Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 307 - 323, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.952051

Öz

Bu çalışmada ilk olarak Türkçe öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanmaya yönelik yetkinliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İkinci olarak, çalışmada öğretmenlerin Web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin cinsiyet, meslekteki yılı, öğrenim durumu, görev yeri, teknolojik gelişmeleri takip etme ve Web 2.0 araçlarına yönelik eğitim alma durumlarına göre anlamlı bir fark gösterip göstermediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Tekil ve ilişkisel tarama modellerine göre tasarlanan bu çalışmanın örneklemini Türkiye’nin çeşitli illerinde, ortaokullarda görev yapan 156 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, 39 maddenden oluşan ‘Web 2.0 Araçları Kullanımı Yetkinliği Ölçeği’ ile toplanmıştır. Veriler SPSS 23.0 programında istatistiksel analiz teknikleri ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanmaya yönelik yetkinliklerinin orta seviyenin altında olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin cinsiyet, meslekteki yıl, öğrenim durumu ve görev yerine göre değişiklik göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ancak Türkçe öğretmenlerinin Web 2.0 araçlarını kullanma yetkinliklerinin teknolojik gelişmeleri takip etme ve Web 2.0 araçlarına yönelik eğitim alma durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Teknolojik gelişmeleri takip eden ve Web 2.0 araçlarına yönelik eğitim alan Türkçe öğretmenlerinin bu araçları kullanmaya yönelik yetkinlik puanları daha yüksek çıkmıştır. Sonuçlardan hareketle Millî Eğitim Bakanlığı tarafından Türkçe öğretmenlerine Web 2.0 araçlarına yönelik hem teorik hem de uygulamalı olmak üzere hizmet içi kursların ivedilikle verilmesi gerektiği önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aktürk, A. O., & Delen, A. (2020). Öğretmenlerin teknoloji kabul düzeyleri ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(2), 67-80.
  • Albion, P. R. (2008) Web 2.0 in teacher education: two ımperatives for action. Computers in the Schools, 25(3-4), 181-198. doi: 10.1080/07380560802368173
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2017). Web 2.0 eğitimine yönelik gerçekleştirilen bilimsel bir etkinliğin değerlendirilmesi: katılımcı görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 1-8.
  • Aytan, T., & Başal, A. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarına yönelik algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 10(7), 149-166.
  • Binay Eyuboğlu, F., & Karaoğlan Yılmaz, F . (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 1-17 .
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. doi:10.9779.pauefd.700181 De Vaus, D. (2002). Surveys in social research. Routledge.
  • Demerlioğlu, Ö., & Köse, U. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10-XII Akademik Bilişim Konferansı Bildirimleri. 10-12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Drexler, W., Baralt, A., & Dawson, K. (2008) The teach web 2.0 consortium: a tool to promote educational social networking and web 2.0 use among educators. Educational Media International, 45(4), 271-283. doi: 10.1080/09523980802571499
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4(1), 243-254.
  • Güneş, A. M., & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • Kalnes, Q. (2009). Norwegian parties and web 2.0. Journal of Information Technology & Politics, 6(3-4), 251-266. doi: 10.1080/19331680903041845
  • Karaca, F., & Aktaş, N . (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin web 2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıkılıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21(2) , 212-230. doi: 10.17556/erziefd.473412
  • Karadağ, B. F. & Garip, S. (2021). Türkçe öğretiminde web 2.0 uygulaması olarak LearningApps’ın kullanımı. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 21-40. doi.org/10.47935/ceded.897374
  • Karakuş, N., Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının WEB 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri . IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 177-197. doi: 10.21733/ibad.837184 Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, O., Temelli, D., & Şahin, Ç . (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11 (4), 922-943. doi: 10.30831/akukeg.410279
  • Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 83-102. Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Olaniran, B. A. (2009). Culture, learning styles, and web 2.0. Interactive Learning Environments, 17(4), 261-271. doi: 10.1080/10494820903195124
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M., & Baysal, N. (2011). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. 6th International Advenced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey.
  • Rosen, D., & Nelson, C. (2008). Web 2.0: a new generation of learners and education, Computers in The Schools, 25(3-4), 211-225. doi: 10.1080/07380560802370997
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578-590. doi: 10.17679/inuefd.495886
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., & Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3, 659-678.
  • Tenekeci, M. (2020). Türkçe öğretiminde web uygulamaları ve mobil uygulamaları ile bunların öğretmenlerce bilinirliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 429-445.
  • Thomas, D. A., & Li, Q. (2008) From web 2.0 to teacher 2.0. Computers in the Schools, 25(3-4), 199-210, doi: 10.1080/07380560802371037
  • Timur, S., Timur, B., Arcagök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 63-108.
  • Yükseltürk, E., Altıok, S., & Üçgül, M . (2017). Evaluation of a scientific activity about use of web 2.0 technologies in education: the participants` views. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education , 6(1), 1-8.

