Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 126 - 134, 24.07.2022
https://doi.org/10.30518/jav.1056998

Öz

Kaynakça

  • Aktepe, C., Baş, M. and Tolon, M. (2009). Müşteri ilişkileri yönetimi. Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Altıntaş, M. H. (2000). Tüketici davranışları: Müşteri tatmininden müşteri değerine. Bursa, Alfa Yayınları.
  • Anuwichanont, J. (2011). The impact of price perception on customer loyalty in the airline context. Journal of Business & Economics Research (JBER), 9(9), 37-50.
  • Ayas, N. (2012). Marka değeri algılamalarının tüketici satın alma davranışı üzerine etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 7(1), 163-183.
  • Batmaz, Y. (2008). İlişki kalitesi bileşenlerinin müşteri sadakati üzerine etkisi: bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Baykal, M. and Ayyıldız, A. Y. (2020). Veri tabanlı pazarlama faaliyetlerinin müşteri sadakatine etkisi: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı otel yöneticileri üzerine bir uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1247-1268.
  • Bei, L. T. and Chiao, Y. C. (2001). An integrated model for the effects of perceived product, perceived service quality, and perceived price fairness on consumer satisfaction and loyalty. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 14, 125-140.
  • Bowen, J. T. and Chen. S. L. (2001). The relationship between customer loyalty and customer Satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-217.
  • Cáceres, R. C. and Paparoidamis, N. G. (2007). Service quality, relationship satisfaction, trust, commitment and business‐to‐business loyalty. European Journal of Marketing, 41(7/8), 836-867.
  • Dekimpe, M. G., Steenkamp, J. B. M. and Mellens, M. (1997). Decline and variability in brand loyalty. International Journal of Research in Marketing, 14(5), 405-420.
  • Doorn, J. V., Lemon, K. N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P. and Verhoef, P. C (2010). Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions. Journal of Service Research, 13(3), 253-266.
  • Duffy, D. L. (2005). The evolution of customer loyalty strategy. Journal of Consumer Marketing, 22(5), 284-286.
  • Ene, S. and Özkaya, B. (2013). A study regarding the attitudes that are effective on the price perception of consumers that shop from the retail stores. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(11), 451-462.
  • Ertuğrul, M. (2008). Değer-fiyat ayrımı ve işletme değeri: Kuramsal bir bakış. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 143-154.
  • Giray, C. and Girişken Y. (2015). Taraftar motivasyon faktörlerinin davranışsal sadakat üzerindeki etkisi: Fenerbahçe spor kulübü örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 119–137.
  • Gounaris, S. and Stathakopoulos, V. (2004). Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study. Journal of Brand Management, 11(4), 283-306.
  • Gronstedt. A. (2002). Müşteri yüzyılı, İstanbul, Mediacat Kitapları.
  • Ha, J. and Jang, S. (2010). Effects of service quality and food quality: The moderating role of atmospherics in an ethnic restaurant segment. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 520-529.
  • Hackl, P. and Westlund, A. H. (2000). On strauctual equation modelling for customer satisfaction measurement. Total Quality Management, 11(4-6), 820-825.
  • Helgeson, J. G. and Beatty, S. E. (1985). An information processing perspective on the internalization of price stimuli. NA-Advances in Consumer Research, 12(1), 91-96.
  • Huge, E. G. and Anderson, A. D. (1988). The spirit of manufacturing excellence. USA, Dow Jones-Irwin.
