Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue, 702 - 725, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.1011437

Öz

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabanci dil öğretimi [Foreign language teaching through distance education]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyzioğlu, B., & Uçar, V. (2007). Bilgisayar Destekli Kimya Öğretiminin Öğrenci Başarısı Ve Tutumuna Etkisine Bir Örnek:" Radyoaktivite" [Effect of computer based chemistry teachingon students’succes and attitude: Radyoactivity]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (22).
  • Akyol, C. (2020). Turizm ön lisans öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri [The opinions of students who received tourism education at the associate degree during the Covid-19 outbreak about distance education applications]. Studies in Educational Research and Development, 4(2), 65-82.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri [E-learning and open source code management systems in education]. XI. Akademik Bilişim Kongresi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği [Investigation of students' attitudes towards applied distance education in the covıd-19 pandemic process in higher education institutions: example of physiotherapy and rehabilitation department]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3(1), 15-20.
  • Anderson, J. (2020). Brave New World The coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/, web adresinden 20 Eylül 2021’de edinilmiştir.
  • Bakaç, M., & Taşoğlu, K. A. (2016). Fizik öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde modellemenin etkisi [The effect of modeling in removing the misconceptions on radioactivity of prospective physıcs teachers]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 181-192.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme [A conceptual review of sampling methods and sample size problems in qualitative research]. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Barker, K. (1999). Quality guidelines for technology-assisted distance education. Washington, DC: US Department of Education Office of Learning Technologies.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi [Examination of attitudes of university students to wards distance learning]. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Benzer, S. & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi Sürecinde Fen Bilimleri Alanında Uzaktan eğitim [Distance education in the field of science in the pandemia process]. SBedergi, 5(8), 19-46.
  • Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R., & Şen, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersinde deney yapmaya ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması [Investigation of teachers' views about experimenting in science course during distance education]. Millî Eğitim Dergisi 49 (1), 371-394.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods], (25 Baskı). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları [Coronavirus (Covid-19) pandemic and pedagogical reflections: The applied on open and distance education applications in Turkey]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Colclough, N. D., Lock, R. & Soares A. (2011) Pre‐Service Teachers’ Subject Knowledge of and Attitudes About Radioactivity and Ionising Radiation, International Journal of Science Education, 33(3), 423-446.
  • Çelik, Y. A., (2018). Radyoaktivite (Radyoactivity). In G. Dolu (Ed.), Kimyada kavram yanılgıları [Misconceptions in chemistry]. (pp. 207-234). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağtekin, A. & Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53.
  • Demiray, U. (1999). Bir çağdaş eğitim modeli olarak uzaktan eğitim uygulaması [Distance education application as a contemporary education model]. Jandarma Dergisi, 85, 46-52.
  • Dolu, G., & Ürek, H. (2015). Identification and elimination of several misconceptions of university level students regarding the misconceptions in science course. Croatian Journal of Education, 17(2), 353-382.
  • Dolu, G. Ürek, H. (2017). Nükleer kimya [Nucleer chemistry]. In H. Bağ & G. Dolu (Eds.), Kimya I [Chemistry I] (pp.179-200), Ankara: Pegem Akademi.
  • Dönmez Usta, N. (2011). Yapılandırmacı öğrenme kuramı çerçevesinde bilgisayar destekli öğretim materyali geliştirmesi, uygulanması ve etkililiğinin değerlendirilmesi: Çekirdek kimyası (radyoaktivite) örneği [Developing, implementing and evaluating CAI materials related to “radioactivity” topic based on constructivist learning theory]. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Durak, G., & Ataizi, M. (2016). Learner views about a distance education course. Contemporary Educatıonal Technology, 7(1), 85-105.
  • Durak, G., & Çankaya, S. (2020a). Is there a change? Distance education studies in COVID-19 pandemic. Asian Journal of Education and e-Learning (ISSN: 2321–2454), 8(3).
  • Durak, G., & Çankaya, S. (2020b). Undergraduate students' views about emergency distance education during the COVID-19 pandemic. Online Submission, 5(1), 122-147.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). COVID-19 pandemi döneminde Türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi [Examining the turkish universities’ distance education systems during the COVID-19 pandemic]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809.
