Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri

Yıl 2022, , 433 - 459, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.985561

Öz

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji desenine göre yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Doğu Anadolu Bölgesinde bir devlet ortaokulunda öğrenim gören üç erkek ve beş kız öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla ZOOM programı üzerinden çevrimiçi olarak toplanmıştır. Veriler betimsel ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarından elde edilen kodlar tablolaştırılarak 12 kategori altında sunulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin çoğunlukla EBA’yı her gün kullandıkları ve bu platform aracılığıyla canlı derslere girmek, ödev yapmak, ders çalışmak için sistemi tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Sistemin yavaş çalışması, bazen açılmaması, bildirim gelmemesi gibi sıkıntıların yaşandığı belirlenmiştir. Platformun kaynaklara erişim imkânı tanıması ve öğrenmeye katkıda bulunması gibi olumlu özelliklerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. EBA’nın canlı derslere girişte bekleme süresi vermesi ve seçmeli derslere ait içeriklerin bulunmaması ise öğrenciler açısından olumsuz bir yön olarak görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında, EBA ders içeriklerinin zenginleştirilmesi ve programın kullanımına yönelik eğitimler verilmesi önerisinde bulunulmuştur.

Teşekkür

Teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27-29.
  • Arkan, A. ve Kaya, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) ve 2023 eğitim vizyonu. Seta Perspektif, 221, 1-5.
  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). COVID-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791453
  • Atasoy, M. ve Nayir, Ö. Y. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) video modüllerinin matematik dersinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 2(1), 24-37.
  • Bahçeci, F. ve Efe, B. (2018). Öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 676-692. https://doi.org/10.30831/akukeg.387055
  • Bakırcı, H. ve Kılıç, K. (2021). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin fen bilimleri dersinde kullanımına ilişkin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 685-705. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Coşkunserçe, O. ve İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının artırılmasına yönelik bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 260-276.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage.
  • Çiftçi, B. ve Aydın, A. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(2), 111-130. https://doi.org/10.37995/jotcsc.765647
  • Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125
  • Doğan, S. ve Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14), 111-124.
  • Demirer, V. ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 26-46.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA) (2021a). EBA web sayfası. https://www.eba.gov.tr Erişim tarihi 06.06.2021
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA) (2021b). https://www.eba.gov.tr/3gb
  • Ezer, F. ve Aksüt, S. (2021). Covid-19 Sürecinde sosyal bilgiler dersinde eğitim bilişim ağı platformunu kullanmaya yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 197-233. https://doi.org/10.17679/inuefd.771367
  • Gezer, M. ve Durdu, L. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili tezlerin sistematik analizi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 393-408.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul öğretmenleri ve öğrencilerinin eğitim bilişim ağı hakkında görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(13), 1494-1504.
  • Kana, F. ve Saygılı, D. (2016). Ortaöğretim türk dili ve edebiyatı dersinde eğitim bilişim ağı'nın kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 11-23.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H. N. (2017). Eğitim bilişim ağı (EBA) mobil uygulamasının değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning, 2(2), 1-14.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Journal of International Social Research, 9(45), 626-637.
  • MEB (2020)."EBA Asistan" Uzaktan Eğitimde Cevapsız Soru Bırakmayacak. Http://Www.Meb.Gov.Tr/Eba-Asistan-Uzaktan-Egitimde-Cevapsiz-Soru-Birakmayacak/Haber/20829/Tr
  • MEB (2021). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim tarihi: 06.06.2021
  • Merriam, B. S. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Minaz, A. ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286. https://doi.org/10.20875/makusobed.306903
  • Özer, M. (2020). “Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19 Pandemic in Turkey”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (3), 1124-1129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.722280
  • Picard, P. M. (2009). Technology based interviews: Constructing better student attitudes toward history by using technology to develop a technology based interview archive of the Great Depression [Doctoral dissertation] Columbia Üniversitesi.
  • Sağır, Ş. U. ve Dal, E. (2021). Pandemi sürecinde EBA platformuna yönelik sınıf öğretmenlerinin ve öğrencilerinin görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 333-352. https://doi.org/10.53506/egitim.901669
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 493-526. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437847
  • Timur, B., Yilmaz, Ş., ve İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sistemini kullanmaya yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 5(1), 44-54 Türel, Y. K. ve Gürol, M. (2009). Öğrenme nesnelerinin öğrenme boyutu. Education Sciences, 4(1), 208-217.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim-Öğretim Araştırma Dergisi.5(1), 214-253.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Willis, B. D. (1993). Distance education: A practical guide. New Jersey: Educational Technology
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
  • Yıldırım, D., Tüzün, H., Çınar, M., Akıncı, A., Kalaycı, E. ve Bilgiç, H. G. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması. Akademik Bilişim, 451-456.

