Covid-19 Sürecinde Sosyal Bilgiler Dersinde Eğitim Bilişim Ağı Platformunu Kullanmaya Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri
Yıl 2021,
, 197 - 233, 30.04.2021
Feyzullah Ezer
,
Selda Aksüt
Öz
Araştırmanın amacı Covid-19 sürecinde Sosyal Bilgiler dersinde Eğitim Bilişim Ağı platformunu kullanmaya yönelik Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar dönemi Elazığ il merkezinde yer alan on ortaokulda görev yapan 25 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile belirlenmiştir. Araştırma verileri görüşme yöntemi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yönteminden ve verilerin değerlendirilmesinde nitel veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin, Eğitim Bilişim Ağı’nı zengin ve gelişen bir kaynak havuzu, sosyal eğitim platformu ve herkese açık olan ücretsiz bir sosyal ağ olarak ifade ettikleri belirlenmiştir. Sosyal Bilgiler öğretiminde Eğitim Bilişim Ağı’nın öğrenme üzerinde bireysel ve bağımsız öğrenme ve kalıcı öğrenme açısından önemli katkılarının olduğu görülmüştür. Eğitim Bilişim Ağı’dan öğrencilerin daha fazla yararlanabilmeleri için bireyselleştirilmiş içeriklere daha çok yer verilebilir. Ayrıca Eğitim Bilişim Ağı’nda Sosyal Bilgiler dersinde konularının işlenmesinin daha verimli olabilmesi ve öğrenciler için daha ilgi çekici olabilmesi için harita, tablo ve grafik sayıları artırılabilir.
Kaynakça
- Açıkgöz, G. (2018). Eğitim bilişim ağı (Eba) destekli matematik öğretiminin 7.sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu, Türkiye.
- Aksoy, N. (2017). Eba (Eğitim bilişim ağı)’nın kullanım amacı, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş, Türkiye.
- Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (Eba) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
- Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
- Alkan, C. (2005). Eğitim teknolojisi (7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Atalay, M. (2019). Ortaokullarda eğitim bilişim ağı’nın (Eba) incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya, Türkiye.
- Atasoy, M. ve Yiğitcan Nayir, Ö. (2019). Eğitim bilişim ağı (Eba) video modüllerinin matematik dersinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 2(1), 24-37.
- Avcı, M. (2008). Bilimsel araştırmalarda veri toplama. O. Kılıç ve M. Cinoğlu (Ed), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s.145-170). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- Berson, M. J. & Balyta, P. (2004). Technological thinking and practice in the social studies: transcending the tumultuous adolescence of reform. Journal Of Computing İn Teacher Education, 20(4), 141-150. http://dx.doi.org/10.1080/10402454.2004.10784498
- Bester, G. & Brand, L. (2013). The effect of technology on learner attention and achievement in the classroom. South African Journal Of Education, 33(2), 1-15. http://dx.doi.org/10.15700/saje.v33n2a405
- Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar (3. baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Boholano, H. (2017).Smart socıal networkıng: 21st century teachıng and learnıng skılls. Research İn Pedagogy, 7(1), 21‐29. http://dx.doi.org/10.17810/2015.45
- Bozkurt, A. (2015). Kitlesel açık çevrimiçi dersler (massive online open courses-moocs) ve sayısal bilgi çağında yaşamboyu öğrenme fırsatı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 56-81.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Can, E. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (EBA) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
- Candeğer, Ü., Mete, F. ve Büyükköse, Ş. (2017). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim bilişim ağı’nda bulunan kavram haritalarının incelenmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 11-25.
- Ceylan, Ö. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin 6. sınıf sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretilmesinde Eba’dan (Eğitim bilişim ağı) yararlanma düzeyleri ve önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun, Türkiye.
- Coşkunserçe, O. ve İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (Eba) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının artırılmasına yönelik bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 260-276. http://dx.doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.12m
- Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory İnto Practice, 39(3), 124-130. https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2
- Çakmak, Z. ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (Eba) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (9), 285-295.