  • Erçoklu, H.F (2001). Lise 2. sınıf öğrencilerinde çekirdek tepkimeleri ve radyoaktiflik konusunda yanlış kavramaların tespiti ve giderilmesi [The Determination and elimination of misconceptions related with reactions of the nucleus and radioactivity in high schools students]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Feyzioğlu, B. (2002). Kimya dersi çözeltiler konusu için web sayfası oluşturulması ve bilgisayar öğretimi etkililiği [A web of desing on the solutions’chemistry and study of the effectiveness of computer learning]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları [Distance education students’ attitudes towards distance education and their epistemological beliefs]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31(3), 536-550.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eighth Edition). New York, NY: McGraw-Hill Education.
  • Gürleyik, S. & Akdemir, E. (2018). Guiding curriculum development: Student perceptions for the second language learning in technology-enhanced learning environments. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 131-138.
  • Hellman, J. (2003). The Riddle of Distance Education Promise, Problems and Applications for Development. Technology, Business and Society Programme Paper. United Nations Research Institute for Social Development.
  • Henriksen, K. E. & Jorde D. (2001). High school students’ understanding of radiation and the environment: can museums play a role? Science Education, 85(2), 189-206.
  • Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği) [Ideas of lectures about internet based education (Sakarya University Examples)]. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • İşman, A. (2005). Uzaktan Eğitim [Distance Education]. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karagöz, E., (2012). Uzaktan eğitim sistemi ve bir uygulama [Distance education system and an implementation]. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması [What are the perspectives of teacher candidates on synchronous distance education?A survey study]. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Keskin, M. & Özer, K. D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of students’ feedbacks on web-based distance education in the COVID-19 process]. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kılıç, Z. & Yalçın, A. (2004) Lise 2.sınıf öğrencilerinin radyoaktivite konusundaki yanlış kavramaları [Misconceptions of 2nd year high school students about radioactivity]. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, 15-18 Ekim, Ankara.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması [Development of a attitude scale towards disance learning]. Ege Eğitim Dergisi 17(1), 258-271.
  • Kıyıcı, G. & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuvarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi; asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği [The affects of computer assisted activity at science laboratory lesson on student's acquiry; example of acid – base concept's and titration topic]. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134.
  • MEB (2019). 2019-2020 yılı 12. Sınıf fizik ders kitabı [12th grade physics textbook for 2019-2020]. https://www.mebders.com/dosya/6991-2019-2020-yili-12sinif-fizik-ders-kitabi-meb-pdf-indir Erişim tarihi: 16.09.2021.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis an expanded sourcebook (2nd Ed.). California: Sage Publications.
  • Molu, Z., Kahyaoğlu, H., & Köksal, E. A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının radyoaktiflikle ilgili bilgi düzeyleri [Knowledge levels of pre-service science teachers on radioactivity]. Türkiye Kimya Derneği Dergisi, Kısım C: Kimya Eğitimi, 1(1), 165-190.
  • Moore, M. G. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3.baskı). Belmont.
  • Morgil, I., Özyalçin Oskay, Ö., Yavuz, S., & Arda, S. (2003). The factors that affect computer assisted education implementations in the chemistry education and comparison of traditional and computer assisted education methods in REDOX subject. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(4), 35-43.
  • Morgil, F. İ., Yılmaz, A., & Uludağ, N. (2004). Lise kimya 2 ders kitabında yer alan radyoaktivite konusunun incelenmesi, öğrencilerin bu konudaki bilgilerinin araştırılması ve öneriler [Studying the topic “radioactivity” mentioned in the 2nd class chemistry book of high schools, investigation of knowledge of the students there upon and suggestıons]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 206-215.
  • Morgil, I., Yavuz, S., Oskay, Ö. Ö., & Arda, S. (2005). Traditional and computer-assisted learning in teaching acids and bases. Chemistry Education Research and Practice, 6(1), 52-63.
  • Mortimer, C. E. (1997). Modern üniversite kimyası [Modern university chemistry]. (T. Altınata et al., Trans.). İstanbul: Çağlayan Basımevi.
