Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4 - ICETOL 2022 Special Issue, 1122 - 1139, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1160476

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Millî Eğitim, 49 (1), 253-271.
  • Agormedah, E. K., Henaku, E. A., Ayite, D. M. K., and Ansah, E. A. (2020).Online learning in higher education during Covid-19 Pandemic: A case of Ghana. Journal of Educational Technology&Online Learning, 3 (3). 183-210.
  • Akdemir, A. B., and Kılıç, A. (2020). Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışı. Millî Eğitim, 49 (1), 685-712.
  • Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde K-12 düzeyinde uzaktan eğitim: Durum çalışması, Milli Eğitim, 49 (1), 45-67.
  • Arslan, Y., and Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları, Millî Eğitim, 49 (1), 201-230.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 112- 142.
  • Bozkurt, A., and Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corovirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15 (1), 1-6.
  • Copeland, W. E., McGinnis, E., Bai, Y., Adams, Z., Nardone, H., Devadanam, V., Rettew, J., and Hudziak, J. J. (2021). Impact of COVID-19 pandemic on college student mental health and wellness. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60 (1), 134-141.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P., A., and Lam, S. (2020). Covid 19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 1-20.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th edition), London: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.) (3. Baskı), Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.), (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., and Tanrıverdi, S. (2020). Covid- 19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49 (1), 1091-1104.
  • Demir, F., and Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 273-292.
  • Dilekçi, Ü., and Limon, İ. (2020). Covid 19 salgını bağlamında öğretmenlerin algıladıkları “aşırı iletişim yükü” düzeylerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 231-252.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 95- 112.
  • Düzgün, S., and Sulak, S. E. (2020). Öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisi sürecine uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim, 49 (1), 619-633.
  • Er Türküresin, H. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 597-618
  • Erşen, Z. B., and Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının Covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri, Cumhuriyet International Journal of Education, 10 (4), 1449- 1470.
  • Eti, İ., and Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlilikleri açısından incelenmesi, Millî Eğitim, 49 (1), 635-656.
  • Fawaz, M., Al Nakhal, M., and Itani, M. (2020). Covid-19 quarantine stressor and management among Lebanese students: a qualitative study. Current Psychology.
  • Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D., and Gijselaers, W. (2013). A Dynamic Analysis of the Interplay between Asynchronous and Synchronous Communication in Online Learning: The Impact of Motivation. Journal of Computer Assisted Learning. doi: 10.1111/jcal.12020
  • Gonzalez, T., de la Rubia M. A., Hincz, K. P., Comas- Lopez, M., Subiratz, L., Fort, S., and Sacha, G. M. (2020). Influence of COVİD-19 confinement on students’ performance in higher education. PLoS ONE, 15 (10), 1-23.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Gömleksiz, M. N., and Pullu, E. K. (2020). Meslek yüksek okulu öğrencilerinin covid 19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi . Millî Eğitim, 49 (1), 757-782.
  • Kapasia, N., Paul, P., Roy, A., Saha, J., Zaveri, A., Mallick, R., Barman, B., Das, P., and Couhan, P. (2020). Impact of lockdown on learning status of undergraduate and postgraduate students during COVID-19 pandemic in West Bengal India, Children and Youth Services Review, 116, 1-5.
  • Karadağ, E., and Yücel, C. (2020). Yeni tip Coronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yüksek Öğretim Dergisi, 10 (2), 181-192.
  • Korkmaz, Ö., and Kaya, S. (2012). Adapting online self regulated learning scale into Turkish. Turkish Online Journal of Distance Education, 13 (1), 52-67.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020, 18 March). Bakan Selçuk, 23 Mart'ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detaylari anlattı. Date of Access: 05.05.2021 https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • Neubauer, B., Witkop, C. T., and Varpio, L. (2019). How phenomenology can help us learn from the experiences of others, Perspectives of Medical Education, 8 (18), 90-97.
  • Özdoğan, A.Ç., and Berkant, H.G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Millî Eğitim, 49 (1), 13-43.
  • Papagiannidis, S., Harris, J., and Morton, D. (2020). Who led the digital transformation of your company? A reflection of IT related challenges during the pandemic. International Journal of Information Management, 55, 1-5.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.) (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Savaş, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim deneyimine yönelik algıları. Yükseköğretim Dergisi, 11(2), 309-320.
  • Selvaraj, A., Vishnu, R., KA, N., Benson, N., and Mathew, A, J. (2021). Effect of pandemic based online education on teaching and learning system, Interantional Journal of Educational Development, 85, 1-11.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adayalrının Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Singh, V., and Thurman, A. (2019). How many ways can we define online learning? A systematic literatüre review of definitions of online learning?, Ameriacan Journal of Distance Education, 33(4), 289-306.
  • Suryaman, M., Cahyono, Y., Bustani, O., and Fahlevi, M. (2020). Covid-19 pandemic and home online learning system: Does it affect the quality of pharmacy school learning?, Systematic Reviews in Pharmacy, 11 (8), 524-530.
  • Şengün, G., and Toptaş, V. (2020). Determination of the university students’ opinions about coronavirus (Covid-19) global outbreak. Millî Eğitim, 49 (1), 1011-1031
  • Telli Yamamoto, G., and Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2020, 21 April). Startling digital divides in distance learning emerge. Date of Access: 17.09.2021 https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • Usher, M., and Barak, M. (2020). Team diversity as a predictor of innovation in team projects of face-to-face and online learners. Computers&Education, 144, 1-13.
  • Ülker, M. (2020). Koronavirüs salgını döneminde eğitim uygulamalarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre analizi: Kosova Cumhuriyeti Örneği. Millî Eğitim, 49 (1), 989-1010
  • World Health Organization (WHO), (2020, 11 March). Coronavirus disease 2019 (Covid-19) Situation Report 51, Date of Access: 20.07.2021 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
  • World Health Organization (WHO), (2021, 19 March). Statement of the WHO Global Advisory Committee on Vaccine Safety (GACVS) Covid-19 subcommittee on safety signals related to the AstraZeneca Covid-19 vaccine, Date of Access: 13.05.2021 https://www.who.int/news/item/19-03-2021-statement-of-the-who-global-advisory-committee-on-vaccine-safety-(gacvs)-covid-19-subcommittee-on-safety-signals-related-to-the-astrazeneca-covid-19-vaccine
  • Yavuzalp, N., and Özdemir, Y. (2020). Öz-Düzenlemeli çevrim içi öğrenme ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 269-268.
  • Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 237-250.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020, 26 March). Basın açıklaması. Date of Access: 15.05.2021 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx
  • Zarzycka, E., Krasodomska, J., Mazurczak Mqka, A., and Turek Radwan, M. (2021). Distance learning during the COVID-19 pandemic: students’ communication and collaboration and the role of social media. Cogent Arts and Humanities, 8: 1953228, 1-20.

