Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The ways school principals meet the needs that require financial resources in primary schools

Yıl 2018, , 315 - 334, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.311995

Öz

This study aims to determine the financial needs of
primary schools, the solutions of school principals for these problems, and the
proposed solutions of the school principals in line with these financial
problems at schools. The sample was consisted nine primary school principals.
The data was collected through semi-structured interviews; therefore, the research
was conducted with qualitative method. The data was analyzed using the data
content analysis. The results revealed five different financial needs including
paperwork needs, cleaning needs, physical needs, information and hardware
needs, and staff needs at schools.  . The
school principals used different resources to satisfy these needs. These resources
can be listed as volunteer parent donations, canteen revenues, PTA activities,
revenues from charitable citizens, aids received from various NGOs, aid from municipalities,
revenues from money withdrawing machine in the school garden, from rice days,  from national  exams,  from the books bought by the students,  from photocopy, and aids from the
neighborhood headmen who can easily find money.  Lastly, they offered nine different
suggestions such as showing features. Moreover, they revealed that they need
to change the perceptions of parents, and to establish good relations with their
environment. In addition, they proposed that they need to work in conformity
with the PTA. Furthermore, they suggested that they can organize fairs, find
sister school, find sponsor firms, and get help from municipalities more.

Kaynakça

  • Altuntaş Y. S. (2005). İlköğretim okullarının finansman ihtiyaçlarını karşılama düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Borazan, G.(2014). İlköğretim okul müdürlerinin finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. , Ankara: Pegem Akademi.
  • Hoşgörür V., Arslan İ. (2014) Okul örgütünün finansal kaynaklarının yönetimi sorunu, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1). 91-102. Işık, A. (2017). Mülteciler rakamlardan ibaret değil. Erişim tarihi: 10 Mayıs 2017, http://www.dw.com/tr/m%C3%BClteciler-rakamlardan-ibaret-de%C4%9Fil/a-38152488
  • Kavak, Y., Ekinci, E., Gökçe F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları bir araştırma, Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-320.
  • Kayıkçı, G. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları (Bingöl ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB. (2013). İlköğretim ve eğitim kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/24.html
  • MEB. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı okul-aile birliği yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25831_0.html
  • Özçelik, U. (2007). Ortaöğretim okullarının finansman kaynaklarının okul yöneticilerinin görüşlerinden yola çıkarak belirlenmesi (Ankara ili Bala ve Gölbaşı ilçelerinde bir çalışma). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, N., Demirtaş, H., Ateş, F. (2015). Okulların Mali Durumlarına ve Bütçe Yönetiminde Yaşanan Sorunlara İlişkin Müdür Görüşleri. E-International Journal of Educational Research. (6)1, 17-39.
  • Öztürk S. (2002). İlköğretim Okullarının Finansman Kaynakları (Ankara İli Polatlı İlçesi Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sayılan, F. (2006). Küresel aktörler (DB ve GATS) ve eğitimde neoliberal dönüşüm, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası. Aylık Bülten Eğitim Dosyası. Kasım-Aralık, 44-51.
  • Tural N. K. (2002). Eğitim Finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ünal L. I. (1996). Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi. Ankara: Epar Yayınları.
  • Yamaç, U. (2010). İlköğretim okullarının finans kaynakları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolcu H. (2007). Türkiye’de ilköğretim finansmanının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zoraloğlu Y. R., Şahin İ., Fırat N. Ş. (2004). İlköğretim okullarının finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler ve okula etkileri, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 2(8). 4-17.

İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları

Yıl 2018, , 315 - 334, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.311995

Öz

Araştırmanın
amacı, ilkokullarda görev yapan okul müdürlerinin görüşlerinden yararlanarak
ilkokulların mali kaynak gerektiren ihtiyaçlarını belirlemek, bu ihtiyaçlarını
karşılamak için gerekli olan finans kaynaklarını nasıl elde ettiklerini tespit
etmek ve okulların finans ihtiyaçları doğrultusunda okul müdürlerinin çözüm
önerilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu dokuz ilkokul müdürü
oluşturmaktadır. Araştırma nitel yöntemle yapılmıştır; veri toplamada görüşme
yönteminden yararlanılmıştır.  Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşmelerle elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin
çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada ilkokullarda
mali kaynak gerektiren ihtiyaçlar beş başlık altında toplanmıştır. Bunlar
kırtasiye ihtiyaçları, temizlik ihtiyaçları, fiziksel ihtiyaçlar, bilişim ve
donanım ihtiyaçları ve yardımcı personel ihtiyaçlarıdır. Ayrıca okul müdürleri
bu ihtiyaçlarını, gönüllü veli bağışları, kantin gelirleri, Okul Aile Birliği faaliyetleri, İl ve İlçe Milli
Eğitim Müdürlükleri’nin kantin gelirleri, hayırsever vatandaşlardan alınan bağışlar,
çeşitli sivil toplum kurumlarından alınan yardımlar, yerel yönetimlerden
alınan yardımlar, kermesler, okul içinde yapılan sosyal faaliyetler, okul
bahçesinde bulunan para çekme makinesi, okula gelir sağlamak için yapılan
pilav günleri, yapılan deneme sınavlarından alınan paylar, öğrencilerin aldığı
kaynak kitaplardan alınan paylar, okula alınan fotokopi kağıtlarından alınan
paylar, mahalle muhtarları aracılığı ile elde edilen gelirler olmak üzere15
farklı gelir çeşidi ile karşılamaya çalışmaktadırlar. Okul müdürleri,
okullarının finansal sorunlarının çözümü için velilerin algılarının değiştirilmesi, çevre ve çevre işyerleri ile iyi
ilişkiler kurulması, Okul Aile Birliği aracılığı ile yapılacak çalışmalar,
kermes düzenlemek, kardeş okul bulmak, sponsor firma bulmak, belediyelerden
yardım almak, muhtarlar aracılığı ile maddi kaynak bulmak ve liderlik
özellikleri göstermek gibi öneriler sunmuşlardır.

