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama
( x ), standart sapma (S), frekans (f), yüzde (%), Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyon Katsayısı (r), ANOVA, t testi ve Regresyon Analizi tekniklerinden
yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre genel olarak ölçeklerde cinsiyet
değişkeninde öğretmenlik liderlik algısı ve beklentisi ile sınıf yönetimi
eğilimleri ölçeğinde anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Öğretmen liderliği
algı ve beklentisinin sınıf yönetimi eğilimlerinin anlamlı bir yordayıcısı
olduğu görülmektedir. Sınıf yönetimi eğiliminin plan program etkinlikleri genel
ortalaması ile ilişki düzenlemeleri, sınıfın fiziki yapısının düzenlenmesi ve
zaman yönetimi boyutlarıyla pozitif yönlü yüksek bir ilişki bulunmaktadır.
Öğretmen liderliği kavramı hem akademik hem de davranış yönetimi açısından öğrencilerinin
ve meslektaşlarının gelişimlerine katkı sunabilmek için kurumsal gelişim,
meslektaş işbirliği ve mesleki gelişimi bir bütün olarak değerlendirilmelidir.
Sınıf yönetimi öğretmen liderliği sınıf yönetimi eğilimi mesleki gelişim
One of the most
important competencies for modern-day teachers is being able to effectively
manage a classroom. Classroom management
techniques are among the most important tools that teachers can use to create
classroom environments where high-level learning takes place. Leadership in educational institutions is, as
a result of its avowed importance, one of the topics that is highly
emphasized. The primary aim of this
study is to determine the relationship between the leadership behaviors and
classroom management tendencies of elementary and middle school teachers who
work in private schools. This study was
conducted using the relational screening model; the data from this study was
obtained from teachers working at five different private schools in Ankara
province during the 2015-2016 academic year.
Both the 25-item Teacher
Leadership Scale (2010) developed by Beycioğlu and Aslan, which includes three
dimensions of teaching and learning, and the 47-item Classroom Management
Tendencies Scale (2012) developed by Sivri, which includes five dimensions of
teaching and learning, were used. The
data was analyzed using arithmetic mean (x), standard deviation (S), frequency
(f), percentage (%), the Pearson Product-moment Correlation Coefficient (r),
ANOVA, t-tests, and Regression Analysis.
The findings from the study indicate that, in general, there was not a
significant difference between the sexes in terms of their perceptions and
expectations regarding leadership in teaching, nor was there any appreciable difference
in their classroom management tendencies.
Perceptions and expectations regarding teacher leadership are seen as a
meaningful predictor of classroom management tendencies. There was a highly positive correlation found
among the average of classroom management tendencies with regard to programs
and planned activities and a number of different aspects of teaching including
management of student relations, the physical layout of the classroom, and time
management. In order to be able to
contribute to the development of students and colleagues, both from an academic
and a behavior management point-of-view, the concept of teacher leadership
needs to be evaluated as a whole which encompasses institutional development,
collaboration among colleagues, and professional development.
classroom management teacher leadership classroom management tendencies professional development
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.