- Çilesiz, Ş. (2011). A phenomenological approach to experiences with technology: current state, promise, and future directions for research. Educational Technology Research and Development, 59(4), 487-510. https://doi.org/10.1007/s11423-010-9173-2
- Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (Eba) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125
- Durmuşçelebi, M. ve Temircan, S. (2017). Eğitim bilişim ağın’daki eğitim materyallerinin öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 632-652. http://dx.doi.org/10.26466/opus.357033
- Eğitim Bilişim Ağı. (2020). Eğitim bilişim ağı hakkında. Erişim adresi: http://www.eba.gov.tr/
- Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L. & Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. California: Sage Publications.
- Fırsatları Arttırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi. (2020). Fatih Projesi. Erişim adresi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
- Güvendi, G. E. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya, Türkiye.
- Hacıoğlu, A. (2019). 10. sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun öğretiminde Eba (Eğitim bilişim ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
- Hanbay Tiryaki, S. (2018). Fatih projesi uygulanan liselerdeki öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgisi (Tpab) ve eğitim bilişim ağı’nı kullanmalarına yönelik özyeterlik algılarının düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay, Türkiye.
- İnanoğlu, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı'nı (Eba) kullanmak: nasıl ve kapsamda? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
- Kana, F. ve Saygılı, D. (2016). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı dersinde eğitim bilişim ağı'nın kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(20), 11-23.
- Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H. N. (2017). Eğitim bilişim ağı (Eba) mobil uygulamasının değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning, 2(2), 1-14.
- Kartal, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat, Türkiye.
- Kaya, G. ve Altun, A. (2009). E-öğrenme ortamları için özlü sözler ontolojisi ve görselleştirme yazılımı geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 136-147.
- Kaya, O. (2019). Meslek lisesi öğretmen ve öğrencilerinin eğitim bilişim ağına ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
- Koç Akran, S. ve Özdemir, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (Eba) ders modülünde yer alan sorular ile TEOG sınavında çıkan soruların ilişkisine yönelik öğretmen görüşleri. Harran Maarif Dergisi, 3(2), 14-26. https://doi.org/10.22596/2018.0302.14.26
- Kuloğlu, M. E. ve Erdal, B. (2019). İngilizce öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (Eba) kullanım durumlarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.
- Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'ndan (Eba) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016), Analizde ilk adımlar, A. Ersoy (Çev.). S. Akbaba Altun ve A. Ersoy (Çev. Ed.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: Nitel veri analizi içinde (s.50-88). 1994, Ankara: Pegem Akademi.
- Milli Eğitim Bakanlığı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2018). Öğrencilere göre Eba portalı’nın kullanım düzeyi. Erişim adresi: https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/06102811_EsraBilhan.pdf
- Oral, B. ve Kenanoğlu, R. (2012) Web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinin öğrenci başarısına ve bilgisayara yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 58-67.
- Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
- Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (eba) hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 493-526. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437847
- Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York: Teachers College Press.
- Şahin, M. ve Erman, E. (2019). Tarih dersi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı’na (Eba) ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 256-275. http://dx.doi.org/10.21764/ maeuefd.425608
- Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri (1. baskı). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
- Timur, B., Yılmaz, Ş. ve İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (Eba) sistemini kullanmalarına ilişkin görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 5(1), 44-54.
- Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). Eba ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
- Yeşilyurt, S. (2019). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı'nın kullanımına ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya, Türkiye.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 155-167.
- Yılmaz, N. Ş. (2019). Ortaokul görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin milli eğitim bakanlığının fatih projesiyle bağlantılı olarak sunmuş olduğu Eba (Eğitim bilişim ağı) sosyal platformunun kullanımı hakkında görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun, Türkiye.
- Yurdakul, İ. H. (2019, Nisan). Eğitim bilişim ağı’na (Eba) ilişkin öğrenci görüşleri. III. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumunda sunulan bildiri, Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği, Muğla.