Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Havaalanı Üstyapı Tabaka Kalınlıklarının Matematiksel Olarak Modellenmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 57 - 63, 30.12.2019

Öz

Bu çalışmada,
havaalanı üstyapı beton plak tabaka kalınlıklarının belirlenmesi amacıyla
kullanılan abakların olası abak ve okuma hatalarının önüne geçmek amaçlı olarak
matematiksel bir model geliştirilmiştir. Kurulan model için en küçük kareler
yönteminden faydalanılmıştır. Literatür tarafından elde edilen 1450 abak okuma
verileri ile birlikte kurulan modelde R2 0.91 olarak hesaplanmıştır.
Yapılan çalışma sonucunda havaalanı üstyapı beton plak tabaka kalınlıklarını
belirlemek için kurulan modelin yüksek bir regresyon katsayısına sahip olduğu
görülmüştür. Elde edilen model ile birlikte; havaalanı üstyapısı için
kullanılan betonun psi biriminden dayanımı, doğal zemin yatak katsayısı, yıllık
kalkış sayısı ve tasarım uçak ağırlığı parametrelerine bağlı olarak beton plak
tabaka kalınlıkları ortalama %3.5 hata ile modellenebilmiştir.

Kaynakça

  • Akdeniz, F. (2002). Olasılık ve İstatistik. Baki Kitabevi.
  • Bayram, A. (2006). Hava alanları pist dolgularının geosentetik malzemeler kullanılarak güçlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Chapra, S. C., & Canale, R. P. (2003). Mühendisler için Sayısal Yöntemler. Literatür Yayıncılık.
  • Federal Aviation Administration, (1995). Advisory Circular, AC No: 150/5320-6D–7.7.95, Airport Pavement Design and Evulation.
  • Hengirmen, M. O. (1999). Comparison of three forecast methods for power demand in Gaziantep. ELECO’99. Bursa, Turkey.
  • Kök, E. (2008). Karayolu ve havaalanı üstyapı tasarım yöntemleri, karşılaştırması ve Türkiye uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçükçapraz, B. (2019). Havaalanı üstyapılarının yapay zeka yöntemleri ile planlanması. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Okur, F. (2008). Havaalanı üstyapı tasarım yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yalçınöz, T., Karadeniz, Y., & Yücel, İ. (2000). Niğde bölgesi için elektrik yük tahmini. ELECO’2000. Bursa, Turkey.
  • Yoder, E. J., & Witczak, M. W. (1975). Principles of Pavement Design. U.S.A.: John Wiley & Sons, Inc.

Mathematical Modelling of Airport Pavement Layer Thickness

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 57 - 63, 30.12.2019

Öz

In this study, a mathematical model has been developed
in order to avoid possible chart and reading errors of the abacas used to
determine the thickness of the airport concrete pavement slab layer. The least
squares method was used for the established model. R2 was calculated
as 0.91 in the model developed with 1450 abaca reading data obtained by the
literature. Because of the study, it was observed that the model established to
determine the thickness of airport concrete pavement slab layer has a high
regression coefficient. With the developed model the thicknesses of the layer
were modelled with an average error of 3.5% using the strength in psi unit of
the concrete used for the pavement, the subgrade reaction modulus coefficient,
the number of takeoffs per year and the design plane weight parameters.

Kaynakça

  • Akdeniz, F. (2002). Olasılık ve İstatistik. Baki Kitabevi.
  • Bayram, A. (2006). Hava alanları pist dolgularının geosentetik malzemeler kullanılarak güçlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Chapra, S. C., & Canale, R. P. (2003). Mühendisler için Sayısal Yöntemler. Literatür Yayıncılık.
  • Federal Aviation Administration, (1995). Advisory Circular, AC No: 150/5320-6D–7.7.95, Airport Pavement Design and Evulation.
  • Hengirmen, M. O. (1999). Comparison of three forecast methods for power demand in Gaziantep. ELECO’99. Bursa, Turkey.
  • Kök, E. (2008). Karayolu ve havaalanı üstyapı tasarım yöntemleri, karşılaştırması ve Türkiye uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçükçapraz, B. (2019). Havaalanı üstyapılarının yapay zeka yöntemleri ile planlanması. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Okur, F. (2008). Havaalanı üstyapı tasarım yöntemleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yalçınöz, T., Karadeniz, Y., & Yücel, İ. (2000). Niğde bölgesi için elektrik yük tahmini. ELECO’2000. Bursa, Turkey.
  • Yoder, E. J., & Witczak, M. W. (1975). Principles of Pavement Design. U.S.A.: John Wiley & Sons, Inc.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İnşaat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ekinhan Erişkin 0000-0002-0087-0933

Serdal Terzi 0000-0002-4776-824X

Burak Küçükçapraz 0000-0002-2548-2136

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erişkin, E., Terzi, S., & Küçükçapraz, B. (2019). Mathematical Modelling of Airport Pavement Layer Thickness. Journal of Innovations in Civil Engineering and Technology, 1(2), 57-63.