A Research about the opinions of pre-service Turkish teachers on the online education process

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 4 - ICETOL 2022 Special Issue, 1122 - 1139, 10.12.2022
https://doi.org/10.31681/jetol.1160476

Öz

The Covid-19 virus, which emerged in Wuhan at the end of 2019, spread to the whole world in a short time, and became a pandemic. As a result of the pandemic, infected people were put in the quarantine process, and some people voluntarily got in quarantine. And the online operation is provided in many fields, such as education. This research, designed with the phenomenology method, was conducted to determine the opinions of 72 students (47 Females, 25 Males) about the online education process. The research data consisted of the answers given to the semi-structured interview form of 72 students. The collected data were analyzed as frequencies and percentages by creating codes and themes through content analysis According to the findings obtained from the data, 47% of the pre-service teachers were able to get efficiency from the course online, while 33% said that they could not get efficiency. 20% of the pre-service teachers stated that they did not entirely get efficiency. 80% of the pre-service teachers stated that they believed the lessons would be more productive if it held face-to-face. Pre-service teachers also listed problems such as lack of communication, inability to provide self-regulation and discipline, and internet connection problems as the supreme disadvantages of online education. The study concluded that pre-service teachers preferred face-to-face education due to the limitations of online education (lack of communication and interaction, lack of self-regulation and motivation, lack of technology such as the internet and computer, and so on).