  • Nakiboğlu, C. & Bülbül Tekin B., (2006). Identifying students' misconceptions about nuclear chemistry. A study of Turkish high school students. Journal of Chemical Education, 83(11), 1712-1718.
  • Orhan, A. (2016). Uzaktan eğitimle yürütülen yabancı dil dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi Evaluation of foreign language distance education curriculum via context, input, process and product (CIPP) model]. Basılmamış yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Prather, E. E. & Harrington, R. R. (2001). Students understanding of ionising radiation and radioactivity. Journal of College Science Teaching, 31(2), S.89-93
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Dündar, H. (2014). Tendencies of the researches published in education and science journal: content analysis. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Singleton, R. A., Straits, B. C., & Straits, M. (2005). Chapter 9: Survey Instrumentation. Approaches to Social Research, 4.
  • Şenyuva, E. (2007). Hemşirelik eğitiminde web tabanlı uzaktan eğitim uygulaması: “Hasta Eğitimi Dersi Örneği” [Implementation of web-based distance education in nursing education: a sample lesson in patient education]. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, A., İskenderoğlu, T. & İskenderoğlu, M. (2010). Investigating preservice computer teachers’ attitudes towards distance education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 324-328.
  • Taşoğlu, A. K., & Bakaç, M. (2011). Probleme dayalı öğrenme: Radyoaktivite örneği [Problem based learnıng: Radioactıvıty]. Education Sciences, 6(1), 1233-1241.
  • Tezcan, H., Yılmaz, Ü., & Babaoğlu, M. (2005). Radyoaktivite öğretiminde işbirlikçi öğrenme yöntemi ile geleneksel öğretim yöntemin başarıya etkileri [This study is related to the comparison the effect of “traditional teaching system” largely used in chemistry with cooperative learning method, upon the success of the learning radyoactivity]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (17), 55-68.
  • Tezcan, H., & Erçoklu, H. F. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri [Comparıson of the effects of traditional expression and constructive approach on success in radioactivity teaching and the impact of related misconceptions]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 201-225.
  • Türküresin, H. E (2020). Covıd-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi [Examination of distance education practices conducted during the covid-19 pandemic regarding the views of preservice teachers]. Millî Eğitim Dergisi 49(1), (597-618).
  • Usta, İ. (2015). Açıköğretim fakültesi sosyal bilimler önlisans programının değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik öneriler [Suggestions aimed at evalution and development of open education two year degree social sciences programme]. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Usta, İ., Uysal, Ö., Kur, M. R. (2016). Çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği [Online learning attitude scale: development, validity and reliability]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(43), 2215-2222.
  • Usta, İ. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarındaki değişim ve açık ve uzaktan öğrenme dersine yönelik öneriler [Changes in teacher training undergraduate programs and suggestions for open and distance learning courses]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 58-68.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri [Fundamentals of Computer Assisted Instruction]. Ankara: Nobel
  • Wang, S. K. (2008). The effects of a synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners’ sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59-74.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning of qualitative researches: research questions, samples, validity and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yalçın, A. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin radyoaktivite ve çekirdek tepkimeleri konusundaki başarılarına ve kavramsal algılamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi ve öğrencilerin bu konu hakkındaki yanlış kavramalarının tespiti [Effect of constructivist approach to achievement and conceptual perception of lycee 2 students about radioactivity and nuclear reactions and determination of misconceptions of students about this subject]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yalçın, A., & Kılıç, Z. (2005). Öğrencilerin yanlış kavramaları ve ders kitaplarının yanlış kavramalara etkisi örnek konu radyoaktivite [Misconceptions of students and the effects of the course boks on such misunderstandings sample topic: radioactivity]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 125-141.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Studies]. (6. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., & Akdeniz, A. R. (2003). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi elektrik devreleri örneği [The effect of computer-assisted activities on student achievement in physics course: electric circuits sample]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3).
