İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMANYA VE TÜRKİYE MESLEKİ EĞİTİM ÖĞRETMENİ YETİŞTİRME SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 111 - 134, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.910388

Öz

Nitelik olarak iyi seviyede bir eğitim sistemine ulaşmanın koşulu, nitelikli öğretmenlerin yetiştirilmesini sağlamaktır. Bu yüzden toplumlar, ülkelerindeki öğretmen eğitim sistemlerini, başka ülkelerin öğretmen eğitim sistemleri ile karşılaştırmak suretiyle geliştirmeye çalışmışlardır. Bu çalışmada, Avrupa ülkeleri içerisinde hem mesleki eğitim sistemi hem de öğretmen eğitim sistemi olarak önemli bir yere sahip Alman mesleki öğretmen eğitim sisteminde, öğretmenlik mesleğine alınacak öğretmen adaylarının seçimi, öğretmenlik uygulama eğitiminin niteliği ve uygulanan alan eğitiminin içeriği ele alınmıştır. Bu amaçla Almanya’nın mesleki öğretmen eğitimin yapısı tanıtılmış ve daha sonra Türkiye’nin öğretmen eğitim sistemi ile karşılaştırarak, yorum ve öneriler yapılmış, Türk eğitim sisteminde, öğretmen yetiştirme programlarında, yeniden yapılanmaya gidilmesinin uygun olacağı sonucuna varılmıştır. Türkiye’de tamamen mesleki eğitim öğretmeni yetiştirme amacı taşıyan bir kurumun olmamasından dolayı özellikle öğretmenlik uygulaması konusunda sorunların olduğu ve yeniden düzenleme yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akpınar, B., Turan, M. ve Tekatas, H. (2004). Öğretmen adaylarının gözüyle sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Alkan, S. (2012). AB Ülkelerinde Öğretmen Yetiştirme Programlarıyla Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Programının Karşılaştırılması Ve Türkiye İçin Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Amasya Üniversitesi (2020). https://teknoloji.amasya.edu.tr/ adresinden 06.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • ATO. (2017). Karşılaştırmalı Mesleki Eğitim Sistemi Almanya – Türkiye. Ankara Ticaret Odası Eğitim ve Mesleki Yeterlilikler Özel İhtisas Komisyonu: Ankara
  • Aykaç, N. (2002). Türkiye'de ve bazı Avrupa Birliği ülkelerinde mesleki teknik eğitim
  • (Almanya, Fransa, İsviçre, İspanya, Yunanistan Örneği). Milli Eğitim Dergisi, 32(2),155-156.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Coşkun, H. (2000). Öğretmenlik mesleği, Türkiye-Almanya ve Kıbrıs’ta öğretmen yetiştirme. Ankara: CTP Yayınları.
  • Çelikten, M. & Sanal, M. Ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(167), 207-237.
  • Çetin, Ö., M. , Uludağ, E. Ve Akın M. (2007). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi ile Almanya’nın Bavyera Eyaleti Ausburg Üniversitesi Eğitim fakültesinin okul uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıklar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 9(2), 159-166.
  • Erben Keçici, S. (2011). Almanya’da Öğretmen Eğitimi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 117-132.
  • Demirel, Ö. (1991). Karşılaştırmalı eğitim, Ders Notları. Ankara.
  • Erdem, C. (2018). Türkiye’de teknik öğretmen yetiştirme: Teknoloji fakültesi öğrencilerinin teknik öğretmenliğe ilişkin görüşleri. ULEAD 2018 Annual Congress: ICRE.
  • Erden Özsoy,C. (2015).Mesleki eğitim istihdam ilişkisi: Türkiye’de mesleki eğitimin kalite ve kantitesi üzerine düşünceler. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu Umyos 2015 Özel Sayısı.
  • Sözen ,S. ve Çabuk, A. (2013). Türkiye, Avusturya ve Almanya öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 213-230
  • Daschner, P. ve Drews, U. (2007). Kursbuch Referendariat. Beltz: Weinheim.
  • Duman, T. (2014). Mesleki Ve Teknik Eğitime Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Kuruluşu, Gelişimi Ve Kapatılmaları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 1 (1 ), 65 – 92
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. Malatya
  • Eurydice. (2009). Organisation of the education system in Germany. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en
  • Flagmeyer, D. ve Rotermund, M. (2007). Mehr Praxis in der Lehrerbildung – aber wie? Möglichkeiten zur Verbesserung und Evaluation. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.
  • GAZİ, (2020). Elektrik–Elektronik Mühendisliği Müfredatı. http://tf-eem.gazi.edu.tr/ adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • GHPO (2003). www.ph-heidelberg.de/org/gsu/download/StO_Sachunterricht.pdf adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • GHPO II (2007). www.kultusportal-bw.de/servlet adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Gruschka, A. (2008). Präsentieren als neue Unterrichtsform. Die pädagogische Eigenlogik einer Methode. Leverkusen: Budrich Verlag.
  • Kretschmer, H. ve Stary, J. (2006). Schulpraktikum: Berlin: Cornelsen Scriptor.
  • Lehrerbildung (2009). www.km.bayern.de/km/lehrerbildung adresinden 11 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2020a) .Almanya. http://urn.meb.gov.tr/ulkelerpdf/ALMANYA.pdf adresinden 15.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2020b). Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Usul Ve Esaslar.https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_02/26142742_PEDAGOJYK_FORMASYON_EYYTYMY_SERTYFYKA_PROGRAMINA_YLYYKYN_USUL_VE_ESASLAR.pdf sitesinden 14.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Media Consulta Deutschland. (2003). İşte Almanya. GmbH.
  • Oehmig, B. (2005). Erfolgreiches Referendariat. Hinweise und Hilfen für Schule und Lehramtspraktika.Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
  • ÖSYM.(2020). 2020 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Kılavuzu. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/YksKilavuz14052020.pdf adresinden 15.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Pufahl, I., Rhodes, N.C ve Christian, D. (2006). Foreign language teaching: what the United States can learn from other countries. http://www.cal.org/ericcll/countries .html. adresinden 14.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Rotermund, M. (2006). Schulpraktische Studien. Evaluationsergebnisse und neue Wege der Lehrerbildung. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag. SDÜ (2020). https://teknoloji.isparta.edu.tr/ adresinden 07. 06. 2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Şahin, İ. Ve Fındık, T. (2008). Türkiye’de Mesleki Ve Teknik Eğitim: Mevcut Durum, Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Türkiye Sosyal araştırmalar Dergisi, S. 3
  • TUM. (2020). Elektronik-İnformasyon Öğretmenliği Müfredatı. https://www.edu.tum.de/en/department/profile/ adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Turan, K. (2005). Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türk Alman eğitim sistemlerinin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 173-184.
  • Uygun, S. Ergen, G. Ve Öztürk, İ. H.(2011). Türkiye, Almanya ve Fransa’da Öğretmen Eğitimi Programlarında Uygulama Eğitiminin Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 10(2), 389-405
  • Vehslage, T., Bergmann, S., Kähler, S. & Zabel, M. (2007). Referendariat und Berufseinstieg. Stationen -Chancen - Bewerbung (2. Aufl.). München: C.H. Beck.
  • Würker, A. (2007). Lehrerbildung und Szenisches Verstehen. Professionalisierung durch psychoanalytisch orientierte Selbstreflexion, Baltmannsweiler. Hohengehren: Schneider Verlag.
  • Yönerge (2009). Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması ve Semineri Yönergesi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.