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Millî Eğitim, 49 (1), 253-271.
  • Agormedah, E. K., Henaku, E. A., Ayite, D. M. K., and Ansah, E. A. (2020).Online learning in higher education during Covid-19 Pandemic: A case of Ghana. Journal of Educational Technology&Online Learning, 3 (3). 183-210.
  • Akdemir, A. B., and Kılıç, A. (2020). Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışı. Millî Eğitim, 49 (1), 685-712.
  • Alper, A. (2020). Pandemi sürecinde K-12 düzeyinde uzaktan eğitim: Durum çalışması, Milli Eğitim, 49 (1), 45-67.
  • Arslan, Y., and Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları, Millî Eğitim, 49 (1), 201-230.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 112- 142.
  • Bozkurt, A., and Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corovirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15 (1), 1-6.
  • Copeland, W. E., McGinnis, E., Bai, Y., Adams, Z., Nardone, H., Devadanam, V., Rettew, J., and Hudziak, J. J. (2021). Impact of COVID-19 pandemic on college student mental health and wellness. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60 (1), 134-141.
  • Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P., A., and Lam, S. (2020). Covid 19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3(1), 1-20.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (4th edition), London: Sage Publications.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.) (3. Baskı), Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.), (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., and Tanrıverdi, S. (2020). Covid- 19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49 (1), 1091-1104.
  • Demir, F., and Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 273-292.
  • Dilekçi, Ü., and Limon, İ. (2020). Covid 19 salgını bağlamında öğretmenlerin algıladıkları “aşırı iletişim yükü” düzeylerinin incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 231-252.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 95- 112.
  • Düzgün, S., and Sulak, S. E. (2020). Öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisi sürecine uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Millî Eğitim, 49 (1), 619-633.
  • Er Türküresin, H. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Millî Eğitim, 49 (1), 597-618
  • Erşen, Z. B., and Yumak, Y. (2021). Matematik öğretmeni adaylarının Covid-19 pandemisi sürecindeki uzaktan eğitim uygulamalarına yönelik görüşleri, Cumhuriyet International Journal of Education, 10 (4), 1449- 1470.
  • Eti, İ., and Karaduman, B. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinin öğretmen adaylarının mesleki yeterlilikleri açısından incelenmesi, Millî Eğitim, 49 (1), 635-656.
  • Fawaz, M., Al Nakhal, M., and Itani, M. (2020). Covid-19 quarantine stressor and management among Lebanese students: a qualitative study. Current Psychology.
  • Giesbers, B., Rienties, B., Tempelaar, D., and Gijselaers, W. (2013). A Dynamic Analysis of the Interplay between Asynchronous and Synchronous Communication in Online Learning: The Impact of Motivation. Journal of Computer Assisted Learning. doi: 10.1111/jcal.12020
  • Gonzalez, T., de la Rubia M. A., Hincz, K. P., Comas- Lopez, M., Subiratz, L., Fort, S., and Sacha, G. M. (2020). Influence of COVİD-19 confinement on students’ performance in higher education. PLoS ONE, 15 (10), 1-23.
  • Gökçe, A. T. (2008). Küreselleşme sürecinde uzaktan eğitim. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 1-12.
  • Gömleksiz, M. N., and Pullu, E. K. (2020). Meslek yüksek okulu öğrencilerinin covid 19 pandemi sürecinde çevrimiçi öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve tutum düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi . Millî Eğitim, 49 (1), 757-782.
  • Kapasia, N., Paul, P., Roy, A., Saha, J., Zaveri, A., Mallick, R., Barman, B., Das, P., and Couhan, P. (2020). Impact of lockdown on learning status of undergraduate and postgraduate students during COVID-19 pandemic in West Bengal India, Children and Youth Services Review, 116, 1-5.
  • Karadağ, E., and Yücel, C. (2020). Yeni tip Coronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yüksek Öğretim Dergisi, 10 (2), 181-192.
  • Korkmaz, Ö., and Kaya, S. (2012). Adapting online self regulated learning scale into Turkish. Turkish Online Journal of Distance Education, 13 (1), 52-67.