  • Yumuşak, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde bilgisayar destekli öğretimin ve kavramsal değişim metinlerinin etkisi [The effects of the use of computer-assisted instruction (CAI) and conceptual change texts (CCT) in removing the misconceptions of science teacher candidates on the issue of radioactivity.]. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ., & Şahin, M. (2016). Radyoaktivite konusunda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi. [Developing two-tier diagnostic instrument to determine misconceptions on radioactivity]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 810-828.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı) [Education faculty teacher training licance programs. (Science education licance program)]. YÖK: Ankara.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı) [Education faculty teacher training licance programs. (Science education licance program)].. YÖK: Ankara.
  • Zorlu, F. (2020). İşbirlikli öğrenme modelinin uzaktan eğitim ortamlarında uygulanmasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüş ve önerilerinin incelenmesi [Investigation of the preservice science teachers’ views and suggestions on the application of the cooperative learning model in distance education environments]. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 7(14), 219-232.

Determination of science teaching students learning of several concepts of radyoactivity subject taught with emergency remote education and students’ opinions on emergency remote education

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue, 702 - 725, 31.12.2021
https://doi.org/10.31681/jetol.1011437

Öz

With the negative impact of COVID-19 on educational activities, face-to-face education was suspended at universities and distance education was replaced with it. The aim of this study is to determine whether the students learned some concepts related to the subject of "radioactivity" taught by emergency remote education (ERE) and to reveal the students' opinions on both ERE and teaching of this subject by ERE. To this end, a qualitative study was conducted by asking five open-ended questions (29) to the students studying in the 1st year of Science Teaching Department in a public university in the spring semester of the 2020-2021 academic years. The data were collected through an online questionnaire and were analysed by content analysis. According to the results; it was determined that the students mostly learned the concepts taught by ERE and although they mostly had positive-negative views about ERE (52%), they reported more positive opinions (79%) about the subject “radioactivity” taught by ERE. The results obtained from this study is considered to contribute to the literature in terms of revealing both the learning of some concepts related to the subject and students’ feedbacks from a broad perspective.

Kaynakça

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabanci dil öğretimi [Foreign language teaching through distance education]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Akçay, H., Tüysüz, C., Feyzioğlu, B., & Uçar, V. (2007). Bilgisayar Destekli Kimya Öğretiminin Öğrenci Başarısı Ve Tutumuna Etkisine Bir Örnek:" Radyoaktivite" [Effect of computer based chemistry teachingon students’succes and attitude: Radyoactivity]. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (22).
  • Akyol, C. (2020). Turizm ön lisans öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde gerçekleştirilen uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri [The opinions of students who received tourism education at the associate degree during the Covid-19 outbreak about distance education applications]. Studies in Educational Research and Development, 4(2), 65-82.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri [E-learning and open source code management systems in education]. XI. Akademik Bilişim Kongresi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Altuntaş Yılmaz, N. (2020). Yükseköğretim kurumlarında COVID-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği [Investigation of students' attitudes towards applied distance education in the covıd-19 pandemic process in higher education institutions: example of physiotherapy and rehabilitation department]. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3(1), 15-20.
  • Anderson, J. (2020). Brave New World The coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/, web adresinden 20 Eylül 2021’de edinilmiştir.
  • Bakaç, M., & Taşoğlu, K. A. (2016). Fizik öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde modellemenin etkisi [The effect of modeling in removing the misconceptions on radioactivity of prospective physıcs teachers]. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 181-192.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme [A conceptual review of sampling methods and sample size problems in qualitative research]. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Barker, K. (1999). Quality guidelines for technology-assisted distance education. Washington, DC: US Department of Education Office of Learning Technologies.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., & Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi [Examination of attitudes of university students to wards distance learning]. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Benzer, S. & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi Sürecinde Fen Bilimleri Alanında Uzaktan eğitim [Distance education in the field of science in the pandemia process]. SBedergi, 5(8), 19-46.
  • Bostan Sarıoğlan, A., Altaş, R., & Şen, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri dersinde deney yapmaya ilişkin öğretmen görüşlerinin araştırılması [Investigation of teachers' views about experimenting in science course during distance education]. Millî Eğitim Dergisi 49 (1), 371-394.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri [Scientific Research Methods], (25 Baskı). Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları [Coronavirus (Covid-19) pandemic and pedagogical reflections: The applied on open and distance education applications in Turkey]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Colclough, N. D., Lock, R. & Soares A. (2011) Pre‐Service Teachers’ Subject Knowledge of and Attitudes About Radioactivity and Ionising Radiation, International Journal of Science Education, 33(3), 423-446.
