Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Child-Adolescent Perfectionism Scale-Short Form: The Turkish Adaptation, Validity and Reliability Study

Yıl 2022, , 1 - 19, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.858685

Öz

Kaynakça

  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., & Çetinkaya, Ç. (2013). Anlamaya yönelik nasıl sorular soruyoruz?. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-56.
  • Alaloğlu, G. (2020). Mükemmeliyetçilik, kendini sabotaj, öz şefkat ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Alim, E. (2018). Ergenlerde mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve depresyon arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anthony, M. M. & Swinson, R. P. (2000). Mükemmeliyetçilik, dost sandığımız düşman (When perfect isn’t good enough). Çev. Aslı Açıkgöz. İstanbul: Kuraldışı Yayınevi.
  • Bayram, S. B. (2016). Ergenlerin mükemmeliyetçilik özellikleri ve akademik alanda arzuların ertelenmesi ile akademik stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 41-55.
  • Bento, C.,Pereira, A. T., Azevedo, J., Saraiva, J., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Macedo, A. (2020). Development and validation of a short form of the Child–Adolescent Perfectionism Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(1), 26-36.
  • Birol, N. (2005). Fen ve sosyal bilimler lisesi öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, benlik saygısı ve liderlik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. (Çev. T Ergene), Ankara: Mentis Yayınları.
  • Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Personality inventory (NEO-PI-R) and NEO five-factor inventory (NEO-FFI): Professional manual. Psychological Assessment Resources, Odessa, FL.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilmaç, B., Aydoğan, D., Koruklu, N., & Deniz, M. E. (2009). İlköğretim öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla açıklanabilirliği. İlköğretim Online, 8(3), 720-728.
  • Dixon, F. A.,Lapsley, D. K., & Hanchon, T. A. (2004). An empiricaltypology of perfectionism in gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 48(2), 95-106.
  • Dunkley, D. M.,Zuroff, D. C., &Blankstein, K. R. (2006). Specific perfectionism components versus self-criticism in predictingmal adjustment. Personality and individual differences, 40(4), 665-676.
  • Eroğlu, K.,& Odacı, H. (2019). Ortaokul yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyal anksiyete düzeyleri ile benlik saygıları, anne-baba tutumları, mükemmeliyetçilik özellikleri arasındaki ilişki. Türk Çocuk Ergen Dergisi, 26(3), 108-15.
  • Erözkan, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik eğilimleri ve depresyon düzeyleri. Cypriot Journal of Educational Sciences, 3(2), 76-88.
  • Flett, G. L.,& Hewitt, P. L. (2007). When does conscientiousness become perfectionism. Current Psychiatry, 6(7), 49.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., &Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive therapy and research, 14(5), 449-468.
  • Hibbard, D. R.,& Walton, G. E. (2014). Exploring the development of perfectionism: The influence of parenting style and gender. Social Behavior and Personality: an International Journal, 42(2), 269-278.
  • Hiller, T. S., Steffens, M. C., Ritter, V., & Stangier, U. (2017). On the context dependency of implicit self-esteem in social anxiety disorder. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 57, 118-125.
  • Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensivepsychiatry, 6(2), 94-103.
  • Karatas, Z.,&Tagay, O. (2012). Self esteem, locus of control and multidimensional perfectionism as the predictors of subjective well being. International Education Studies, 5(6), 131-137.
  • Kaşıkçı, Ş. (2014). Ergenlik döneminde riskli sağlık davranışları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırdök, O. (2004), “Olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik ölçeği geliştirme çalışması”, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kontbay, E. (2010). Yeme tutum ve davranışları ile anne babaya bağlanma ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Maia, B. R.,Pereira, A. T., Marques, M., Bos, S., Soares, M. J., Valente, J., Gomes, A. A., Azevedo, M. H. &Macedo, A. (2012). The role of perfectionism in postpartum depression and symptomatology. Archives of Women's Mental Health, 15(6), 459-468.
  • Mendi, E. (2020). Koşullu anne baba tutumunun mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Neumeister, K. L. S. (2004). Factors influencing the development of perfectionism in gifted collegestudents. Gifted child quarterly, 48(4), 259-274.
  • Pamir, Ç. O. (2008). Lise öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Rice, K. G., & Preusser, K. J. (2002). The adaptive / maladaptive perfectionism scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(4), 210-222.
  • Rice, K. G., Leever, B. A., Noggle, C. A., & Lapsley, D. K. (2007). Perfectionism and depressive symptoms in early adolescence. Psychology in the Schools, 44(2), 139-156.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Stoeber, J.,&Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10(4), 295-319.
  • Şen, S. (2005). The Relationship between coping, dimensions of perfectionism, perceive dintesity of life events and depressive symptoms in Boğaziçi University students: A test of cognitive model of depression. (Unpublished master thesis). Boğaziçi University, İstanbul.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademi.
  • Tavşancıl, E.(2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Taymur, İ., & Türkçapar, M. H. (2012). Kişilik: Tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(2), 154-177.
  • Tuncer, B.,& Voltan-Acar, N. (2006). Kaygı düzeyleri farklı üniversite hazırlık sınıf öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin incelenmesi. Kriz Dergisi, 14(2). 1-15.

Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2022, , 1 - 19, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.858685

Öz

Bu araştırmada Bento ve arkadaşları (2020) tarafından geliştirilen Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği-Kısa Formunun (ÇEMÖ- KF) Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Çalışma; yaşları 10 ile 22 arasında değişen 364 çocuk ve ergen (110 erkek; 254 kadın) ile yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliği açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile sınanmıştır. Ölçüt geçerliğinin sınanması amacıyla ÇEMÖ-KF ile Olumlu-Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği (OOMÖ) ve Oxford Mutluluk Ölçeği arasındaki korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. ÇEMÖ-KF ve alt boyutları ile OOMÖ’nüniki alt boyutu arasında anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanırken madde toplam istatistikleri incelenmiş ve alt üst gruplar karşılaştırılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .80, alt boyutlarının ise .81 ile .80 olarak hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre uyum iyiliği değerlerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu anlaşılmıştır (x2/sd= 2.87, GFI= .956, AGFI= .924, CFI= .956, RMSEA= .072, RMR =.045). DFA sonuçlarına göre madde faktör yükleri .48 ile .81 arasında değişirken AFA sonuçlarına göre maddelere ilişkin faktör yükleri .55 ile .88 arasında yer almıştır. AFA ve DFA sonuçlarına göre ölçeğin orijinal yapısıyla uyumlu olarak iki faktöre sahip olduğu anlaşılmıştır. Yeterli psikometrik özelliklere sahip olduğu görülen ÇEMÖ-KF’nin Türk kültürü için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., & Çetinkaya, Ç. (2013). Anlamaya yönelik nasıl sorular soruyoruz?. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 41-56.
  • Alaloğlu, G. (2020). Mükemmeliyetçilik, kendini sabotaj, öz şefkat ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Alim, E. (2018). Ergenlerde mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve depresyon arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Anthony, M. M. & Swinson, R. P. (2000). Mükemmeliyetçilik, dost sandığımız düşman (When perfect isn’t good enough). Çev. Aslı Açıkgöz. İstanbul: Kuraldışı Yayınevi.
  • Bayram, S. B. (2016). Ergenlerin mükemmeliyetçilik özellikleri ve akademik alanda arzuların ertelenmesi ile akademik stres arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 41-55.
  • Bento, C.,Pereira, A. T., Azevedo, J., Saraiva, J., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Macedo, A. (2020). Development and validation of a short form of the Child–Adolescent Perfectionism Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(1), 26-36.
  • Birol, N. (2005). Fen ve sosyal bilimler lisesi öğrencilerinde mükemmeliyetçilik, benlik saygısı ve liderlik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. (Çev. T Ergene), Ankara: Mentis Yayınları.
  • Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Personality inventory (NEO-PI-R) and NEO five-factor inventory (NEO-FFI): Professional manual. Psychological Assessment Resources, Odessa, FL.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dilmaç, B., Aydoğan, D., Koruklu, N., & Deniz, M. E. (2009). İlköğretim öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin mantıkdışı inançlarla açıklanabilirliği. İlköğretim Online, 8(3), 720-728.
  • Dixon, F. A.,Lapsley, D. K., & Hanchon, T. A. (2004). An empiricaltypology of perfectionism in gifted adolescents. Gifted Child Quarterly, 48(2), 95-106.
  • Dunkley, D. M.,Zuroff, D. C., &Blankstein, K. R. (2006). Specific perfectionism components versus self-criticism in predictingmal adjustment. Personality and individual differences, 40(4), 665-676.
  • Eroğlu, K.,& Odacı, H. (2019). Ortaokul yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyal anksiyete düzeyleri ile benlik saygıları, anne-baba tutumları, mükemmeliyetçilik özellikleri arasındaki ilişki. Türk Çocuk Ergen Dergisi, 26(3), 108-15.
  • Erözkan, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik eğilimleri ve depresyon düzeyleri. Cypriot Journal of Educational Sciences, 3(2), 76-88.
  • Flett, G. L.,& Hewitt, P. L. (2007). When does conscientiousness become perfectionism. Current Psychiatry, 6(7), 49.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., &Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive therapy and research, 14(5), 449-468.
  • Hibbard, D. R.,& Walton, G. E. (2014). Exploring the development of perfectionism: The influence of parenting style and gender. Social Behavior and Personality: an International Journal, 42(2), 269-278.
  • Hiller, T. S., Steffens, M. C., Ritter, V., & Stangier, U. (2017). On the context dependency of implicit self-esteem in social anxiety disorder. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 57, 118-125.
  • Hollender, M. H. (1965). Perfectionism. Comprehensivepsychiatry, 6(2), 94-103.
  • Karatas, Z.,&Tagay, O. (2012). Self esteem, locus of control and multidimensional perfectionism as the predictors of subjective well being. International Education Studies, 5(6), 131-137.
  • Kaşıkçı, Ş. (2014). Ergenlik döneminde riskli sağlık davranışları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırdök, O. (2004), “Olumlu ve olumsuz mükemmeliyetçilik ölçeği geliştirme çalışması”, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kontbay, E. (2010). Yeme tutum ve davranışları ile anne babaya bağlanma ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Maia, B. R.,Pereira, A. T., Marques, M., Bos, S., Soares, M. J., Valente, J., Gomes, A. A., Azevedo, M. H. &Macedo, A. (2012). The role of perfectionism in postpartum depression and symptomatology. Archives of Women's Mental Health, 15(6), 459-468.
  • Mendi, E. (2020). Koşullu anne baba tutumunun mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Neumeister, K. L. S. (2004). Factors influencing the development of perfectionism in gifted collegestudents. Gifted child quarterly, 48(4), 259-274.
  • Pamir, Ç. O. (2008). Lise öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Rice, K. G., & Preusser, K. J. (2002). The adaptive / maladaptive perfectionism scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34(4), 210-222.
  • Rice, K. G., Leever, B. A., Noggle, C. A., & Lapsley, D. K. (2007). Perfectionism and depressive symptoms in early adolescence. Psychology in the Schools, 44(2), 139-156.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Stoeber, J.,&Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10(4), 295-319.
  • Şen, S. (2005). The Relationship between coping, dimensions of perfectionism, perceive dintesity of life events and depressive symptoms in Boğaziçi University students: A test of cognitive model of depression. (Unpublished master thesis). Boğaziçi University, İstanbul.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Ankara: Nobel Akademi.
  • Tavşancıl, E.(2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Taymur, İ., & Türkçapar, M. H. (2012). Kişilik: Tanımı, sınıflaması ve değerlendirmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(2), 154-177.
  • Tuncer, B.,& Voltan-Acar, N. (2006). Kaygı düzeyleri farklı üniversite hazırlık sınıf öğrencilerinin mükemmeliyetçilik özelliklerinin incelenmesi. Kriz Dergisi, 14(2). 1-15.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Yıldırım 0000-0002-8174-9640