Kaynakça

  • Altuntaş Y. S. (2005). İlköğretim okullarının finansman ihtiyaçlarını karşılama düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Borazan, G.(2014). İlköğretim okul müdürlerinin finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi). Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E.K., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. , Ankara: Pegem Akademi.
  • Hoşgörür V., Arslan İ. (2014) Okul örgütünün finansal kaynaklarının yönetimi sorunu, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1). 91-102. Işık, A. (2017). Mülteciler rakamlardan ibaret değil. Erişim tarihi: 10 Mayıs 2017, http://www.dw.com/tr/m%C3%BClteciler-rakamlardan-ibaret-de%C4%9Fil/a-38152488
  • Kavak, Y., Ekinci, E., Gökçe F. (1997). İlköğretimde kaynak arayışları bir araştırma, Eğitim Yönetimi, 3(3), 309-320.
  • Kayıkçı, G. (2014). İlköğretim kurumlarının mali kaynak sorunları ve okul müdürlerinin çözüm uygulamaları (Bingöl ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB. (2013). İlköğretim ve eğitim kanunu. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/24.html
  • MEB. (2005). Milli Eğitim Bakanlığı okul-aile birliği yönetmeliği. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25831_0.html
  • Özçelik, U. (2007). Ortaöğretim okullarının finansman kaynaklarının okul yöneticilerinin görüşlerinden yola çıkarak belirlenmesi (Ankara ili Bala ve Gölbaşı ilçelerinde bir çalışma). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, N., Demirtaş, H., Ateş, F. (2015). Okulların Mali Durumlarına ve Bütçe Yönetiminde Yaşanan Sorunlara İlişkin Müdür Görüşleri. E-International Journal of Educational Research. (6)1, 17-39.
  • Öztürk S. (2002). İlköğretim Okullarının Finansman Kaynakları (Ankara İli Polatlı İlçesi Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sayılan, F. (2006). Küresel aktörler (DB ve GATS) ve eğitimde neoliberal dönüşüm, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası. Aylık Bülten Eğitim Dosyası. Kasım-Aralık, 44-51.
  • Tural N. K. (2002). Eğitim Finansmanı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ünal L. I. (1996). Eğitim ve Yetiştirme Ekonomisi. Ankara: Epar Yayınları.
  • Yamaç, U. (2010). İlköğretim okullarının finans kaynakları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yolcu H. (2007). Türkiye’de ilköğretim finansmanının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zoraloğlu Y. R., Şahin İ., Fırat N. Ş. (2004). İlköğretim okullarının finansal kaynak bulmada karşılaştıkları güçlükler ve okula etkileri, Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 2(8). 4-17.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Toker Gökçe

Ömer Faruk Uslu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Toker Gökçe, A., & Uslu, Ö. F. (2018). İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 315-334. https://doi.org/10.17679/inuefd.311995
AMA Toker Gökçe A, Uslu ÖF. İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. INUEFD. Nisan 2018;19(1):315-334. doi:10.17679/inuefd.311995
Chicago Toker Gökçe, Asiye, ve Ömer Faruk Uslu. “İlkokullarda Okul müdürlerinin Mali Kaynak Gerektiren ihtiyaçları karşılama Yolları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 1 (Nisan 2018): 315-34. https://doi.org/10.17679/inuefd.311995.
EndNote Toker Gökçe A, Uslu ÖF (01 Nisan 2018) İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 1 315–334.
IEEE A. Toker Gökçe ve Ö. F. Uslu, “İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları”, INUEFD, c. 19, sy. 1, ss. 315–334, 2018, doi: 10.17679/inuefd.311995.
ISNAD Toker Gökçe, Asiye - Uslu, Ömer Faruk. “İlkokullarda Okul müdürlerinin Mali Kaynak Gerektiren ihtiyaçları karşılama Yolları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (Nisan 2018), 315-334. https://doi.org/10.17679/inuefd.311995.
JAMA Toker Gökçe A, Uslu ÖF. İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. INUEFD. 2018;19:315–334.
MLA Toker Gökçe, Asiye ve Ömer Faruk Uslu. “İlkokullarda Okul müdürlerinin Mali Kaynak Gerektiren ihtiyaçları karşılama Yolları”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 1, 2018, ss. 315-34, doi:10.17679/inuefd.311995.
Vancouver Toker Gökçe A, Uslu ÖF. İlkokullarda okul müdürlerinin mali kaynak gerektiren ihtiyaçları karşılama yolları. INUEFD. 2018;19(1):315-34.

Cited By









2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.