  • Çelik, Y. A., (2018). Radyoaktivite (Radyoactivity). In G. Dolu (Ed.), Kimyada kavram yanılgıları [Misconceptions in chemistry]. (pp. 207-234). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dağtekin, A. & Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53.
  • Demiray, U. (1999). Bir çağdaş eğitim modeli olarak uzaktan eğitim uygulaması [Distance education application as a contemporary education model]. Jandarma Dergisi, 85, 46-52.
  • Dolu, G., & Ürek, H. (2015). Identification and elimination of several misconceptions of university level students regarding the misconceptions in science course. Croatian Journal of Education, 17(2), 353-382.
  • Dolu, G. Ürek, H. (2017). Nükleer kimya [Nucleer chemistry]. In H. Bağ & G. Dolu (Eds.), Kimya I [Chemistry I] (pp.179-200), Ankara: Pegem Akademi.
  • Dönmez Usta, N. (2011). Yapılandırmacı öğrenme kuramı çerçevesinde bilgisayar destekli öğretim materyali geliştirmesi, uygulanması ve etkililiğinin değerlendirilmesi: Çekirdek kimyası (radyoaktivite) örneği [Developing, implementing and evaluating CAI materials related to “radioactivity” topic based on constructivist learning theory]. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Durak, G., & Ataizi, M. (2016). Learner views about a distance education course. Contemporary Educatıonal Technology, 7(1), 85-105.
  • Durak, G., & Çankaya, S. (2020a). Is there a change? Distance education studies in COVID-19 pandemic. Asian Journal of Education and e-Learning (ISSN: 2321–2454), 8(3).
  • Durak, G., & Çankaya, S. (2020b). Undergraduate students' views about emergency distance education during the COVID-19 pandemic. Online Submission, 5(1), 122-147.
  • Durak, G., Çankaya, S., & İzmirli, S. (2020). COVID-19 pandemi döneminde Türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi [Examining the turkish universities’ distance education systems during the COVID-19 pandemic]. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809.
  • Erçoklu, H.F (2001). Lise 2. sınıf öğrencilerinde çekirdek tepkimeleri ve radyoaktiflik konusunda yanlış kavramaların tespiti ve giderilmesi [The Determination and elimination of misconceptions related with reactions of the nucleus and radioactivity in high schools students]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Feyzioğlu, B. (2002). Kimya dersi çözeltiler konusu için web sayfası oluşturulması ve bilgisayar öğretimi etkililiği [A web of desing on the solutions’chemistry and study of the effectiveness of computer learning]. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları [Distance education students’ attitudes towards distance education and their epistemological beliefs]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31(3), 536-550.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (Eighth Edition). New York, NY: McGraw-Hill Education.
  • Gürleyik, S. & Akdemir, E. (2018). Guiding curriculum development: Student perceptions for the second language learning in technology-enhanced learning environments. Journal of Education and Training Studies, 6(4), 131-138.
  • Hellman, J. (2003). The Riddle of Distance Education Promise, Problems and Applications for Development. Technology, Business and Society Programme Paper. United Nations Research Institute for Social Development.
  • Henriksen, K. E. & Jorde D. (2001). High school students’ understanding of radiation and the environment: can museums play a role? Science Education, 85(2), 189-206.
  • Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği) [Ideas of lectures about internet based education (Sakarya University Examples)]. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • İşman, A. (2005). Uzaktan Eğitim [Distance Education]. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karagöz, E., (2012). Uzaktan eğitim sistemi ve bir uygulama [Distance education system and an implementation]. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması [What are the perspectives of teacher candidates on synchronous distance education?A survey study]. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Keskin, M. & Özer, K. D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of students’ feedbacks on web-based distance education in the COVID-19 process]. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kılıç, Z. & Yalçın, A. (2004) Lise 2.sınıf öğrencilerinin radyoaktivite konusundaki yanlış kavramaları [Misconceptions of 2nd year high school students about radioactivity]. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, 15-18 Ekim, Ankara.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması [Development of a attitude scale towards disance learning]. Ege Eğitim Dergisi 17(1), 258-271.