  • Jacoby, J. and Kyner, D. B. (1973). Brand loyalty vs. repeat purchasing behavior. Journal of Marketing Research, 10(1), 1-9.
  • Johnson, M. D., Gustafsson, A., Andreassen, T. W., Lervik, L. and Cha, J. (2001). The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of Economic Psychology, 22(2), 217-245.
  • Karakaş Geyik, S. and Gökçen, A. (2015). Türkiye’de internet servis sağlayıcıları sektöründe müşteri sadakati ve bileşenlerinin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 36(2), 159-184.
  • Kazançoğlu, İ. (2011). Havayolu firmalarında müşteri sadakatinin yaratılmasında kurum imajının ve algılanan hizmet kalitesinin etkisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (21), 130-158.
  • Koç, E. (2002). İnsan ve sadakat. Felsefe Dünyası Dergisi, 1(35), 49-57.
  • Küçükergin, K. G. and Dedeoğlu, B. B. (2014). Fast food restoranlarında fiziksel çevre, fiyat algısı ve tekrar satın alma eğilimi arasındaki ilişkisi. International Journal of Alanya Faculty of Business, 6(1), 101-108.
  • Lichtenstein, D. R, Ridgway, N. M., and Netemeyer, R. G. (1993). Price perceptions and consumer shopping behavior: a field study. Journal of Marketing Research, 30(2), 234-245.
  • Madak, S. S. and Salepçioğlu, A. M. (2020). Türk sivil havacılık sektöründe yolcu memnuniyeti ve sadakat ilişkisi: Türk havayolları örnek çalışması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 569-592.
  • Mechinda, P., Seritat, S. and Gulid, N. (2009). An examination of tourists’ attitudinal and behavioral loyalty: Comparison between domestic and international tourists. Journal of Vacation Marketing, 15(2), 129-148.
  • Mermertaş, F. (2018). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati sağlamada algılanan hizmet kalitesinin ölçülmesi: Kargo sektörü üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Monroe, K. B. (1990). Pricing: Making profitable decisions. New York, McGraw-Hill Companies.
  • Narunart, T. and Panjakajornsak, V. (2019). An empirical analysis of factors affecting customer loyalty to sea freight forwarders in Thailand. Asia-Pacific Social Science Review, 19(3), 128-143.
  • O’Cass, A. and Frost, H. (2002). Status brands: Examining the effects of non-product-related brand associations on status and conspicuous consumption. Journal of Product and Brand Management, 11(2), 67-88.
  • Pi, W. P. and Huang, H. H. (2011). Effects of promotion on relationship quality and customer loyalty in the airline industry: The relationship marketing approach. African Journal of Business Management, 5(11), 4403-4414.
  • Rundle-Thiele, S. and Mackay, M. M. (2001). Assessing the performance of brand loyalty measures. Journal of Services Marketing, 15(7), 529-546.
  • Schacter, D. L., Gilbert, D. T. and Wegner, D. M. (2010). Psychology, (Second Edition), New York, Worth Publishers.
  • Shankar, V., Smith, A. K. and Rangaswamy, A. (2003). Customer satisfaction and loyalty in online and offline environments. International Journal of Research in Marketing, 20(2), 153-175.
  • Smith, D. C. (1996). Do it all’s loyalty programme and its impact on customer retention. Managing Service Quality, 6(5), 33-37.
  • Sözlük (2021). https://sozluk.gov.tr/, Access Date: 07.10.2021.
  • Statt, D.A. (1997). Understanding the consumer. London: MacMillan
  • Taşpınar, H. (2005). Bilişim altyapısında CRM teknik altyapısı ve işlevsellikleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Uyar A. (2018). Müşteri ilişkileri ve geleceği. Ankara, Efil Yayınları.
  • Yaraş, E. (2008). Tüketicilerin fiyat algılamalarına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 3-20.
  • Yıldız, D. and Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.