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), (2020, 18 March). Bakan Selçuk, 23 Mart'ta başlayacak uzaktan eğitime ilişkin detaylari anlattı. Date of Access: 05.05.2021 https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • Neubauer, B., Witkop, C. T., and Varpio, L. (2019). How phenomenology can help us learn from the experiences of others, Perspectives of Medical Education, 8 (18), 90-97.
  • Özdoğan, A.Ç., and Berkant, H.G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Millî Eğitim, 49 (1), 13-43.
  • Papagiannidis, S., Harris, J., and Morton, D. (2020). Who led the digital transformation of your company? A reflection of IT related challenges during the pandemic. International Journal of Information Management, 55, 1-5.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.) (2. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Savaş, G. (2020). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 salgını dönemindeki uzaktan eğitim deneyimine yönelik algıları. Yükseköğretim Dergisi, 11(2), 309-320.
  • Selvaraj, A., Vishnu, R., KA, N., Benson, N., and Mathew, A, J. (2021). Effect of pandemic based online education on teaching and learning system, Interantional Journal of Educational Development, 85, 1-11.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adayalrının Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Singh, V., and Thurman, A. (2019). How many ways can we define online learning? A systematic literatüre review of definitions of online learning?, Ameriacan Journal of Distance Education, 33(4), 289-306.
  • Suryaman, M., Cahyono, Y., Bustani, O., and Fahlevi, M. (2020). Covid-19 pandemic and home online learning system: Does it affect the quality of pharmacy school learning?, Systematic Reviews in Pharmacy, 11 (8), 524-530.
  • Şengün, G., and Toptaş, V. (2020). Determination of the university students’ opinions about coronavirus (Covid-19) global outbreak. Millî Eğitim, 49 (1), 1011-1031
  • Telli Yamamoto, G., and Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 25-34.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2020, 21 April). Startling digital divides in distance learning emerge. Date of Access: 17.09.2021 https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
  • Usher, M., and Barak, M. (2020). Team diversity as a predictor of innovation in team projects of face-to-face and online learners. Computers&Education, 144, 1-13.
  • Ülker, M. (2020). Koronavirüs salgını döneminde eğitim uygulamalarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre analizi: Kosova Cumhuriyeti Örneği. Millî Eğitim, 49 (1), 989-1010
  • World Health Organization (WHO), (2020, 11 March). Coronavirus disease 2019 (Covid-19) Situation Report 51, Date of Access: 20.07.2021 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
  • World Health Organization (WHO), (2021, 19 March). Statement of the WHO Global Advisory Committee on Vaccine Safety (GACVS) Covid-19 subcommittee on safety signals related to the AstraZeneca Covid-19 vaccine, Date of Access: 13.05.2021 https://www.who.int/news/item/19-03-2021-statement-of-the-who-global-advisory-committee-on-vaccine-safety-(gacvs)-covid-19-subcommittee-on-safety-signals-related-to-the-astrazeneca-covid-19-vaccine
  • Yavuzalp, N., and Özdemir, Y. (2020). Öz-Düzenlemeli çevrim içi öğrenme ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 269-268.
  • Yıldırım, A., and Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 237-250.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020, 26 March). Basın açıklaması. Date of Access: 15.05.2021 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/YKS%20Ertelenmesi%20Bas%C4%B1n%20A%C3%A7%C4%B1klamas%C4%B1.aspx
  • Zarzycka, E., Krasodomska, J., Mazurczak Mqka, A., and Turek Radwan, M. (2021). Distance learning during the COVID-19 pandemic: students’ communication and collaboration and the role of social media. Cogent Arts and Humanities, 8: 1953228, 1-20.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Karakaş Yıldırım 0000-0002-7838-8880

Erken Görünüm Tarihi 18 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 - ICETOL 2022 Special Issue

Kaynak Göster

APA Karakaş Yıldırım, Ö. (2022). A Research about the opinions of pre-service Turkish teachers on the online education process. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(4), 1122-1139. https://doi.org/10.31681/jetol.1160476


22029

JETOL is abstracted and indexed by ERIC - Education Resources Information Center.