  • Kıyıcı, G. & Yumuşak, A. (2005). Fen bilgisi laboratuvarı dersinde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi; asit-baz kavramları ve titrasyon konusu örneği [The affects of computer assisted activity at science laboratory lesson on student's acquiry; example of acid – base concept's and titration topic]. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 130-134.
  • MEB (2019). 2019-2020 yılı 12. Sınıf fizik ders kitabı [12th grade physics textbook for 2019-2020]. https://www.mebders.com/dosya/6991-2019-2020-yili-12sinif-fizik-ders-kitabi-meb-pdf-indir Erişim tarihi: 16.09.2021.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis an expanded sourcebook (2nd Ed.). California: Sage Publications.
  • Molu, Z., Kahyaoğlu, H., & Köksal, E. A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının radyoaktiflikle ilgili bilgi düzeyleri [Knowledge levels of pre-service science teachers on radioactivity]. Türkiye Kimya Derneği Dergisi, Kısım C: Kimya Eğitimi, 1(1), 165-190.
  • Moore, M. G. & Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning (3.baskı). Belmont.
  • Morgil, I., Özyalçin Oskay, Ö., Yavuz, S., & Arda, S. (2003). The factors that affect computer assisted education implementations in the chemistry education and comparison of traditional and computer assisted education methods in REDOX subject. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 2(4), 35-43.
  • Morgil, F. İ., Yılmaz, A., & Uludağ, N. (2004). Lise kimya 2 ders kitabında yer alan radyoaktivite konusunun incelenmesi, öğrencilerin bu konudaki bilgilerinin araştırılması ve öneriler [Studying the topic “radioactivity” mentioned in the 2nd class chemistry book of high schools, investigation of knowledge of the students there upon and suggestıons]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 206-215.
  • Morgil, I., Yavuz, S., Oskay, Ö. Ö., & Arda, S. (2005). Traditional and computer-assisted learning in teaching acids and bases. Chemistry Education Research and Practice, 6(1), 52-63.
  • Mortimer, C. E. (1997). Modern üniversite kimyası [Modern university chemistry]. (T. Altınata et al., Trans.). İstanbul: Çağlayan Basımevi.
  • Nakiboğlu, C. & Bülbül Tekin B., (2006). Identifying students' misconceptions about nuclear chemistry. A study of Turkish high school students. Journal of Chemical Education, 83(11), 1712-1718.
  • Orhan, A. (2016). Uzaktan eğitimle yürütülen yabancı dil dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi Evaluation of foreign language distance education curriculum via context, input, process and product (CIPP) model]. Basılmamış yüksek Lisans Tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Prather, E. E. & Harrington, R. R. (2001). Students understanding of ionising radiation and radioactivity. Journal of College Science Teaching, 31(2), S.89-93
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Dündar, H. (2014). Tendencies of the researches published in education and science journal: content analysis. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Singleton, R. A., Straits, B. C., & Straits, M. (2005). Chapter 9: Survey Instrumentation. Approaches to Social Research, 4.
  • Şenyuva, E. (2007). Hemşirelik eğitiminde web tabanlı uzaktan eğitim uygulaması: “Hasta Eğitimi Dersi Örneği” [Implementation of web-based distance education in nursing education: a sample lesson in patient education]. Yayımlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, A., İskenderoğlu, T. & İskenderoğlu, M. (2010). Investigating preservice computer teachers’ attitudes towards distance education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 324-328.
  • Taşoğlu, A. K., & Bakaç, M. (2011). Probleme dayalı öğrenme: Radyoaktivite örneği [Problem based learnıng: Radioactıvıty]. Education Sciences, 6(1), 1233-1241.
