Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 4, 297 - 308, 01.10.2020
https://doi.org/10.21891/jeseh.769444

Öz

Kaynakça

  • Akbaba, S. & Aktaş, A. (2005). İçsel motivasyonun bazı değişkenler açısından incelenmesi [Searching internal motivation according to some variables]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(21), 19-42.
  • Alvord, D. J. & Glass, L. W. (1974). Relationships between academic achievement and self‐concept. Science Education, 58(2), 175-179.
  • Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, öğretmen adaylarının ve öğrencilerin motivasyonu algılama farklılıkları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Atay, A. D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi. (Master thesis). Adnan Menderes University, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aydın, S., Yerdelen S., Gürbüzoğlu-Yalmancı S. & Göksu, V. (2014). Academic Motivation Scale for Learning Biology: A scale development study. Education and Science, 39(176),425-435.
  • Azizoğlu, N. & Çetin, G. (2009). 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Arasındaki İlişki [Six And Seventh Grade Students’ Learning Styles, Attitudes Towards Science And Motivations]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171-182.
  • Bart, W. M. (1978). Formal operations among high school adolescents from lower and middle socio-economic classes: An investigation of the scholastic import, psychometric structures, and styles of formal reasoning. Unpublished final report to the Spencer Foundation, Chicago.
  • Ceylan, M. (2003). İki öğretmenin sınıf içinde motivasyon değişkenlerini dikkate alma davranışlarının betimlenmesi. (Master thesis). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human in behavior. New York: Plenum Press.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Dede, Y. & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması [A questionnaire for motivation toward science learning: A validity and reliability study]. Necati Bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Dembo, M. H. (2004). Motivation and Learning Strategies for College Success:A Self Management Approach (2nd ed.). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates
  • Demir, R., Öztürk, N. & Dökme, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of 7th grade primary school students’ motivation towards science and technology course in terms of some variables]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 1-21.
  • Dicke, A.-L., Lüdtke, O., Trautwein, U., Nagy, G., & Nagy, N. (2012). Judging students’ achievement goal orientations: are teacher ratings accurate?. Learning and Individual Differences, 22, 844-849.
  • Gömleksiz, M. N. & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri [Prospective teachers’ perceptions of academic motivation levels]. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 17 (3), 99-127.
  • Green-Demers, I., Legault, L., Pelletier, D. & Pelletier, L. G. (2008). Factorial invariance of the Academic Amotivation Inventory (AAI) across gender and grade in a sample of Canadian high school students. Educational and Psychological Measurement, 68(5), 862-880.
  • Green, J., Nelson, G., Martin, A. J. & Marsh, H. (2006). The causal ordering of self-concept and academic motivation and its effect on academiz achievement. Internetional Education Journal, 7(4), 534-546.
  • İlter, İ. (2019). Akademik motivasyonsuzluk ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması [Adaptation of the Academic Amotivation Scale into Turkish Culture]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(1), 191-224.
  • Karaca, B. (2019). Fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesi. (Master thesis). Kafkas University, Kars.
  • Kashef , M. M., Mazyari, M. & Ameri, M. H. S., (2012). The Relationship between support behaviours of physical education teachers and a motivation of students in physical education activities at schools. In The Asian Conference on Education, Osaka, Japan, Oct (pp. 24-28).
  • Khamis, V., Dukmak, S. & Elhoweris, H., (2008). Factors affecting the motivation to learn among United Arab Emirates middle and high school students. Educational studies, 34(3), 191-200.
  • Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School Psychology Review, 31(3), 313-327.
  • Legault, L., Green-Demers, I. & Pelletier, L. (2006). Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic amotivation and the role of social support. Journal of Educational Psychology, 98(3), 567-582. McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26(2), 117-127.
  • Martin, A. J. & Tracey, D. (2002). Motivating Students to Learn. Learning-Links Publication of Association for Children with Learning Disabilities. 3, 1-5.
  • Orsini, C., Binnie, V. I. & Wilson, S. L. (2016). Determinants and outcomes of motivation in health professions education: a systematic review based on self-determination theory. Journal of educational evaluation for health professions, 13, 19.
  • Pelletier, L. G., Dion, S., Tuson, K. & Green‐Demers, I. (1999). Why do people fail to adopt environmental protective behaviors? Toward a taxonomy of environmental amotivation 1. Journal of Applied Social Psychology, 29(12), 2481-2504.
  • Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pintrich, P. R. & Schunk, D. (1996). Motivation in education: Theory, research, and applications. Upper Saddle, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Raffini, J. P. (1993). Winners without losers: Structures and strategies for increasing student motivation to learn. Boston: Allyn & Bacon
  • Trumper, R. (1995). Students’ motivational traits in science: A cross-age study. British Educational Research Journal, 21(4), 505-516.
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2010) . Fen öğrenemeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi [Evaluation of the Motivation for Science Learning According to Some Demographic Characteristics]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluation of primary school students' motivation levels for science learning]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 313-327.
  • Uzgören-Gültan, C. (1999). İlköğretim okulları ikinci kademe ingilizce öğrencilerinin motivasyonu [Secondary school English students motivation]. (Master thesis). Marmara Üniversity, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C. ve Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.
  • Vatansever-Bayraktar, H. (2015). Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler [Student Motivation in Classroom Management And Factors That Affect Motivation]. Electronic Turkish Studies, 10(3).
  • Vlachopoulos, S. P. & Gigoudi, M. A. (2008). Why don’t you exercise? Development of the Amotivation Toward Exercise Scale among older inactive individuals. Journal of aging and physical activity, 16(3), 316-341.
  • Yaman, S. & Dede, Y. (2007). Öğrencilerin Fen ve Teknoloji ve Matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Examination of motivation level of students towards science and mathematics by some variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 615-638.
  • Yenice, N., Saydam, G. & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 231-247.
  • Yerlikaya, İ. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin eğitime ilişkin motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7, 773-795.
  • Yetim, E., Demir, Y. & Erturan-İlker, G. ve (2016). Beden eğitimi derslerinde motivasyon, tutum ve motivasyonel stratejilerin tahmin edici etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 139-146.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American educational research journal, 29(3), 663-676.

