The development and production of modern spark-ignition engines are very important to market and regulations requirements which demand low cost, high-performance engines with low fuel consumption and reduced emissions of pollutant. Because these parameters are directly related to the combustion process in an engine cylinder, many kinds of research have been achieved to identify these parameters which affect combustion efficiency and pollutant formation in this engine cylinder. In this study, a thermodynamic cycle model has been developed and used to predict the effects of Exhaust Gas Recirculation (EGR), which is used to reduce the Nitrogen Oxide (NO) in exhaust gas, on emission levels and performance of a spark-ignition engine. The model simulates full thermodynamic cycle of a spark-ignition engine and includes heat transfer, combustion, gas exchange process, thermal dissociation of water and carbon dioxide, and chemical equilibrium in engine cylinder.
Çağdaş buji ile ateşlemeli motorların geliştirilmesi ve üretimi, düşük maliyet, düşük yakıt tüketimi ile yüksek performanslı motorlar ve azaltılmış kirletici emisyonları talep eden pazar ve mevzuat gereksinimleri için çok önemlidir. Bu parametreler buji ile ateşlemeli bir motor silindiri içindeki yanma işlemi ile doğrudan ilişkili olduğu için, buji ile ateşlemeli bir motor silindiri içerisindeki yanma verimini ve kirletici emisyonlarını etkileyen bu parametrelerin tanımlamasını yapan birçok araştırma başarıyla yapılmıştır. Yapılan bu çalışmada, bir termodinamik çevrim modeli geliştirilerek, egzoz gazındaki azot oksit (NO) yüzdesini azaltmak amacı ile kullanılan Egzoz Gazı Geri Verilmesi Yönteminin buji ile ateşlemeli bir motorun egzoz emisyon değerleri ve performansı üzerine etkilerini tahmin etmek için kullanılmıştır. Kurulan model, buji ile ateşlemeli bir motorun tüm termodinamik çevrimini yansıtmakta ve motor silindiri içindeki yanma olayını, ısı transferini, gaz değişimini, yanma ürünlerinin ısıl ayrışmasını ve kimyasal dengeyi içermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 2 |