Examination of Turkish Language Teachers' Competencies for Using Web 2.0 Tools

Yıl 2022, , 307 - 323, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.952051

Öz

Kaynakça

  • Aktürk, A. O., & Delen, A. (2020). Öğretmenlerin teknoloji kabul düzeyleri ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(2), 67-80.
  • Albion, P. R. (2008) Web 2.0 in teacher education: two ımperatives for action. Computers in the Schools, 25(3-4), 181-198. doi: 10.1080/07380560802368173
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2017). Web 2.0 eğitimine yönelik gerçekleştirilen bilimsel bir etkinliğin değerlendirilmesi: katılımcı görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 6(1), 1-8.
  • Aytan, T., & Başal, A. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının web 2.0 araçlarına yönelik algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 10(7), 149-166.
  • Binay Eyuboğlu, F., & Karaoğlan Yılmaz, F . (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 1-17 .
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. doi:10.9779.pauefd.700181 De Vaus, D. (2002). Surveys in social research. Routledge.
  • Demerlioğlu, Ö., & Köse, U. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10-XII Akademik Bilişim Konferansı Bildirimleri. 10-12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Drexler, W., Baralt, A., & Dawson, K. (2008) The teach web 2.0 consortium: a tool to promote educational social networking and web 2.0 use among educators. Educational Media International, 45(4), 271-283. doi: 10.1080/09523980802571499
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). 21. yüzyıl öğretmenleri için web 2.0 araçları. International Online Journal of Educational Sciences, 2012, 4(1), 243-254.
  • Güneş, A. M., & Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(1), 94-113.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1).
  • Kalnes, Q. (2009). Norwegian parties and web 2.0. Journal of Information Technology & Politics, 6(3-4), 251-266. doi: 10.1080/19331680903041845
  • Karaca, F., & Aktaş, N . (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin web 2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıkılıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 21(2) , 212-230. doi: 10.17556/erziefd.473412
  • Karadağ, B. F. & Garip, S. (2021). Türkçe öğretiminde web 2.0 uygulaması olarak LearningApps’ın kullanımı. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 21-40. doi.org/10.47935/ceded.897374
  • Karakuş, N., Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının WEB 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri . IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 177-197. doi: 10.21733/ibad.837184 Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, O., Temelli, D., & Şahin, Ç . (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11 (4), 922-943. doi: 10.30831/akukeg.410279
  • Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Okul öncesi eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 83-102. Mete, F., & Batıbay, E. F. (2019). Web 2.0 uygulamalarının Türkçe eğitiminde motivasyona etkisi: Kahoot örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Olaniran, B. A. (2009). Culture, learning styles, and web 2.0. Interactive Learning Environments, 17(4), 261-271. doi: 10.1080/10494820903195124
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M., & Baysal, N. (2011). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. 6th International Advenced Technologies Symposium (IATS’11), Elazığ, Turkey.
  • Rosen, D., & Nelson, C. (2008). Web 2.0: a new generation of learners and education, Computers in The Schools, 25(3-4), 211-225. doi: 10.1080/07380560802370997
  • Sırakaya, M. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin teknoloji kabul durumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 578-590. doi: 10.17679/inuefd.495886
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Tatlı, Z., Akbulut, H. İ., & Altınışık, D. (2016). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüvenlerine Web 2.0 araçlarının etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3, 659-678.
  • Tenekeci, M. (2020). Türkçe öğretiminde web uygulamaları ve mobil uygulamaları ile bunların öğretmenlerce bilinirliği. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 429-445.
  • Thomas, D. A., & Li, Q. (2008) From web 2.0 to teacher 2.0. Computers in the Schools, 25(3-4), 199-210, doi: 10.1080/07380560802371037
  • Timur, S., Timur, B., Arcagök, S., & Öztürk, G. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 63-108.
  • Yükseltürk, E., Altıok, S., & Üçgül, M . (2017). Evaluation of a scientific activity about use of web 2.0 technologies in education: the participants` views. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education , 6(1), 1-8.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bircan Eyüp 0000-0001-8061-1159

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Eyüp, B. (2022). Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051
AMA Eyüp B. Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi. INUEFD. Nisan 2022;23(1):307-323. doi:10.17679/inuefd.952051
Chicago Eyüp, Bircan. “Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 1 (Nisan 2022): 307-23. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051.
EndNote Eyüp B (01 Nisan 2022) Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 1 307–323.
IEEE B. Eyüp, “Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi”, INUEFD, c. 23, sy. 1, ss. 307–323, 2022, doi: 10.17679/inuefd.952051.
ISNAD Eyüp, Bircan. “Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/1 (Nisan 2022), 307-323. https://doi.org/10.17679/inuefd.952051.
JAMA Eyüp B. Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi. INUEFD. 2022;23:307–323.
MLA Eyüp, Bircan. “Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 1, 2022, ss. 307-23, doi:10.17679/inuefd.952051.
Vancouver Eyüp B. Türkçe Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarını Kullanma Yetkinliklerinin İncelenmesi. INUEFD. 2022;23(1):307-23.

Cited By









2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.