Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?

Yıl 2018, , 189 - 203, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.340146

Öz

Sınıf öğretmenliği programına yeni başlayan öğretmen
adaylarının Hayat Bilgisi derslerinin nasıl işlenmesini tercih ettiklerine
yönelik görüşlerinin alınması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, Sınıf
Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda 1. sınıfta öğrenim görmekte olan 38 öğretmen adayına
açık uçlu anket uygulanmıştır. Ankette yer alan sorular, öğretmen adaylarının
Sınıf Eğitimi programını neden seçtikleri, Hayat Bilgisi Öğretimi dersinde
işleneceklere ve kullanılan öğretim yöntemlerine yönelik görüşlerinin neler
olduğuyla ilişkilidir. Yapılan içerik analizi sonucunda öğretmen adaylarının
çoğunluğunun puanları bu bölüme yettiğinden, azınlığınınsa bu mesleği
istediklerinden bu bölümü seçtikleri tespit edilmiştir. Ayrıca Hayat Bilgisi
öğretimi derslerinin günlük hayattan örneklerle işlenmesini tercih ederken,
ileride işleyecekleri derslere yönelik uygulamalar yaptırılmasının kendileri
için yararlı olacağını düşünmektedirler. Ancak öğretmen adaylarından bazıları
bu derslerde tarih, coğrafya, vatandaşlık gibi ezber içeren derslerin yer
alacağını düşündüklerini, bu nedenle derslerin sıkıcı olacağını tahmin
ettiklerini belirtmektedirler. Hayat Bilgisi derslerinde kullanılabilecek
öğretim yöntemlerinden örnek olay incelemesi ve drama ile ilgili olumlu
görüşlerde bulunmuşlardır. Örnek olay incelemesiyle ilgili daha çok günlük
yaşamdan örnek vermek ve konuyla ilgili örnek bir durumu anlatmak şeklinde
görüş belirten öğretmen adayları, dramayla ilgili canlandırma, olayı yaşatmak
ve uygulamak, eğlenceli şeklinde yorumlarda bulunmuşlardır. Öğretmen adayları
bu öğretim yöntemlerinin Hayat Bilgisi derslerinde kullanılmasının yararlı
olacağını düşünmektedirler.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Alkan, V. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve yeknikleri. S. Şimşek (Ed.), Sınıf öğretmeni ve adayları için hayat bilgisi öğretimi içinde (ss. 49-74). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bektaş, M. (2012). Hayat bilgisi dersinin dünü bugünü. S. Öğülmüş (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı içinde (ss. 13-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gültekin, M. ve Gündoğan-Çögeldi, A. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik metaforik algıları, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 1-18.
  • Güven, B. ve Ersoy, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi ve sosyal bilgisi öğretim 1 dersine ilişkin öz yeterlik algıları ve bilişsel tutumlarının belirlenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 15-32.
  • Kılınç, E. ve Uygun, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik öz yeterlik algıları ile bilişötesi farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 1-15.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Öztürk, M. ve Alkış, S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının coğrafya ile algılamaları, İlköğretim-Online, 8(3), 782-797.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235- 250.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi 1 dersine ilişkin görüşleri, İlköğretim-Online, 3(2), 54-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s.1-6). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.

What Pre-service Primary Teachers Think About Instruction of Life Studies Course?

Yıl 2018, , 189 - 203, 31.08.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.340146

Öz

This study
aims to receive opinions of the preservice teachers who just started the Primary
Teaching Program on how Life Studies course should be instructed.
In this study
qualitative research method
was used and an open-ended questionnaire was
applied to 38 preservice primary teachers. The questions in the questionnaire
were about why they chose this program and what their opinions were on what
would be instructed in Life Studies Teaching in the program and instructional
methods to be used.  It was found in the
content analysis that the preserve teachers preferred the instruction of Life Studies
Teaching courses with daily-life examples and real-life events and they
thought that it would be useful for them to perform activities about the
courses they will instruct in future. Moreover, the preservice teachers
provided positive opinions on case study and drama which are the instructional
methods that can be used in Life Studies courses. Sharing their opinions of
“giving daily-life examples and telling an exemplary situation about the
subject” on case study, the preservice teachers also provided the comments
“simulation, having the students live the event or performing the event” on
drama. The preservice teachers think that using these instructional methods in
Life Sciences courses will be useful both for them and their students in
future.

Kaynakça

  • Aksu, H. H. (2008). Öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik öz-yeterlilik inançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 8(2), 161-170.
  • Alkan, V. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve yeknikleri. S. Şimşek (Ed.), Sınıf öğretmeni ve adayları için hayat bilgisi öğretimi içinde (ss. 49-74). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bektaş, M. (2012). Hayat bilgisi dersinin dünü bugünü. S. Öğülmüş (Ed.), Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı içinde (ss. 13-28). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gültekin, M. ve Gündoğan-Çögeldi, A. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersine yönelik metaforik algıları, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 1-18.
  • Güven, B. ve Ersoy, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi ve sosyal bilgisi öğretim 1 dersine ilişkin öz yeterlik algıları ve bilişsel tutumlarının belirlenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 15-32.
  • Kılınç, E. ve Uygun, M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik öz yeterlik algıları ile bilişötesi farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 1-15.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage Publications.
  • Öztürk, M. ve Alkış, S. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının coğrafya ile algılamaları, İlköğretim-Online, 8(3), 782-797.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235- 250.
  • Yapıcı, Ş. ve Yapıcı, M. (2004). Öğretmen adaylarının okul deneyimi 1 dersine ilişkin görüşleri, İlköğretim-Online, 3(2), 54-59.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (s.1-6). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Ütkür

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ütkür, N. (2018). Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 189-203. https://doi.org/10.17679/inuefd.340146
AMA Ütkür N. Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?. INUEFD. Ağustos 2018;19(2):189-203. doi:10.17679/inuefd.340146
Chicago Ütkür, Nur. “Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 2 (Ağustos 2018): 189-203. https://doi.org/10.17679/inuefd.340146.
EndNote Ütkür N (01 Ağustos 2018) Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 2 189–203.
IEEE N. Ütkür, “Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?”, INUEFD, c. 19, sy. 2, ss. 189–203, 2018, doi: 10.17679/inuefd.340146.
ISNAD Ütkür, Nur. “Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (Ağustos 2018), 189-203. https://doi.org/10.17679/inuefd.340146.
JAMA Ütkür N. Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?. INUEFD. 2018;19:189–203.
MLA Ütkür, Nur. “Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 2, 2018, ss. 189-03, doi:10.17679/inuefd.340146.
Vancouver Ütkür N. Sınıf Öğretmeni Adayları Hayat Bilgisi Derslerinin Öğretimine Yönelik Neler Düşünüyor?. INUEFD. 2018;19(2):189-203.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.