Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 3 Issue: 3, 81 - 96, 30.09.2022

Abstract

References

  • Ajanović, I. (1974). Regal u: Kovačević, K. (ur.) (1977) Muzička Enciklopedija.
  • Baily, J., & Collyer, M. (2006). Introduction: Music and Migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32(2), 171-172
  • Cvetkovskı, I. (2012). Povijesni Razvoj Harmonike. Tonovi, Zagreb, 59,27. (1).
  • Chromatic button accordion.https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_button_accordion
  • 17 Different types of accordions explained. (2021). https://verbnow.com/types-of accordions/#:~:text=Unisonoric%20Accordions&text=In%20a%20unisonoric%20accordion%2C%20a,depends%20on%20the%20instrument's%20size.adresinden alındı.
  • Efe, H. (2018). Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de Yaşanan Göçler ve Etkileri. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 16-27.
  • Erdal, G. (2019). Kocaeli Ketenciler Köyü Çerkeslerinde Müzik. Online Journal of Music Sciences, 4(2), 198-249.
  • Erol, İ.L., & Helvacı, Z.( 2011) Kültürel Kimlikte Doğu-Batı İkileminin Çözülmesinde Müziğin Rolü, 277-299 Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (38. ICANAS), 10-15.09.2007, Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Hermosa, G. (2013). Accordion in the 19th Century.
  • Kantemur, Z. (2018). Mekân ve Aidiyet İlişkisi Üzerinden Kimlik İnşası: Kayseri Çerkesleri Örneği. Master Thesis. Ege University, Izmir, Turkey.
  • Karataş, Y. (2021). Çalgı-Kimlik İnşasında Toplumsal Cinsiyetin Rolü: Kayseri’de Akordeon Çalan Çerkez Kadınlar. Doctoral Thesis. Yildiz Technical University, Istanbul, Turkey.
  • Kaya, A. (2015). Circassian Diaspora in Turkey: Stereotypes, Prejudices and Ethnic Relations. Representations of the Others in the Meditarranean World and Their Impact on the Region. ed. Nedret Kuran-Burçoğlu ve Susan Gilson Miller. İstanbul: The ISIS Press
  • Okçuoğlu, B.A. (2019). Türkiye’de Çerkes Diasporası: Kimlik İnşası ve Referansları. Sosyoloji Araştırmaları, 22(1), 122-156.
  • Kerimov, R. (2018). Akordiyon ve Benzeri Armonikalarin Tarihsel Gelişimi Üzerine Bir Inceleme. Spring, 17, 87-101.
  • Koçkar, A.A. ( 2018). Dağıstan Halklarında Müziksel ve Çalgısal Yapı. 1-17.
  • Koçkar, M.T., & Koçkar, A.A. (2019). Orta Avrupa’dan Anadolu’ya Bir Çalgının Yeni Kimliği: Çerkes Mızıkası. Folklor Akademi Dergisi, 2(3), 440-469.
  • Koçkar, M.T., & Koçkar, A.A.( 2017).Ceçen ve inguş halklarının geleneksel müzik ve çalgılarına genel bir bakış (A glance to traditional music and instruments of Chechen and Ingush peoples). Cumhuriyet Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Sempozyumu .18-19-20 Nisan 2017, Sivas, Turkey.
  • Kurtişoğlu, F.B., Beşiroğlu Ş.R, Kovanlıkaya,Ç. (2008).Boşnak kültürel kimliğinin simgeleri: Akordeon ve gusla, Istanbul Technical University Social Sciences Journal, 5(2), 35-44.
  • League,P.(2019). The Bisonoric button accordion in Northeast Brazil. Florida State University. American Musical Instrument Society. web site: https://www.amis.org/post/the-bisonoric-button-accordion-in-northeast-brazil
  • Lee, S. (2010). History of the accordion. accordion-a free vibrating reed instrument. Web site: https://shelialee.files.wordpress.com/2014/08/history-of-the-accordion.pdf
  • Lomax, A., (1956). Folk Song Style: Notes on a Sys tematic Approach to the Study of Folk Song. Journal of the International Folk Music Council, 8, 48-50.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA Sage Publications.
  • Ortaylı, I. (2011).“Türkiye Balkan İlişkileri ve Balkanların Geleceği”, Avrupa’ya İlk Adım Uluslar Arası Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat
  • Özyürek, M. (2012). Müzikal Kimlik Bağlamında Adapazarı Çerkesleri’nin Müzik Kültürü. Master Thesis. Hacettepe University, Ankara, Turkey.
  • Pehlivan, N. (2017). Artvin Yöresi Halk Oyunları Müziklerinin İcra Farklılıklarının İncelenmesi. Master Thesis. Haliç University, Istanbul.
  • Richter, G. (1990). Akkordeon; Handbuch für Musiker und Instrumentenbauer. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag, 11-52.
  • Salihović,S. Muzička Umjetnost U Bosni I Hercegovını U 19. I 20. Stoljeću-Musıcal Art In Bosnıa And Herzegovına In 19th And 20th Century. UDK 78 (497.6) (091) “18/19“,125-140. Što je kromatska harmanika?. Web site: http://srla.jdrmusical.com/info/what-is-a-chromatic-harmonica-44338872.html
  • Sümbüllü, H.T. (2016). Sırbistan’da Yaşayan Türk Müziği Unsurları, Miras: Sırbistan’da Yaşayan Türk Kültürü Unsurları.
  • Tok, G. ( 2018). Çerkes Toplumunda Kadının Yeri (18. Ve 19. Yüzyıl Rusça Kaynaklar). Master Thesis. Ege University, Izmir, Turkey.
  • Web sites
  • Web 1. https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_button_accordion
  • Web 2. https://www.ubuy.com.tr/tr/product/8YAM8C-hohner-accordions-1303-red-12-bass-entry-level-piano-accordion-red
  • Web 3. https://tr.roland.com/products/fr-8xb/
  • Web 4. https://stringfixer.com/tr/Diatonic_button_accordion
  • Web 5. https://www.pngwing.com/tr/free-png-cmwve
  • Web 6. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194255
  • Web 7. https://www.birgun.net/haber/balkanlar-in-icli-turkusu-bosna-hersek-301599
  • Web 8. https://www.stratejikortak.com/2016/06/kafkasya-haritasi.html
  • Web 9. http://www.circassiancenter.com/cc-turkiye/xabze/0039_thamadelik.htm
  • Web 10. https://tr.pinterest.com/pin/629941066623555601/
  • Web 11. https://www.gazete11.com/haber-bozuyuk-te-kafkas-dayanIsma-gecesi-yapIldI-4924.html