  • Tezcan, H., Yılmaz, Ü., & Babaoğlu, M. (2005). Radyoaktivite öğretiminde işbirlikçi öğrenme yöntemi ile geleneksel öğretim yöntemin başarıya etkileri [This study is related to the comparison the effect of “traditional teaching system” largely used in chemistry with cooperative learning method, upon the success of the learning radyoactivity]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (17), 55-68.
  • Tezcan, H., & Erçoklu, H. F. (2010). Geleneksel anlatım ve yapılandırıcı yaklaşımın radyoaktivite öğretiminde başarıya etkilerinin karşılaştırılması ve ilgili yanlış kavramaların giderilmesindeki etkileri [Comparıson of the effects of traditional expression and constructive approach on success in radioactivity teaching and the impact of related misconceptions]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 201-225.
  • Türküresin, H. E (2020). Covıd-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi [Examination of distance education practices conducted during the covid-19 pandemic regarding the views of preservice teachers]. Millî Eğitim Dergisi 49(1), (597-618).
  • Usta, İ. (2015). Açıköğretim fakültesi sosyal bilimler önlisans programının değerlendirilmesi ve geliştirilmesine yönelik öneriler [Suggestions aimed at evalution and development of open education two year degree social sciences programme]. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Usta, İ., Uysal, Ö., Kur, M. R. (2016). Çevrimiçi öğrenme tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliği ve güvenirliği [Online learning attitude scale: development, validity and reliability]. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(43), 2215-2222.
  • Usta, İ. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarındaki değişim ve açık ve uzaktan öğrenme dersine yönelik öneriler [Changes in teacher training undergraduate programs and suggestions for open and distance learning courses]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(4), 58-68.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar Destekli Öğretimin Temelleri [Fundamentals of Computer Assisted Instruction]. Ankara: Nobel
  • Wang, S. K. (2008). The effects of a synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners’ sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59-74.
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning of qualitative researches: research questions, samples, validity and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yalçın, A. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin radyoaktivite ve çekirdek tepkimeleri konusundaki başarılarına ve kavramsal algılamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi ve öğrencilerin bu konu hakkındaki yanlış kavramalarının tespiti [Effect of constructivist approach to achievement and conceptual perception of lycee 2 students about radioactivity and nuclear reactions and determination of misconceptions of students about this subject]. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yalçın, A., & Kılıç, Z. (2005). Öğrencilerin yanlış kavramaları ve ders kitaplarının yanlış kavramalara etkisi örnek konu radyoaktivite [Misconceptions of students and the effects of the course boks on such misunderstandings sample topic: radioactivity]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 125-141.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri [Qualitative Research Methods in Social Studies]. (6. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., & Akdeniz, A. R. (2003). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci kazanımları üzerine etkisi elektrik devreleri örneği [The effect of computer-assisted activities on student achievement in physics course: electric circuits sample]. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3).
  • Yumuşak, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde bilgisayar destekli öğretimin ve kavramsal değişim metinlerinin etkisi [The effects of the use of computer-assisted instruction (CAI) and conceptual change texts (CCT) in removing the misconceptions of science teacher candidates on the issue of radioactivity.]. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Yumuşak, A., Maraş, İ., & Şahin, M. (2016). Radyoaktivite konusunda kavram yanılgılarını belirlemeye yönelik iki aşamalı bir teşhis testinin geliştirilmesi. [Developing two-tier diagnostic instrument to determine misconceptions on radioactivity]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 810-828.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı) [Education faculty teacher training licance programs. (Science education licance program)]. YÖK: Ankara.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı) [Education faculty teacher training licance programs. (Science education licance program)].. YÖK: Ankara.
  • Zorlu, F. (2020). İşbirlikli öğrenme modelinin uzaktan eğitim ortamlarında uygulanmasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüş ve önerilerinin incelenmesi [Investigation of the preservice science teachers’ views and suggestions on the application of the cooperative learning model in distance education environments]. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 7(14), 219-232.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Dolu 0000-0002-2924-4098

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 4 - ICETOL Special Issue

Kaynak Göster

APA Dolu, G. (2021). Determination of science teaching students learning of several concepts of radyoactivity subject taught with emergency remote education and students’ opinions on emergency remote education. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 702-725. https://doi.org/10.31681/jetol.1011437


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.