THE EFFECT OF USING ACTIVITIES IMPROVING SCIENTIFIC LITERACY ON STUDENTS’ ACHIEVEMENT IN SCIENCE AND TECHNOLOGY LESSON
Yıl 2012,
Cilt: 1 Sayı: 1, 8 - 13, 30.06.2012
Efe Güçlüer
Teoman Kesercioğlu
Öz
The aim of this study is examining the effect of the using scientific literacy development activities on students’ achievement. The study was carried out in a primary school in Buca İzmir for 2010-2011 academic years. System of our body was chosen as a study topic in our search which took 6 weeks. Pre–post test semi experimental control model was used as an experimental pattern. While activities improving scientific literacy were being applied for experiment group; science and technology curriculum was applied for control group. As a result of the study, the experimental group achievement was measured higher than the control group. Consequently it was seen that using scientific literacy development activities in science and technology lessons increases the student achievement.
Kaynakça
- Abedel-Khacik, F., & Boujaoude, S., (1997). An explanatory study of the Knowledge Base for Science Teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34(7), 673-699.
- Anagün, Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Hazen, R. M., & Trefil, J. (1991). Science matters. New York: Doubleday.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi, 10. baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Knain, E. (2006) Achieving science literacy through transformation of multimodal textual. Resources Science Education, 90(4), 656–659.
- Laugksch, R. C. (1999). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84, 71-94
Nelson, G.D., (1999). Science literacy for all. Educational Leadership 57, 14–17
- Lloyd, C, & Mitchell, J. (1989). Coping with too many concepts in science texts. Journal of Reading, 32, 542-549.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2000). İlköğretim okulu fen bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: MEB
- Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
- Roe, B. D., Stoodt, B. D., & Burns, PC. (1995). Secondary school reading instruction: The content area (5th ed.). Boston: Houghton Mifflin.
- Sönmez, V. (2005). Bilimsel arastırmalarda yapılan yanlıslıklar. Eğitim Arastırmaları Dergisi, 18, 150-170.
Talim Terbiye Kurumu (2005) İlköğretim programları. Ankara: MEB
- Tan, Ş. (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Thelen, J. (1991). Foreword. In CM. Santa & D.E. Alvermann (Eds), Science learning: Processes and applications. Newark, DE: International Reading Association.
- Tsabari, A., & Yârden, A. (2005). Text genre as a factor in the formation of scientific literacy. Journal Research in Science Teaching, 42(4), 403-428.
Yıl 2012,
Cilt: 1 Sayı: 1, 8 - 13, 30.06.2012
Efe Güçlüer
Teoman Kesercioğlu
Kaynakça
- Abedel-Khacik, F., & Boujaoude, S., (1997). An explanatory study of the Knowledge Base for Science Teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34(7), 673-699.
- Anagün, Ş. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme yoluyla fen okuryazarlığının geliştirilmesi: bir eylem araştırması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Hazen, R. M., & Trefil, J. (1991). Science matters. New York: Doubleday.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi, 10. baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Knain, E. (2006) Achieving science literacy through transformation of multimodal textual. Resources Science Education, 90(4), 656–659.
- Laugksch, R. C. (1999). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84, 71-94
Nelson, G.D., (1999). Science literacy for all. Educational Leadership 57, 14–17
- Lloyd, C, & Mitchell, J. (1989). Coping with too many concepts in science texts. Journal of Reading, 32, 542-549.
- Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2000). İlköğretim okulu fen bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: MEB
- Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları.
- Roe, B. D., Stoodt, B. D., & Burns, PC. (1995). Secondary school reading instruction: The content area (5th ed.). Boston: Houghton Mifflin.
- Sönmez, V. (2005). Bilimsel arastırmalarda yapılan yanlıslıklar. Eğitim Arastırmaları Dergisi, 18, 150-170.
Talim Terbiye Kurumu (2005) İlköğretim programları. Ankara: MEB
- Tan, Ş. (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Thelen, J. (1991). Foreword. In CM. Santa & D.E. Alvermann (Eds), Science learning: Processes and applications. Newark, DE: International Reading Association.
- Tsabari, A., & Yârden, A. (2005). Text genre as a factor in the formation of scientific literacy. Journal Research in Science Teaching, 42(4), 403-428.