Secondary School Students' Views on Education Information Network

Yıl 2022, , 433 - 459, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.985561

Öz

This research aims to identify the opinions of secondary school students about the Education Information Network (EIN). The study was structured according to the phenomenology design, one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of three boys and five girls students studying in a public secondary school in the Eastern Anatolia Region. The research data were collected online using the ZOOM program through semi-structured interviews. Data were analyzed with descriptive and content analysis. The codes obtained from the analysis results were presented in a table. As a result of the research, students use EIN every day and prefer the system to attend live classes, do homework, and study on this platform. There are problems, such as the slow operation of the system, sometimes not opening, and getting notifications. The platform has positive features, such as providing access to resources and contributing to learning. EIN's waiting time for life lessons and the absence of elective courses was seen as a negative situation for students. In the light of the results obtained from the research, it is suggested to enrich the EIN course contents and provide training for the use of the program.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. ve Taşdelen, V. (2017). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eba (eğitimde bilişim ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 27-29.
  • Arkan, A. ve Kaya, E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) ve 2023 eğitim vizyonu. Seta Perspektif, 221, 1-5.
  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). COVID-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791453
  • Atasoy, M. ve Nayir, Ö. Y. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) video modüllerinin matematik dersinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 2(1), 24-37.
  • Bahçeci, F. ve Efe, B. (2018). Öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 676-692. https://doi.org/10.30831/akukeg.387055
  • Bakırcı, H. ve Kılıç, K. (2021). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin fen bilimleri dersinde kullanımına ilişkin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 685-705. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Coşkunserçe, O. ve İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının artırılmasına yönelik bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 260-276.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage.
  • Çiftçi, B. ve Aydın, A. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(2), 111-130. https://doi.org/10.37995/jotcsc.765647
  • Demir, D., Özdinç, F. ve Ünal E. (2018). Eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125
  • Doğan, S. ve Koçak, E. (2020). EBA sistemi bağlamında uzaktan eğitim faaliyetleri üzerine bir inceleme. Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(14), 111-124.
  • Demirer, V. ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 26-46.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA) (2021a). EBA web sayfası. https://www.eba.gov.tr Erişim tarihi 06.06.2021
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA) (2021b). https://www.eba.gov.tr/3gb
  • Ezer, F. ve Aksüt, S. (2021). Covid-19 Sürecinde sosyal bilgiler dersinde eğitim bilişim ağı platformunu kullanmaya yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 197-233. https://doi.org/10.17679/inuefd.771367
  • Gezer, M. ve Durdu, L. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili tezlerin sistematik analizi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 393-408.
  • Kana, F. ve Aydın, V. (2017). Ortaokul öğretmenleri ve öğrencilerinin eğitim bilişim ağı hakkında görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 4(13), 1494-1504.
  • Kana, F. ve Saygılı, D. (2016). Ortaöğretim türk dili ve edebiyatı dersinde eğitim bilişim ağı'nın kullanımına yönelik öğrenci görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 20, 11-23.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H. N. (2017). Eğitim bilişim ağı (EBA) mobil uygulamasının değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning, 2(2), 1-14.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı'ndan (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Journal of International Social Research, 9(45), 626-637.
  • MEB (2020)."EBA Asistan" Uzaktan Eğitimde Cevapsız Soru Bırakmayacak. Http://Www.Meb.Gov.Tr/Eba-Asistan-Uzaktan-Egitimde-Cevapsiz-Soru-Birakmayacak/Haber/20829/Tr
  • MEB (2021). Eğitimde FATİH Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html Erişim tarihi: 06.06.2021
  • Merriam, B. S. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Minaz, A. ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286. https://doi.org/10.20875/makusobed.306903
  • Özer, M. (2020). “Educational Policy Actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19 Pandemic in Turkey”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (3), 1124-1129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.722280
  • Picard, P. M. (2009). Technology based interviews: Constructing better student attitudes toward history by using technology to develop a technology based interview archive of the Great Depression [Doctoral dissertation] Columbia Üniversitesi.
  • Sağır, Ş. U. ve Dal, E. (2021). Pandemi sürecinde EBA platformuna yönelik sınıf öğretmenlerinin ve öğrencilerinin görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 333-352. https://doi.org/10.53506/egitim.901669
  • Saklan, H. ve Ünal, C. (2018). Teknoloji dostu fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 493-526. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437847
  • Timur, B., Yilmaz, Ş., ve İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sistemini kullanmaya yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 5(1), 44-54 Türel, Y. K. ve Gürol, M. (2009). Öğrenme nesnelerinin öğrenme boyutu. Education Sciences, 4(1), 208-217.
  • Türker, A. ve Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim-Öğretim Araştırma Dergisi.5(1), 214-253.
  • Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 278-296.
  • Willis, B. D. (1993). Distance education: A practical guide. New Jersey: Educational Technology
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (11. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
  • Yıldırım, D., Tüzün, H., Çınar, M., Akıncı, A., Kalaycı, E. ve Bilgiç, H. G. (2011). Uzaktan eğitimde kullanılan eşzamanlı sanal sınıf araçlarının karşılaştırılması. Akademik Bilişim, 451-456.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Oğuztekin 0000-0003-1773-6383