COMPARISON OF VOCATIONAL TEACHER EDUCATION SYSTEMS IN GERMANY AND TURKEY

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 111 - 134, 30.06.2021
https://doi.org/10.52911/itall.910388

Öz

The condition of achieving a qualified education system is to ensure the development of qualified teachers. Therefore, societies have tried to improve their teacher education systems in their countries by comparing them with the teacher education systems of other countries. In this study, the German vocational teacher education system, which has an important place in European countries both as a vocational education system and as a teacher education system, the selection of teacher candidates to be recruited in the teaching profession, the quality of the teaching practice education and the content of the applied field education are discussed. Firstly, Germany's vocational teacher education structure was introduced, and then is compared with Turkey's teacher education system, comments and suggestions were made for the Turkish vocational teacher education system. It was concluded that it would be appropriate to restructure the vocational teacher education programs in the Turkish education system. It was concluded that there were problems especially in teaching practice due to the lack of a fully professional education institutions that aim to educate vocational teachers in Turkey, and a reorganization was required.

Kaynakça

  • Akpınar, B., Turan, M. ve Tekatas, H. (2004). Öğretmen adaylarının gözüyle sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. XIII. Ulusal Eğitim Kurultayı. İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Alkan, S. (2012). AB Ülkelerinde Öğretmen Yetiştirme Programlarıyla Türkiye’deki Öğretmen Yetiştirme Programının Karşılaştırılması Ve Türkiye İçin Bir Model Önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Amasya Üniversitesi (2020). https://teknoloji.amasya.edu.tr/ adresinden 06.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • ATO. (2017). Karşılaştırmalı Mesleki Eğitim Sistemi Almanya – Türkiye. Ankara Ticaret Odası Eğitim ve Mesleki Yeterlilikler Özel İhtisas Komisyonu: Ankara
  • Aykaç, N. (2002). Türkiye'de ve bazı Avrupa Birliği ülkelerinde mesleki teknik eğitim
  • (Almanya, Fransa, İsviçre, İspanya, Yunanistan Örneği). Milli Eğitim Dergisi, 32(2),155-156.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Coşkun, H. (2000). Öğretmenlik mesleği, Türkiye-Almanya ve Kıbrıs’ta öğretmen yetiştirme. Ankara: CTP Yayınları.
  • Çelikten, M. & Sanal, M. Ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(167), 207-237.
  • Çetin, Ö., M. , Uludağ, E. Ve Akın M. (2007). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi ile Almanya’nın Bavyera Eyaleti Ausburg Üniversitesi Eğitim fakültesinin okul uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıklar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 9(2), 159-166.
  • Erben Keçici, S. (2011). Almanya’da Öğretmen Eğitimi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 117-132.
  • Demirel, Ö. (1991). Karşılaştırmalı eğitim, Ders Notları. Ankara.
  • Erdem, C. (2018). Türkiye’de teknik öğretmen yetiştirme: Teknoloji fakültesi öğrencilerinin teknik öğretmenliğe ilişkin görüşleri. ULEAD 2018 Annual Congress: ICRE.
  • Erden Özsoy,C. (2015).Mesleki eğitim istihdam ilişkisi: Türkiye’de mesleki eğitimin kalite ve kantitesi üzerine düşünceler. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu Umyos 2015 Özel Sayısı.
  • Sözen ,S. ve Çabuk, A. (2013). Türkiye, Avusturya ve Almanya öğretmen yetiştirme sistemlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 213-230
  • Daschner, P. ve Drews, U. (2007). Kursbuch Referendariat. Beltz: Weinheim.
  • Duman, T. (2014). Mesleki Ve Teknik Eğitime Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Kuruluşu, Gelişimi Ve Kapatılmaları. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 1 (1 ), 65 – 92
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. Malatya