Ethnomusical approach to the accordion: Analysis from the perspective of the Balkans, the Caucasus and Turkey

Year 2022, Volume: 3 Issue: 3, 81 - 96, 30.09.2022

Abstract

In this study, the use of the musical instrument accordion in the Balkans, Caucasus and Turkey was investigated. The study takes the form of a review of the relevant literature. First, the historical development and types of the accordion are highlighted. The aim to give information about the types of accordion used in the mentioned regions. During the research, it was found that there are scientific studies on the use of accordion in the Caucasus region, but there are no scientific studies on the use of the accordion in Turkey and the Balkans. Turkey has hosted many civilizations and cultures in history due to its strategic location. In the cultural interaction, the influence of the musical instrument accordion on the musical culture is inevitable. It has been shown that the accordion is used extensively by immigrants in Turkey, mainly as a result of the migration from the Caucasus and the Balkans. In the regions studied, information was given about the musical culture of the region, the musical instruments used and the place of the accordion in the musical culture.

References

  • Ajanović, I. (1974). Regal u: Kovačević, K. (ur.) (1977) Muzička Enciklopedija.
  • Baily, J., & Collyer, M. (2006). Introduction: Music and Migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32(2), 171-172
  • Cvetkovskı, I. (2012). Povijesni Razvoj Harmonike. Tonovi, Zagreb, 59,27. (1).
  • Chromatic button accordion.https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_button_accordion
  • 17 Different types of accordions explained. (2021). https://verbnow.com/types-of accordions/#:~:text=Unisonoric%20Accordions&text=In%20a%20unisonoric%20accordion%2C%20a,depends%20on%20the%20instrument's%20size.adresinden alındı.
  • Efe, H. (2018). Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de Yaşanan Göçler ve Etkileri. Sosyal Bilimler Metinleri, 1, 16-27.
  • Erdal, G. (2019). Kocaeli Ketenciler Köyü Çerkeslerinde Müzik. Online Journal of Music Sciences, 4(2), 198-249.
  • Erol, İ.L., & Helvacı, Z.( 2011) Kültürel Kimlikte Doğu-Batı İkileminin Çözülmesinde Müziğin Rolü, 277-299 Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (38. ICANAS), 10-15.09.2007, Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • Hermosa, G. (2013). Accordion in the 19th Century.
  • Kantemur, Z. (2018). Mekân ve Aidiyet İlişkisi Üzerinden Kimlik İnşası: Kayseri Çerkesleri Örneği. Master Thesis. Ege University, Izmir, Turkey.
  • Karataş, Y. (2021). Çalgı-Kimlik İnşasında Toplumsal Cinsiyetin Rolü: Kayseri’de Akordeon Çalan Çerkez Kadınlar. Doctoral Thesis. Yildiz Technical University, Istanbul, Turkey.
  • Kaya, A. (2015). Circassian Diaspora in Turkey: Stereotypes, Prejudices and Ethnic Relations. Representations of the Others in the Meditarranean World and Their Impact on the Region. ed. Nedret Kuran-Burçoğlu ve Susan Gilson Miller. İstanbul: The ISIS Press
  • Okçuoğlu, B.A. (2019). Türkiye’de Çerkes Diasporası: Kimlik İnşası ve Referansları. Sosyoloji Araştırmaları, 22(1), 122-156.
  • Kerimov, R. (2018). Akordiyon ve Benzeri Armonikalarin Tarihsel Gelişimi Üzerine Bir Inceleme. Spring, 17, 87-101.
  • Koçkar, A.A. ( 2018). Dağıstan Halklarında Müziksel ve Çalgısal Yapı. 1-17.
  • Koçkar, M.T., & Koçkar, A.A. (2019). Orta Avrupa’dan Anadolu’ya Bir Çalgının Yeni Kimliği: Çerkes Mızıkası. Folklor Akademi Dergisi, 2(3), 440-469.