Oktay Bektas 0000-0002-2562-2864

Melek Karaca 0000-0002-6957-5932

Mustafa Metin 0000-0002-6936-510X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Oğuztekin, E., Bektas, O., Karaca, M., Metin, M. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 433-459. https://doi.org/10.17679/inuefd.985561
AMA Oğuztekin E, Bektas O, Karaca M, Metin M. Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri. INUEFD. Nisan 2022;23(1):433-459. doi:10.17679/inuefd.985561
Chicago Oğuztekin, Eda, Oktay Bektas, Melek Karaca, ve Mustafa Metin. “Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 1 (Nisan 2022): 433-59. https://doi.org/10.17679/inuefd.985561.
EndNote Oğuztekin E, Bektas O, Karaca M, Metin M (01 Nisan 2022) Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 1 433–459.
IEEE E. Oğuztekin, O. Bektas, M. Karaca, ve M. Metin, “Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri”, INUEFD, c. 23, sy. 1, ss. 433–459, 2022, doi: 10.17679/inuefd.985561.
ISNAD Oğuztekin, Eda vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/1 (Nisan 2022), 433-459. https://doi.org/10.17679/inuefd.985561.
JAMA Oğuztekin E, Bektas O, Karaca M, Metin M. Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri. INUEFD. 2022;23:433–459.
MLA Oğuztekin, Eda vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 1, 2022, ss. 433-59, doi:10.17679/inuefd.985561.
Vancouver Oğuztekin E, Bektas O, Karaca M, Metin M. Ortaokul Öğrencilerinin Eğitim Bilişim Ağı’na Yönelik Görüşleri. INUEFD. 2022;23(1):433-59.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.