Science Amotivation Scale: Validity and Reliability Study

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 4, 297 - 308, 01.10.2020
https://doi.org/10.21891/jeseh.769444

Öz

The aim of the present study was to develop the Science Amotivation Scale (SAS) in order to determine amotivation levels among demotivated students in science classes as well as examine the reasons causing amotivation. The participants were 533 students (6th, 7th, and 8th grade) studying across secondary schools located in Kars city centre in Turkey. The development of the scale included; 1) a review of related literature to develop an item pool, 2) interviews with students in a secondary school who were highly demotivated in science classes, 3) consultation with subject matter experts for the draft scale, and 4) exploratory and confirmatory factor analyses. The results suggested that the final scaled included 22 items on a 5-point Likert scale. In addition, the scale had three sub-dimensions: Psychological-Personal Reasons, Family-Environment Related Reasons, and Fear-Anxiety Related Reasons. Exploratory Factor Analysis results showed that factor loadings of items within the scale ranged between .602 and .764. In addition, Confirmatory Factor Analysis results supported the structure of the scale. The reliability coefficient of the scale was calculated as .91. The results also indicated that validity and reliability levels of the scale were high and that the scale, in its current form, can be used to identify the reasons behind students’ amotivation in secondary school science classes.

Kaynakça

  • Akbaba, S. & Aktaş, A. (2005). İçsel motivasyonun bazı değişkenler açısından incelenmesi [Searching internal motivation according to some variables]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(21), 19-42.
  • Alvord, D. J. & Glass, L. W. (1974). Relationships between academic achievement and self‐concept. Science Education, 58(2), 175-179.
  • Arıkıl, G. & Yorgancı, B. (2012). Öğretmenlerin, öğretmen adaylarının ve öğrencilerin motivasyonu algılama farklılıkları. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Atay, A. D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi. (Master thesis). Adnan Menderes University, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aydın, S., Yerdelen S., Gürbüzoğlu-Yalmancı S. & Göksu, V. (2014). Academic Motivation Scale for Learning Biology: A scale development study. Education and Science, 39(176),425-435.
  • Azizoğlu, N. & Çetin, G. (2009). 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Arasındaki İlişki [Six And Seventh Grade Students’ Learning Styles, Attitudes Towards Science And Motivations]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171-182.
  • Bart, W. M. (1978). Formal operations among high school adolescents from lower and middle socio-economic classes: An investigation of the scholastic import, psychometric structures, and styles of formal reasoning. Unpublished final report to the Spencer Foundation, Chicago.
  • Ceylan, M. (2003). İki öğretmenin sınıf içinde motivasyon değişkenlerini dikkate alma davranışlarının betimlenmesi. (Master thesis). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human in behavior. New York: Plenum Press.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
  • Dede, Y. & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması [A questionnaire for motivation toward science learning: A validity and reliability study]. Necati Bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Dembo, M. H. (2004). Motivation and Learning Strategies for College Success:A Self Management Approach (2nd ed.). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates
  • Demir, R., Öztürk, N. & Dökme, İ. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of 7th grade primary school students’ motivation towards science and technology course in terms of some variables]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 1-21.
  • Dicke, A.-L., Lüdtke, O., Trautwein, U., Nagy, G., & Nagy, N. (2012). Judging students’ achievement goal orientations: are teacher ratings accurate?. Learning and Individual Differences, 22, 844-849.
  • Gömleksiz, M. N. & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri [Prospective teachers’ perceptions of academic motivation levels]. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 17 (3), 99-127.
  • Green-Demers, I., Legault, L., Pelletier, D. & Pelletier, L. G. (2008). Factorial invariance of the Academic Amotivation Inventory (AAI) across gender and grade in a sample of Canadian high school students. Educational and Psychological Measurement, 68(5), 862-880.
  • Green, J., Nelson, G., Martin, A. J. & Marsh, H. (2006). The causal ordering of self-concept and academic motivation and its effect on academiz achievement. Internetional Education Journal, 7(4), 534-546.