Seher Balcı Çelik 0000-0001-9506-6528

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yıldırım, O., & Balcı Çelik, S. (2022). Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1-19. https://doi.org/10.17679/inuefd.858685
AMA Yıldırım O, Balcı Çelik S. Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. INUEFD. Nisan 2022;23(1):1-19. doi:10.17679/inuefd.858685
Chicago Yıldırım, Oğuzhan, ve Seher Balcı Çelik. “Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 1 (Nisan 2022): 1-19. https://doi.org/10.17679/inuefd.858685.
EndNote Yıldırım O, Balcı Çelik S (01 Nisan 2022) Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 1 1–19.
IEEE O. Yıldırım ve S. Balcı Çelik, “Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, INUEFD, c. 23, sy. 1, ss. 1–19, 2022, doi: 10.17679/inuefd.858685.
ISNAD Yıldırım, Oğuzhan - Balcı Çelik, Seher. “Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/1 (Nisan 2022), 1-19. https://doi.org/10.17679/inuefd.858685.
JAMA Yıldırım O, Balcı Çelik S. Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. INUEFD. 2022;23:1–19.
MLA Yıldırım, Oğuzhan ve Seher Balcı Çelik. “Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 1, 2022, ss. 1-19, doi:10.17679/inuefd.858685.
Vancouver Yıldırım O, Balcı Çelik S. Çocuk-Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği - Kısa Form: Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. INUEFD. 2022;23(1):1-19.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.