  • Eurydice. (2009). Organisation of the education system in Germany. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en
  • Flagmeyer, D. ve Rotermund, M. (2007). Mehr Praxis in der Lehrerbildung – aber wie? Möglichkeiten zur Verbesserung und Evaluation. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.
  • GAZİ, (2020). Elektrik–Elektronik Mühendisliği Müfredatı. http://tf-eem.gazi.edu.tr/ adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • GHPO (2003). www.ph-heidelberg.de/org/gsu/download/StO_Sachunterricht.pdf adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • GHPO II (2007). www.kultusportal-bw.de/servlet adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Gruschka, A. (2008). Präsentieren als neue Unterrichtsform. Die pädagogische Eigenlogik einer Methode. Leverkusen: Budrich Verlag.
  • Kretschmer, H. ve Stary, J. (2006). Schulpraktikum: Berlin: Cornelsen Scriptor.
  • Lehrerbildung (2009). www.km.bayern.de/km/lehrerbildung adresinden 11 Eylül 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2020a) .Almanya. http://urn.meb.gov.tr/ulkelerpdf/ALMANYA.pdf adresinden 15.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2020b). Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına İlişkin Usul Ve Esaslar.https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_02/26142742_PEDAGOJYK_FORMASYON_EYYTYMY_SERTYFYKA_PROGRAMINA_YLYYKYN_USUL_VE_ESASLAR.pdf sitesinden 14.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Media Consulta Deutschland. (2003). İşte Almanya. GmbH.
  • Oehmig, B. (2005). Erfolgreiches Referendariat. Hinweise und Hilfen für Schule und Lehramtspraktika.Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
  • ÖSYM.(2020). 2020 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Kılavuzu. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/YksKilavuz14052020.pdf adresinden 15.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Pufahl, I., Rhodes, N.C ve Christian, D. (2006). Foreign language teaching: what the United States can learn from other countries. http://www.cal.org/ericcll/countries .html. adresinden 14.06.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Rotermund, M. (2006). Schulpraktische Studien. Evaluationsergebnisse und neue Wege der Lehrerbildung. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag. SDÜ (2020). https://teknoloji.isparta.edu.tr/ adresinden 07. 06. 2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Şahin, İ. Ve Fındık, T. (2008). Türkiye’de Mesleki Ve Teknik Eğitim: Mevcut Durum, Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Türkiye Sosyal araştırmalar Dergisi, S. 3
  • TUM. (2020). Elektronik-İnformasyon Öğretmenliği Müfredatı. https://www.edu.tum.de/en/department/profile/ adresinden 08.06.2020 tarihinde indirilmiştir.
  • Turan, K. (2005). Avrupa Birliğine giriş sürecinde Türk Alman eğitim sistemlerinin karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 173-184.
  • Uygun, S. Ergen, G. Ve Öztürk, İ. H.(2011). Türkiye, Almanya ve Fransa’da Öğretmen Eğitimi Programlarında Uygulama Eğitiminin Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 10(2), 389-405
  • Vehslage, T., Bergmann, S., Kähler, S. & Zabel, M. (2007). Referendariat und Berufseinstieg. Stationen -Chancen - Bewerbung (2. Aufl.). München: C.H. Beck.
  • Würker, A. (2007). Lehrerbildung und Szenisches Verstehen. Professionalisierung durch psychoanalytisch orientierte Selbstreflexion, Baltmannsweiler. Hohengehren: Schneider Verlag.
  • Yönerge (2009). Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması ve Semineri Yönergesi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ümmü Gülsüm Arslan 0000-0002-3580-0791

Rabia Vezne 0000-0002-0137-3613

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2021
Kabul Tarihi 17 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslan, Ü. G., & Vezne, R. (2021). ALMANYA VE TÜRKİYE MESLEKİ EĞİTİM ÖĞRETMENİ YETİŞTİRME SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Instructional Technology and Lifelong Learning, 2(1), 111-134. https://doi.org/10.52911/itall.910388