The Effect of Price Perception on Customer Loyalty in Airline Cargo Transportation

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 126 - 134, 24.07.2022
https://doi.org/10.30518/jav.1056998

Öz

Airline cargo transportation is the preferred transportation system as the fastest transportation way today. However high costs also lead to high prices. Therefore, pricing is one of the issues that businesses should pay the most attention to when planning. Although competition over price is a competitive factor that businesses do not want to enter, this situation has become inevitable due to the intensity of the competition. To cope with this situation, it is beneficial for businesses to constantly measure and evaluate the price perception of customers.
In addition, it is of great importance for every customer for airline cargo companies that want to stay afloat in a dynamic market. Providing unconditional customer satisfaction and turning these customers into loyal customers is the key to sustainable success for companies engaged in airline cargo transportation.
Based on what has been described so far, it is possible to express the main purpose of this study in the form of investigating the effect of price perception on customer loyalty. The businesses using airline cargo transportation were included in the research and in this direction, research was carried out with 33 businesses operating in the Marmara Region and using airports in Istanbul.
In the study, it was concluded that airline cargo service price perception does not have a statistically significant effect on airline cargo service customer loyalty. Finally, suggestions have been made to those interested in the subject.

Kaynakça

  • Aktepe, C., Baş, M. and Tolon, M. (2009). Müşteri ilişkileri yönetimi. Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Altıntaş, M. H. (2000). Tüketici davranışları: Müşteri tatmininden müşteri değerine. Bursa, Alfa Yayınları.
  • Anuwichanont, J. (2011). The impact of price perception on customer loyalty in the airline context. Journal of Business & Economics Research (JBER), 9(9), 37-50.
  • Ayas, N. (2012). Marka değeri algılamalarının tüketici satın alma davranışı üzerine etkisi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 7(1), 163-183.
  • Batmaz, Y. (2008). İlişki kalitesi bileşenlerinin müşteri sadakati üzerine etkisi: bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Baykal, M. and Ayyıldız, A. Y. (2020). Veri tabanlı pazarlama faaliyetlerinin müşteri sadakatine etkisi: Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı otel yöneticileri üzerine bir uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 1247-1268.
  • Bei, L. T. and Chiao, Y. C. (2001). An integrated model for the effects of perceived product, perceived service quality, and perceived price fairness on consumer satisfaction and loyalty. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 14, 125-140.
  • Bowen, J. T. and Chen. S. L. (2001). The relationship between customer loyalty and customer Satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-217.
  • Cáceres, R. C. and Paparoidamis, N. G. (2007). Service quality, relationship satisfaction, trust, commitment and business‐to‐business loyalty. European Journal of Marketing, 41(7/8), 836-867.
  • Dekimpe, M. G., Steenkamp, J. B. M. and Mellens, M. (1997). Decline and variability in brand loyalty. International Journal of Research in Marketing, 14(5), 405-420.
  • Doorn, J. V., Lemon, K. N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P. and Verhoef, P. C (2010). Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions. Journal of Service Research, 13(3), 253-266.
  • Duffy, D. L. (2005). The evolution of customer loyalty strategy. Journal of Consumer Marketing, 22(5), 284-286.
  • Ene, S. and Özkaya, B. (2013). A study regarding the attitudes that are effective on the price perception of consumers that shop from the retail stores. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(11), 451-462.
  • Ertuğrul, M. (2008). Değer-fiyat ayrımı ve işletme değeri: Kuramsal bir bakış. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 143-154.
  • Giray, C. and Girişken Y. (2015). Taraftar motivasyon faktörlerinin davranışsal sadakat üzerindeki etkisi: Fenerbahçe spor kulübü örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(2), 119–137.
  • Gounaris, S. and Stathakopoulos, V. (2004). Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study. Journal of Brand Management, 11(4), 283-306.
  • Gronstedt. A. (2002). Müşteri yüzyılı, İstanbul, Mediacat Kitapları.
  • Ha, J. and Jang, S. (2010). Effects of service quality and food quality: The moderating role of atmospherics in an ethnic restaurant segment. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 520-529.