  • İlter, İ. (2019). Akademik motivasyonsuzluk ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması [Adaptation of the Academic Amotivation Scale into Turkish Culture]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(1), 191-224.
  • Karaca, B. (2019). Fen bilimleri dersinde motivasyonsuz olan öğrencilerin motivasyonsuz olmalarına neden olan faktörlerin incelenmesi. (Master thesis). Kafkas University, Kars.
  • Kashef , M. M., Mazyari, M. & Ameri, M. H. S., (2012). The Relationship between support behaviours of physical education teachers and a motivation of students in physical education activities at schools. In The Asian Conference on Education, Osaka, Japan, Oct (pp. 24-28).
  • Khamis, V., Dukmak, S. & Elhoweris, H., (2008). Factors affecting the motivation to learn among United Arab Emirates middle and high school students. Educational studies, 34(3), 191-200.
  • Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2002). Motivation as an enabler for academic success. School Psychology Review, 31(3), 313-327.
  • Legault, L., Green-Demers, I. & Pelletier, L. (2006). Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic amotivation and the role of social support. Journal of Educational Psychology, 98(3), 567-582. McCombs, B. L. (1991). Motivation and lifelong learning. Educational psychologist, 26(2), 117-127.
  • Martin, A. J. & Tracey, D. (2002). Motivating Students to Learn. Learning-Links Publication of Association for Children with Learning Disabilities. 3, 1-5.
  • Orsini, C., Binnie, V. I. & Wilson, S. L. (2016). Determinants and outcomes of motivation in health professions education: a systematic review based on self-determination theory. Journal of educational evaluation for health professions, 13, 19.
  • Pelletier, L. G., Dion, S., Tuson, K. & Green‐Demers, I. (1999). Why do people fail to adopt environmental protective behaviors? Toward a taxonomy of environmental amotivation 1. Journal of Applied Social Psychology, 29(12), 2481-2504.
  • Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Pintrich, P. R. & Schunk, D. (1996). Motivation in education: Theory, research, and applications. Upper Saddle, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  • Raffini, J. P. (1993). Winners without losers: Structures and strategies for increasing student motivation to learn. Boston: Allyn & Bacon
  • Trumper, R. (1995). Students’ motivational traits in science: A cross-age study. British Educational Research Journal, 21(4), 505-516.
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2010) . Fen öğrenemeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi [Evaluation of the Motivation for Science Learning According to Some Demographic Characteristics]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Uzun, N. & Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluation of primary school students' motivation levels for science learning]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 313-327.
  • Uzgören-Gültan, C. (1999). İlköğretim okulları ikinci kademe ingilizce öğrencilerinin motivasyonu [Secondary school English students motivation]. (Master thesis). Marmara Üniversity, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Briere, N. M., Senecal, C. ve Vallieres, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4), 1003-1017.
  • Vatansever-Bayraktar, H. (2015). Sınıf Yönetiminde Öğrenci Motivasyonu ve Motivasyonu Etkileyen Etmenler [Student Motivation in Classroom Management And Factors That Affect Motivation]. Electronic Turkish Studies, 10(3).
  • Vlachopoulos, S. P. & Gigoudi, M. A. (2008). Why don’t you exercise? Development of the Amotivation Toward Exercise Scale among older inactive individuals. Journal of aging and physical activity, 16(3), 316-341.
  • Yaman, S. & Dede, Y. (2007). Öğrencilerin Fen ve Teknoloji ve Matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Examination of motivation level of students towards science and mathematics by some variables]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 615-638.
  • Yenice, N., Saydam, G. & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 231-247.
  • Yerlikaya, İ. (2014). İlkokul ve ortaokul öğrencilerinin eğitime ilişkin motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7, 773-795.
  • Yetim, E., Demir, Y. & Erturan-İlker, G. ve (2016). Beden eğitimi derslerinde motivasyon, tutum ve motivasyonel stratejilerin tahmin edici etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 139-146.
  • Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American educational research journal, 29(3), 663-676.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Bölüm Articles
Yazarlar

Büşra Karaca

Solmaz Aydın 0000-0003-0153-9545

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karaca, B., & Aydın, S. (2020). Science Amotivation Scale: Validity and Reliability Study. Journal of Education in Science Environment and Health, 6(4), 297-308. https://doi.org/10.21891/jeseh.769444