  • Koçkar, M.T., & Koçkar, A.A.( 2017).Ceçen ve inguş halklarının geleneksel müzik ve çalgılarına genel bir bakış (A glance to traditional music and instruments of Chechen and Ingush peoples). Cumhuriyet Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Uluslararası Cumhuriyet Sanat Günleri Sempozyumu .18-19-20 Nisan 2017, Sivas, Turkey.
  • Kurtişoğlu, F.B., Beşiroğlu Ş.R, Kovanlıkaya,Ç. (2008).Boşnak kültürel kimliğinin simgeleri: Akordeon ve gusla, Istanbul Technical University Social Sciences Journal, 5(2), 35-44.
  • League,P.(2019). The Bisonoric button accordion in Northeast Brazil. Florida State University. American Musical Instrument Society. web site: https://www.amis.org/post/the-bisonoric-button-accordion-in-northeast-brazil
  • Lee, S. (2010). History of the accordion. accordion-a free vibrating reed instrument. Web site: https://shelialee.files.wordpress.com/2014/08/history-of-the-accordion.pdf
  • Lomax, A., (1956). Folk Song Style: Notes on a Sys tematic Approach to the Study of Folk Song. Journal of the International Folk Music Council, 8, 48-50.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA Sage Publications.
  • Ortaylı, I. (2011).“Türkiye Balkan İlişkileri ve Balkanların Geleceği”, Avrupa’ya İlk Adım Uluslar Arası Sempozyumu Bildirileri. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat
  • Özyürek, M. (2012). Müzikal Kimlik Bağlamında Adapazarı Çerkesleri’nin Müzik Kültürü. Master Thesis. Hacettepe University, Ankara, Turkey.
  • Pehlivan, N. (2017). Artvin Yöresi Halk Oyunları Müziklerinin İcra Farklılıklarının İncelenmesi. Master Thesis. Haliç University, Istanbul.
  • Richter, G. (1990). Akkordeon; Handbuch für Musiker und Instrumentenbauer. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag, 11-52.
  • Salihović,S. Muzička Umjetnost U Bosni I Hercegovını U 19. I 20. Stoljeću-Musıcal Art In Bosnıa And Herzegovına In 19th And 20th Century. UDK 78 (497.6) (091) “18/19“,125-140. Što je kromatska harmanika?. Web site: http://srla.jdrmusical.com/info/what-is-a-chromatic-harmonica-44338872.html
  • Sümbüllü, H.T. (2016). Sırbistan’da Yaşayan Türk Müziği Unsurları, Miras: Sırbistan’da Yaşayan Türk Kültürü Unsurları.
  • Tok, G. ( 2018). Çerkes Toplumunda Kadının Yeri (18. Ve 19. Yüzyıl Rusça Kaynaklar). Master Thesis. Ege University, Izmir, Turkey.
  • Web sites
  • Web 1. https://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_button_accordion
  • Web 2. https://www.ubuy.com.tr/tr/product/8YAM8C-hohner-accordions-1303-red-12-bass-entry-level-piano-accordion-red
  • Web 3. https://tr.roland.com/products/fr-8xb/
  • Web 4. https://stringfixer.com/tr/Diatonic_button_accordion
  • Web 5. https://www.pngwing.com/tr/free-png-cmwve
  • Web 6. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194255
  • Web 7. https://www.birgun.net/haber/balkanlar-in-icli-turkusu-bosna-hersek-301599
  • Web 8. https://www.stratejikortak.com/2016/06/kafkasya-haritasi.html
  • Web 9. http://www.circassiancenter.com/cc-turkiye/xabze/0039_thamadelik.htm
  • Web 10. https://tr.pinterest.com/pin/629941066623555601/
  • Web 11. https://www.gazete11.com/haber-bozuyuk-te-kafkas-dayanIsma-gecesi-yapIldI-4924.html
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Music
Journal Section Music
Authors

Ömer Türkmenoğlu 0000-0002-2539-3600

Faruk Mehınagıç 0000-0003-4741-8482

Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Türkmenoğlu, Ö., & Mehınagıç, F. (2022). Ethnomusical approach to the accordion: Analysis from the perspective of the Balkans, the Caucasus and Turkey. Journal for the Interdisciplinary Art and Education, 3(3), 81-96.

JIAE is the most prestigious peer-reviewed academic journal in the field of art, where your article on art research has undergone high-level review and editing to achieve high visibility and citation potential.27919