  • Hackl, P. and Westlund, A. H. (2000). On strauctual equation modelling for customer satisfaction measurement. Total Quality Management, 11(4-6), 820-825.
  • Helgeson, J. G. and Beatty, S. E. (1985). An information processing perspective on the internalization of price stimuli. NA-Advances in Consumer Research, 12(1), 91-96.
  • Huge, E. G. and Anderson, A. D. (1988). The spirit of manufacturing excellence. USA, Dow Jones-Irwin.
  • Jacoby, J. and Kyner, D. B. (1973). Brand loyalty vs. repeat purchasing behavior. Journal of Marketing Research, 10(1), 1-9.
  • Johnson, M. D., Gustafsson, A., Andreassen, T. W., Lervik, L. and Cha, J. (2001). The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of Economic Psychology, 22(2), 217-245.
  • Karakaş Geyik, S. and Gökçen, A. (2015). Türkiye’de internet servis sağlayıcıları sektöründe müşteri sadakati ve bileşenlerinin yapısal eşitlik modellemesi ile incelenmesi. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 36(2), 159-184.
  • Kazançoğlu, İ. (2011). Havayolu firmalarında müşteri sadakatinin yaratılmasında kurum imajının ve algılanan hizmet kalitesinin etkisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (21), 130-158.
  • Koç, E. (2002). İnsan ve sadakat. Felsefe Dünyası Dergisi, 1(35), 49-57.
  • Küçükergin, K. G. and Dedeoğlu, B. B. (2014). Fast food restoranlarında fiziksel çevre, fiyat algısı ve tekrar satın alma eğilimi arasındaki ilişkisi. International Journal of Alanya Faculty of Business, 6(1), 101-108.
  • Lichtenstein, D. R, Ridgway, N. M., and Netemeyer, R. G. (1993). Price perceptions and consumer shopping behavior: a field study. Journal of Marketing Research, 30(2), 234-245.
  • Madak, S. S. and Salepçioğlu, A. M. (2020). Türk sivil havacılık sektöründe yolcu memnuniyeti ve sadakat ilişkisi: Türk havayolları örnek çalışması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 569-592.
  • Mechinda, P., Seritat, S. and Gulid, N. (2009). An examination of tourists’ attitudinal and behavioral loyalty: Comparison between domestic and international tourists. Journal of Vacation Marketing, 15(2), 129-148.
  • Mermertaş, F. (2018). Müşteri tatmini ve müşteri sadakati sağlamada algılanan hizmet kalitesinin ölçülmesi: Kargo sektörü üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Monroe, K. B. (1990). Pricing: Making profitable decisions. New York, McGraw-Hill Companies.
  • Narunart, T. and Panjakajornsak, V. (2019). An empirical analysis of factors affecting customer loyalty to sea freight forwarders in Thailand. Asia-Pacific Social Science Review, 19(3), 128-143.
  • O’Cass, A. and Frost, H. (2002). Status brands: Examining the effects of non-product-related brand associations on status and conspicuous consumption. Journal of Product and Brand Management, 11(2), 67-88.
  • Pi, W. P. and Huang, H. H. (2011). Effects of promotion on relationship quality and customer loyalty in the airline industry: The relationship marketing approach. African Journal of Business Management, 5(11), 4403-4414.
  • Rundle-Thiele, S. and Mackay, M. M. (2001). Assessing the performance of brand loyalty measures. Journal of Services Marketing, 15(7), 529-546.
  • Schacter, D. L., Gilbert, D. T. and Wegner, D. M. (2010). Psychology, (Second Edition), New York, Worth Publishers.
  • Shankar, V., Smith, A. K. and Rangaswamy, A. (2003). Customer satisfaction and loyalty in online and offline environments. International Journal of Research in Marketing, 20(2), 153-175.
  • Smith, D. C. (1996). Do it all’s loyalty programme and its impact on customer retention. Managing Service Quality, 6(5), 33-37.
  • Sözlük (2021). https://sozluk.gov.tr/, Access Date: 07.10.2021.
  • Statt, D.A. (1997). Understanding the consumer. London: MacMillan
  • Taşpınar, H. (2005). Bilişim altyapısında CRM teknik altyapısı ve işlevsellikleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Uyar A. (2018). Müşteri ilişkileri ve geleceği. Ankara, Efil Yayınları.
  • Yaraş, E. (2008). Tüketicilerin fiyat algılamalarına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 8(15), 3-20.
  • Yıldız, D. and Uzunsakal, E. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erkut Artık 0000-0003-2082-8027

Adnan Duygun 0000-0003-4026-4054

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2022
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Artık, E., & Duygun, A. (2022). The Effect of Price Perception on Customer Loyalty in Airline Cargo Transportation. Journal of Aviation, 6(2), 126-134. https://doi.org/10.30518/jav.1056998

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence